منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فاصله هر دو صفحه دلخواه در وب: حداکثر ۱۹ کلیک

به تازگی یک فیزیکدان مجارستانی به نام «آلبرت لازلو باراباسی»، چیز جالبی کشف کرده است، حین وب‌گردی شما می‌توانید در حداکثر ۱۹ کلیک از هر صفحه وب دلخواه به صفحه دیگر برسید.
او کشف کرد که یک تریلیون سند وب متشکل از ۱۴ میلیارد صفحه و تعداد زیادی فایل تصویری و ویدئوی در اینترنت قرار دارند.
بیشتر اینها با لینک‌های کمی با هم در ارتباط هستند. اما در مقابل سایت‌ها و صفحاتی مثل موتورهای جستجو یا گردآورندگان و نمایه‌کننده‌های سایت‌های اینترنتی هم هستند، این دسته از سایت‌ها با لینک‌هایشان باعث برقراری ارتباط بین تعداد زیادی از سایت‌ها و صفحات می‌شوند. ما این سایت‌ها را می‌توانیم در حکم nodeها یا نقاط ارتباط بدانیم.
نتیجه این تعاملات و لینک‌ها این است که برخلاف انتظار ما، دو صفحه اینترنت که در نگاه اول اصلا هیچ ربطی به هم ندارند، حداکثر با ۱۹ کلیک به هم مرتبط می‌شوند. مثلا ممکن است یک وبلاگ گمنام فارسی با وبلاگ یک ریاضی‌دان غیرمشهور اروپای شرقی با چندکلیک مرتبط شود!
در واقع این طبیعت ما انسانهاست که باعث چنین مسئله‌ای می‌شود، اما همانگونه که دنیای خود را در عصر ارتباطات به یک دهکده جهانی تبدیلی کرده‌ایم، با ساختن گروه‌ها و جوامع در دنیای مجازی هم به رفتار مشابهی دست زده‌ایم و از وب هم یک دنیای کوچک ساخته‌ایم.
ارتباط صفحات وب با هم به صورت تصادفی نیست، بلکه به صورت سلسله مراتبی است که وب را تبدیل به نواحی و کشورها و قاره‌های مجازی می‌کند.
این مطلب به ما نشان می‌دهد که علیرغم توسعه روزافزون اینترنت، این پیوستگی و ارتباط همچنان حاکم خواهد بود.

منبع اصلی خبر