منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

معرفی ۵ توزیع مناسب آزمایش در تعطیلات سال نو

نوروز نزدیکه و تعطیلات سال نو شروع شده. این روزها زمان خوبی برای آزمایش چند توزیع جدید گنو / لینوکس‌ـه.

۵ پیشنهاد براتون دارم:

مگیا (Mageia)

چندسال پیش که اوبونتویی نبود Mandrake لقب پرطرفدارترین توزیع بین کاربرهای تازه‌کار لینوکسی رو داشت. Mandrake (که بعدها به Mandriva تغییر نام داد) برای اولین بار قسمت کنترل مرکزی داشت و میشد اکثر تنظیمات سیستمی رو اون‌جا انجام داد. نصب برنامه بسیار راحت بود، درایورهای غیر آزاد گرافیک به‌صورت پیش‌فرض نصب بودن و افکت‌های  ۳ بعدی دستکاپ فعال؛ یک دیسک Mandriva کافی بود تا مخ کاربران ویندوز رو منفجر کنه!

\"\"

سال‌ها گذشت و شرکت صاحب Mandriva به مشکلات مالی خورد و حتی این توزیع رو برای فروش گذاشت. بعد از اون بود که تعدادی از توسعه دهندگان اصلی مندریوا، Mageia رو به وجود آوردن. Mageia بهترین ویژگی‌های مندریوا رو به ارث برده و توسعه آزاد رو تضمین می‌کنه. اون‌ها تا به حال یک نسخه پایدار منتشر کردن، دومین بتا نسخه ۲ هم دیروز با جدیدترین بسته‌ها مثل Kernel 3.3 RC7 و میزکارها گنوم ۳.۳ و KDE 4.8.1 منتشر شده و به شدت آزمایش اون رو توصیه می‌کنم. نقدی از Mageia 1 این‌جا بخونید.

فروگال‌ویر! (Frugalware)

دیسترویی هست که توسط یکی از برنامه‌نویسان اصلی لیبره‌آفیس کلید خورده و مفاهیم اصلی Slackware و آرچ‌لینوکس رو ترکیب کرده. Frugalware انتخاب‌های زیادی برای دانلود دراختیارتون میزاره، از نسخه ۱۴۱ مگابایتی که برای نصب اینترنتی هست تا نسخه پنج DVD که تمامی بسته‌های مخازن رو همراه خودش داره. Frugalware برای میزکارها مطرح مثل Gnome، KDE و xfce دیسک جدا عرضه می‌کنه و هر میزکار تا حدود خوبی سفارشی شده، نصاب ساده‌ست و مدیربسته‌ها هم pacman .

\"\"

لینوکس Deepin

برخلاف بقیه محصولات ساخته شده در چین که بی‌کیفیتی رو یادمون میندازن، این توزیع چینی بسیار خوش ساخته. Linux Deepin بر پایه اوبونتو طراحی شده، فلش و کدک‌های صوتی و تصویری رو پیش‌فرض داره و از گنوم شل + افزونه‌های زیادی استفاده می‌کنه. اون‌ها ابزار خاص خودشون مثل Scrot که برای گرفتن اسکرین‌شات به کار میره، طراحی کردن. راستی این دیسترو از یه نسخه سفارشی شده software Center استفاده می‌کنه که ظاهر آبی رنگ داره!

\"\"

سمپلایس (Semplice)

نظرتون در مورد یه توزیع مینیمال و ایتالیایی چیه؟ Semplice (به معنای ساده در زبان ایتالیایی) بر مبنای Debian Unstable شکل گرفته از Openbox به عنوان میزکار استفاده می‌کنه. Semplice درعین ظاهر ساده‌ش تمام برنامه‌های مورد نیاز یک دسکتاپ امروزی رو همراه خودش داره.

\"\"

آرچ لینوکس

آرچ‌لینوکس از خیلی جهات خاصه. این توزیع هیچ چیز رو به شما تحمیل نمی‌کنه و کاربر دسکتاپ مورد علاقه خودش رو از صفر میسازه. این توزیع از سیستم انتشار چرخشی استفاده می‌کنه و چیزی به نام فلان نسخه آرچ‌لینوکس وجود نداره. همیشه آخرین نسخه برنامه‌ها در مخازن قرار میگره.

شگفتی دیگه آرچ لینوکس جامعه کاربری بی‌نظیر و همکاری اون‌ها در ساخت بسته‌ها، رفع باگ و جلو بردن AUR هست. وارد کانال IRC آرچ‌لینوکس بشید و در مورد هر موضوعی دوست دارید سوال بپرسید: مشکل با بوت سیستم، Kernel Panic، جزئیات ضعف امنیتی گواهی‌نامه‌های Diginotar، تاثیری که فوت پدر راجر واترز در جنگ روی آلبوم The Final Cut پینک فلوید گذاشت و … ؛ همیشه نظری جالب برای گفتن دارند. «اون‌ها همه چیز رو می‌دونند»

خُب شما چه فکر می‌کنید؟ تجربه‌ها خود از نصب توزیع‌های مختلف را با ما به اشتراک بگذارید \':)\'



برچسب ها : , , , , ,