منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مروری بر KDE SC 4.4

همانطور که میدانید هر شش ماه نسخه جدیدی از مجموعه نرم افزارهای KDE منتشر می شود و این بار KDE SC 4.4 نسخه جدید این مجموعه خواهد بود. ویژگی ها و قابلیت های جدید KDE SC 4.4 با انتشار نسخه بتا ۱ در چند روز گذشته تا حدود زیادی مشخص شده و از الان تا زمان انتشار نسخه نهایی ، تنها ایرادات و مشکلات موجود برطرف خواهد شد تا نسخه ای پایدار و سریع برای استفاده روزمره کاربران فراهم شود.

\"\"

از نکات قابل اشاره و مهم در ارتباط با  KDE SC ، استفاده از نسخه ۴٫۶ کتابخانه های Qt میباشد که زیربنای اصلی دسکتاپ و برنامه های KDE را تشکیل میدهد. از اثرات اولیه ی Qt 4.6 میتوان افزایش سرعت محسوس و همچنین انیمیشن های جدید در KDE SC 4.4 را نام برد. در ادامه مروری مختصر بر ویژگی ها و قابلیت های جدید مجموعه نرم افزارهای KDE 4.4 خواهیم داشت.

تغییرات ظاهری و بهینه سازی های خوبی بروی دسکتاپ پلاسما و ابزارک ها صورت گرفته که نتیجه آن تجربه کاربری بهتر نسبت به KDE 4.3 می باشد.

\"KDESC

\"KDESC

قابلیت Desktop activities که برای اولین در KDE 4.2 رونمایی شد ، در این نسخه پیشرفت زیادی داشته است. به عنوان مثال علاوه بر دو حالت فعلی Folder View و Desktop برای دسکتاپ ، دو حالت جدید با نام های “Search & Launch Containment” و “Newspaper Activity” نیز اضافه شده اند که دو تجربه ی متفاوت و جدید از میزکار را برای شما به ارمغان می آورند.

\"New

\"KDESC

\"KDESC

Mouse Plug-ins یکی از قسمت های جدید دسکتاپ پلاسما می باشد که توسط آن می توانید کلیدهای مختلف ماوس را برای انجام اعمال مختلف در دسکتاپ تنظیم کنید.

\"Mouse

قالب Oxygen در KDE 4.4 خیلی صاف تر و زیباتر شده و انیمیشن های زیادی نیز به آن اضافه شده است. همچنین تنظیمات و گزینه های زیادی نیز برای تغییر قالب اکسیژن و شخصی سازی بیشتر آن در SystemSettings->Appearance اضافه شده است. برای مشاهده برخی از انیمیشن ها این ویدیو را ببینید.

\"ظاهر

ظاهر Title bar در KDE 4.3

\"kde44-8\"

ظاهر Title bar در KDE SC 4.4

از دیگر نکات قابل اشاره ، ابزار جدیدی برای مدیریت راحتتر ابزارک ها (widgets) و اضافه کردن آنها به دسکتاپ پلاسما می باشد که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

\"Widget

ویژگی جدید دیگر امکان به اشتراک گذاری ابزارک ها از طریق شبکه و استفاده راه دور از آنها می باشد. این قابلیت در تنظیمات تمام ابزارک ها وجود دارد.

\"Remote

System Tray نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. به عنوان مثال در قسمت Auto Hide ،  امکان انتخاب حالت های مختلفی برای مخفی کردن آیکن های موجود در System Tray وجود دارد. همچنین امکان اضافه کردن ابزارک ها در System Tray نیز فراهم شده است !

\"امکان

\"امکان

ویژگی های جدیدی به ابزارک Device Notifier اضافه شده است. به عنوان مثال می توانید تنظیم کنید که بعد از قرار دادن CD/DVD در سی دی رام یا وصل کردن حافظه فلش یا دوربین به سیستم ، کارهای مختلفی همچون اجرای یک برنامه خاص مانند Dolphin به طور خودکار انجام شود ! این عمل می تواند قبل از mount کردن و یا در حین آن انجام شود. همچنین گزینه ای برای مانت خودکار (Auto Mount) اضافه شده است.

\"تنظیمات

\"Device

قابلیت جدید و بسیار کاربردی دیگر ، امکان باز کردن چند پنجره و برنامه مختلف در قالب یک پنجره و به صورت صفحات کنار هم (Tab) می باشد.

\"Tabs

در قسمت برنامه ها نیز ابزار وبلاگ نویسی Bilbo Bloger که توسط دو برنامه نویس ایرانی نوشته شده است با نام جدید Blogilo رسما وارد خانواده KDE شد.

\"kde44-blogilo-s\"

در پایان توجه شما را به تماشای ۲ ویدیوی زیر که در مجموع حدود ۱۲ دقیقه می باشد جلب می کنم. در این دو کلیپ تصویری تمام ویژگی های KDE SC 4.4 نمایش داده شده است.

KDE SC 4.4 Preview (بخش اول – ۷:۲۱)
KDE SC 4.4 Preview (بخش دوم – ۵:۰۰)



برچسب ها : , , , ,