منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نصب RouterOS 5.18 بر روی ماشین مجازی

در مطلب “میکروتیک و RouterOS چیست” با میکروتیک و محصولات نرم افزاری و سخت افزاری آن معرفی گردید. سیستم عامل میکروتیک به نام RouterOS قابلیت نصب بر روی معماری x86 را دارد. در این مطلب چگونگی نصب آن بر روی ماشین مجازی برای شروع یادگیری و ایجاد محیط آزمایشی گفته خواهد شد. در این سناریو ما از دو ماشین مجازی استفاده کرده ایم. بر روی یکی RouterOS را نصب می کنیم. و بر روی دیگری سیستم عامل ویندوز (لینوکس) را نصب کرده ایم. هدف از این آموزش چگونگی نصب، تنظیم سیستم عامل RouterOS و پیکربندی اولیه آن است.همچنین چند دستور ابتدایی برای پیکربندی RouterOS نیز به عمراه چگونگی تنشیم ابزار گرافیکی Winbox بر روی ویندوز توضیح داده خواهد شد. در ادامه مشخصات هر دو ماشین مجازی VMWare گفته شده است.

مشخصات ماشین مجازی برای نصب RouterOS

  • ماشین مجازی با دو اینترفیس شبکه. اولین اینترفیس از نوع bridged و دومین اینترفیس از نوع VMnet1
  • در صفحه انتخاب نوع سیستم عامل، نوع را Other انتخاب کنید.
  • میزان فضا چهار گیگابایت برای دیسک کافی است.
  • میزان فضای Ram را 256 مگابایت انتخاب کنید.

mkinstall

مشخصات ماشین مجازی برای نصب ماشین کلاینت (ویندوز یا لینوکس و هر سیستم عامل دیگری)

  • هر گونه که مایل هستید و بر اساس نیاز مشخصات سخت افزاری را انتخاب کنید.
  • ماشین کلاینت باید یک اینترفیس از نوع VMnet1 داشته باشد.

mkinstall0

سناریو انجام کار

سناریو به این شکل است که ماشین RouterOS دارای دو اینترفیس که Bridged متصل به اینترنت (شبکه عمومی) و اینترفیس VMnet1 متصل به شبکه داخلی است. اینترفیس متصل به شبکه عمومی از نوع Bridged است و از محدوده آدرس ماشین میزبان (ماشینی که روی آن VMWare نصب شده است) آدرس می گیرد. اینترفیس متصل به شبکه داخلی از محدوده آدرس مختص به اینترفیس VMnet1 یا همان Host-Only آدرس را دریافت می کند. این محدوده آدرس را می توانید از تنظیمات VMWare از منوی Edit -> Virtual Network Editor پیدا کنید.

در مطلب های بعدی روی اینترفیس عمومی سرویس هایی مانند NAT, VPN و غیره را پیاده سازی کنیم. روی ماشین کلاینت هر نوع سیستم عاملی که می خواهید نصب کنید. پس از نصب و تنظیم ماشین RouterOS دوباره به سراغ ماشین کلاینت می رویم و روی آن تنظیمات آدرس را اعمال می کنیم. این مطلب از محدوده آدرس های زیر برای اینترفیس ها استفاده می کند.

  • اینترفیس عمومی RouterOS از محدوده آدرس 192.168.1.0/24 است. آدرس ماشین میزبان 192.168.1.2/24 است و default gateway آن 192.168.1.1/24 و dns server دارای آدرس 192.168.1.1/24 است. می خواهیم آدرس اینترفیس عمومی را 192.168.1.100/24 و آدرس default gateway و dns همانند میزبان است.
  • اینترفیس داخلی بر اساس ماشین مجازی من از محدوده 192.168.182.0/24 است. اینترفیس داخلی ماشین RouterOS دارای آدرس 192.168.182.100/24 و اینترفیس داخلی ماشین کلاینت دارای آدرس 192.168.182.128/24 است.

نصب RouterOS بر روی ماشین مجازی

نصب آن بسیار بسیار ساده است. تنها کافی است سرویس هایی را برای نصب شدن انتخاب کنید. ماشین مجازی را با فایل iso بوت کرده و در شکل زیر می توانید هر کدام از سرویس ها را برای نصب شدن انتخاب کنید و سپس کلید i را برای نصب کلیک کنید و یا اینکه با کلید a همه سرویس ها را یکجا انتخاب کرده و سپس i را کلیک کنید تا سیستم عامل شروع به نصب شدن کند. نصب شامل سه گام پارتیشن بندی، فرمت کردن و نصب بسته ها (Package ها) است.

Bi1

پس فشردن کلید i دو سوال از شما پرسیده می شود که باید yes و no پاسخ دهید. اولی را n و دومی را y وارد کنید. پس از تکمیل نصب مانند شکل زیر Enter کنید تا سیستم Reboot شود.

Bi2

پس از راه اندازی مجدد سیستم مطابق شکل زیر باید نام کاربری و پسورد را وارد کنید. به طور پیشفرض نام کاربری admin و رمز وردی خالی است (باید برای پسورد فقط Enter بزنید). پس از ورد به سیستم شکل زیر نشان داده خواهد شد. دوباره Enter را بزنید تا خط اعلان ورود دستور ها نشان داده شود.

mkinstall3

نصب RouterOS به پایان رسید. حال باید اینترفیس ها را آدرس دهی کنیم. به طور پیشفرض هر اینترفیس دارای یک آدرس فیزیکی یا MAC Address است. در اینجا فقط آدرس دهی را برای تنظیمات اولیه انجام می دهیم و در مطلبی مجزا دستور ها و چگونگی استفاده از آنها را خواهم گفت.

  • تنظیم آدرس روی اینترفیس ether1 که از نوع Bridged است.

ip  address add address=192.168.1.100/24  interface=ether1

ip dns set server=192.168.1.1

ip router add gateway=192.168.1.1

mkinstall4

نام اینترفیس ها ether1 که متصل به شبکه عمومی و ether2 که متصل به شبکه داخلی است. اگر می خواهید فهرستی از اینترفیس ها را ببینید از دستور زیر استفاده کنید.

interface print

و اگر می خواهید فهرست اینترفیس ها به همراه آدرس آنهارا ببینید از دستور زیر استفاده کنید.

ip address print

سه دستور بالا باعث می شود که بتوانیم شبکه عمومی را ping کنیم.

ping google.com

mkinstall5

  • تا به اینجا اینترفیس عمومی تنظیم شد و حال نوبت به تنظیم اینترفیس داخلی که به عنوان gateway برای کلاینت ها است می رسد.

ip address add address=192.168.182.100/24 interface=ether2

mkinstall6

  • تنظیم آدرس به صورت static بر روی ماشین کلاینت ویندوزی. مطابق آنچه که در بالا گفته شد آدرس 192.168.182.100 روی روتر به عنوان default gateway و dns server برای ماشین های کلاینتی است.

mkinstall7

و می توانیم تست کنیم که ایا از کلاینت به روتر Ping داریم

mkinstall8

آنچه که در بالا گفته شد یک سناریوی کلی بود، می توانیم روی روتر NAT, Route و سرویسی مانند dhcp را را اندازی کنیم تا کلاینت ها از آن آدرس دریافت کرده و به واسطه NAT به اینترنت دسترسی داشته باشند.

Winbox رابط گرافیکی در ویندوز برای تنظیمات

پس از تنظیم آدرس IP روی اینترفیس های روتر می توانیم از آن برای اتصال از طریق Winbox استفاده کنیم. در واقع Winbox رابط گرافیکی تنظیمات RouterOS است. آنرا از اینجا دانلود کنید. روی آن دوبار کلید کنید تا پنجره اصلی باز شود. سپس روی کلید … جلوی Connect to کلیک کنید. winbox به دنبال آدرس روتر ها می گردد و انها را پیدا می کند.

mkinstall9

روی آدرس مورد نظر کلیک کنید تا مانند شکل زیر انتخاب شود و سپس روی Connect کلیک کنید.

mkinstall10

پس از کلیک روی Connect برخی از پلاگین ها برای winbox نصب خواهند شد و در نهایت پنجزه License را OK کنید تا مانند شکل زیر پنجره اصلی Winbox نشان داده شود.

mkinstall11



برچسب ها : , ,