منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

لینوکس و ذره هیگز

امروز حتما اخبار را در مورد ذره هیگز یا همان ذره خدا شنیدید. چیزی که امروز می خواهم درباره آن صحبت کنم به رابطه سیستم عامل گنو-لینوکس مورد استفاده در این آزمایش و سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای اشاره کنم.

هیگ

هیگ

بگذارید اول درباره نحوه ساخت سیستم عامل گنو-لینوکس که از همدیگر منبعث می شود توضیح مختصری دهم. معمولا شرکت‌ها/افراد برنامه‌های مختلفی در سیستم عامل خود استفاده می کنند. اساس گنو-لینوکس بر پایه هسته یا همان کرنل است. این هسته توسط لینوس به صورت کد منتشر می شود. شرکت‌ها کد این هسته را گرفته با توجه به نیازهای خود آن را کامپایل می کنند. گاهی در آن تغییراتی نیز می دهند. در رابطه با سایر برنامه‌ها مورد استفاده در سیستم عامل تقریبا رویه به همین شکل است. آن شرکت ممکن است تولید کننده آن نرم افزار خاص باشد یا آن را از جایی دیگر می گیرد و تغییر می دهد.

در هنگام ساختن بسته‌ها مورد نیاز برای تولید یک سیستم عامل گنو-لینوکسی معمولا علاوه بر نسخه اجرایی فایلها نسخه منبع آنها نیز جداگانه بسته بندی می شود. تا هر کسی خواست از کد منبع استفاده کنند یا آن را باردیگر تولید و منتشر کنند به راحتی دسترسی داشته باشد. مثلا ردهت بسته‌های کرنل و سایر بسته‌های دیگر را به هر دو شکل در اختیار کاربر قرار می دهد. ردهت برای استفاده از سیستم عامل تجاری خود یا به عبارت دیگر برای پشتیبانی آن مبلغی را دریافت می کنند.

در این میان اجتماعات و شرکت‌هایی وجود دارند که از دستاورد‌های این شرکت به شکل کد منبع استفاده می کنند و سیستم عامل گنو-لینوکسی دیگر تولید می کنند. مثلا توزیع سنت‌او‌اس یا لینوکس علمی(سرن) از همین نوع می باشند. آنها کدهای منبع برای تولید ردهت تجاری را برداشته و با تغییرات دلخواه تولید می کنند.

لینوکس علمی

لینوکس علمی

لینوکس علمی توسط سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای تولید و نگهداری می شود. در آزمایشگاه‌های این سازمان از این نوع گنو-لینوکس استفاده می شود. البته سایر سیستم عامل‌ها نیز مانند مک و ویندوز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. لینوکس سرن یا همان لینوکس علمی بر پایه لینوکس ردهت تجاری است. در هسته آن برای کارایی بهتر سخت افزاری تغییراتی داده شده است. در آن برنامه‌‌های اضافی وجود دارد که برای فیزیک ذرات کاربرد دارد. این لینوکس عمدتا در سرن و سایر آزمایشگاه‌‌های فیزیک مورد استفاده قرار دارد. آن برای سرورها، دسکتاپ‌ها و پی‌سی‌ها توکار مورد استفاده قرار می گیرد.

در پایان باید بگویم دست جامعه کاربران گنو-لینوکس درد نکند که به طور غیر مستقیم در این پروژه همکاری داشته و دارند چون:

آنها با استفاده از گنو-لینوکس های دسکتاپ یا سرور رایگان و با آزمایش و توسط برنامه‌‌های مختلف باعث به وجود آمدن این چرخه تولید شده است. کاربر فدورا از آن مثلا استفاده می کند، اشکالات آن را گزارش می دهد و سعی دارد آن را میان کاربران دیگر معرفی کنند. ردهت از این دستاورد‌ها برای تولید نسخه تجاری لینوکس خود استفاده می کند. ردهت منابع مورد استفاده را منتشر می کنند. دیگران نیز می آیند و از این دستاوردها استفاده می کنند همانگونه که در بالا دید.

این است قدرت جامعه کاربری،لینوکس و نرم افزار آزاد.



برچسب ها : ,