منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فایل و پوشه موقت temp در لینوکس

هر توزیع لینوکس دو دایرکتوری موقت داره که توی مسیرهای ‎/tmp و ‎/var/tmp قرار دارند. این دو دایرکتوری  با هم کاملا متفاوت هستند. فایلهای دایرکتوری ‎/tmp در هر بار ریبوت سیستم ممکنه پاک بشه ولی اطلاعات دایرکتوری ‎‎/var/www بعد از ریبوت سیستم پاک نخواهد شد.

برخی توزیع‌ها پوشه ‎/tmp رو با فایل سیستم tmpfs ایجاد می‌کنند. فایل سیستم tmpfs یک فایل سیستم موقته که به جای هارد توی رم ساخته میشه و چون در رم قرار داره سرعت بسیار بالاتری از   هارد داره و البته بعد از ریبوت اطلاعات پاک خواهد شد (که برای دایرکتوری ‎/tmp نه تنها بد نیست که لازمه).

دستور  mktemp یک فایل یا پوشه موقت و یا temp توی سیستم میسازه و نام پوشه یا فایلی که ساخته رو به عنوان خروجی نمایش می‌ده. این دستور به این شکل استفاده می‌شه.

mktemp nameXXXX

به جای همه X های که بعد از نام وارد شده یک کاراکتر تصادفی ایجاد میشه و به نام فایل اضافه میشه.

خروجی می‌تونه چیزی مثل این باشه nameutIz یعنی یک فایل با نام nameutIz توی دایرکتوری جاری ساخته میشه و نام فایل یعنی nameutIz هم در خروجی استاندارد چاپ میشه.

فایل خروجی این دستور مجوزهای محدودی داره و دیگر کاربرها قادر به دیدن و تغییر فایل نیستند (فایل‌های موقت و یا temp به دلایل امنیتی باید فقط بوسیله ایجاد کننده قابل مشاهده باشند.)

ls -la nameutIz
-rw------- 1 mahdi mahdi 0 Nov  3 22:36 nameutIz

 



برچسب ها : , , , , , , , , ,