منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

معرفی کتاب جهان و تاملات فیلسوف از شوپنهاور

جهان و تاملات فیلسوف - آرتور شوپنهاور
سلام،
بعضی کتاب‌ها را نباید خواند، بعضی را باید در نیمه رها کرد، بعضی را باید یک‌بار خواند، بعضی را باید چندبار و بعضی را چندین بار خواند. کتاب جهان و تاملات فیلسوف از آرتور شوپنهاور برای من از جمله کتاب‌هایی است که چندین بار خوانده‌ام.
من شوپنهاور را از طریق نیچه شناختم. مدت‌ها بود که منتظر بودم آثاری از شوپنهاور به فارسی ترجمه شود تا با دیدگاه‌های وی آشنا شوم. سرانجام رضا ولی یاری شروع به ترجمه آثار وی کرد.
قبل از خواندن اثار شوپنهاور، از گوشه و کنار شنیده بودم که او انسانی بدبین، تنها و بسیار منتقد است. با این حال و بواسطه اشارات نیچه منتظر آثار وی به فارسی ماندم.
حدود یک سال قبل کتاب جهان و تأملات فیلسوف را خریداری کردم. این کتاب شامل ۱۵ مقاله از آرتور شوپنهاور در مورد مسائل مختلف است. بعد از دیدن فهرست کتاب و مطالعه بخشی از آن، دریافتم که بسیاری از دغدغه‌هایی که من روزانه با آن‌ها روبرو می‌شوم در این کتاب بررسی شده‌ و مورد توجه قرار گرفته‌اند. بخش‌ها و فصول این کتاب عبارتند از:
  • دفتر اول
    1. در باب اثبات اراده‌ی حیات
    2. متافیزیک عشق
    3. در باب زنان
    4. در باب عبث بودن وجود
    5. در باب آلام جهان
    6. در باب خودکشی
    7. گفتگویی در باب جاودانگی
    8. راه رستگاری
  • دفتر دوم
    1. در باب نویسندگی و سبک
    2. در باب مطالعه و کتب
    3. در باب خودشناسی
    4. در باب اهل فضل
    5. چهره شناسی
    6. در باب نبوغ
    7. ملاحظات روانشناختی
در ابتدای کتاب جمله‌ای از شوپنهاور آمده است با این مضمون:
«زندگی پرسش دشواری است، من ترجیح می‌دهم آن را صرف تأمل بر خودش کنم»
محتوای کتاب پیرامون همین جمله ارائه شده است. شوپنهاور جهانی مملو از رنج را به تصویر می‌کشد و این تصویر را با چنان نثری ارائه می‌کند که او را تا مقام یکی از بزرگترین نثرنویسان آلمان ارتقا می‌دهد. نثرش خوش‌آهنگ و ساده و مفهوم است و بسیاری از عباراتش به قدری نغز و دل‌انگیز و عمیق است که می‌توان آن‌ها را بارها خواند و لذت برد و حتی به خاطر سپرد. بی‌پرده و به صراحت سخن می‌گوید و از متلک‌پرانی و تمسخر و بعضا حتی فحاشی نیز ابایی ندارد. نیچه در مورد او می‌گوید:«مطلقاً تنها بود و کمترین دوستی نداشت و فاصله‌ی میان یک و هیچ لایتناهی است. هیچ چیز متفکرین آلمان را به اندازه عدم شباهتی که میان شوپنهاور و آنان بود رنج نداد.»
نمیتوان براحتی و در یک جمله بخشی از کتاب را نقل کرد. مطالب هر فصل بسیار منسجم هستند و گزینش صرفا یک جمله یا پارگراف از هر فصل، ممکن است دیدگاه شوپنهاور را دقیقا منتقل نکند. با این وجود در طول مدتی که کتاب را مطالعه می‌کردم، هر از گاهی تصویری از بخش مورد علاقه خودم در اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و گوگل‌پلاس منتشر می‌کردم. آلبوم تصویری زیر مجموعه‌ای از آن تصاویر است:
نقل‌قول‌ها و گزیده متن‌هایی از کتاب جهان و تاملات فیلسوف - شوپنهاور

نقل‌قول‌ها و گزیده متن‌هایی از کتاب جهان و تاملات فیلسوف - شوپنهاور

نقل‌قول‌ها و گزیده متن‌هایی از کتاب جهان و تاملات فیلسوف - شوپنهاور

نقل‌قول‌ها و گزیده متن‌هایی از کتاب جهان و تاملات فیلسوف - شوپنهاور

پی‌نوشت



برچسب ها : , ,