منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نصب و راه اندازی اندروید x86

اندروید در حال حاضر با فاصله‌ی زیادی محبوب‌ترین سیستم عامل روی دستگاه‌های موبایلی‌ست. بدون شک کار کردن با اندروید و گنجینه نرم افزاری غنی اون برای همه لذت بخشه.

به هر حال شاید دوست داشته باشید اندروید رو در کنار سیستم عامل فعلی‌تون نصب کنید و یا به عنوان یک ماشین مجازی توی سیستم عامل فعلیتون ازش استفاده کنید. خب به لطف دنیای منبع باز و باز بودن کد اندروید در حال حاضر نسخه‌ای از اندروید وجود داره که این امکان رو به ما میده هر چند شاید این تجربه به اندازه کار با این سیستم عامل روی دستگاه‌های لمسی لذت بخش نباشه اما دست کم میتونیم روی صفحه بزرگتری clash of clans بازی کنیم. :)

نصب

قبل از هرچیز iso اندروید را از این آدرس دریافت کنید. برای نصب باید از قبل با برنامه Gparted در لینوکس مقداری فضای خالی ایجاد کنید و فایل iso اندروید را با برنامه‌ای مثل Unetbootin روی یک حافظه فلش نصب کنید. بعد از بوت کردن کافیست گزینه آخر را به عنوان نصب در صفحه Grub انتخاب کنید. بعد از اون روی فضای خالی رفته و پارتیشن جدید رو ایجاد کرده و دستور نوشتن (write) رو اجرا کنید. توجه کنید که تنها اگر سیستم عامل فعلیتان ویندوز است و از لینوکس استفاده نمی‌کنید در مراحل نصب به نصاب اجازه‌ی نصب Grub را بدهید، در غیر این صورت از نصب Grub خودداری کنید.

تنظیمات

همانطور که مشاهده میکنید اگر سیستم عامل فعلیتان لینوکس باشد Grub لینوکس سیستم عامل اندروید را به شما نمایش نمیدهد. برای نمایش اندروید در Grub در توزیع لینوکسی خود مراحل زیر را دنبال کنید:
ابتدا ترمینال را باز کرده و دستور زیر را وارد کنید:

sudo gedit /etc/grub.d/40_custom

به جای gedit میتوانید از ویرایشگر متن دلخواه خودتون استفاده کنید.
سپس کد زیر را به انتهای فایل اضافه کنید:

menuentry "Android-x86" {
set root='(hd0,6)'
linux /android-4.4-r1/kernel quiet root=/dev/ram0 androidboot.hardware=generic_x86 acpi_sleep=s3_bios,s3_mode SRC=/android-4.4-r1
initrd /android-4.4-r1/initrd.img}

توجه کنید پارتیشن انتخابی شما در خط دوم کد بالا باید به درستی وارد شود. اگر از پارتیشن خود اطلاعی ندارید میتوانید از gparted و یا دستور زیر در ترمینال استفاده کنید:

 sudo fdisk -l

توجه کنید که (hd0,6) به این معناست که اندروید روی دیسک شماره 0 (اگر تنها یک دسک سخت دارید) و sda6 نصب است.

در نهایت دستورات زیر را در ترمینال وارد کنید:

sudo chmod +x /etc/grub.d/40_custom
sudo update-grub

تنظیمات ماشین مجازی

اگر اندروید را روی ماشین مجازی نصب میکنید نباید توقع اجرای بازی‌ها را داشته باشید در غیر اینصورت برای کار با بیشتر برنامه‌ها مشکل خاصی وجود ندارد، بهتر است برای نصب اندروید روی ماشین مجازی بین ۵۱۲ تا ۱۰۲۴ مگابایت حافظه موقت اختصاص دهید. همچنین اگر به برنامه نویسی اندروید مشغول هستید و میخواهید با ADB به ماشین مجازی وصل شوید و برنامه‌هایتان را در این محیط امتحان کنید مراحل زیر را دنبال کنید:

در بخش تنظیمات شبکه ماشین مجازی اندرویدتان مبدل را روی NAT تنظیم کنید سپس در ترمینال دستور زیر را وارد کنید:

VBoxManage modifyvm android --natpf1 adb,tcp,*,5555,*,5555 

توجه کنید که در دستور بالا android نام ماشین مجازی است پس اگر شما از نام دیگری استفاده میکنید، در دستور بالا آن را با android جایگزین کنید.

سپس دستور زیر را برای هر بار اتصال پس از راه اندازی ماشین مجازی وارد کنید:

 adb connect localhost:5555

پ.ن ۱: این نسخه از اندروید نسخه رسمی منتشر شده توسط گوگل نیست و ممکن بعضی از برنامه‌ها و بازی‌ها به درستی اجرا نشوند.

پ.ن ۲: بعضی از برنامه‌ها مانند اینستاگرام تنها در حالت عمودی اجرا می‌شوند. برای کار با این نرم افزار‌ها بهتر است نرم افزار‌‌های مانند Rotation Control Lite را نصب داشته باشید و روی حالت Force-Landscape تنظیم کنید.

پ.ن ۳: احتمالاً در آینده‌ای نزدیک سیستم عامل Console os که بر پایه اندروید است و برای استفاده در لپ‌تاپ ها و کامپیوترهای شخصی بهینه شده منتشر میشود. Console os بسیار بهینه‌تر از android-x86 به نظر میرسد.

پ.ن۴: برای جلوگیری از برخی مشکلات در بخش تنظیمات مربوط به صفحه نمایش، Sleep را روی Never قرار دهید و Dalvik را با ART جایگزین نکنید.



برچسب ها : , , , , , ,