منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

لوگو گوگل برای عرب ها به مناسبت زادروز دانشمند ایرانی

به مناسبت هشتصد و دوازدهمین زادروز خواجه نصیرالدین طوسی، لوگو نسخه عربی جستجوگر گوگل، دیروز (دوشنبه) به تصویر این دانشمند بزرگ ایرانی آراسته شد.

در ایران، خواجه نصیرالدین طوسی هم به سبب شخصیت علمی اش جایگاهی والا دارد و هم از بابت نقشی که در حفظ و رشد فرهنگ ایرانی در عصر ویرانگری مغولان ایفا کرد. از لحاظ مذهبی خواجه نصیرالدین طوسی از بزرگان علم کلام شیعی است و شرحی که شاگردش علامه حلی بر کتاب او،‌ تجرید الاعتقاد نوشت، هنوز از کتابهای درسی اصلی حوزه های علمیه است.
اما در جهان عرب، خواجه نصیر الدین طوسی را عمدتاً با بزرگترین ضربه ای می شناسند که در تاریخ به جهان عرب، وارد شده و نوشته ها در باب “خیانت” او فراوان است زیرا این دانشمند ایرانی، وزیر هلاکو خان مغول بوده که با سرنگون ساختن عباسیان، بساط خلافت اسلامی را برای همیشه برهم چید و چنان ضربه ای بر عرب زد که دیگر نتوانست از زیر بار آن برخیزد. از این دید، نه ناسیونالیستهای سکولار عرب دل خوشی از این دانشمندان ایرانی دارند و نه مذهبیها، بخصوص که با رشد چشمگیر بنیادگرایی اسلامی و سلفی گری، موجی ضدشیعی و ضدایرانی برخاسته است. خواجه نصیر هم در دید اینان، هم مذهب شیعه را نمایندگی می کند و هم ضدیت با عرب را. جالب اینجاست که گوگل این لوگو را فقط در نسخه عربی خود قرار داده است .

منبع اصلی خبر


دیدگاه‌ها:

مسعود <پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰>

اگر دانشمند ایرانی بوده چرا لوگوی نسخه عربی رو تغییر دادن؟ مخصوصا که ظاهرا عرب‌ها دل خوشی ازش ندارند؟

aminq10 <پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۸>

چون ما تحریمیم :D