منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

طرح دولت برای به رسمیت شناختن قالب فایل ODF و غوغا بر سر استانداردها

نوشته شده توسط آیدین ثابتیان.

مایکروسافت می‌خواهد که دولت دو قالب را بپذیرد: ODF و OOXML ولی منتقدین می‌گویند که چنین کاری نامعقول است.

۳ آوریل ۲۰۱۴۴:۵۰ صبح: بریتانیا به سوی سیستمی حرکت می‌کند که شهروندان بتوانند به طور دیجیتال با دولت اطلاعات رد و بدل کنندولی برای انتخاب قالب فایل برای این کار باید مصالحه‌ای بین منافع شرکت‌ها و شهروندان برقرار کنند.

به نظر می‌رسد پیشنهاد HTML برای متون قابل ویرایش در مرورگرها و PDF برای اسناد غیرقابل‌ویرایش با مخالفتی روبرو نشود چون این دو قالبْ روی بیشتر سکوها قابل خواندن هستند.

با همهٔ این‌ها برای رد و بدل کردن پیش‌نویس اسناد میان اداره‌های دولتی یا بین دولت و شهروندان و فروشندگانبر سر انتخاب یک قالب فایل ویرایش‌شدنی بحث بالا گرفته است.

یک نهاد میان‌وزارتخانه‌ای،‌ ادارهٔ کابینهدر حال بررسی پیشنهادات و نظرات دربارهٔ طرح به رسمیت شناختن ODF برای مکاتبات دولتی و نامه‌نگاری با دولت است.

هدف ادارهٔ کابینه شناسایی قالب‌های فایلی است که هزینه‌ای به کاربر تحمیل نمی‌کنند و با آن‌ها بشود متنصفحه‌گسترده و اسناد ارائه را بدون از دست رفتن یکپارچگی و صحت سند بر روی ابزارهای مختلف ویرایش کرد؛ البته بدون محدود کردن کاربران به یک فروشندهٔ خاص.

در میان دلایلی که باعث شد این نهاد ODF را انتخاب کندفراوانی برنامه‌های سازگار و همچنین پیاده‌سازی‌های متن‌بازِ آن برای سکوهای ویندوزمکلینوکسiOS و اندروید بود؛ ناگفته نماند که بعضی برنامه‌های مبتنی بر وب نیز قادر به خواندن و نوشتن در این قالب هستند. ODF ۱.۱ اکنون یک استاندارد بین‌المللی است (ISO/IEC ۲۶۳۰۰) و OASIS &#۸۲۱۲; یک نهاد استاندارد صنعتی &#۸۲۱۲; در حال تالیف مشخصات ODF ۱.۲ است که قرار است به موقعش توسط ISO پذیرفته شود.

انتخاب ادارهٔ کابینهمارک فرار &#۸۲۱۲; رئیس فناوری ملی مایکروسافت انگلیس &#۸۲۱۲; را خوشحال نکرد و در پاسخْ پیشنهاد داد که OOXML در کنار ODF به رسمیت شناخته شود.

«مایکروسافت معتقد است هر سازمانی که در پی سازگاری همه‌جانبهغنی‌ترین گسترهٔ امکانات و فراگیرترین استفاده از قالب‌های متداول استباید از چندین قالب استاندارد استقبال کند و پذیرایشان باشد.»

استاندارد OOXML به معنی چند قالب مرتبط ولی جدا بکار می‌رود. نخستین موردْ قالبِ اصلی آفیس ۲۰۰۷ مایکروسافت است که با تغییراتی تبدیل به استاندارد صنعتی ECMA-۳۷۶ شد.

این نیز به نوبهٔ خودش زیربنای استاندارد بین‌المللی ISO/IEC ۲۹۵۰۰:۲۰۰۸ را تشکیل داد. این استانداردِ ایزو چهار قسمت داردسه تایشان جزئیات دقیق این قالب را تعریف می‌کنند و چهارمی مشخصات و قابلیت‌های موقت و انتقالی را تعریف می‌کنند که هدف از آن توصیف مشخصات اسناد قدیمی است که توسط نسخه‌های قدیمی‌تر وُرد مایکروسافت ایجاد شده‌اند. ECMA International بخش‌های «دقیق» ISO/IEC ۲۹۵۰۰ را پذیرا شده و آن را به عنوان ECMA-۳۷۶ نگارش ۲ ثبت کرده.

منبع: itworld.com

منبع ترجمه: AzadRahkar.org

نوشته طرح دولت برای به رسمیت شناختن قالب فایل ODF و غوغا بر سر استانداردها اولین بار در لینوکس سیزن , آموزش گنو / لینوکس پدیدار شد.



برچسب ها : , , ,