منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

صرفه جویی در بهینه سازی (optimization)

فرصتی پیش آمد که یک سرور لینوکس را بهینه سازی کنم، یک سرور productive، و این فرصت خوبی بود که توانایی هایم را (حداقل به خودم) نشان دهم!

بهینه سازی می تواند به همراه از دست دادن برخی امکانات یا سوپاپ های اطمینان باشد، برای همین، این عمل، به هر طریقی، می تواند چندان خوب نباشد، پس یک بهینه سازی حرفه ای، زمان زیادی خواهد برد، چون ابتدا باید سیستم بهینه شود، سپس منتظر نتیجه ماند، اگر سیستم ِ بهینه شده، درست جواب داد که هیچ، در غیر این صورت، باید باز هم بهینه شود تا به نتیجه مطلوب رسید...... ضمن اینکه اکثر سایت های بزرگ، همیشه رشد می کنند و این بهینه سازی باید همیشه ادامه پیدا کند (مثل سایت مذکور که ماهی حدود 100 گیگا بایت به پهنای باند مصرفی اش اضافه می شود!)

سخت افزار های سایت مذکور، یک pentium 3.2 است با 4 گیگا بایت رم (که من با 4 گیگ کردن رم مخالف بودم، اما مدیر سایت اصرار داشت که رم را زیاد کند اما به نظر من با 2 الی 3 گیگ هم به راحتی کار می کرد) و یک هارد 80 UDMA (که در این مورد هم من با دو عدد هارد 40 موافق بودم که عمل نشد!!)

در ماه اول، با ابتدایی ترین بهینه سازی ها، سرور با 300 الی 400 کاربر آنلاین، دیگر پاسخگو نبود، اما با بهینه سازی هایی که انجام شد، تعداد کاربران آنلاین به حدود 600 کاربر در هر لحظه رسید و این در حالی است که سرور بدون مشکل کار می کند. (ضمن اینکه هنوز بهینه سازی های دیگر بسیاری مانده که می شود انجام داد!) مصرف پهنای باند این سرور، از 400 گیگا بایت در ماه آگوست، به 700 گیگا بایت در ماه ژانویه 2006 رسیده است.

سرور، به صورت روزانه، نسخه پشتیبان 5 روز آخر را بر روی هارد محلی (local) و نسخه پشتیبان هفته گذشته را روی هارد دور (remote) ذخیره می سازد.

واقعا هزینهء بهینه سازی، از پرداخت ماهیانه، ده ها یا صد ها دلار کمتر نیست؟؟

هزینه ماهیانه این سرور، چیزی حدود 200 دلار است (با ftp backup و ...) اما به جرات می توانم بگویم که به اندازه یک سرور 300 الی 400 دلاری که به طور عادی به کاربران داده می شود، عمل می کند.

%پایان%

پ.ن: اسم سایت مذکور گفته نمی شود، زیرا (الف) مسئول اصلی سایت یا کارفرما می تواند راضی نباشد (ب) می تواند برای امنیت سایت خطر داشته باشد.



برچسب ها :