منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

شبیه سازی پارچه – قسمت اول

\"\"

برای آشنایی با شبیه سازی پارچه در بلندر با یک مثال ساده شروع می کنیم و به تدریج با اصطلاحات و پارامتر ها آشنا می شویم.

ابتدا یک آبجکت از نوع مش به عنوان پارچه اصلی ایجاد می کنیم(من در این مثال از plane استفاده می کنم.). درحالی که plane انتخاب شده است، به سربرگ Physics رفته و در قسمت Cloth روی Add کلیک می کنیم.

\"\"

\"\"

با استفاده از کلید های ترکیبی Alt+ A یا پخش انیمیشن می توانید عملیات شبیه سازی را ببینید.

اگر طبق مراحل بالا پیش رفته باشید خواهید دید که جسم plane فقط به سمت پایین حرکت می کند. برای درک بهتر از شبیه سازی و گرفتن نتیجه واقعی تر یک مانع برای پارچه ایجاد می کنیم.

برای ایجاد مانع یه آبجکت از نوع مش به دلخواه ایجاد کنید.(من در این مثال از Cube استفاده می کنم)

\"\"

آبجکت مانع را با فاصله و در زیر آبجکت پارچه قرار دهید.

در حالیکه آبجکت مانع انتخاب شده است به سربرگ Physics رفته و در قسمت Collision روی Add کلیک کنید. به این ترتیب پارچه در اثر برخورد با این آبجکت واکنش نشان می دهد. (برای دیدن نتیجه شبیه سازی از Alt + A  استفاده کنید).

\"\"

خواهید دید که آبجکت پارچه هنگام برخورد با آبجکت مانع عکس العمل نشان می دهد اما این عکس العمل طبیعی نیست. برای اینکه نتیجه بهتری از شبیه سازی بگیریم باید فیس های پارچه را بیشتر کنیم. (در حالت عادی جسم plane یک فیس بیشتر ندارد). برای این کار آبجکت پارچه را انتخاب کنید، به نمای Edit Mode رفته (Tab) سپس کلید w را فشار داده و گزینه Subdivide را انتخاب کنید. سپس از منوی سمت چپ (Subdivide) پارامتر Number of Cuts را افزایش دهید. با اینکار تعداد فیس های یک آبجکت را می توانید افزایش دهید. به نمای Object Mode برگشته (Tab) و دوباره عملیات شبیه سازی را انجام دهید.

\"\"

خواهید دید که نتیجه به مراتب از دفعه اول بهتر می شود. اما باز هم نتیجه ایده آل نیست.

یکی از پارامتر هایی که باعث طبیعی تر شدن رفتار پارچه می شود، Self Collision است. فعال کردن این پارامتر باعث می شود تا پارچه هنگام برخورد با خودش نیز عکس العمل نشان دهد.(اگر این گزینه فعال نباشد خواهید دید که قسمت های مختلف پارچه هنگام برخورد با دیگر قسمت ها هیچ عکس العملی نشان نمی دهد و از هم رد می شوند!).

برای فعال کردن این پارامتر ابتدا پارچه را انتخاب کنید. در قسمت Cloth از زیر منوی Cloth Collision گزینه Self Collision را فعال کنید. زمانی که این گزینه را فعال کنید دو پارامتر دیگر با نام های Quality و Distance نیز فعال می شوند. Quality دقت شبیه سازی در هنگام برخورد با خود را مقدار دهی می کند (بین ۰ تا ۱۰). که هرچه این مقدار بالاتر باشد کیفیت شبیه سازی بالاتر می رود اما زمان بیشتری برای محاسبات عملیات شبیه سازی صرف می شود. Distance فاصله برخورد را مقدار دهی می کند. (بین ۰٫۵ تا ۱) که هرچه این مقدار کمتر باشد باعث نزدیک شدن اجزای پارچه هنگام برخورد به هم می شود و بالعکس.

\"\"

گاهی اوقات می خواهیم بعضی از قسمت های پارچه فقط شبیه سازی شوند یا اثر شبیه سازی روی آنها کم باشد. برای اینکار ما از نمای Weight Paint استفاده می کنیم. در این نما هرچه رنگ آبجکت ما به آبی نزدیک باشد میزان تاثیر گذاری تمام شبیه سازی ها روی آن قسمت بیشتر و هرچه به رنگ قرمز نزدیک می شود این تاثیر گذاری به صفر نزدیک می شود.

\"\"

برای مثال در ادامه مراحل قبلی می خواهیم قسمت دور پارچه ثابت بماند و فقط قسمت میانی شبیه سازی شود.

آبجکت پارچه (plane) رو انتخاب کنید به نمای Weight Paint بروید. از منو سمت راست مقدار Strength را به یک افزایش دهید، سپس مطابق شکل زیر قسمت های دور پارچه را رنگ کنید.

\"\"

\"\"

برای اینکه عملیات شبیه سازی از این شکل رنگ آمیزی ما برای شبیه سازی پیروی کند، باید در قسمت Cloth گزینه Pinning را فعال کرده و گروه ورتکسها که در اینجا بصورت پیشفرض Group وجود دارد را انتخاب کنید.

\"\"

این آموزش برای آشنایی مقدماتی با شبیه سازی پارچه در بلندر تهیه شده و آموزش کامل و بررسی دقیق پارامتر های مختلف پنل Cloth را می توانید در قسمت های بعدی مشاهده کنید.



برچسب ها : , ,