منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

قبل از شروع برنامه نویسی بدانید !

سلام. قبل از شروع بحث باید بگویم بسیار خوشحال هستم که فعالیت خودم را در این پورتال آغاز کرده و بالاخره فرصتی شد تا دست به کیبرد ببرم و شروع به نوشتن کنم. امیدوارم بنده ی حقیر را تحمل کنید و از حرف های من چیزی به کار شما بیاد. بگذریم …

در این مطلب می خواهم چالش هایی که برای برنامه نویسان تازه کار پیش میاد را بررسی کنم و راه حل هایی ارائه بدم. اگر سردرگم هستید که کدام زبان را انتخاب کنید و یا وسط راه گیر کرده اید؛ این مطلب دقیقا برای شماست.

سوال : نمی دانم از بین این همه زبان کدامیک را انتخاب کنم ؟

– پرسش به جایی است زیرا، هرگاه راجع به یک زبان برنامه نویسی جستجو می کنید نوشته شده است که ” زبان فلان بسیار قدرتمند است ، خیلی خوب است و … ” که البته درست هم هست. تقریبا همه ی زبان های برنامه نویسی شناخته شده قدرت لازم را دارند تا هرآنچه به عنوان رویا در سر دارید را برای شما به عرصه ی اجرا دربیاورند. اما شما برای انتخاب زبان برنامه نویسی باید چند موضوع را در نظر بگیرید : اول اینکه می خواهید در چه عرصه ای از دنیای کامپیوترها فعال باشید ؟ دسکتاپ ؟ وب ؟ موبایل ؟ یا همگی . برای مثال زبان C++ یا C# یا java می تواند انتخاب خوبی برای برنامه نویسی دسکتاپ باشد. یا اینکه جاوا حرف اول را در برنامه نویسی موبایل می زند. یا حتی اینکه با پایتون می توانید برنامه ی دسکتاپ ، برنامه ی موبایل و حتی وبسایت هم بنویسید. اما مثلا اگر می خواهید وبسایت طراحی کنید زبان C کمک زیادی نمی کند. گفتم کمک زیادی نمی کند شاید خیلی از شما بگویید که C اصلا کمک نمی کند اما بدانید که ساختار همه ی زبان های برنامه نویسی شبیه به هم هستند اگر شما یک زبان را یاد بگیرید به راحتی می توانید زبان های دیگر را یاد بگیرید.

سوال : یادگیری یک زبان برنامه نویسی به چه معناست ؟

– من به شخصه افراد زیادی را دیده ام که با ده ها زبان برنامه نویسی کار می کنند اما بیشترین استفاده ای که از این زبان ها می کنند این است که می توانند یک ماشین حساب طراحی کنند. و به این دلیل هم معترض اند که : زبان X زبان خوبی نیست باید زبان Y را یاد می گرفتم. نکته ای که در این چند ساله تجربه به دست آورده ام این است که هر زبان برنامه نویسی قسمت های دلنشین و قسمت های خسته کننده دارد. شما ممکن است از بعضی قسمت ها بسیار شادمان شوید اما با مطالعه ی بعضی مباحث به خود بگویید بهتر است یک زبان دیگر را یاد بگیرم. هرگاه با قسمت های خسته کننده یک زبان برنامه نویسی مواجه شدید سعی کنید آن را آنگونه که خودتان دوست دارید برای خود توضیح دهید. نقاشی بکشید ، آن را با یک مطلب طنز ترکیب کنید و خلاصه آن را انقدر ساده جلوه دهید تا برای شما دلنشین شود. این کار باعث می شود شما یک زبان برنامه نویسی را به طور کامل فراگیرید و بعد از فراگیری کامل یک زبان برنامه نویسی می بینید که هر مسئله که فکرش را می کنید به راحتی برای شما قابل پیاده سازی است.

 

سوال : من دوست دارم برنامه های اندروید بسازم ؛ انتخاب من چه زبانی باید باشد ؟

– اگرچه شما برای توسعه ی برنامه های اندروید راه های فراوانی از جمله : زبان های C++ ، python ، C# و وبسایت های آنلاین و … دارید اما انتخاب شما نباید چیزی به جز زبان جاوا باشد. زیرا با کوچکترین تغییری ممکن است راه های اولی دچار مشکل شوند در اینصورت هرآنچه آموخته اید بی فاید خواهد بود همچنین در برنامه نویسی خلق کردن مورد استقبال عموم قرار می گیرد در مشابه سازی. اکنون هزاران برنامه ی مشابه هم وجود دارند اما برنامه هایی که قابلیت های منحصر به فرد و ویژه ای دارند مورد توجه قرار می گیرند نه برنامه های تکراری و خسته کننده.

 

سوال : آیا قبل از شروع برنامه نویسی باید اطلاعات خاصی داشته باشم ؟

– اگر یکسری اطلاعات را داشته باشید بهتر است ، مثلا بدانید اصلا یک برنامه چیست ؟ هدف از برنامه نویسی چیست ؟ همچنین آشنایی با مباحث ریاضی مرتبط با کامپیوتر می تواند شما را بسیار کمک کند.

سوال : چگونه مطالب مربوط به زبان مورد علاقه ام را یاد بگیرم ؟

– با توجه به این که حجم مطالب برای یک زبان بسیار گسترده است ، شما برای یادگیری و تثبیت این اطلاعات باید چند کار را حتما انجام دهید اول اینکه سعی کنید حتما خلاصه ای از آنچه در یک جلسه ی آموزشی یادگرفته اید تهییه کنید تا اگر بعدا نیازی به مرور مطالب داشتید از آن ها استفاده کنید در وهله ی دوم باید تمرین کنید ، تمرین باعث به وجود آمدن سوال می شود. شما می توانید سوالات خود را با افراد خبره به اشتراک بگذارید یا به جستجوی پاسخ سوال خود در اینترنت بروید و پاسخ را بیابید.

در مطالب بعدی بر سر جزئیات بیشتری می نویسم .



برچسب ها :