منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نسخه بتای steam برای اوبونتو به طورعمومی منتشر شد.

steam پلتفرمی است برای عرضه دیجیتال بازی‌های رایانه‌ای به طور آنلاین که توسط Valve توسعه یافته است.
Valve نسخه بتایی از steam را در ۶ نوامبر به طور محدود فقط برای هزار کاربر منتشر کرده بود اما هم‌اکنون نسخه‌ی بتا را برای عموم عرضه کرده است که می‌تواند خبر خوشی برای بازیخورها و هم چنین کاربران اوبونتو باشد.

\"steam-for-linux\"
از بازی‌های شاخصی که برای اوبونتو در steam موجود است می‌توان از Team Fortress 2 ،  Portal و Serious Sam یاد کرد اما Valve این برنامه را دارد که در آینده Left 4 Dead 2  را نیز برای اوبونتو منتشر کند. برای مشاهدهٔ لیست کامل این بازی‌ها می‌توانید اینجا را ببینید.
از دیگر ویژگی‌های که نسخه steam برای اوبونتو دارد قابلیت Big Picture است که steam را به طور تمام صفحه اجرا می‌کند و تجربه کار با کنسول‌های معمول بازی را به یاد شما می‌آورد.

\"Steamدر

آیا عرضه Steam در اوبونتو، برای لینوکس و نرم افزارهای آزاد مفید خواهد بود؟

مسلماً عرضه steam که یه نرم‌افزار غیر آزاد است و همچنین در آن بازی‌های غیرآزاد ارائه می‌شود بر روی یک پلتفرم آزاد و متن باز به طور کل اتفاق خوش‌آیندی نیست اما می‌تواند کاربران زیادی را به سمت گنو/لینوکس بیاورد و باعث گسترش گنو/لینوکس شود، اما هنوز باید منتظر ماند تا معلوم شود که وجود steam به نفع نرم افزارهای آزاد هست یا نه؟

اما steam برای ایرانی‌ها چه تغییری ایجاد می‌کند؟

\"عدم

با توجه به سرعت اینترنت در ایران عملاً وجود steam برای ایرانی‌ها هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند گرچه مسدود بودن وبسایت فروشگاه آن در ایران به طور کل استفاده از steam را برای دریافت یا خرید بازی‌های رایانه‌ای بسیار دشوارتر کرده !

منابع :+ + +

17 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'علی آقا:

    ۳۰ آذر ۱۳۹۱
    سلام.
    موافق \”اما می‌تواند کاربران زیادی را به سمت گنو/لینوکس بیاورد\” نیستم. زیرا مطنئنا این پلتفرم در دیگر سیستم عامل ها هم وجود دارد (اگر اشتباه نکنم) پس وجود آن در لینوکس باعث جذب کاربر نمی شود و فقط از فرار کاربر جلوگیزی خواهد کرد.
  2. \'\'مهران رهباردار:

    ۳۰ آذر ۱۳۹۱
    آره steam برای ویندوز و مک هم وجود داره اما خیلی ها میگن اگه لینوکس بازی داشت ما به اون مهاجرت می کردیم و این میتونه این دسته از افراد رو جذب کنه!
  3. \'\'امیر حسین:

    ۳۰ آذر ۱۳۹۱
    یعنی این برنامه‌ها کرک شدش نمیاد؟
  4. \'\'Armin:

    ۳۰ آذر ۱۳۹۱
    جذب افراد به چه قیمتی؟
    وقتی اینا جذب شن و دیگه نرم افزار آزادی وجود نداشته باشه به چه دردی میخوره جذب کردنشون؟
    جامعه ی آزاد کم کم داره نابود میشه و خیلی ها ناراحت که نیستن هیچ دارن ازش حمایت هم میکنن!!
    خوب وقتی فلسفه آزادی از بین بره کی ویندوز رو ول می کنه که بیاد سراغ گنو/لینوکس؟!
    دوستان اینقدر راحت با این موضوع ها کنار نیاین…مهم نیست نرم افزار های غیر آزادی که وارد میشن چقدر کم یا زیادن، ورود کوچکترینشون کافیه تا کلا باعث نابودی پایه و اساس گنو/لینوکس بشه!
    بعد هی بیاین بگین یدونه مثلا بازی چیه که! از اون طرف باعث پیشرفت هم میشه!!
  5. \'\'سیاوش:

    ۳۰ آذر ۱۳۹۱
    آقا مهران ممنون از بابت این پست؛
    من قبلا هم گفتم باز هم میگم، برای اینکه لینوکس بین مردم عادی طرفدار پیدا کنه باید اولا استفاده از اون آسان بشه، مثلا قابلیت نصب برنامه ها و … بصورت ویزاردی به لینوکس اضافه بشه و بصورت آفلاین قابل استفاده باشه، و دومین مورد اینکه باگهاش برطرف بشه. تنها راهشم اینه که به جای ساختن اینهمه توزیع بیخود و بیفایده (که اغلب اونها هم شبیه همدیگه هستن)، توسعه دهنده ها بیان یک توزیع رو بچسبن و مشکلاتشو رفع کنن. اگه این دو مشکل لینوکس رفع شد که هیچ، وگرنه این چه کاریه، آدم میره همون ویندوزو نصب میکنه دیگه! خیالشم از همه نظر راحتتره! مایکروسافت الان ویندوز 8 رو قیمتشو پایین آورده و تا 50 دلار هم میفروشه!
    ببینید دوستان من، برنامه نویسای لینوکس در ازای کارشون دستمزدی نمیگیرن که بخوان تمام حم و غمشونو واسه این کار بزارن، تنها برتری برنامه نویسای لینوکس در تعداد زیادشونه که در سراسر دنیا پراکنده هستن؛ حالا اگه قرار باشه اونها از این برگ برنده هم استفاده نکنن و این تعداد نیرو تقسیم بشن بر هزاران توزیع، و هرکی واسه خودش یه دیسترو بیرون بده… دیگه نباید انتظار چندانی داشت! (مثل وضعیت الان)
  6. \'\'علی آقا:

    ۳۰ آذر ۱۳۹۱
    موافق
  7. \'\'محتبی:

    ۰۱ دی ۱۳۹۱
    \”آیا عرضه Steam در اوبونتو، برای لینوکس و نرم افزارهای آزاد مفید خواهد بود؟\”
    بعضی‌ها میگن که گسترش لینوکس چه فایده‌ای واسه ما داره هر کی میخواد استفاده کنه هر کی نمی‌خواد نکنه. منم با این موافقم ولی این در صورتیه که شرکت‌های سخت افزاری واسه لینوکس ارزش قایل باشن و درایوراشون واسه لینوکس رو هم منتشر کنن که چنین ارزشی رو قایل نیستن حالا اگه steam غیر آزاد باعث بشه که تعداد استفاده‌کنندگان از لینوکس بیشتر بشه و اون شرکت‌ها واسه سود خودشون هم که شده درایوراشون رو واسه ما هم منتشر می‌کنن. و همچنین تعداد کاربر بیشتر تعداد برنامه‌نویس بیشتر رو هم به دنبال داره که خودش باعث پییشرفته لینوکس میشه
  8. \'\'سیاوش:

    ۰۱ دی ۱۳۹۱
    آقا مجتبی من اون دو مشکل لینوکس رو با این فرض مطرح کردم که از نظر درایور هیچ مشکلی وجود نداشته باشه! وگرنه مشکل درایور در لینوکس رو همه بهش آگاهیم و میدونیم که بسیاری از شرکتهای سخت افزاری واسه لینوکس درایور نمینویسن. (که البته در این مورد خود لینوکس زیاد مقصر نیست چون نوشتن درایور وظیفه شرکت سازنده سخت افزاره).
    ولی حتی اگه فرض کنیم که در لینوکس مشکلی از نظر درایور وجود نداره، بازهم اون دو مشکلی که بنده در کامنت قبلی اشاره کردم سر جاشه و در این مورد هیچکس مقصر نیست بجز توسعه دهنده های خود لینوکس (که اکثرشون دارن وقتشونو روی کارهای بیهوده تلف میکنن).
  9. \'\'سیاوش:

    ۰۱ دی ۱۳۹۱
    یک اصل روانشناسی میگه: آدمایی که امروز لینوکسیِ دوآتشه هستن، یه زمانی ویندوزیِ دوآتشه بودن! و دوآتشگی سابق اونها در ویندوز، واکنش ضمیر ناخودآگاه اونها رو در پی داشته و باعث شده که حالا از این طرف دیوار بیفتن!
    آرمین جان ساختن یک نرم افزار و فروختن اون مخل آزادیِ هیچ کس نیست، البته شما رو نمیدونم، ولی به آزادیِ من که لطمه ای وارد نکرده. یک شرکت چندتا مهندس رو دور هم جمع میکنه و بهشون حقوق میده تا یک نرم افزار خوب بنویسن، و کسی که میخواد این نرم افزار رو استفاده کنه طبیعتا باید مبلغی رو به شرکت سازنده بپردازه، چون این شرکت نرم افزار رو برای رضای خدا ننوشته که! در مقابل مهندسانی هم هستن که بشکل داوطلبانه نرم افزار مینویسن و از مصرف کنندگان هیچ پولی دریافت نمیکنن و سورس نرم افزار رو هم در اختیار اونها قرار میدن.
    این دو سیستم دارن کار خودشون میکنن و در نهایت انتخاب با مصرف کنندست. اگه میبینی نرم افزارهای پولی بیشتر طرفدار داره بخاطر اینه که کیفیتش بالاتری داره و نرم افزارهای (بقول شما) آزاد هنوز نتونستن کیفیتی رو در اون حد ارائه کنن! وگرنه هیچ آدم عاقلی از کالای مجانی بدش نمیاد.
    دوستان من، خواهشا یه مقدار واقع بین باشید و اینقدر توهم توطئه نداشته باشید!
    :)
  10. \'\'محتبی:

    ۰۱ دی ۱۳۹۱
    واسه اینکه تعداد کاربرهای لینوکس بیشتر بشه باید نرم‌افزارهای با کیفیت بیشتری لینوکس داشته باشه و واسه اینکه تعداد نرم‌افزارهای با کیفیت بیشتر بشه باید تعداد کاربرای لینوکس بیشتر بشه. همون مرغ و تخم مرغ
  11. \'\'فرود:

    ۰۲ دی ۱۳۹۱
    نمیدونم چرا باید مشکلی باشه، استیم پورت شده به لینوکس و این خبر خوبیه. ما میگیم آزادی خیلی خوبه، ولی چه اشکالی وجود داره که یه چنین چیزی باشه؟
    تا زمانی که کسی براش مهمه، ازش استفاده نمیکنه. من برام زیاد مهم نیست این بحثها و استفاده میکنم (یه سری steam key داشتم که داشت گرد و خاک میخورد :) )
    به نظر من اگه جامعه نرم افزار آزاد اینقدر نابالغه که با یه همچین برنامه ای به خطر میفته، بذار بیفته. مسخرست که چون ازش میترسیم بذاریمش کنار.
  12. \'\'Salar Moghaddam:

    ۰۳ دی ۱۳۹۱
    1+
  13. \'\'حمید:

    ۱۲ دی ۱۳۹۱
    قیمت مساله اصلی در نرم افزارهای آزاد نیست … نرم افزاری آزاده که به آزادی کاربراش احترام بذاره و اونارو تضمین کنه. نرم افزارهای غیرآزاد آزادی کاربراشو برای رسیدن به پول به راحتی قربانی می کنند. خیلی از اونا با ایجاد انحصار از رشد رقباشون جلوگیری می کنن و …

    خیلی از شرکتا با توزیع نرم افزار آزاد پول درمیارن (معمولا از راه پشتیبانی)

    تجربه شخصی من نشون میده که نرم افزارهای آزاد از کیفیت بالاتری نسبت به معادلای غیرآزادشون برخوردارن (اونایی که من استفاده می کنم)

  14. \'\'Armin:

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    خوب مشکل همینه که اون شرکتا کل کار رو فقط برای پول انجام میدن!وهمنطور که حمید جان گفت همین ممکنه باعث بشه کار هایی رو هم انجام بدن که کاربر نخواد یا ندونه!
    اگر افراد به اهمیت و زیبایی نرم افزار های آزاد پی ببرن اون وقت هرکس در عوض توسعه ی یه نرم افزار کلی نرم افزار بصورت رایگان و آزاد بدست میاره…پس قرار نیست طرف ضرر کنه… در ضمن Donation هم نباید فراموش شه…یه رایطه ی متقابل هست بین توسعه دهنده و مصرف کننده…در ضمن همه هم میتونن تو توسعه ی همه چی همکاری کنن…
    در ضمن بحث من اینجاست که تنها و تنها مزیت گنو/لینوکس آزادیشه(بهتره بگم بوده!)و اگر اون رو کنار بذاریم لینوکس هیچ حرفی برای گفتن نداره(حداقل تو زمینه کاربرای عادی) و اون قدر هم سرمایه ندارن که بخوان کار های مایکروسافت رو دو روزه انجام بدن و حرفی واسه گفتن داشته باشن…بنده فقط دارم میگم این کار بیهودست و تنها مزیت سیستم عاملشون رو هم دارن باهاش نابود میکنن…
    خودشم وقتی که این دو سیستم عامل یک راه رو انتخاب میکنن انتخابی نمیمونه که با مصرف کننده باشه!
    و یک سوال اگر شما از گنو/لینوکس استفاده میکنین میتونم بپرسم برای چی؟
  15. \'\'هادی:

    ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
    جالب خیلی هم جالب
    دوستانی که به قول خودشون مخالف این آزادی و کلا جامعه آزاد هستن چه کاری میان اینجا و میخونن و مخالفتشون رو اعلام میکنن؟ خوب نیایید نخونید و با ویندوز کار کنید کسی مجبور نکرده شمارو

    هرکس با هرچیزی که راحت و مطابق با افکار و نظرش استفاده میکنه

    دیگه این همه بحث نداره که

  16. \'\'محمد علی:

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
    من به استفاده از بازی های رایانه ای عادت دارم ( ختی نسخه اصل چند بازی را در اکانت استیمم دارم) ولی چند وقت پیش که نزدیک 4 ماهی بازی نمی کردم فقط لینوکس کار می کردم و با آزاد بودن نرم افزار ها کیف می کردم اما بعد از 4 ماه دوری از بازی بالاخره تصمیم گرفتم بیام ویندوز و بازی کنم و تا الان انقدر تو ویندوز بودم که به خاطر بی کاربرد شدن فدورا برام حذفش کردم
    به نظر من این کار از طرف steam یک جور حمایته و مردم با سیستم عامل سومی به جز مک و ویندوز آشنا می شن
    به امید روزی که WOW برای لینوکس بیاید چون که من به خاطر نداشتن همچین بازی جذابی در لینوکس ، لینوکس را ترک کردم . ( حواستون باشه من تفکر لینوکسیم را از دست ندادم و دارم سعی می کنم همه نرم افزار های ویندوزیم را برای حمایت از برنامه نویس ها پول بدم و استفاده کنم که تا الان درباره آنتی ویروس و بازی هام تقریبا این کار را کردم)
  17. \'\'UNIX LOVERS:

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
    شاید blizzard یک نسخه برای لینوک بده ولی مطمئنا اونو با مجوز GPL&… نخواهد داد چون عقلش اونقدر هام کم نیست که موقعت کل پروژه و پول سهام دار ها رو با این کار بریزه تو جوب آب.

    و نکته بعدی … حیف این شاهکار هنری که بخواد وارد دنیای کثیف استالمن بشه.(حتی با مجوزه انحصاری)

    **من واقعا نمیدونم چطور میتوانید حتی Valve رو در نزدیکی های حد Blizzard تصور کنید واقعا فکرش هم دردناکه .

\"ارسال



برچسب ها :