منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مروری بر آرچ‌بنگ

مقدمه :

آرچ‌بنگ یک توزیع دیگر گنو/لینوکس بر پایه‌ی آرچ‌لینوکس است که همچون پدر خود از آخرین به‌روز رسانی‌های نرم‌افزاری برخوردار است. این توزیع با توجه به محیط اپن‌باکس و همچنین بیس آرچ بسیار سبک و سریع است. همانگونه که مستحضر هستید آرچ با اهدافی از جمله سادگی منتشر می‌شود، در این بین به وجود آمدن آرچ‌بنگ تنش‌هایی را در جامعه‌ی آرچ ایجاد کرده چرا که مانند بیشتر توزیع‌های گنو/لینوکس قسمت‌هایی را به صورت خودکار پیکربندی‌ و نصب می‌کند، در حالیکه این عمل مغایر با اهداف آرچ است. چنانچه شما سؤالی در مورد آرچ‌بنگ در فروم آرچ مطرح نمائید به احتمال زیاد توسط کاربران به فروم آرچ‌بنگ ارجاع داده می‌شوید چرا که آن‌ها معتقدند اصول‌شان را رعایت نکرده‌اید. شاید این برخورد چندان جالب به نظر نرسد ولی باید توجه داشته باشیم به هر حال آرچ‌بنگ پروژه‌ای جداست و اهداف خود را دارد.

همانگونه که می‌دانید توزیع‌های سبک زیادی وجود دارد که می‌توانند به خوبی بر روی سیستم شما اجرا شوند اما چرا آرچ‌بنگ؟ لازم است بدانید که آرچ‌بنگ درست مانند آرچ بسته‌‌های اضافی را بر روی سیستم شما نصب نخواهد کرد و تنها تعدادی از ابزارهای کوچک و مورد نیاز به صورت پیش‌فرض بر روی سیستم شما نصب خواهد شد، وجود پیچیدگی کمتر و سادگی‌ آن باعث شده که این توزیع نسبت به توزیع‌های سبک و مینیمال دیگر سریع‌تر به نظر برسد و همین امر دلیل انتخاب این توزیع از بین رقبای خود خواهد بود، هر چند ویژگی‌ انکار ناشدنی دیگر آن بیس این سیستم یعنی آرچ‌لینوکس است و طبیعتاً خصوصیاتی نظیر استفاده از آخرین به‌روز رسانی‌ها را همراه خود دارد.

آرچ‌بنگ شبیه به CrunchBang است با این تفاوت که به جای اوبونتو بر روی آرچ سوار شده است. محیط رابط کاربری آرچ‌بنگ مدیر پنجره‌ی انعطاف پذیر OpenBox است. این توزیع برای سیستم‌های دسکتاپ و همچنین سیستم‌های قابل حمل بسیار مناسب است.

اولین تجربه‌

بعد از راه‌اندازی آرچ‌بنگ چیز زیادی را مشاهده نخواهید کرد، پس زمینه‌ی سیاه، لیست شورتکات‌های صفحه‌کلید و یک داک بسیار ساده. همچنین پنل Conky در سمت راست اطلاعاتی از منابع سیستم در اختیار شما قرار می‌دهد.

\"ArchBang
ArchBang Dock

Menu کجاست؟ کافیست تنها روی دسکتاپ راست کلیک کنید. لیست کامل ابزارها را مشاهده خواهید نمود.

\"ArchBang
ArchBang Menu

به جای استفاده از منو می‌توانید از شورتکات‌هایی که به صورت پیش‌فرض فعال و بر روی دسکتاپ، لیست شده است استفاده کنید. چند بار که از آن‌ها استفاده کنید و با کلید‌های ترکیبی آشنا شوید مطمئناً از کار با آن‌ها لذت خواهید برد.

برای تغییر لیست منوها، برنامه‌ی obmenu در آرچ بنگ موجود است ولی به هر حال ویرایش دستی فایل مربوط به منو هم کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد، می‌توانید از اینجا نحوه‌ی ویرایش دستی منو را بیاموزید.

\"ArchBang

ArchBang Menu Editor Obmenu

در منو، ابزارهای مختلفی وجود دارد، برنامه‌ای برای تغییر تم محیط، مرورگر وب کرومیوم، ویرایشگر عکس گیمپ، پردازش‌گر متن AbiWord، مولتی مدیا پلیر MPlayer و PDF خوان Foxit از جمله‌ی آن‌هاست. پلاگین فلش و کدک‌های صوتی و تصویری بر روی سیستم شما نصب خواهد بود و فرمت‌های مختلف صوتی و تصویری بدون هیچ عمل خاصی قابلیت پخش را دارند. برای مشاهده لیست کامل بسته‌های نصب شده بر روی آرچ‌بنگ اینجا را مشاهده نمائید.

\"ArchBang
ArchBang Gimp

نصب آرچ‌بنگ

ابتدا آرچ‌بنگ را از اینجا دانلود کنید. همانگونه که پیش‌تر متوجه شدید این ایمیج ۴۵۰ مگابایتی قابلیت اجرا به صورت زنده را دارد. از طریق منو می‌توانید به گزینه‌ی نصب دسترسی پیدا کنید. همچنین با صادر کردن دستور sudo abinstall نصاب اجرا می‌شود. نصب هم زیاد پیچیده نیست و شامل مراحل زیر می‌شود:

  • تنظیم ساعت
  • آماده سازی هارد دیسک (با استفاده از دو برنامه GParted و cfdisk)
  • نصب بسته‌ها
  • پیکربندی سیستم (انتخاب پسورد ریشه و ساخت یک حساب کاربری)
  • نصب گراب

اگر در حین نصب با مشکلی برخورد کردید راهنمای نصب در ویکی آرچ‌بنگ نمی‌تواند به شما کمک کند زیرا راهنما در حال حاضر بسیار ناقص است، ولی راهنمای نصب آرچ برای تازه‌وارد‌ها می‌تواند مفید باشد. البته تعدادی از مراحل به صورت خودکار نصب و پیکربندی‌ می‌شود و فقط بخش‌هایی از راهنمای فوق، چنانچه در حین نصب با مشکل مواجه شوید مورد نیاز شما خواهد بود.

پشتیبانی سخت افزاری و عمل‌کرد

آرچ‌بنگ به خوبی بر روی لپ‌تاپِ مورد آزمایش ما با مشخصات (dual-core 2 GHz CPU, 3 GB of RAM, Intel video card) اجرا شد، خروجی تصویر با بالاترین تفکیک پذیری ممکن بود و صدا به خوبی کار می‌کرد، touchpad هم به صورت کامل پیکربندی شد.

بر روی سیستم رومیزی با مشخصات (۲٫۵ GHz CPU, 2 GB of RAM, NVIDIA video card) هم آرچ‌بنگ بصورت خودکار کلیه سخت‌افزارها را شناسایی و پیکربندی‌ کرد و تنها مشکلی که مشاهده شد شناخته نشدن کارت وایرلس اینتل بود. در ادامه آرچ‌بنگ را بر روی سیستمی با محدودیت ۱۲۸ مگابایت حافظه‌ی اصلی آزمایش کردیم که با وجود این کمبود رم آرچ‌بنگ با سرعت قابل قبولی اجرا شد.

عملکرد آرچ بنگ بسیار سریع است و منابع بسیار ناچیزی از سیستم شما را اشغال خواهد کرد.

کار با packer تجربه‌ی جالبی نبود و در شناسایی پیش‌نیازها در پاره‌ای از مواقع با مشکل مواجه می‌شد اما وجود پک‌من باعث می‌شد که این مورد مشکل زیاد حادی به نظر نرسد و شما به سادگی قادر به نصب نرم افزارهای مورد نیاز خود از مخازن غنی آن خواهید بود. بعد از نصب بوسیله‌ی پک‌من سیستم را به‌روز رسانی کردیم و همه چیز به صورت عالی کار می‌کرد.

پس‌گفتار

اگر شما صاحب یک رایانه‌ با سخت‌افزار فرسوده و قدیمی یا یک نت‌بوک کوچک اما ضعیف در امر پردازش هستید و یا سرعت عمل‌کرد سیستم برای شما بسیار حائز اهمیت است آرچ‌بنگ با ترکیب آرچ و OpenBox یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما برای نصب است. آرچ‌بنگ تجربه‌ی جدیدیست که به امتحانش می‌ارزد و ممکن است بعد از نصب به سیستم‌عامل پیش‌فرض شما تبدیل شود. در بین سیستم‌عامل‌های بر پایه‌ی آرچ‌لینوکس شاید بهترین گزینه آرچ‌بنگ باشد! پس اگر مایل به استفاده از ویژگی‌های آرچ هستید و توانایی، وقت و یا امکان نصب سیستم با توجه به شرایط اینترنت در ایران را ندارید وقت را از دست ندهید و آخرین نسخه‌ی پایدار آن را از صفحه‌ی دانلود دریافت کنید.

سایت آرچ‌بنگ با نواقص زیادی روبروست و ویکی تقریباً چند صفحه‌ای آن عملاً به ما کمک نخواهد کرد، اما با توجه به شباهت کارکرد آرچ‌بنگ با آرچ‌لینوکس ویکی بی‌پایان آرچ‌لینوکس جای خالی آن را به خوبی پر کرده است.

دیگر منابع: + + + + + +

1 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'مسعود:

    ۲۰ مهر ۱۳۹۰
    مرسی ایمان جان
    به نظرم میشه ازش بعنوان یه جور سکو استفاده کرد. باهاش کار نکردم ولی احتمالا میشه به راحتی محیط های KDE و گنوم رو روش نصب کرد.
    مخازنش همون مخازن آرچ هست دیگه؟
    یائورت روش کار میکنه؟

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , ,