منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مسابقه زیباترین دسکتاپ گنو/لینوکسی و دسکتاپ من

داستان اینه که مدتی قبل مدیر فروشگاه دوست داشتنی گنو/لینوکس سی‌تو یعنی بهنام توکلی عزیز که از ساپورترهای همیشگی جامعه گنو/لینوکس در ایرانه و همیشه زحمت‌های زیادی در اکثر همایش‌ها و … روی دوشش هست،اومد و یک ایده جذاب ارائه کرد تا دوست‌داران گنو/لینوکس این بار به بهانه دیگری صمیمانه دور هم جمع بشن و دسکتاپ‌هاشون رو هرطوری که دوست داشتن آرایش بدن و سپس از دسکتاپ خودشون یک دسکشات بگیرن و برای عموم به نمایش بگذارند.هدف از برگزاری این مسابقه در اصل دور هم بودن و لذت بردن از قدرت انعطاف‌پذیری دسکتاپ‌‌مون بود و صحبت و نقد درباره دسکتاپ همدیگه و نه صرفا بخاطر یک جایزه.حالا بگذریم که بعضی از دوستانی که با فرهنگ کامیونیتی آشنایی نداشتند و تنها به قصد بردن جایزه در اون شرکت کرده بودند و حاظر بودند به هر قیمتی جایزه رو ببرن حتی با پرخاشگری و برخوردهای تند که این مورد به هیچ وجه از طرف کامیونیتی قابل قبول نیست (:

هدف اصلی اکثر دوستان با توجه به شناختی که ازشون دارم جمع شدن صمیمانه دور هم و نشان دادن انعطاف‌پذیری بالای دسکتاپ‌های گنو/لینوکس هست تا از این طریق،عموم بتونن با اون بیشتر آشنا بشن و این انعطاف‌پذیری رو بیشتر و بهتر و بصورت قابل لمس‌تری درک کنند.حالا به قولی با داشتن گذشت و اغماض و روحیه خنده، از اون‌هایی که هدف مسابقه رو اشتباه درک کردند میگذریم و میریم سراغ اصل مطلب (:

و اما من هم همیشه از این جور جمع‌ها استقبال میکنم و این بار هم تصمیم گرفتم خودم رو در مسابقه شرکت بدم تا با دوستان دور هم کمی خوش بگذره (: از دسکتاپی که مدتی پیش چیده بودمش یک دسکشات گرفتم و رفتم توی مسابقه.از همون موقع بعضی دوستان درخواست کردند که پیکربندی دسکتاپت رو به ما هم بده و قرار شد سر فرصت یک پست کامل درباره نحوه پیکربندی دسکتاپم که از دید سایر دوستان جذاب به نظر میرسید ارائه کنم تا اگر کسی دوست داشت بتونه دسکتاپش رو به این صورت در بیاره و حتی دسکتاپ بهتر خودش رو بسازه.ایریکس زودتر از بقیه دست به کار شد و دسکتاپ قشنگ خودش رو ساخت. و اما این شما و این هم کانفیگ دسکتاپ من (:

\"My

تصویر دسکتاپ من

۱- من از فدورا ۱۶ به همراه گنوم ۳ استفاده میکنم.به عبارت دقیق‌تر گنوم ۳.۲.۱

۲-اون اپلیکیشن لانچر که در پایین استفاده شده، Docky هست.

۳-والپیپری که استفاده کردم رو میتونید از اینجا دریافت کنید.

۴- مجموعه آیکن استفاده شده، Faenza هست.

۵- تم گنوم شلی که استفاده کردم، تم Nord هست که از اینجا قابل دریافت است.

۶- فونت استفاده شده در ساعت و تقویم هم فونت Comfortaa هست که میتوانید از اینجا دریافت و نصب کنید.

۷-ویجت‌ مانیتورینگ وضعیت سیستم، ویجت‌ دسکتاپ Lua هست.

۸-تقویم روی پنل، تقویم StarCal  هست، کار سعید رسولی.

۹-تعدادی Shell Extention در پنل.

نحوه پیکربندی:

برای داشتن ساعت و ویجت مانیتورینگ و همچنین  ToDo List در سمت چپ،باید اول Conky رو بر روی توزیع خود نصب کنید و سپس طبق مراحل زیر پیش برید:

۱- این بسته را دانلود و از حالت فشرده خارج کنید.

۲-محتویات پوشه home را کپی کرده، به شاخه home روی سیستم خودتان بروید و فایل‌های پیکربندی که کپی کرده‌اید و  مربوط به ساعت – مانیتورینگ و ToDo است را در آنجا کپی کنید.دقت کنید که این فایل‌ها به دلیل داشتن یک نقطه در قبل نام فایلشان مخفی هستند و برای دیدن آن‌ها باید Ctrl+H را بزنید.اگر فایل دیگری با عنوان conkyrc از قبل در home وجود دارد آن را پاک کنید.

۳-فایل پیکربندی .conkyrc2 را که در home خود کپی کرده‌اید،با یک ویرایشگر متنی مانند Gedit باز کنید،به خط آخر بروید و خط زیر را له آن اضافه کنید:

#{color1} ${execi 30 cat /home/$USER/todo.txt | fold -w40 }

۴-اسکریپت .conky-start.sh که در شاخه home کپی شده است اسکریپتی است که ۳ پیکربندی کانکی ما را یعنی .conkyrc1 و .conkyrc2 و .conkyrc3 که مورد استفاده قرار گرفته است،اجرا خواهد کرد و میتوانید آن را در استارت‌آپ قرار دهید(به مرحله آخر رجوع کنید) تا با هر بار بوت شدن سیستم بطور خودکار کانکی را راه اندازی کند.

و اما پوشه .conky موجود در home هم که در مرحله ۲ کپی شد.اگر لازم است آن را جایگزین پوشه با نام مشابه که قبلا در home داشتید کنید.محتویات این پوشه شامل فایل‌های lua مورد نیاز ماست.این lua میتواند یک ساعت شبیه به ویجت Air Clock میزکار KDE روی دسکتاپ شما ایجاد کند که من آن را برای خودم غیر فعال کردم ولی اگر دوست داشتید میتوانید فعالش کنید.ایجاد کننده این lua آقای Alison Pitt هستند. (لینک)

و lua دیگر conky_orange.lua است که نام آن را به widget.lua تغییر داده‌ام.نویسنده آن SLK است و تحت مجوز GPL که در توضیحات بالای فایل‌ها میتوانید آن را بخوانید.من این را قبلا از یک فروم لینوکسی دانلود کردم که متاسفانه به یاد ندارم کجا بود و با جستجوی نویسنده‌اش یعنی SLK هم به نتیجه مطلوب نرسیدم ولی به هر حال بر اساس مجوز GPL اش من هم تغییرش دادم و منتشرش میکنم (:

و اما میرسیم به قسمت ToDo List:

ایجاد کننده این ToDo List که یک مدیر وظایف متنی ساده و بسیار قابل انعطاف است و تحت لیسانس GPL ارائه شده، خانم Gina Trapani هستند که میتوانید آن را از اینجا دریافت و نصب کنید.البته در داخل بسته‌ای که در مرحله قبل دانلود کرده‌اید نیز وجود دارد.

من در اینحا از یک ترفند ساده استفاده کردم و این ToDo لیست را با دراپ‌باکس ادغام کردم تا هر وقت Task حدید به آن اضافه میکنم سریعا بصورت آنلاین Sync شده و بر روی دسکتاپ ظاهر میشود و بدین صورت من یک تودو لیست آنلاین دارم که میتوانم از سایر دیواس‌ها هم به آن دسترسی داشته باشم.

برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

۱-ابتدا DropBox را نصب و کلاینت آن را روی دسکتاپ خود راه اندازه کنید.

۲- در پوشه دراپ‌باکس‌تان یک پوشه به نام Todo ایجاد کنید و پوشه todo.txt_cli را که از سایتش دانلود کرده‌اید(و داخل پکیج هم موجود است) در این پوشه کپی کنید.

۳- سه فایل ساده با نام‌های done.txt و todo.txt و report.txt در همین پوشه Todo ایجاد کنید(البته این فایل‌ها را در داخل پکیج گذاشته‌ام).

۴- دوباره به شاخه home خودتان بروید و فایل .bashrc را پیدا کرده و با یک ویرایشگر متنی مثل GEdit بازش کنید.

۵- به خط آخر رفته و یک alias ایجاد کنید.کافی است کد زیر را اضافه و فایل را ذخیره کنید:

alias t=\'\"/home/$USER/Dropbox/Todo/todo.sh\"\'

البته به جای t هرچیز دیگری را که دوست داشتید میتوانید برای تعریف یک alias بکار ببرید.به یاد داشته باشید هر عبارتی که برای تعریف alias بکار بردید، همان را باید در مراحل بعد برای مدیریت وظایفتان در ترمینال استفاده کنید.

حالا کافی است برای اضافه کردن یک Task جدید یک ترمینال باز کرده و از دستور زیر استفاده کنید.بلافاصله Task شما به لیست اضافه و بصورت آنلاین سینک شده و بر روی دسکتاپ شما نمایش داده میشود:

t add your-task

پاک کردن یک Task که قبلا به لیست اضافه شده:

t del task-number

حذف کردن Task انجام شده از لیست:

t do task-number

این هم اجرای سه دستور بالا باهم و خروجی آن:

[Mahmood@Hell ~]$ t add call to behnam
1 call to behnam
TODO: 1 added.
[Mahmood@Hell ~]$ t add carwash
2 carwash
TODO: 2 added.
[Mahmood@Hell ~]$ t del 1
Delete \'call to behnam\'?  (y/n)
y
1 call to behnam
TODO: 1 deleted.
[Mahmood@Hell ~]$ t do 2
2 x 2012-08-09 carwash
TODO: 2 marked as done.
x 2012-08-09 carwash
TODO: /home/Mahmood/Dropbox/Todo/todo.txt archived.
[Mahmood@Hell ~]$

حالا همه چیز آماده‌ست و کافی است که اسکریپت مربوط به اجرای اتوماتیک کانکی را در هنگام شروع نشست دسکتاپ خود قرار دهید.برای اینکار اگر از گنوم استفاده میکنید میتوانید از این طریق هم اقدام کنید.یک ترمینال باز کنید و دستور زیر را بزنید:

$ gnome-session-properties

و در پنجره‌ای که باز میشود طبق تصویر زیر باید یک startup program اضافه کنید.(به حای your-user باید user خودتان را وارد کنید).

\"\"

تمام شد.حالا شما دسکتاپی شبیه تصویر بالا دارید.ممکن است کمی به هم ریختگی در ظاهر دسکتاپ شما وجود داشته باشد که باید با تنظیم کردن مقادیر مختلف در فایل‌های conkyrc آن‌ را برطرف کنید.

اگر به ترکیب جدید‌تر و بهتری دست پیدا کردید در کامنت‌ها لینک بدهید تا بقیه هم آن را ببینند (:

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید مشترک خوراک‌خوان رایت‌وب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایت‌وب را در خبرخوانتان،بخوانید... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

10 دیدگاه برای این نوشته:

\"ارسال | مشاهده‌ 5 نظر دیگر

  1. \'\'irix:
    ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ دستت هم درد نکنه. من هم دسک‌تاپم رو از رو تو کپی کردم. :)
  2. \'\'فرود:
    ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ برای todo list من task warrior رو ترجیح میدم. ولی باقیش عالی بود. ممنون.
  3. \'\'wahid:
    ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ ممنون از اینکه کامل توضیح دادی. :) یه مشکلی هست من فایل conky-start.sh رو اجرا می کنم خطای زیر رو میده: «/home/your-user/Dropbox/Todo/todo.sh: not found» من اون دوجایی که گفتین باید your-name رو به نام کاربری خودتون تغییر بدین رو تغییر دادم ولی این خطا بازم میاد. همه ی فایل ها رو چک کردم ولی جای دیگه ای وجود نداره که تغییرش باید داد. یه توضیح میدی؟
  4. \'\'wahid:
    ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ آها !! فایل .conkyrc3 یادتون رفته! خط آخرش 2 تا your-name داره که باید عوض بشن. ولی حالا یه مشکل دیگه داره: sh: 1: f: not found این چی می گه دیگه!!!؟؟
  5. \'\'مهدی...:
    ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ مرسی....



برچسب ها : , , ,