منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

لینوکس ۴.۰ یا پلی استیشن ۳

لینوس توروالدز چندی پیش نگارش جدید و پایدار هسته لینوکس را در لیست پستی هسته لینوکس معرفی کرد. لینوکس 4.0، با اسم رمز «حر در من یک گوسفند هستم(Hurr durr I’m a sheep)» مجموعه کوچکی از تغییرات از جمله؛ پشتیبانی از سخت افزارهای جدید، بهبود درایور ها، performance tweaks ، رفع تعدادی از باگ های باقی‌مانده و…است
توروالدز درباره این به‌روزرسانی چنین می نویسد؛

لینوکس نگارش ۴.۰ ویژگی آنچنان خاصی ندارد، اما زیرساخت های بسیاری برای تغییرات بزرگتر در نگارش‌های آینده فراهم شده، و به نظر می‌رسد لینوکس 4.1 با ویژگی‌های بیشتری منتشر شود. در این نگارش سعی شده تا حد بسیار زیادی از سبک برنامه نویسی SOLID پیروی شود

ویژگی های لینوکس 4.0

شاید شاخص ترین ویژگی این نگارش، به‌روزرسانی هسته بدون نیاز به ری‌استارت باشد. شما می‌توانید پچ های امنیتی را به صورت لایو و بدون نیاز به ری‌استارت نصب و اعمال کنید(مانند پروژه های ثالثی از قبیل Ksplice اراکل و Kpatch ردهت) اگر چه ری‌استارت شدن سیستم، در شرایطی که لینوکس روی دسکتاپ یا لپتاپ شما باشد یک مسأله کاملاً جزئیست اما زمانی که یک سرور نیاز به ری‌استارت پیدا می‌کند مسأله جدی می شود.

 

امکان به روزرسانی و پچ به صورت زنده برای سرورها، سازمانها و عملیات های حیاتی بسیار ارزشمند است، این امکان مناسبی برای مدیران سیستم خواهد بود.

توزیعات دسکتاپ لینوکس هم احتمالا می‌توانند از این قابلیت بهره ببرند، البته ساخت عملیات هایی که نیاز به ری‌استارت ندارند آن هم برای کاربر نهایی یک چالش پیچیده است، اما بهبود این زیرساخت در سایر نگارش‌های لینوکس ۴ ادامه خواهد یافت.

 

سایر تغییرات

هرچند که این نگارش، انتشار کوچکی محسوب می‌شود، اما بغیر از موارد گفته شده ویژگی‌های زیر را هم شامل می شود:

  • ارتقا پلتفرم Skylake اینتل
  • پشتیبانی از چیپست های Quark SoC اینتل
  • پچ های مختلف برای بهبود اجرای پلی استیشن ۳
  • داریور متن باز AMD Radeon برای پشتیبانی از صوت روی دیسپلی پورت
  • درایور تویک های مختلف برای HID
  • اضافه شدن درایور تنظیمات پاور توشیبا
  • اضافه شدن F2FS، BtrfFS، و… به سیستم فایل

به نقل از OMG!



برچسب ها : , , , , , , ,