منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

هر آنچه لازم است درباره Tizen بدانید

بعد از آنکه Meego با همکاری Nokia و Intel و بنیاد لینوکس ارائه شد، معدود تبلت‌ها و نت‌بوک‌هایی از طرف ASUS و چند شرکت دیگر با این سیستم‌عامل روانه بازار شد. همچنین گوشی N9 که هم اکنون نیز در بازار یافت می‌شود نیز با این سیستم‌عامل ارائه گردید که بررسی آن را می‌توانید از این لینک مطالعه نمایید. امید به موفقیت میگو در بین طرفداران این سیستم‌عامل بسیار بالا بود تا این‌که نوکیا طی قراردادی با مایکروسافت به سمت استفاده از ویندوز فون گرایش یافت و گوشی‌های Lumia را وارد بازار کرد؛ N9 تقریبا تنها گوشی است که از این سیستم‌عامل بهره می‌برد. با این وجود اینتل با همکاری سامسونگ و چند شرکت دیگر تصمیم گرفتند تا با استفاده از سیستم عامل Bada و Meego یک سیستم عامل متن‌باز به نام Tizen را ارائه دهند که امیدهای زیادی به موفقیت این پلتفرم وجود دارد. در این مقاله سعی داریم که به بررسی تمام خبرهای این چند وقت در مورد این پلتفرم پرداخته و از ویژگی‌های آن بیشتر بگوییم. با ما همراه باشید تا با این پلتفرم آزاد بیشتر آشنا شوید.

\"\"

سامسونگ و Tizen

اگر به گوشی‌های اندرویدی سامسونگ نگاه کنید متوجه یکی از ویژگی‌های بارز این گوشی‌ها خواهید شد، این قابلیت معطوف به صفحه نمایش‌های با کیفیت این شرکت می‌شود که رنگ‌های با کیفیت و البته اشباع شده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد و جزو صفحه نمایش‌های OLED به حساب می‌آیند. حال با وجود آن‌که شرکت سامسونگ از اصلی‌ترین شرکت‌های همکار بنیاد لینوکس در ارائه‌ی Tizen است تصمیم دارد تا گوشی‌های مبتنی بر Tizen خود را با نمایشگرهای Super AMOLED همراه سازد تا کیفیتی به مراتب بهتر را برای کاربر به ارمغان بیاورند. همچنین سامسونگ گوشی‌ هوشمندی را برای توسعه‌دهندگان Tizen ارائه داده که دارای قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۷۲۰p و ۳۰fps بوده و از یک پردازنده دو‌هسته‌ای باسرعت ۱٫۲ گیگاهرتز نیز بهره می‌برد؛ البته با توجه به رسمی نبودن این گوشی و ارائه آن صرفا برای توسعه‌دهندگان، باید منتظر تغییراتی در گوشی‌هایی که سامسونگ به همراه Tizen ارائه می‌کند باشیم.

البته سامسونگ نیز بعد از انتشار خبر این ادغام اعلام کرد که توسعه بادا تمام نمی‌شود و بادا برای گوشی‌های تک‌هسته‌ای و پایین بازار هنوز مورد استفاده خواهد بود و Tizen پلتفرم محصولات قوی‌تر خواهد بود و ما در نظر داریم برنامه‌های هر دو پلتفرم روی هم نصب شوند و در عین حال هماهنگی بالایی بین این دو وجود داشته باشد.

\"\"

Huawei و Tizen

Huawei یکی دیگر از شرکت‌های گمنام و البته موفق در عرصه‌ی گوشی‌های اندرویدی به شمار می‌رود که گوشی‌ها و تبلت‌های خود را در CES نیز ارائه نمود. این شرکت اعلام کرد که با افتخار به همکاری با شرکت‌های فعال در پشتیبانی از Tizen پیوسته است و به اکوسیستم Tizen علاقه دارد؛ و امیدوار است با پیوستن به این جمع نام Huwaei را تقویت نماید. به نظر می‌رسد این شرکت گمنام با استفاده از تایزن از دعواهای حقوقی که برای شرکت‌های ارائه دهنده محصولات اندروید پیش می‌آید کمی در امان باشد و کمتر به شرکت‌های دیگر در جهت نقض حق اختراع هزینه پرداخت کند.

\"\"

همچنین با ارائه‌ی گوشی‌های Tizen توسط huwaei امید می‌رود که تنوع محصولات عرضه شده با این پلتفرم بیشتر شود و این معامله‌ای دو سر سود برای شزکت huwaei و کاربران تایزن باشد.

HTC ،Asus ،Acer و Tizen

\"\"

شرکت‌های ASUS و Acer نیز اعلام نموده‌اند که برنامه‌هایی برای عرضه‌ی محصولاتی همراه با Tizen دارند و قصد دارند محصولات خود را با این پلتفرم نیز عرضه نمایند. شرکت‌های NTT docomo ،Orange ،Vodafone ،SK Telecom ،NEC ،Panasonic ،Telefonica و … نیز پشتیبان بنیاد لینوکس در ارائه تازین خواهند بود. همچنین HTC نیز قصد دارد تا گوشی یا گوشی‌هایی مبتنی بر این پلتفرم را در پایان سال جاری ارائه نماید. (منبع)

\"\"

با وجود آنکه میگو سیستم‌عامل خوبی بود اما هیچ یک از موفقیت‌هایی که تایزن در این فرصت کم داشته است را بدست نیاورد. به عنوان مثال تنها یک گوشی برای آن معرفی شد و برنامه‌های کمی برای آن ارائه شده بود؛ اما مدت کمی بعد با اعلام پدید آمدن پلتفرم تایزن، شرکت‌های زیادی آمادگی خود را برای ارائه محصول برای آن اعلام کرده‌اند و به نظر می‌رسد باید منتظر محصولات زیادی با این پلتفرم باشیم.

نرم‌افزارهای اندروید و Tizen!

یکی از دلایل موفقیت یک پلتفرم وجود اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی برای آن پلتفرم است که از این نظر اندروید با چندین هزار برنامه‌ی کاربردی، بسیار عالی به نظر می‌رسد. اما اخیرا خبری منتشر شده است که نشان می‌دهد که میگو قادر خواهد بود برنامه‌های اندروید را اجرا نماید. این اتفاق توسط ACL می‌افتد که توسط OpenMobile ارائه شده است. بنابر ادعای توسعه‌دهندگان آن، ACL این امکان را به Tizen می‌دهد که برنامه‌های اندروید را به صورت ۱۰۰ درصد طبیعی و بصورت بومی (Native) اجرا نماید. همچنین این برنامه‌ها به طور کامل با Tizen هماهنگ خواهند بود! پس بنابراین اگر این حرف را صحیح بدانیم، تایزن در ابتدای ورود خود، کاربرانش را با اجرای برنامه‌های اندرویدی سورپرایز خواهد کرد. مسلما این ویژگی در صورت تحقق بصورت عملی و کامل، برگ برنده با ارزشی خواهد بود. (منبع)

\"\"

ویدیوی اجرای برنامه‌های اندرویدی بر‌ روی تایزن را می‌توانید از این لینک در یوتوب تماشا کنید.

نکات پایانی:

حال با توجه به موارد فوق و ویژگی‌های مثبت زیاد ذکر شده برای این پلتفرم باید منتظر ماند و دید که شرکت‌های تولید کننده گوشی مانند Huwaei ، Samsung و HTC چه محصولاتی را برای ارائه در نظر دارند و چه امکاناتی ارائه خواهند کرد.

همچنین با توجه به امکان اجرای برنامه‌های اندروید در تایزن و با در نظر گرفتن همکاری این شرکت‌ها با یکدیگر، بادا و شاید webOS نیز ممکن است دیگر کمبودی برای نرم‌افزارهای موجود احساس نکنند. با وجود موارد ذکر شده چه آینده‌ای را برای تایزن پیش‌بینی می کنید؟ ایا اگر گوشی‌های تایزن با ویژگی‌های ذکر شده وارد بازار شوند اقدام به تهیه آنها خواهید کرد؟

دیگر منابع: + + + + +

16 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'mastershot:

    ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
    \”بادا برای گوشی‌های تک‌هسته‌ای و پایین بازار هنوز مورد استفاده خواهد بود و Tizen پلتفرم محصولات قوی‌تر خواهد بود\”
    گوشی جدید مجهز به بادا سامسونگ Wave 3 از نظر تجهیزات سخت افزاری از HTC ONE واقعا کم و کسری ای نداشته! به نظر من سامسونگ بیشتر از اینکه گوشی های سطح پایین رو برای بادا در نظر داشته باشه, به گسترش گوشی های با قیمت مناسب و مجهز به سیستم عامل بیشتر اهمیت می ده. برا همین گوشی های بادا ارزان قیمتن

    در کنار اون من به آینده تایزن که خیلی امیدوارم. معنای واقعی آزاد بودن رو بیشتر از آندروید و بادا می شه توو تایزن حس کرد.
    ممنون. تازه های مفیدی در موردش بود.

  2. \'\'sudoTux:

    ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
    wave3 خیلی هم جدید نیست. مربوط به August ۲۰۱۱ میشه. احتمالا منظور سیاست آینده‌ی سامسونگ هست که از این به بعد قراره در پیش بگیره …

    من خودم wave 1 دارم و به بادا ۲ هم ارتقا دادم گوشی رو … با وجود اینکه بادا ۲ فوق العاده عالی شده و امکانات خیلی زیادی داره ولی بزرگترین مشکلی که بادا همچنان داره نرم‌افزارهای خیلی کم هست …

  3. \'\'امیر حسین:

    ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
    من می خوام گوشی هوشمند بخرم منتظرم گوشی های تایزن بیان ببینم چطورین اگه شد از اونا بخرم!نمی دونید تقریبا از چه تاریخی وارد بازار میشن؟!
  4. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
    اچ‌پی شروع کرده به حذف 27000 شغل بخاطر ضررهاش. اولین اثرش هم منحل شدن تیم اصلی توسعه وب او اس بوده!!! اصلا این اچ پی انگار مغز تو کله‌ش نیست. گوگل هم فورا اعضای این تیم رو جذب کرده. این از وب او اس…
  5. \'\'prp-e:

    ۰۶ خرداد ۱۳۹۱
    تایزن باید یک چیز رو در نظر داشته باشه ؛ این که رقیبی مثل iOS داره!
    مثلا آندروید با در نظر گرفتن این نکته خودش رو حسابی کشید بالا ! اما وین فون هنوزم که هنوزه حتی با نوکیا بل قابل مقایسه نیست دیگه چه برسه به iOS !
    ولی اگر تایزن هم مثل آندروید باشه ؛ مطمئنا میتونه در برابر iOS حرفهای خوبی برای گفتن داشته باشه.
  6. \'\'prp-e:

    ۰۶ خرداد ۱۳۹۱
    آندروید خیلی هم ازاد نیست ؛ حداقلش اینه که برای استفاده ازش باید خریداری بشه :)
  7. \'\'Known:

    ۰۶ خرداد ۱۳۹۱
    ی نکته که توی تایزن من را خوشحال میکنه اینه که از گوگل تا جایی که امکان داره دور میشیم
    نمی دونم چرا ولی نسبت به گوگل احساس خوبی ندارم اصلا انگار این شرکت برنامه مدون نداره
    یا درست یا غلط ولی فکر کنم ی رقیب خوب تایزن که می تونن با هم تعاملاتی داشته باشن اوبونتو موبایل باشه
    اگه هم این سیستم عامل به دسکتاپ راه پیدا کنه باید با همون اوبونتو خودمون یا آرچ عزیز من رقابت کنه البته رقابتی دوستانه می تونه باشه
    از همین جا براش آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم بتونم ی کمک ناچیز در جهت پیشرفتش بکنم
  8. \'\'mrmrn:

    ۰۶ خرداد ۱۳۹۱
    سلام.ممنون.
    این تایزن براش هیچ برنامه ای نیست که کی و با چه گوشی میاد بیرون.یا حداقا حدودش مشخص نیست؟
  9. \'\'xpress:

    ۰۶ خرداد ۱۳۹۱
    سلام؛

    از اونجایی که من آزاد مرد هستم پس دلم می خواد بسته ترین پلتفرم دنیا رو در اختیار داشته باشم… من بعد از کلی گوشی بازی و تعویض مدلهای مختلف… دیگه خسته شدم… روی گوشی 800 هزار تومنی خودم هیچ برنامه ی اضافی نصب نکردم حتی بیرون هم نمی برمش… فقط گاهی شبا باهاش آهنگ گوش میدم… پس برام اصلا اهمیتی نداره که گوشی آزاد باشه یا غیر آزاد… چون یکم تلفن زدن و آهنگ گوش کردن نیازی به آزادی نداره… البته اینا همه از دید من و فقط برای منه و کسی حرفای من رو به خودش نگیره… چون آزادم گفتم یه نظر داده باشم…

    حق نگهدارتان

  10. \'\'xpress:

    ۰۶ خرداد ۱۳۹۱
    ولی به نظر iOS مگه چی داره؟ نه جون من چی داره؟ چه خاصیتی داره؟ من کاری به جیلبریک کردن ندارم یا روت کردن ( به اشتباه می گن روت کردن منم دیگه ورد زبونمه – در اصل باید گفت فعال کردن کاربر ریشه ) اندروید… ما پلتفرم خالص رو هم که در نظر بگیریم…iOS هیچ حرفی نمی تونه در مقابل آزادی های نیم بند اندروید بزنه… حداقلش اینه که اندروید خیلی ازاد تره تا اون سیستم عامل کذایی که فقط با ظاهر فریبنده داره اذهان عمومی رو خدشه دار می کنه… به قولی اپل کل زندگشی رو گذاشته فقط واسه گول زدن کاربرانش…
  11. \'\'حسین خودمونی:

    ۰۷ خرداد ۱۳۹۱
    ما رو بگو منتظر اوبونتو موبایل بودیم!!
    حالا کدوم بهتره چه تفاوت هایی با هم دارند؟
    من که گفتم الان برم سرباز ی دو سال دیگه که ابونتو موبایل میاد من هم آزادم و …
    حالا کدوم رو باید انتخاب کنیم؟
    تایزن یا اوبونتو مساله این است.
  12. \'\'امیر حسین:

    ۰۷ خرداد ۱۳۹۱
    اوبونتو موبایل چیه دیگه؟ اوبونتو یه پروژه داره به نام اوبونتو برای اندروید که روی گوشی های دو هسته ای اندرویدی نصب میشه و هسته ی لینوکس را بین خودش و اندروید به اشتراک میذاره و کاربر می تونه به وسیله ی داک مخصوص گوشی را به موس و کیبرد و مانیتور وصل کنه و یه کامپیوتر کامل با همون سخت افزار موبایلش با سیستم عامل اوبونتو داشته باشه!که فکر کنم این پروژه به اوبونتو برای تایزن هم قابل تعمیم باشه!
    http://www.ubuntu.com/devices/android
  13. \'\'مسعود آموزگار:

    ۰۸ خرداد ۱۳۹۱
    منظور دوستمون سیستم‌عامل اوبونتو مخصوص موبایل ها و تبلت‌ها هست که کنونیکال قولش رو داده.
    ابونتو موبایل صرفا در حد یک حرف هست در حال حاضر و فکر میکنم هیچ نسخه‌ای ازش تا به حال ارائه یا رونمایی نشده. اگرم چیزی باشه فعلا پیش توسعه‌دهنده‌های اوبونتو محفوظه.
  14. \'\'حسین خودمونی:

    ۰۸ خرداد ۱۳۹۱
    حرف شما کاملا درسته!؟
    اما اوبونتو موبایل پیش نمایش هاش که بیرون اومده می تونید توی یو تیوب کمی سرچ کنید و قولشو برای سال 2014 دادند پس تعجبی نداره که در سال 2012 اثری از اون دیده بشه.
    حالا تایزن یا اوبونتو؟
  15. \'\'Known:

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
    همون مساله این است خودمون!!!
  16. \'\'مسعود آموزگار:

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
    نیاز به خرید چه ربطی داره به آزاد بودن یا نبودن؟ o-O

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , , ,