منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

لینوکس مینت ۱۳ با نام رمز Maya منتشر شد

لینوکس مینت ۱۳، روز گذشته با نام Maya و بر پایه‌ی Ubuntu 12.04 LTS و در دو نسخه با میزکارهای MATE 1.2 (که بر پایه GNOME 2.3.x توسعه داده شده) و Cinnamon 1.4 (بر پایه GNOME 3/Shell) منتشر شد. این نسخه دارای پشتیبانی LTS یا Long Term Support است؛ بدین معنی که طرفداران مینت می‌توانند از پشتیبانی طولانی‌تر این نسخه به مدت ۵ سال (تا April 2017) بهره‌مند شوند.

 

\"Linux

Linux Mint 13 "Maya" MATE Edition

\"Linux

Linux Mint 13 "Maya" Cinnamon Edition

بروزرسانی MATE و Cinnamon، دو ویژگی مهم در Maya محسوب می‌شوند. هردو دسکتاپ از جمله محیط‌های پرطرفدار و جدیدی هستند که هر روز بیش از روز قبل جای خود را در میان کاربران باز می‌کنند. MATE یکی از انشعاب‌های GNOME 2 است که بعد از پایان گسترش این نسخه شروع به فعالیت کرد. Cinnamon نام دیگر دسکتاپی است که ۱۳ Mint از آن استفاده میکند و بر شانه‌های GNOME Shell استوار است. این محیط در نسخه ۱۳ مینت بهبودهای قابل توجهی داشته و بسیار پخته‌تر و کامل‌تر از قبل عمل می‌کند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد این دو محیط توصیه می‌کنیم بررسی نسخه مبتنی بر دبیان مینت را از این لینک مطالعه بفرمایید.

دیگر ویژگی جدید در Mint 13 تغییر Display Manager از GDM به MDM است که توسط توسعه‌دهندگان مینت بر پایه‌ی GDM 2.20 نوشته شده است و امکان کنترل و تنظیم گرافیکی بخش‌های مربوطه را ساده‌تر کرده است.

\"MDM

MDM Display Manager

\"تنظیمات

تنظیمات MDM با قابلیت‌های فراوان

قسمت Artworkها و تم MINT-X نیز ارتقا یافته و تعامل بهتری با GTK3 پیدا کرده است.

\"ارتقا

ارتقا و بهبود تم Mint-Z

و آخرین قسمت نیز بخش موتور جستجوی پیشفرض در Maya است. در این قسمت Mint از Yahoo به عنوان موتور پیشفرض استفاده می کند. اما موتورهایی دیگر مانند DuckDuckGo و Amazon نیز در دسترس هستند که می توانید از آنها برای جستجو در اینترنت استفاده کنید.

\"Yahoo

Yahoo موتور جستجوی پیش‌فرض مینت ۱۳

Maya از نسخه ی ۳٫۲ کرنل لینوکس، gtk+ 3.4.1 ،pidgin 2.10.3 ،gcc 4.6.3 و firefox 12.0 بهره می‌برد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه‌ی نکات انتشار Linux Mint 13 و برای دانلود آن نیز به این صفحه مراجعه نمایید.

14 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'mohammad alipour:

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
    میتونید یه سری نرم افزارهای که توی این نسخه جدید هست رو نام ببرید توی سایتش که چیزی نوشته نبود
    دانلود مننجر یا واین روش نصبه؟مرورگر کرومیوم؟
  2. \'\'سامان اسمعیل:

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
    لینوکس Mint 13 با کد رمز Maya از لیست پکیج های زیر استفاده می کند:
    alsa-lib 1.0.24, banshee 2.4.0, bash 4.2, cups 1.5.2, firefox 12, dhcp 4.1.ESV-R4, freetype 2.4.8, gcc 4.6.3, glibc 2.15, grub 1.99, gtk+ 3.4.1, libgnome 2.32.1, libreoffice 3.5.2, linux 3.2, MesaLib 8.0.2, module-init-tools 3.16, nautilis 3.4.1, openjdk 6b24, openssh 5.9p1, openssl 1.0.1, perl 5.14.2, pidgin 2.10.3, python 2.7.3, qt 4.8.1, samba 3.6.3, thunderbird 12.0.1, udev 175, vim 7.3, vlc 2.0.1, xorg-server 1.11.4 و xz 5.1.1alpha.
    همونطور که مشاهده میکنید، chromium بصورت پیش فرض بر روی این توزیع نصب نیست و Download Manager خاصی بصورت پیشفرض وجود ندارد (البته از wget میتونید استفاده کنید)
  3. \'\'hooman:

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
    من عاشق مینت هستم و خیلی خوشحال شدم که مایا منتشر شد و ثانیه شماری میکنم که این ورژن رو امتحان کنم
  4. \'\'saeed:

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
    az koja mishe download konim?
  5. \'\'sudoTux:

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
    از اینجا:

    http://www.linuxmint.com/download.php

  6. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
    اصلا از مینت و برنامه‌هاش خوشم نمیاد. از نظر زیبایی به نظرم خیلی ناقصه/ تمش هم اصلا خوشم نمیاد…
    ولی از نظر out of the box بودن خیلی عالی کار شده…
  7. \'\'سامان اسمعیل:

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
    مینت بیشتر برای کاربرایی که نمی خوان دست از Gnome 2 بکشن خیلی عالیه، من روی اوبونتوم MATE نصب کردم اصلا.
  8. \'\'محسن:

    ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
    ببخشید این out of the box بودن یعنی چی؟ :)
  9. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
    منظور اینه که با نصبش نیاز به هیچ تنظیمات و نصب اضافه‌ای نیست و تمام نیازمندی‌ها رو بصورت هوشمندانه در نظر گرفتن درونش… در عین حال به هم ریختگی و اشکال در بسته‌ها هم وجود نداره… :)
  10. \'\'sudoTux:

    ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
    یعنی کاربر با یک سیستم‌عامل آماده و پیکربندی شده و با نرم‌افزارهای کاربردی مناسب مواجه هست. مثلا شما اگه توزیع اوبونتو رو نصب کنید، لازم هست که کدک‌های مولتی‌مدیا، درایورهای گرافیک، برنامه‌های کاربردی و دیگر تنظیمات اولیه‌ی سیستمی رو خودتون انجام بدید اما در بعضی از توزیع‌ها تمام این کارها به صورت پیش‌فرض انجام شده که اصطلاحا میگن این توزیع out of the box هست …
  11. \'\'sudoTux:

    ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
    ببخشید مسعود جان. ظاهرا همزمان شد کامنتمون :)
  12. \'\'webnevesht:

    ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
    من روی ویرچوال باکس که نسخه ی Mate اش رو تست کردم واقعا عالی به نظر میرسید….خیلی ناهماهنگی های نسخه های قبلی mate برطرف شده بود و واقعا یه لحظه حس خوب کار کردن با مینت 10و11 با گنوم 2 دوباره برام زنده شد….
  13. \'\'Behrooz:

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
    سلام مینت کدکها صوتی و تصویری را کامل داره یا باید بعد از نصب دانلود کرد یه سوال دیگه برای یه تازه کار اریوس بهتره یا مینت ( کدوم کاربر را بیشتر جذب میکنه از لحاظ زیبایی میزکار ) اخه میدونید چیه این ویندوزی ها عقلشون به چشمشونه
  14. \'\'PAYAMiN:

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
    بهرحال هیچی که ویندوز نمی‌شه ولی برای یه تازه‌کار خب مینت بهتره به نظر من تا اوبونتو. از نظر زیبایی محیط کار خب سلیقه‌ایه و من شخصن ابونتو رو بیشتر می‌پسندم ولی شاید یه تازه‌کار با دیدن میزکار اوبونتو خصوصن در این اینترفیس جدیدش بعد از ۱۱.۰۴ یه کمی بگرخه! اما مینت خیلی شبیه ویندوزه و حتی تسک‌بارش هم پایینه.

\"ارسال



برچسب ها : , , ,