منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نقاط ضعف کمپین‌های اعتراضی اجتماعی اینترنتی

کمپین‌های کمپین‌های اعتراضی اجتماعی اینترنتی، پدیده‌ای نسبتا میشه گفت جدیده که با در دسترس قرار گرفتن بیشتر اینترنت در دسترس مردم، بیشتر شاهد حضور و ظهورشون در موارد زیادی هستیم.
در ایران این کمپین‌ها به دلیل سرکوب شدید اجتماعات خیابانی ولو آرام، مسالمت‌آمیز و سکوت گونه طور، بیشتر مورد استفاده افراد قرار میگیرند.

اما این کمپین‌ها عمر کوتاهی دارن، و یا غالبا بعد از مدتی با واکنش‌های منفی رو به رو میشن.
این واکنش‌های منفی گاهی به قدری زیاد میشن که عملا اون کمپین به پایان کار خودش میرسه.

کمپین‌های اینرنتی، در عرض مدتی کوتاه سریعا رشد می‌کنن و اعضای زیادی رو میگیرن، اما در ادامه میبینیم این روند رشد عملا به ضررشون تمام میشه.
به بهانه‌ی راه‌اندازی کمپین تلگرامی #تغییربودجهبهنفعمردم، قصد دارم این کمپین و کمپین‌های قبلی رو مورد بررسی قرار بدم، تا از اتفاقاتی که برای سایر کمپین‌های اینترنتی افتاد شاید بشه جلوگیری کرد و این کمپین بتونه به هدف خودش یعنی تغییر بودجه به نفع مردم برسه.

برای اولین مورد، این کمپین هشتگی رو در توییتر راه‌انداختن که بسیار کار به جا و درستی بود. توییتر قدرت اجتماعی بالایی داره و افراد بسیار در این موارد فعال هستن.
هشتگ باعث میشه که اشخاص راحت‌تر بتونن صحبت‌های گفته شده در مورد این موضوع رو ببینن و از نظرات سایرین آگاه بشن.

مورد دوم راه‌اندازی گروه تلگرامی بود که افراد میتونن عضوش بشن و نام و نام‌خوانوادگی خودشون رو بنویسن.
ایده ایده‌ی جالبیه که افراد وارد گروه تلگرامی بشن و نام و نام‌خوانوادگیشون رو بنویسن. تا حالا به یاد ندارم کمپینی از این سیستم استفاده کرده باشه و این یک حرکت جدیده.
اما اجازه بدید موارد رو با هم بررسی کنیم تا ببینیم آیا گروه تلگرامی منطقی هست یا خیر؟ و اگر هست چه راه‌هایی رو باید در پیش گرفت.

تلگرام هم اکنون در دسترس‌ترین برنامه‌ی پیام‌رسانی هست که بر روی گوشی و سیستم‌های افراد بسیاری در ایران نصب و مورد استفاده‌ی روزمرست.
پس از این جهت که گردانندان این کمپین، تلگرام رو محل اصلی جمع‌آوری امضا معرفی کنند نمیشه نقدی کرد.
اما آیا در ادامه و در مدیریت این گروه موفق هم بودن؟ جواب با تاسف فراوان خیر! در ادامه میگم چرا…

کمپین‌های اعتراضی اینترنتی، برای موفقیت بیشتر نیاز به متخصص دارن.
متخصص شبکه‌های اجتماعی، متخصص امنیت و شبکه، متخصص برنامه‌سازی و برنامه‌نویسی، متخصص داده، حقوق و …
این کمپین هم با توجه به سرعت گسترشش، بهتره از انواع متخصص‌ها برای ادامه‌ی راه خودش استفاده کنه.

در لحظه‌ی اول که وارد این گروه شدم، با صحنه‌ی بدی مواجه شدم. پر از اسپم و فلود و پورن و تبلیغات…
تعجب کرده بودم که چرا باید در این گروه این وضعیت باشه، خب با توجه به ساعت ورودم که اول صبح بود و روز تعطیل بود، برداشتم این بود که خب احتمالا ادمین‌ها خوابن و بیدار شن سر و سامون میدن به این وضعیت. اما این دلیل منطقی نیست، وقتی قراره تمرکز بر گروه تلگرامی باشه، باید تمهیدات دیگری هم دید.
مثلا استفاده از ربات تلگرامی برای مدیریت گروه و جلوگیری از اسپم و غیره…
این که شما تعدادی فرد رو مسئول پاک کردن این همه پیام بکنید کار بسیار اشتباهیه.(در ادامه میگم چرا)

در رایانه و برنامه‌نویسی ما یه قانون نانوشته داریم که میگه، اگر قراره کاری رو چند بار انجام بدی، یک بار براش برنامه بنویس تا اون چند بار کار رو انجام بده.
استفاده از همین قانون نانوشته برای این گروه هم واجبه.
الان ادمین‌ها بطور دائم باید حواسشون به پیام افراد باشه و مادام در حال پاک کردن پیام‌های هرز باشن، در حالی که کافیه یک ربات بنویسند تا این کار رو انجام بده و از وقت و زمان ادمین‌ها برای کار‌های دیگر مثل گسترش و تبلیغ کمپین استفاده کنن.

اگر این کار رو نکنند، افراد بیکار و خراب‌کار بطور دائم با حساب‌ها و ترفند‌های مختلف شروع به اسپم کردن می‌کنن و عملا بعد از مدتی انرژی ادمین‌ها به هدر میره و خسته میشن و اینجاست که کسی دیگه کمپین رو گسترش نمیده و بعد کسی پیام‌های اضافه و نامربوط رو پاک نمی‌کنه و بعد مردم این شل کردن تیم گرداننده‌ی کمپین رو میبینن و آروم آروم از گروه میذارن میرن و این کمپین هم به سرنوشت بقیه کمپین‌های مثل خودش دچار میشه.

یادمون باشه که، این کمپین داره با نهاد‌هایی مبارزه میکنه که هم پول و هم قدرت دارن، پس اصلا بعید نیست که بخوان بطور دائم ادمین‌های این کمپین رو به روش‌های مختلف خسته کنن تا کمپین از بین بره.
بهتره گردانندان این کمپین به جای دشمن تراشی و نادیده گرفتن نقد‌ها و گارد گرفتن نسبت به نقد‌ها و دروغ خطاب کردن افرادی مثل من، این صحبت‌ها رو جدی بگیرن و اجرایی کنن.

 

موفق باشید 🙂

نوشته نقاط ضعف کمپین‌های اعتراضی اجتماعی اینترنتی اولین بار در نوشته‌های یک دوستدار گنو پدیدار شد.



برچسب ها :