منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فایرفاکس از نسخه ۲۲ به جنگ کوکی‌های شخص ثالت می‌رود

هنگامی که به وب‌سایتی مراجعه می‌کنید ممکن است یک کوکی روی مرورگر شما قرار بگیرد تا اینجا کار اشکالی ندارد اما موضوع وقتی بد می‌شود که این وب‌سایت‌ها چند کوکی دیگر از شرکت‌های تبلیغاتی هم روی کامپیوتر شما ارسال کند این کوکی‌ها در واقع از یک سایت دیگر هستند و به همین خاطر به آنها کوکی‌های «شخص ثالث» می‌گویند. کاری که این روزها بسیار شایع است و توسط سایت‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اکثر مرورگرها هم با این کوکی‌های ثانویه مشکلی ندارند و به آنها اجازه ورود می‌دهند. حالا بنیاد موزیلا امروز اعلام کرده که از نسخه ۲۲ فایرفاکس اجازه ورود کوکی ثالث را نخواهد داد و فقط کوکی‌های متعلق به دامنه سایتی که مشغول بازدید آن هستید اجازه ورود را پیدا می‌کنند.
تا اینجا مرورگر سافاری اپل در مورد مسدود کردن ورود کوکی‌های شخص ثالث پیشگام بوده و حالا فایرفاکس هم به این خط پیوسته است.
موزیلا می‌گوید این کار به حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران کمک خواهد کرد. و البته از آن‌جایی که سافاری مدتی است به صورت پیشفرض چنین کاری انجام می‌دهد این تغییر برای توسعه‌دهندگان دردسری ایجاد نخواهد کرد.

فایرفاکس نسخه ۲۲ حدود ۵ ماه دیگر ارایه خواهد شد اما اگر از همین الان می‌خواهید جلوی کوکی‌های شخص ثالث را بگیرید می توانید افزونه DoNotTrackMe یا Ghostery را نصب کنید.

منبع اصلی خبر