منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

سومین انتشار Plasma Active با کارایی بهتر و برنامه‌های بیشتر

تیم KDE دیروز از انتشار سومین نسخه Plasma Active خبر داد. Plasma Active میزکاری است که برای استفاده در دستگاهای لمسی مانند Tablet ها و تلویزیون‌های هوشمند طراحی و برپایه KDE و فناوری‌های مورد  استفاده آن نظیر Qt و QML  ساخته شده است. Plasma Active 3 دو برنامه جدید و بهبودهای قابل توجهی در کارایی را به همراه دارد.

\"\"

برنامه‌های جدید

Files نام مدیرفایل جدید Plasma Active است که برخلاف دیگر مدیرفایل‌ها بر اساس دایرکتوری کار نمی‌کند و فایل‌ها را برمبنای جست‌جوی کاربران نشان میدهد. کاربران امکان جست‌وجو میان فایل‌ها را براساس نوع، تاریخ شکل‌گیری و دیگر اطالاعات معنایی مانند تگ ها را دارند.

\"\"

دیگر برنامه تازه‌وارد Okular Active ، کتاب خوان دیجیتال است که برپایه نسخه دسکتاپ Okular ساخته و برای استفاده در محیط لمسی بهینه شده است. Okular از قالب‌های متنوعی مانند PDF, ePub, Open Documents و دیگران پشتیبانی می‌کند.

\"\"

تقویم و مدیریت اسناد

Kontact Touch و Caligra Active از دیگر برنامه‌های مهم Plasma Active هستند که اولی ابزاری یکپارچه به‌منظور دسترسی به تقویم و خواندن ایمیل‌هاست و دومی نسخه‌ای از Calligra Suite برای ساخت و خواندن اسناد. Calligra Active پشتیبانی مناسبی از اکثر قالب‌های متداول اسناد مانند Doc, Docx و OpenDocument دارد.

دیگر تغییرات

  • بهبود قابل توجه سرعت اجرا
  • توسعه بر بستر Mer
  • کیبورد مجازی جدید براساس Maliit

نصب Plasma Active

درحال حاضر ساده‌ترین راه به منظور نصب و آزمایش Plasma Active دریافت نسخه زنده و نصب آن بر روی تبلت‌هایی با پردازنده X86 مانند WeTab و ExoPC است.  نسخه ای مخصوص تبلت‌های ARM مانند سری 6 Archos Gen نیز ساخته شده. توضیحات بیشتر درمورد دریافت و نصب Plasma Active را در ویکی KDE بخوانید.



برچسب ها : , , , ,