منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

لینوکس مینت؛ ورودی دنیای آزاد یا نقطه‌ی انحراف آن؟

متن این نقد بر اساس مجوز Creative Commons – By -SA منتشر شده است.

\"Mint

مینت (mint) به معنای نعنا، یکی از مهمترین و مطرح‌ترین توزیع‌های دنیای گنو/لینوکس و باز است و به قول سازندگانش، مقام چهارمین سیستم‌عامل مورد استفاده در کامپیوتر‌های شخصی را در اختیار دارد. از طرفی این توزیع به نوعی یکی از بدترین توزیع‌ها بر اساس نظرات ریچارد استالمن محسوب می‌شود؛ چرا که نه تنها در مخازن خود انواع بسته های غیرآزاد را ارائه می‌کند، بلکه امکان نصب پیش‌فرض کدک‌ها و نرم‌افزارهای بسته را نیز ارائه می‌دهد. اما در عین‌حال همین بسته های غیزآزاد هماهنگی فوق‌العاده‌ای را با عادت‌های کاربران ویندوز و سایر پلتفرم‌های انحصاری ایجاد می‌کند که شاید بخاطر همین خاصیت‌ها افراد زیادی این توزیع را به تازه‌کارها پیشنهاد می‌کنند.

اما سوالی که به دنبال انتشار این توزیع مطرح می‌شود این است که آیا این توزیع، با آسان‌سازی ورود به دنیای آزاد و گنو/لینوکس از طریق ارائه بسته‌‌های نرم‌افزاری انحصاری، به دنیای آزاد خدمتی می‌کند یا خیر؟

در این نقد قصد پاسخ به این سوال را نداشته و جواب و قضاوت آن را به عهده خودتان می‌گذاریم. اما در ادامه تحلیل‌هایی ارائه می‌دهیم با این امید که قضاوت را برای شما آسان سازد.

مینت یک پروژه‌ی بزرگ با چندین زیر شاخه است. مینت را می‌توان یکی از بهترین ارائه دهنده‌های شیوه‌ی out of the box دانست که نهایت آمادگی سیستم پس از نصب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این پروژه در یک ورژن خود بر پایه‌ی ubuntu ساخته شده و این اواخر توزیع غلطانی بر پایه‌های Debian testing ارائه داده است. مینت از دسکتاپ‌های MATE و Cinnamon (به معنی دارچین) در ورژن مایا استفاده می‌کند و از MATE  و xfce در توزیع دبیان خود بهره می‌برد. همچنین توزیع جدایی برپایه‌ی KDE ارائه می‌دهد که هنوز از ورژن مینت ۱۲ که از ubuntu 11.10 استفاده می‌کند، به روز نشده. همچنین برای کسانی که بخواهند می‌توانند DEهای مورد علاقه‌شان را از مخازن رسمی نصب کنند. اما مینت پا را از دنیای نرم‌افزاری فراتر گذاشته و  سخت‌افزاری با سیستم‌عامل پیشفرض مینت به نام Mint Box در دو مدل ارائه داده که خود با استقبال خوبی رو به رو شده. پس چه بخواهیم و چه نخواهیم مینت اگر پیش از این فقط یک توزیع محسوب می‌شد، اما به زودی به یک عامل تاثیر‌گذار در دنیای خود تبدیل می‌شود.

برای بررسی خیلی از مسائل مطرح شده در زمینه‌ی مینت و کسب تجربه‌ی شخصی در مورد عملکرد این سیستم عامل به دنبال نصب آخرین نسخه‌ی این توزیع با نام رمز مایا رفتم. در سایت رسمی، در صفحه‌ی دانلود این نسخه، چهار گزینه در دسترس است که همه‌ی آن‌ها برای معماری ۶۴ بیتی هستند. دو تای آنها از دسکتاپ سینامن به عنوان محیط پیش‌فرض استفاده می‌کنند و دوتای دیگر دسکتاپ مِیت را به همراه دارند. یکی از این دو همراه با کدک‌های بسته بصورت پیشفرض ارائه می‌شود و دیگری کدک‌ها را در خود ندارد. البته ذکر شده که در خود توزیع، آپشنی برای نصب آسان کدک‌ها از اینترنت وجود دارد.
حال در این‌جا این مورد مطرح می‌شود که این حرف درستی نیست که مینت در هنگام نصب بدون سوال کدک‌های بسته را نصب می‌کند. بلکه این حق انتخاب بر خلاف اوبونتو که در هنگام نصب به شما داده‌ می‌شود، پیش از نصب صورت می‌گیرد. اما آیا این امر در هنگام پخش DVDها آسانی انتخاب را پایین نمی‌آورد؟ پاسخ با شماست.

\"mint

به پایین عکس توجه کنید…

من با انتخاب نسخه‌ی دسکتاپ Cinnamon دارای کدک‌های بسته اقدام به دانلود ایزوی این سیستم‌عامل کردم. پس از دانلود و ریختن محتوای فایل iso روی DVD، نصاب را بوت کردم. درست پیش از نصب این سیستم‌عامل،  آرچ، دبیان و مگیا را نیز نصب کرده‌ بودم. شاید بخاطر همین مساله در هنگام نصب تا حدودی احساس خفگی و بسته بودن داشتم. در واقع در هنگام نصب تنها کاری که توسط کاربر صورت می‌گیرد پارتیشن‌بندی، تعیین Username  و Password و تعیین زمان محلی و صفحه‌کلید پیشفرض است. حتی مثل اوبونتو از کاربر سوال نمی‌شود که آیا مایل به دانلود آپدیت‌ها از اینترنت در هنگام نصب هست یا خیر؛ به همین سبب در صورت عدم تمایل به دریافت آپدیت‌ها، مجبور به Skip و کنسل‌کردن این مرحله در حین نصب خواهید بود!
پس از حدود ۴۵ دقیقه نصب با موفقیت به اتمام رسید.
مینت به آسانی و بدون مشکل بالا آمد و هیچ باگی مشاهده نشد. نرم‌افزارها به صورت پیشفرض چندان دور از آخرین نسخه‌ی stable خود نبودند. هرچند در این لحظه که این نقد را می‌نویسم در حال دانلود ۳۲۰ مگابایتی آپدیت‌هاست.
\"VLCبا کمی بررسی چند نکته توجه من را به خودش جلب‌ کرد؛ مثلا استفاده از نرم‌افزار VLC به عنوان پخش‌کننده‌. هرچند که در مینت از VLC به عنوان پخش‌کننده‌ی پیشفرض استفاده نمی‌شود اما نصب پیش‌فرض این نرم‌افزار که دارای کدک‌های بسته در هسته‌ی خود هست بحث برانگیز است. البته این پخش کننده قدرت خوبی برخوردار است و استفاده‌ی آن بسیار آسان است.

در همین راستا پخش‌کننده‌ی موسیقی Banshee که پخش‌کننده‌ی قدرتمندی نیز هست در نوع خود نکته‌ی قابل توجهی‌است. بنشی متعلق به شرکت نرم‌افزاری Novell است که پیش از این توسعه‌ی توزیع SUSE Linux را متوقف کرده‌ بود و عبارت SUSE را به کامیونیتی توسعه‌دهندگان openSUSE واگذار کرد. همچنین ۶۰٪ سهام این شرکت متعلق به مایکروسافت است. بنشی از کتاب‌خانه‌های متن‌باز Mono استفاده‌ کرده که به منظور پورت کردن برنامه‌های .net مایکروسافت استفاده می‌شود. حال به این قضیه می‌توان به چند صورت نگاه کرد؛\"Banshee نگاه خوش‌بینانه این است که مایکروسافت کم‌کم در حال تسلیم به دنیای باز است و دست از مبارزه با آن می‌کشد. یا دیدگاه بدبینانه که مایکروسافت به دنبال نفوذ در دنیای گنو/لینوکس و ایجاد اختلال در آن است. یا این که یکی از این موارد به دنبال دیگری حاصل‌ شود. انتخاب با خودتان است و پی‌بردن به واقعیت فقط با زمان مشخص‌خواهد شد.

از طرفی دیگر این سیستم‌عامل دارای محیط دسکتاپ سینامن هست که بسیار خوش‌ساخت تر از unity کنونیکال است. و در عین حال آپشن‌های زیاد‌تری نیز نسبت به unity و حتی Gnome-Shell در خود داراست و در عین حال استفاده و کاربرد ساده و دلنشینی دارد. اگر بخواهیم سینامن را با یونیتی مقایسه کنیم، یونیتی در واقع بیشتر شبیه پایه‌ایست که کنونیکال از آن برای پیاده سازی ایده‌های خود مثل Home Dash از آن استفاده‌ می‌کند. اما سینامن بیشتر با توجه به نیاز افراد ساخته‌شده که یادآور تفاوت اصلی فلسفه‌ی Apple با PC است.
در نتیجه سینامن زمینه‌ی استفاده‌ی آسان را فراهم می‌کند که پشت آن مینت می‌تواند از اسکریپت‌های متعدد اوبونتو و مخازن آن و کنانیکال علاوه بر اسکریپت‌ها و مخازن رسمی خودش بهره ببرد.

\"Screenshot

زیبایی و سادگی منوی سینامن می‌تواند عامل مهمی در جذب کاربران تازه‌کار و ویندوزی باشد.

چندی پیش از یکی از دوستان شنیده‌ بودم که تغییر جستجو‌گر فایرفاکس این توزیع از یاهو به جستجوگر دیگر امکان‌پذیر نیست. برای امتحان گفته‌ی ایشان فایرفاکس را باز کرده و در لیست جستجو‌گرهای باکس جستجو سمت راست (در صورت انتخاب زبان فایرفاکس به فارسی این باکس در سمت چپ قرار می‌گیرد) مرورگر داک داک گو وجود حالت پیش‌فرض را بخود اختصاص داده بود (که خود نکته‌ی قابل توجهی است. چرا که در خیلی از توزیع‌ها این جستجو‌گر به صورت پیشفرض نصب نیست.). همچنین برای امتحان امکان تغییر جستجوگر اصلی آدرس‌باکس، به تنظیمات about:config رفته و در بخش مربوطه، به سادگی جستجوگر DuckDuckGo را تغییر دادم که بحث عدم امکان تغییر جستجو‌گر در فایرفاکس مینت را رد می‌کند.

\"DuckDuckGo

DuckDuckGo search engeen

مینت آسان نصب شد و با توجه به سیستم out of the box خود به سرعت قابل استفاده‌ شد.
در عین حال با وجود به روز بودن مخازن خود امکان استفاده از ورژن‌های بتا را با استفاده از مخازن romeo داده‌ است.

حال شاید با این تفاسیر، پاسخ به این پرسش که آیا مینت پلی است میان دنیای بسته به دنیای باز؛ یا عامل انحراف دنیای آزاد، ساده‌تر (و یا سخت‌تر؟) شده باشد. در هر صورت قضاوت با شماست. و نتیجه‌ی نهایی را فقط  زمان مشخص می‌کند.

\"Creative

40 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'کیوان:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    خوب اگه نقطه انحراف باشه اونوقت چی میشه مثلا؟؟؟؟ منظورم اینه که چه خطری دنیای آزاد رو تحدید میکنه؟ یا اینکه در آینده چه اتفاقی باید بیفته که بفهمیم کدوم تئوری درست هست؟
  2. \'\'mohammad:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    منکه با دسکتاپ سینامن و مینت راحت ترم دراینده نزدیک نصب روی لپ تاپم رو دارم بااین وضع اینترنت ایران همین سیستم عامل بهترینه همه چیزو امامده داره و تموم
  3. \'\'مجتبی:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    به نظر من همین که باعث میشه کاربرا راحت‌تر به گنو/لینوکس مهاجرت کنن خودش خوبه. کاربر بعد خودش با مفاهیم آزادی گنو/لینوکس آشنا میشه. مثل خودم که فقط واسه تنوع سراغ گنو/لینوکس اومدم ولی الان چند ماهه که دیگه نرفتم سمت ویندوز. الان میدونم که میشه بجای فلش از معادل آزادش یعنی gnash از goldendict بجای babylon و… استفاده کرد. غیر از بازی مشکلی باهاش ندارم.
  4. \'\'سعید رسولی:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    به نظر من هم بیشتر پل هست. برای ورود کاربران جدید به جامعهٔ نرم‌افزار آزاد. که این کاربران بعداً خودشون می‌تونن بهتر برای خودشون تصمیم بگیرن.
    ولی فکر می‌کنم کاربران باتجربه، بیشتر از توزیع‌های پایه‌ای‌تر مثل دبیان استفاده می‌کنن.
  5. \'\'karux:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    مطلب خیلی خوبی بود فقط یکجا Mono به اشتباه Nano تایپ شده.
  6. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    ممنون که اطلاع دادی :)
    اصلاح شد.
  7. \'\'علیرضا جهانی فرد:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    سلام
    دو سوال کلیدی دارم
    ۱- شما نوشته اید جزء ۴ سیستم عامل میشه نام ببرین؟
    ۲-از لحاظ پایداری مینت قوی تره یا ابونتو؟
  8. \'\'mastershot:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    دوست من نقطه انحراف این نیست که کاربران کمتری رو به سمت خودش جذب کنه. استالمن حاظره کاربرای نرم افزارهای آزاد کم باشن و حتی کیفیت نرم افزارهای آزاد پایین تر باشه ولی فلسفه آزادی خدشه دار نشه. اینکه بیایم و بگیم من راحتم پس خوبه (!) که نشد جواب منطقی.
    خیلی از نرم افزارهای انحصاری هم راحتن. آیا این همون فلسفه است که همه رو جذب کنه با فلسفه آزادی ولی بسته های غیرآزاد هم باشه اشکالی نداره. ازشون چشم پوشی کنیم.
    برای همینه که استالمن انقدر از اینگونه توزیع ها به شدت انتقاد می کنه
    اگه انحراف بشه اونوقت آزادی از بین می ره. همین مایکروسافت فعلا هدفش کمرنگ کردن آزادی هستش. تهدیدش هم همینه
  9. \'\'karux:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    خواهش میکنم مسعود جان
  10. \'\'ساری گلین:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    با تشکر از مقاله نوشته شده.
    به نظرم مرور خوبی روی لینوکس مینت بود اما به نظرم چند نکته در آن به چشم می‌خورد:
    ۱- به نظر من عنوان نوشته اصلا با متن نوشته شده هم‌خوانی ندارد. مخصوصا پاراگراف اول من را مشتاق خواندن یک مطالب تحلیل کرد اما بعدا با یک مقاله مروری روی تنها چند مورد از خصوصیات مینت به پایان رسید
    ۲- در جایی از متن گفته شده که همه نسخه‌های مایا(مینت ۱۳) بر پایه ۶۴ بیت هستند که درست نیست و اگر به سایت مینت بروید یا همین عکسی که در متن درج شده را نگاه کنید می‌بینید که برای هر نسخه از آن هم ۳۲ بیتی هست و هم ۶۴ بیتی. تنها ذکر شده که نصاب ویندوزی تنها در نسخه‌های ۶۴ بیتی موجود هست.

    اما در کل به عنوان کسی که از نسخه ۷ مینت کاربر این توزیع بوده‌ام و الان هم به نسخه ۱۳ ارتقا داده‌ام. توصیه‌هایی به کاربران جدید آن دارم:
    متاسفانه نسخه ۱۳ به اندازه نسخه‌های قبلی مینت پایدار نیست. دسکتاپ cinnamon شدیدا در نسخه ۱۳ هنگ می‌کنه و این مسئله در فروم‌های مینت هم مطرح شده و فعلا راه‌حل برای ان پیدا نشده. به نظر میرسه که باید کمی صبر کرد تا Cinnamon به نسخه‌های پایدارتر برسه. اما دسکتاپ Mate نسبتا پایدار بوده و کمنتر اذیت میکنه اما خوب به زیبایی Cinnamon نیست. Cinnamon واقعا دسکتاپ زیبا و آینده‌داری هست. باید منتظر موند. این نکات رو گفتم که اگر حین نصب هنگ کرد یا بعد از نصب صفحه فریز شد تعجب نکنید و همون ابتدا Mate نصب کنید. البته بعدش می‌تونید Cinnamon رو هم نصب کنید و تستش کنید.

  11. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    ویندوز – مک – احتمالا اوبونتو – مینت.
    از لحاظ پایداری پیش فرض قبل از انجام آپدیت معمولا مینت پایداری بیشتری نشون میده.
  12. \'\'mohammad:

    ۱۳ تیر ۱۳۹۱
    منوبگو میواستم Cinnamon نصب کنم فردا؟جدی میگی نصب نکنم بدبختی اینه که نسخه 12 ایمیجشو هم از هاردم پاک کردم حوصله دانلود دوبارشو ندارم.راستی پارسیکس هم نرم افزارهای اماده داره درسته خوبه بنظرتون؟
  13. \'\'کیوان:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    با پیش داوری جواب منو دادین: من هیچ وقت نگفتم \”من راحتم پس خوبه\”.

    به نظر من دنیای آزاد داره راه خودشو میره و کسی هم نمیتونه جلوشو بگیره. به عبارت دیگه طرفدارهای آزادی جامعه کاربری و توزیع ها و برنامه های خودشونو دارن.

    ویندوز و توزیع های راحت لینوکس هم جامعه کاربری خودشونو دارن.

    بنابراین مینت داره طرفدارهای راحتی رو جذب میکنه. بنابراین بالقوه رقیب مایکروسافت و اپل و … هست.

    یه نقطه اشتراک کوچیکی بین این جوامع کاربری هست. کسایی که میخوان هم آزاد باشن و هم راحت که اونوقت میمونن سر دوراهی. این مشکل خود اون افراد هست که هنوز نتونستن تصمیم بگیرن که چه قدر طرفدار آزادی نرم افزار هستن. علتش هم اینه که نمیشه مثل استالمن طرفدار دو آتیشه آزادی بود و سختی هاش رو تحمل نکرد.

    در آخر من واقعا جواب سوالمو نگرفتم: موفقیت مینت چه ضربه ای میتونه به جنبش آزادی نرم افزار بزنه؟ غیر اینه که افراد بیشتری با سیستم عامل های یونیکس بیس آشنا میشن و وقتی که با فلفسه آزادی آشنا بشن و قبولش کنن میتونن راحت تر به یه توزیع کاملا آزاد کوچ کنن.

  14. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    دوست عزیز دیدگاه خوب و منتقدانه‌ای دارید. جوابتون رو با یک مثال می‌دم.
    فرض کنید یک فلسفه‌ای به اسم اسلام وجود داره که می‌گه زن‌ها باید محجبه‌باشند و خودشون رو بپوشونند. حالا فرض کنید گروهی از این افراد برای جذب غیر مسلمون‌ها چند تا استریپر دم‌در مسجد قرار بدند. حال افراد بیشتری راقب ورود به این محل می‌شوند. اما در عین حال این حرکت برخلاف عقاید فلسفه‌ی اسلام هست. حالا شما باید قضاوت کنید که این افراد دارند به اسلام خدمت می‌کنند یا نقطه‌ی انحرافی می‌تونند باشند؟
  15. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    در تکمیل حرف مسعودجان بگم که این چیزی رو که مینت اعلام کرده در اسلاید‌های زمان نصب دیدم و اطلاعات بیشتری داده‌نشده‌بود. اما واقعیت داشتن یا نداشتنش رو تایید نمی‌کنم.
  16. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    دوست عزیز، مشکل خیلی از تحلیل‌هایی که من در ایران دیدم (و همین‌طور آموزش‌ها) این هست که به هیچ عنوان به توضیح مطالب فی‌البداهه نمی‌پردازه. برای همین موضوعه که خیلی‌ها هنوز به لینوکس به چشم جایی نگاه می‌کنن که همش باید توی ترمینال وقتشون رو بگذرونند که هر جفتمون می‌دونیم این موضوع درست نیست. علاوه بر اون خیلی خوشحال می‌‌شم پیشنهادتون رو برای عمیق‌تر کردن تحلیل‌هام دریافت‌کنم.
  17. \'\'مصطفی:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    سلام. مثال شما نمیتونه خیلی منطبق با نظر آقا کیوان باشه. به نظر من اگر لینوکس بتونه تا حدودی خودش را به ویندوز و یا مک نزدیک کنه افراد مبتدی در استفاده از کامپیوتر را می تونه به سوی خودش جذب کنه. برای همین ابونتو ابنقدر محبوب شد. چون استفاده از لینوکس را در حد ویندوز پایین آورد. و گرنه این همه توزیع لینوکس داریم چرا به موفقیت اوبونتو نرسیدند؟ پس به نظر من جامعه هدف در گسترش لینوکس باید افراد مبتدی باشه تا از طریق آنها بتوان به کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ نفوذ کرد
  18. \'\'ساری گلین:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    واقعا نسخه ۱۲ حتی با نصب Cinnamon واقعا پایدارتر هست. من از نسخه ۹ که پشتیبانی بلندمدت داشت ارتقا نداده بودم و خواستم به ۱۳ که پایدار ارتقا بدم که متاسفانه با این مشکلات روبرو شدم.
  19. \'\'ساری گلین:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    امیرحسین عزیز:
    کاملا با شما موافقم و برای همین هم پیشنهادم این بود که عنوان مطلب با محتوی آن سازگار باشد.
    موفق و موید باشید.
  20. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    دوست عزیز ظاهر اهمیت چندانی نداره. اتفاقا من میزکار‌هایی رو که به ویندوز یا مک نزدیک هستند رو هم بسیار قبول دارم. چون برای سلیقه‌های مختلف مناسبند. اما مساله در زمینه‌ی نصب خودکار یک سری از کدک‌های غیر آزاد هست. همین مساله نقطه‌ی مخالف نرم‌افزارهای آزاد و این فلسفست.
    خارج از اون شما قدرت اوبونتو رو خیلی کم در نظر گرفتید. اوبونتو یک توزیع با اسکریپت‌های عالی و کامیونیتی گسترده‌ای هست. البته سیاست‌های کنونیکال در زمینه‌ی یونیتی مقداری از جامعه محوری دور شده اما باز هم دارای دستآورد‌های زیادی بوده همین یونیتی. یکی از دلایل مهم هم این هست. خارج از اون دلیل این که اوبونتو اینقدر به چشمتون میاد اینه که توزیعیه که برای دسکتاپ ساخته‌شده. و مبنای توسعش رو برپایه‌ی کارکرد‌های یک کامپیوتر دسکتاپ گذاشته. در حالی که توزیع‌های زیادی هستند که قدرت فوق‌العاده‌ای دارند اما در زمینه‌های دیگه. که اگر این توزیع‌ها نبودند شاید لینوکس از یک پروژه‌ی آموزشی و آکادمیک فراتر نمی‌رفت.
    من با نظر شما موافقم که اگر انتظار ورود لینوکس به دسکتاپ رو داریم باید به مخاطب رو افراد مبتدی قرار بدیم. اما از چه راهی؟
  21. \'\'علی (MrAli):

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    آقا این آزادی تو دنیای گنو/لینوکس یه پارادوکسه!
    میپرسین چرا؟
    چون دوستان آزاد میگن توسعه دهندگان مینت به دلیل آزادی نباید فلان کار را بکنند!!!!!!!
    خب اگر دنیای گنو/لینوکس آزاده، پس من باید آزاد باشم که توزیعم رو هرطور که خواستم بسازم.
    حتی پا رو از این فراتر میذارم:
    چون گنو/لینوکس دنیای آزادیه پس من آزادم که سورس یه نرم افزار آزاد رو بگیرم و اونو تغییر بدم و بعد نرم افزار تولید شده رو بصورت کد بسته ارائه بدم (فکر کنم مجوز آپاچی اینطوریه).

    منظورم اینه که: به اسم آزادی که نمیشه آزادی مردم رو محدود کرد.

  22. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    علی جان در مورد اینکه توسعه دهنده های مینت آزاد هستن هر جور دلشون خواست توزیعشون رو بسازن شکی نیست… همونطور که الان میسازن و هیچ کس هم بهشون نمیگه بالای چشمتون ابرو هست. ولی در مورد مجوز آزادی رو نمیشه با بی بند بودن اشتباه گرفت. مجوز جی پی ال قانونی داره که مطابقش باید آزادیش حفظ بشه. آزادی مطلق رو اگر بخوایم در نظر بگیریم با خیلی چیزا در تضاده که نباید شکسته بشه… با هنجارهای جامعه… با قانون… با عرف و احترام به حقوق دیگران و خیلی چیزای دیگه.
  23. \'\'احمد:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    بابا این استالمن مغزش پاره سنگ برمیداره…یه سر به وبسایتش بزنید انگار با کامپایلر gcc لینوکس درست شده..اگر مینت از برنامه های کد بسته استفاده میکنه مهم نیست مهم اینه که رایگانه و لینوکسه….استالمن میتونه از سکتور صفر هادرش با برنامه نویسی به زبان ماشین و امسبلی کار خودشو راه بندازه
  24. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    عجب!!!
  25. \'\'mastershot:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    رایگان چه ربطی به آزاد بودن داره!؟؟ ببخشید اگه یکی بخواد آزاد باشه باید از اسمبلی استفاده کنه!؟
    درضمن کی گفته مهم اینه که رایگانه و لینوکسه!؟ خود لینوکس از کجا منشا گرفت و موفق شد!؟ آیا آزاد بودن نیست!؟
    من یه سوالی از شما داشتم: جامعه آزاد برای این از گنو/لینوکس استفاده می کنه که از ویندوز استفاده نکنه!؟؟ چرا؟ اگه بسته هاش هم مثل ویندوز باشه چه دلیلی داره آدم انقدر خودشو به زحمت بندازه تا اینجور چیزا رو یاد بگیره؟ همون توو ویندوز خودش میموند دیگه! اون موقع نقطه مقابل ویندوز چی بود؟ مفهوم آزادی چی بود؟ همینی که لینوکسه کافیه؟
    اصلا چرا فکر می کنید همین که رایگانه و لینوکسه برای استالمن مهمه؟ این اونچیزاییه که نزدیک به ۲۵ ساله داره براشون تلاش می کنه و سعی می کنه جامعه رو بهش تشویق کنه؟
  26. \'\'ناشناس:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    پس فکر کردی لینوکس با چی توسعه پیدا کرد لابد با turbo c. لینوکس و خیلی از نرم افزارهای آزاد و opensource مدیون gcc هستن.
  27. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    دوست عزیز حق با شماست. این آزادی که تعلق می‌گیره از طریق محدود کردن بقیه هست. آزادی محض عملا وقتی صورت می‌گیره شما کلا نرم‌افزار و محصولتون رو لایسنس نکنید. که در واقع آزادی آخر یعنی: آزادی گرفتن آزادی از بقیه رو به افراد دیگه دادید. چون افراد دیگه می‌تونن بیان محصولتون رو برای خودشون ثبت کنن و نهایتا هرجور که می‌خوان جلوی شما رو بگیرند.
  28. \'\'مسعود:

    ۱۵ تیر ۱۳۹۱
    با سلام من می خواستم ازتون تشکر کنم. پست شما بی شک یکی از درخشان ترین flame bait هایی بود که توی این چند وقته دیدم. یه ترول کلاسیک:

    ۱. با توهین به شخصی مورد احترام در جامعه هدف شروع می شه. این ضربه تمام fanboy ها رو در همین قدم اول دیوانه می کنه و شروع می کنن به فحاشی و توهین متقابل («پاره سنگ»).

    ۲. پست با یک اظهار نظر ادامه پیدا می کنه که به خواننده القا می کنه که نویسنده پست در مورد موضوع مورد بحث هیچ اطلاعی نداره. این احتمالا افراد مطلع در این ضمینه و کمی ناصبور رو از کوره به در می بره (gcc و لینوکس).

    ۳. در ادامه یه اظهار نظر فلسفی می آد که افراد صاحب نظر در مورد فلسفه تفاوت بنیادی آزاد با رایگان رو هدف گرفته.

    ۴. و در انتها ضربه تمام کننده که در همه ی flame bait های کلاسیک موفق دیده می شه. اگه تصور می کنید که «هادر» و «امسبلی» اشتباه تایپی هستند باید بگم که کاملا در اشتباهید. این یکی از هوشمندانه ترین حربه هاست که در طول زمان موثر بودن خودش رو اثبات کرده.

    من واقعا تصور نمی کردم توی جامعه فارسی زبان یه flame bait با همچین ظریف کاری ببینم. بازم از شما تشکر می کنم.

  29. \'\'احمد:

    ۱۵ تیر ۱۳۹۱
    امثال استالمن حاضرن برای آزادی نرم افزارها و اینجور چیزها برای گوش دادن به یه آهنگ 100 خط کد بنویسن…خب چه کاریه برادر لینوکس مینت با یه کلیک این کارو فراهم میکنه! چرا باید همیشه به خودمون سختی بدیم؟ البته استالمن بعضی حرف هایی زده که بسیار جالبه و آدم قابل احترامیه- ولی هر چند وقت یکبار میاد میگه از amd استفاده نکن و انویدیا رو بیخیال شو-مینت رو نصب نکن و…- بابا ریچارد یکم به فکر کاربرانت هم باش.همه که مثل خودت حوصله سروکله زدن با ترمینال رو ندارن! البته من از فلسفه نرم افزارهای آزاد و کنترل نرم افزار توسط کاربر(نه بالعکس که در سیستم های کلوز سورس میبینیم) خوشم میاد…ولی اینجور چیزها نبایدآسایش و رفاه رو از کاربر بگیره…چرا وقتی تا اسم یوزر فرندلی و سهل آسون که میاد باید همش یاد اپل و مایکروسافت بیفتیم…بابا ما طرفدارهای لینوکس هم دل داریم..
  30. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۱۶ تیر ۱۳۹۱
    دوست عزیز، استالمن یک ایده‌آل مطرح کرده و دوست داره خودش اوجش باشه. مسلما به عنوان یک ایده‌آل سعیش رو می‌کنه، اما به عنوان یک سیاست‌مدار واقعا ضعیفه و همین‌جاست که لینوس تروالدز خودش رو نشون می‌ده.آدم متعادل‌تریه که با همه سر مشکل نداره. همین باعث می‌شه که مثل همایش دانشگاهش وقتی با یکی مخالفت می‌کنه واقعا دنیا رو تکون می‌ده.
    اما این که مینت رو مطرح می‌کنید. مینت خوبه. سیستم کاملیه. مطمئنا سیستمیه که فلسفه‌ی out of the box رو بیشتر از هر سیستمی که دیدم رعایت کرده. اما نکته اینجاست که مینت تنها توضیحی نیست که اجازه‌ی نصب کدک‌های صوتی و تصویری رو به آسونی می‌ده. اوبونتو هم خیلی ساده نصب می‌کنه.
    این رو گفتم که فقط یک یاد آوری کرده باشم از اصل مساله. اما در نهایت باز هم قضاوت به عهده‌ی خودتونه. و من نمی‌گم مینت خوب یا بده.فقط می‌تونم بگم این اون چیزیه که من بهش برخوردم و دیدم.
  31. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۱۶ تیر ۱۳۹۱
    راستی در ضمن گفتید یوزر فرندلی… به نظر من لینوکس توزیع‌هایی داره که واقعا به مراتب از ویندوز آسون ترن. aptitude update $$ aptitude upgrade && aptitude install clementine vlc librecad همین خط کلی کار می‌کنه. خارج از اون محیط گرافیکیش به مراتب راحت‌تر از تک تک ورزن‌های ویندوز و اپله. و اگر با یک محیط راحت نیستی خیلی راحت می‌تونی بری توی یک محیط دیگه. در این زمینه من با شما موافقم که لینوکس یوزر فرندلی تر از اپل و ویندوزه.
  32. \'\'علیرضا جهانی فرد:

    ۱۶ تیر ۱۳۹۱
    سلام
    من حدود ۱ ماه نیم از ابونتو 12.4 استفاده میکردم و خیلی ازش ناراضی بودم مرتب باهاش مشکل هنگ داشتم ولی از زمانی که مینت رو نصب کردم هم دارم سرعت رو احساس میکنم و هم اصلا مشکلی برای هنگ ندارم فقط از دوستان یک سوال داشتم این مینت ۱۳ تا چه مدت پشتیبانی میشه؟
  33. \'\'علیرضا جهانی فرد:

    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    سلام
    دست شما درد نکنه از بس که جواب دادین خودم فهمیدم تا سال 2017 ممنون
  34. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    از اونجا که مینت 13 بر مبنای اوبونتو 12.04 هست که یه نسخه لانگ ساپورت هست… قاعدتا باید 5 سال ساپورت بشه.
  35. \'\'کیوان:

    ۲۱ تیر ۱۳۹۱
    پس دعوا سر اینه که مینت چرا داره کدهارو به طور پیش فرض قرار میده ولی در اوبونتو به راحتی میشه اونا رو نصب کرد. با مثال خودتون جواب میدم. مثال شما به این شکل در میاد: یک گروه استریپرو اجازه میدن که اصلا توی مسجد مستقر بشه (مینت) و گروه دیگه هر وقت دلشون خواست با یه تماس استریپر میارن توی مسجد (اوبونتو). از نظر من تفاوت زیادی بین این دوتا وجود نداره.

    به بیان دیگه شما با استریپر مشکل دارین که اینجا متناظر با کدهای کدبسته هستن. به نظر من بین اوبونتو و مینت تفاوت زیادی وجود نداره.

  36. \'\'مسعود آموزگار:

    ۲۱ تیر ۱۳۹۱
    فرقش توی قدرت انتخاب کاربر هست… توی این هست که به کاربر میفهمونه اوبونتو که این کدک‌های بسته یکی از امکانات معمولی توی گنو/لینوکس نیست و یک بسته third-party محسوب میشه. ولی مینت اون رو متناظر با برنامه‌های آزاد به کاربر نشون میده.
  37. \'\'بابک:

    ۲۷ تیر ۱۳۹۱
    با بعضی قطعات سخت افزاری این مشکل به وجود میاد و با آپدیت هایی که ارائه شده شدیدا وضعیت بهتر شده دلیلش رو نمیدونم ولی با کارت گرافیک های اینتل کمی مشکل داره .
  38. \'\'علیرضا جهانی فرد:

    ۲۹ تیر ۱۳۹۱
    سلام
    چرا نرم افزارهای مخرن مینت اینقدر قدیمیه؟و ضمنا چرا نرم افزارها توی بخش اپدیت نمیاد ممنون میشم من رو راهنمایی کنید؟
  39. \'\'من:

    ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
    :)) موافقم با نظر احمد
  40. \'\'siavash:

    ۰۲ مرداد ۱۳۹۱
    در جواب دوستمون (امیر حسین هنر دوست) که سیاست لینوکس مینت رو با مبلغان دروغین اسلام مقایسه کرده بودن باید بگم این مقایسه درستی نیست، چون اصولا کسانی که سعی میکنن با تغییر دادن و costumize کردن قوانین اسلام، برای اسلام مشتری جمع کنن، در واقع دارن به مخاطبانشون دروغ میگن و با دروغ سعی دارن اونها رو جذب کنن و دروغ پراکنی اونها دقیقا خلاف قوانین خود اسلام هست! ولی مینت به کسی دروغ نگفته، هیچ قانونی رو هم نقض نکرده. خودش گفته که در کنار استفاده از منابع باز، در بعضی موارد از منابع بسته هم استفاده میکنه ولی ارجحیت با منابع باز هست. خوب حالا به من بگین این چه مانع یا سنگینی ای روی جامعه منبع-باز داره؟! اتفاقا مینت با این کارش انواع و اقسام کاربران رو به خودش و سپس به طرف جامعه منبع-باز میکشونه. دیگه از سیاهی بالاتر که رنگی نیست، در بدترین حالت میشه گفت سیاست مینت در زمینه کمک به نرم افزارهای آزاد بی تاثیره، ولی یقینا ضرری به اون نمیرسونه.

\"ارسال



برچسب ها : , , , , ,