منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مروری بر نرم‌افزار Rstudio

اگر از خوره‌های R بپرسید که اولین کاری که باید بعد از نصب R روی یک سیستم انجام دهیم چیست قطعا پاسخ اکثر آنها نصب RStudio خواهد بود. RStudio در حال حاضر معروف‌ترین و بهترین IDE است که برای R ساخته شده و در این پست قرار است با آن بیشتر آشنا شویم. نحوه‌ نصب این نرم‌افزار را در پست قبلی توضیح دادم.  بعد اجرای RStudio با صفحه زیر مواجه می‌شوید. همان‌طور که می‌بینید این نرم‌افزار سه بخش اصلی دارد که به ترتیب آنها را بررسی می‌کنیم.

rstudio

بخش اول، Console

cmd

 

این پنل درواقع همان پنجره اصلی R در حالتی که RStudio نصب نیست است. در این پنجره کدنویسی اصلی انجام می‌شود و شما می‌توانید فرامین و توابع R را در آن اجرا کنید و خروجی آن را ببینید. رنگ این پنل در حالت پیش‌فرض سفید است و اگر خواستید می‌توانید از مسیر Tools>global options>appearances رنگ آن را تغییر دهید. در هنگام اجرای فرامین یک علامت stop در بالای پنل کنسول نمایان می‌شود و اگر اجرای فرامین شما مدت زیادی طول بکشد یا در حین اجرا مشکلی پیش بیاید می‌توانید با کلیک کردن روی آن اجرا را متوقف کنید. یکی از تفاوت‌های RStudio با ‌R خالی این است که این دکمه در RStudio واقعا کار می‌کند. تفاوت دیگر این بخش در RStudio با R خالی این است که اگر در هنگام تایپ نام یک فرمان یا تابع دکمه تب را بزنید، بر خلاف R خالی که به یکباره فرمان را کامل می‌کند، RStudio لیستی از فرمانها، توابع و شی‌های موجود در حافظه که با حروفی که تا به حال تایپ کرده‌اید شروع می‌شوند را نمایش می‌دهد که باعث بالارفتن سرعت و دقت کدنویسی می‌شود.

 بخش دوم، work space

work-space

این پنل تمام داده‌‌ها و شئ‌هایی که در با استفاده از توابع به وجود آورده‌اید یا به محیط R وارد کرده‌اید را نشان می‌دهد. گزینه‌ی import dataset یکی از بهترین قابلیت‌های این پنل است. با کمک این گزینه می‌توان داده‌هایی که می‌خواهیم در R روی آنها کار کنیم را به آن وارد کنیم و باور کنید این گزینه آسان‌ترین راهی است که برای این کار وجود دارد.

بخش سوم، plots, files, packages, help

package

در این پنل می‌توانید محتویات پوشه‌ای که فایل‌های R session فعلی شما در آن قرار دارد را ببینید و اگر خروجی کدهای شما یک فایل باشد در همین پنل ظاهر خواهد شد. تب plots در این پنل نمودار‌هایی که کدهای R شما تولید می‌کنند را نشان می‌دهند. تب packages پکیجهای نصب شده بر روی R شما را نشان می‌دهد.(درباره‌ی پکیج‌های R در پستی به صورت مفصل خواهم نوشت.) بخش Help هم در این پنل بسیار کارا است و فایل Help توابع، فرامین و پکیج‌ها را نمایش می‌دهد.

بخش چهارم، source

script

این پنل در حالت پیش‌فرض باز نیست اما با کلیک بر روی تب فایل و انتخاب new file و سپس R script می‌توانید یک تب در آن باز کنید. در این زبانه می‌توان چند خط کد (مثلا کد یک تابع شخصی) را نوشت و یکباره آنها را اجرا کرد. در این حالت عیب‌یابی چند خط کد بسیار آسانتر خواهد بود. همچنین محتویات این پنل را می‌توان در یک فایل .R جداگانه ذخیره نمود.

نکات پایانی

یکی از قابلیت‌‌های عالی RStudio این است که وقتی save را می‌زنید و نرم‌افزار را می‌بندید و دوباره بعد از مدتی آن را باز می‌کنید، همه چیز دوباره سر جای خودش است، اسکریپتی که مشغول نوشتنش بوده‌اید در source می‌ماند، همینطور نموداری که رسم‌ کرده‌ بودید همچنان در پنل plots خواهد ماند و … .

به طور کلی RStudio کدنویسی در R را تا حدی آسانتر می‌کند که بعد از مدتی R و RStudio برایتان یکی می‌شود. این نرم‌افزار را می‌توانید از این آدرس برای سیستم خود دانلود کنید. این نرم‌افزار همچنین قابلیت اجرا بر روی سرورها را هم دارد. Rstudio هم همانند R کاملا رایگان است.

 



برچسب ها :