منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مصرف انرژی بیشتر در لینوکس ۳.۱ (به همراه راه حل)

همانطور که قبلا نیز اعلام شد از زمان انتشار نسخه ۲.۶.۳۸ هسته ی لینوکس به دلیل غیر فعال شدن قابلیت ASPM در بسیاری از سیستم ها ، مصرف بیش از حد انرژی سیر صعودی داشته و تا زمان انتشار هسته Linux 3.0 نیز این مشکل رفع نشده است که می تواند موجب کاهش مدت زمان عملکرد باتری برای کاربران لپ تاپ ها و نت بوک ها و همچنین مصرف برق بیشتر برای کاربران PC شود. اما طبق آخرین نتایج تست های منتشر شده توسط Phoronix.com ، مشکل جدیدتری نیز در Linux Kernel 3.1 که هم اکنون در حال توسعه می باشد ، وجود دارد که سبب افزایش ۳۰ درصدی مصرف انرژی نسبت به هسته Linux 3.0 می شود. این میزان افزایش که بیشتر در پردازنده های جدید Sandy Bridge اینتل وجود دارد از زمان انتشار Linux 2.6.38 تا نسخه در حال توسعه Linux 3.1 به حدود ۷۶% می رسد.

این بررسی بروی نوت بوکی با پردازنده Intel Core i5 2520M quad-core Sandy Bridge و گرافیک مجتمع شده Intel HD 3000 به همراه نسخه ۶۴ بیتی و در حال توسعه اوبونتو ۱۱.۱۰ تا تاریخ ۲۱ آگوست شامل Unity 4.8.2 ، X.Org Server 1.10.3 RC2 ، xf86-video-intel 2.15.901 ، GCC 4.6.1 و فایل سیستم Ext4 انجام شده و نسخه های ۲.۶.۳۸ ، ۲.۶.۳۹ ، ۳.۰ و ۳.۱ RC2 هسته لینوکس که از مخازن اوبونتو گرفته شده مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته اند.

نتایج تست های انجام شده توسط نرم افزار Phoronix Test Suite بروی هر کدام از نسخه های ذکر شده هسته لینوکس به صورت زیر می باشد:

 

\"\"

 

در این تست میانگین مصرف انرژی در نسخه ۲.۶.۳۸ هسته لینوکس ۱۳.۲ وات ، در نسخه ۲.۶.۳۹ برابر با ۱۳.۹ وات ، در Linux Kernel 3.0 برابر با ۱۷.۳ وات و در نسخه در حال توسعه Linux Kernel 3.1 برابر با ۲۲.۸ وات می باشد که روند صعودی زیادی را نشان می دهد !

اما خوشبختانه این مشکل جدید بروی تمامی سیستم ها مشاهده نشده است. به عنوان مثال نتایج تست انجام شده بروی نوت بوک Lenovo ThinkPad W510 و با پردازنده قدیمی تر Intel Core i7 720Q نتایج بهتری را نشان میدهد و تنها جهش صورت گرفته از زمان انتشار هسته ۲.۶.۳۸ لینوکس مشاهده شده که رشد ۲۹ درصدی را نسبت به هسته ۲.۶.۳۷ نشان میدهد.

 

\"\"

 

و اما راه حل موقت برای این مشکل جدید ، اضافه نمودن عبارت i915.i915_enable_rc6=1 به انتهای خط کرنل در فایل تنظیمات بوت لودر توزیع گنو/لینوکس مورد نظر می باشد. این کار را می توانید همانند روشی که در مقاله قبلی بیان شد انجام دهید.

 

منابع + +

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , , , , , ,