منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نکات مهم قبل از انتخاب یک Framework

در برنامه نویسی php بعد از گذشت مدتی یا از طریق اینترنت و یا دیگر دوستان گفته می شود که چرا برنامه نویسی خود را تحت یک فریمورک ادامه نمی دهید؟ تازه اینجا است که این سوال برای شما پیش می آید که فریمورک چیست؟ ایا زبان برنامه نویسی جدیدی است؟ یا یک CMS؟ یا…

در بدو شروع برنامه نویس با تعداد زیاد فریمورک ها روبرو شده که وی را گیج و سر در گم می کنند. از هر کسی هم که سوال می کند، یک جواب خاص می شنود. بعد از گذشت اندکی زمان وی تصمیم می گیرد فقط براساس شنیده های خود یکی را انتخاب و شروع به کار با آن کند. که در اغلب موارد فرد برنامه نویس به دلیل آگاهی پایین وی از آن فریمورک خاص مستأصل و سر خورده آن را رها کرده و به دنبال یکی دیگر می گردد. اما غافل از اینکه ابتدا باید یک سری پیش نیازها از جمله آشنایی با برنامه نویسی شئ گرا، آشنایی با قالب MVC و دیگر مفاهیم برنامه نویسی به کار رفته در فریمورک ها را در خود تقویت نموده و سپس به دنبال یک فریمورک مناسب با نیازها و توانایی های خود بگردد.

در اینجا یک سری نکاتی وجود دارند که خوب است یک برنامه نویس قبل از انتخاب فریمورک به آنها توجه داشته باشد.

از یک فریمورک چه انتظاری دارم؟

آشنایی با یک فریمورک مهم است، اما کارآیی آن مهم تر است. بنابراین در نظر گرفتن قابلیت ها و توانایی های آن فریمورک از اهمیت بالایی برخوردارد است.

آیا از فریمورک انتظار کمک در مدیریتی مستحکم را دارم؟

در بین یک تیم برنامه نویسی بزرگ در یک پروژه، برقراری ارتباط و مدیریت آنها خیلی مشکل است، به خصوص زمانی که آنها در یک جا نباشند. به طور مجزا هر کدام از آنها در کد نویسی، نام گذاری اشیاء و غیره، روش و تنظیمات خاص خود را دارند. و ممکن است که برای یک قطعه کدی که در جای دیگری موجود می باشد، زمان مضاعفی صرف شود. در این زمینه یک فریمورک به کمک می آید، ولی باید درباره آن خیلی مراقب پایداری آن بود، زیرا یک فریمورک جایگزینی مناسب برای کدنویسی، مرور برنامه و دیگر سیاست های داخلی تیم شما نیست.

آیا از مستندات و کمک های مناسب برخوردار است؟

همه ما می دانیم که درک یک قطعه کدی که مثلا ما در شش ماه نوشته ایم و می خواهیم اکنون مجدد به آن رجوع کنیم، چقدر می تواند مشکل باشد.حتی با اینکه خودمان آن را نوشته ایم، باز هم خواند مجدد آن می تواند مشکل باشد. در یک فریمورک، شما در حال خواندن و کار کردن با کدی که دیگران نوشته اند، هستید. انتخاب یک فریمورک با مستندات و توضیحات و آموزش های داده شده مناسب می تواند فهم و درک کد و استفاده کامل از آن در پی داشته باشد.

آیا این فریمورک همچنان در حال توسعه و پشتیبانی است؟

انتخاب یک فریمورک از این جث نیز خیلی با همیت است، زیرا هیچ فریمورکی را نمی توانید پیدا کنید که تمامی توانایی ها را یک جا داشته باشد و همچنین تمامی نیازهای شما را به راحتی برطرف کند. حالا به آن گذشت زمان و به وجود آمدن نیازهای جدید را اضافه کنید. اگر یک فریمورک از پشتیبانی قوی، یا حتی از توسعه به روز برخوردار نباشد، برنامه نویس ناچار به برآورده کردن نیازهای خود از طریق راههای غیر معمول و زمان بر می شود، که این منطقی نمی باشد، یا در نهایت مجبور به مهاجرت به یک فریمورک دیگر می شود.

چه مواردی که در آینده کاری شما مهم هستند؟

امروز ممکن است شما در یک قالبی کار کنید که نیازهای کاری شما با یک فریمورک کوچک تأمین شود، ولی در طول زمان ممکن است شما تصمیم به توسعه کار خود بگیرید و این خیلی مهم است با این سیاست جدید کاری شما چه فریمورکی را انتخاب کنید که در آینده مشکلی برایتان پیش نیاید. حتی ممکن است به این نتیجه برسید که از سه فریمورک به طور همزمان استفاده کنید.

در نهایت باید گفت، انتخاب فریمورک برای یک برنامه نویس امری است مهم و حساس، او با انتخاب خوب و مناسب خود می تواند پیشرفتی چشم گیر داشته باشد و یا حتی به جایی برسد که خود یک فریمورک مناسب با خود تولید کند.

 



برچسب ها : , , , , , , , , ,