منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نسخه نهایی فدورا 20 منتشر شد

fedora

ما امروز با اطمینان کامل می توانیم اعلام کنیم پروژه ی فدورا خبر انتشار نسخه نهایی فدورا ۲۰ را اعلام کرد.

فدورا ۲۰ که با نام Heisenbug می باشد همزمان با ساگرد ۱۰ سالگی ایجاد پروژه فدورا همراه است.

پروژه ی فدورا بیستمین نسخه از این توزیع قدرتمند را به Seth Vidal اختصاص داد.Seth Vidal که در تاریخ July 8 در گذشت یکی از اعضای جامعه نرم افزار آزاد و پروژه فدورا بود که توسعه ی ابزار مدیریت بسته ی Yum و همچنین سیستم مخازن بروزرسانی فدورا را بر عهده داشت.

seth vidal

انتشار فدورا ۲۰ همزمان با دهمین سالگرد پروژه فدورا می باشد که اولین نسخه ی فدورا که Fedora Core 1 نام داشت در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۰۳ منتشر شد و پس از آن جامعه فدورا روز به روز رشد و توسعه پیدا کرد که هر شش ماه، یک نسخه از این توزیع محبوب را منتشر کنند.

فدورا ۲۰ شامل تغییرات و ویژگی های تازه ای می باشد که در پایین شاهد برخی از آنها می باشید:

محیط های میزکار و Spin ها :

پروژه فدورا همراه تلاش می کند تا امکان بهترین تجربه ی دسکتاپ،میحط های میزکار تا انتخاب برنامه های کاربردی را برای کاربران به ارمغان بیاورد.با این وجود نسخه هایی از فدورا معروف به Spin وجود دارند که برای اهداف و کاربرد های ویژه ای از جمله،طراحی ، بازی،موسیقی دانها،هنرمندان و کاربران دسکتاپ تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

میزکار Gnome 3.10

فدورا ۲۰ به همراه Gnome 3.10 می باشد که این میزکار تلاش می کند تا تازه ترین برنامه های کاربردی و ویژگی ها را برای عاشقان گنوم ارایه دهد.

این انتشار شامل برنامه کاربردی جدید موسیقی (gnome-music)،برنامه کاربردی نقشه(gnome-maps)،پشتیبانی Zimbra از Evolution و تغییراتی در منوی وضعیت سیستم و موارد دیگر می باشد.

میزکار KDE Plasma Workspaces 4.11

میزکار KDE 4.11 برای فدورا ۲۰ پایه ریزی مجدد شد و این انتشار شامل سرعت بخشیدن به ایندیکس Nepomuk،بهبودKontact،مجتمع شدنKScreen با Kwin و پشتیبانی برنامه مدیریت دانلود Kget ازMetalink/HTTP و مواردی دیگر می باشد.

استفاده پیش فرض از معماری ARM :

در حالی که فدورا تعدادی از معماری های سخت افزاری را در طول سال ها حمایت کرده است، که به طور پیش فرض x86/x86_64 برای اکثر کاربران فدورا و به طور کلی برای جامعه لینوکس بوده است.

اما ARM گام بزرگی است که در حال حاضر اغلب بازار تلفن همراه را در بر گرفته و همچنین علاقه مند شدن سازندگان برای رفتن به این معماری را در بر دارد که وعده های بزرگی را برای بازار سرورها را نشان خواهد داد.

در راستای تعهد فدورا به نوآوری، جامعه فدورا ،ARM را برای معماری اولیه برای برآوردن نیازهای کاربران و توسعه دهندگان با هدف قرار دادن پلت فرم ARM قرار خواهد داد.

مجازی سازی و خدمات ابری:

فدورا ۲۰ در این نسخه شامل ویژگی هایی می باشد که کار با مجازی سازی و سرویس های ابری را آسان تر می کند.

Fedora Cloud SIG بسیار سخت کار کرده است تا Image های خوب و مناسبی را برای اجرا به عنوان مهمان در ابرهای عمومی و خصوصی مانند خدمات وب سایت آمازون (AWS) و OpenStack ارایه دهد.

یکی دیگر از ویژگی ها در زمینه ی مجازی،اجرای ماشین های مجازی ARM روی ماشین های x86 با استفاده از libvirt/virt-manager می باشد.

برنامه نویسی و توسعه دهندگان:

در فدروا ۲۰ برنامه نویسان و توسعه دهندگان شاهد WildFly 8 و Ruby on Rails 4.0 می باشند که در نسخه Ruby on Rails 4.0 کاربران شاهد بهبودهایی در قسمت functionality ،امنیت،سرعت و modularization خواهند بود.

دیگر تغییراتی که در فدورا ۲۰ می توان به آنها اشاره کرد،بهبود بخشیدن بهNetworkManager که امکانات اضافی به کاربران حرفه ای و مدیران سیستم می دهد.برای دیدن سایر تغییرات در فدورا ۲۰ کافی است تا نکات انتشار و آگهی انتشار آن را مطالعه نمایید.

جهت دانلود فدورا ۲۰ با لینک مستقیم و تورنت برای معماری های مختلف کافی است تا به اینجا مراجعه نمایید.

 

فدورایی،عاشق و عصبانی باشید!



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,