منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

همه ایده‌های من: کسب و کار مبتنی بر pfSense

اینم یه تجربه پراکنده دیگه!

همینطور که گفته بودم میخوام در مورد ایده‌هام بنویسم. ایده اصلی اینجا اینه که چطور میشه حول یک محصول بسیار باکیفیت متن باز به نام pfSense کسب و کار درست کرد. من سعی میکنم اول یه مقدمه کوچک در مورد این سیستم بدم و بعدش کسب و کارها رو نام ببرم و اونها رو بصورت مختصر بررسی کنم.

با توجه به تجربه سه ساله کار با pfSense میدونم که بسیار خوش ساخت طراحی شده و با ثبات وکیفیت بسیار خوبی به کار  خودش ادامه میده. نیازمندی‌های سخت افزاری قابل قبولی داره و اون کاری که باید انجام بده رو به درستی انجام میده . باید اضافه کنم که شرکت‌های فعال در زمینه امنیت شبکه از این محصول به عنوان پایه محصولات بومیشون که اکثرا ورتر، فایروال و utm هست استفاده کردن. اما به نظر من این rebranding و توسعه، نیاز بازاری هست که شامل بخش دولتی و دستگاه‌های حساس میشه. این بازار معمولا بسیار پر رقابت هست و پول‌های بسیاری خوبی توش جابجا میشه پس جزابه اما این بازار دوتا ایراد داره اولا بسیار کوچک هست و دوما بزرگ نمیشه پس از نظر من واسه راه انداختن کسب و کار که بشه startup به درد نمیخوره. پس این ایده‌هایی که اینجا مطرح میشه هدفش بازار هرچه نزدیکتر به خونه مردم هست که تعدادش بزرگ باشه و بشه بصورت انبوه فروختش. ایده‌ها اینجا لیست شده:

  1. فروش سرویس نصب و راه‌اندازی pfSense: یعنی شما برای مشتری نهایی سیستم و پیکربندی کنی و راه‌اندازی کنی. این کار خوبه اما به دلیل محدود بودن نیروی متخصص pfSense این ایده که معمولا ساده‌ترین ایده استفاده از سیستم‌های متن باز هست خیلی جذاب نیست.
  2. فروش appliance که بصورت پیشفرض pfSense روی اونها نصب شده: نمونه این سخت افزارها اینجا و اینجا پیدا میشه. این کار بسیار خوب میتونه باشه چون نیاز نیروی انسانی کمی داره و شما خدماتی ارائه نمیدی و عملا یه سخت افزار میفروشی. ایراد این ایده اینه که در دنیای appliance ها معمولا از روترها و فایروال‌های cisco و یا mikrotik استفاده میشه. مهمترین دلیل این استفاده هم وجود آموزشهای تخصصی برای این روترها و آشنایی مدیران شبکه با این روترها هست. دومین مشکل این سیستم هم وارداته که خب اگه کسی از این کارها نکرده باشه بسیار میتونه به مشکل بر بخوره. همچنین قیمت تمام شده این محصول تقریبا هم سطح رقبا است و عملا رقبا به علت سابقه بیشتر برنده میشن. اما اگه کسی بتونه این مشکلات رو حل کنه که حل ناشدنی نیست بسیار میتونه موفق باشه.
  3. راه‌اندازی hotspot مبتنی بر pfsense و فروش اینترنت در سطح شهر: برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که وسط خیابون باشیم و واقعا نیاز به اینترنت با کیفیت داشته باشیم. اخیرا با اومدا نسل سوم و چهارم موبایل این نیاز تا حدی مرتفع شده اما هنوز قیمت گران اینترنت نسل سه و  چهار جا رو برای این کار باز میگذاره. حالا شما به راحتی با config کردن pfsense اون رو به یه hotspot بسیار قوی تبدیل میکنی و با فروش اکانت اینترنت سود میبری. این کار تقریبا عملی ترین کار به حساب میاد. ممکله از نظر قانونی مشکلاتی وجود داشته باشه اما چیز خاصی به نظر نمیرسه. نیازمند یه سیستم اکانت ساختن و فروش اکانت هست که من برای حل این مشکل فاز اول رو نصب و راه‌اندازی این ایده در کنار کافی نت ها میدونم. یعنی کافی نت‌ها عامل فروش هستند و شما سیستم پورسانت اونها رو میدی. ایراد این ایده نیاز هماهنگی و همکاری با بخش‌های زیادی هست. همچنین سرمایه گذاری اولیه زیادی رو هم میطلبه. همچنین بازارش یکم نا آشناست یعنی اینکه معمولم نیست که واقعا این نیاز وجود داره یا نه.
  4. خاص منظوره کردن این سیستم مخصوص کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها: الان وضعیت سرویس اینرنت مجانی کافی‌شاپ ها و رستوران‌ها خیلی داغونه در این حد که من تا بحال نتونستم از اینترنتشون به درستی استفاده کنم. واسه اونها ممکنه ارائه خدمات قابل اعتماد ارزشمند باشه. این کار هم بسیار به عملیاتی بودن نزدیکه اما مشکلش نیاز به سرمایه گذاری بالا و پشتیبانی زیاد هست
  5. راه اندازی سیستم accounting ساده روی این سیستم و استفاده از اشتراکی از اینترنت در ساختمان‌های بزرگ یا شرکت‌ها. در این ساختمان‌ها معمولا آدم‌هایی هستن که نمیخوان اینترنت داشته باشن و دوست دارن به اندازه مصرفشون پول بدن که میشه با استفاده از pfSense پیاده‌سازی شه. همچنین در شرکت‌ها معمولا حجم افراد محدود بوده و نباید بیشتر از یک حد در روز از اینترنت استفاده کنن. که با این سیستم قابل پیاده‌سازی هست.

این‌های به نظرم عملیاتی‌ترین ایده‌ها بود اما به علت تعدد پکیجهای این سیستم عملامیشه کارهای بسیار دیگه‌ای ازش استفاده کرد. مثلا استفاده به عنوان loadbalancer بین چند اینترنت، استفاده به عنوان cache سرور با استفاده از squid. اما این ایده‌ها خیلی خام هستن ونیاز به پختن زیادی دارن.

همین



برچسب ها : , , , ,