منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

واکنش ریچارد استالمن در برابر مرگ استیو جابز

از اینکه استیو جابز مرد بزرگی در زمینه طراحی و تولید محصولات لوکس دیجیتال بود شکی نیست و این نبوغ در نوع خودش واقعا قابل ستایش است ! ولی این دلیل نمی شود که به خاطر اینکه او مرد خوبی بود یا به قول عباس او بیزنس‌من خوبی برای تولید درآمد بود و حالا به خاطر درگذشت‌ش دست از انتقادات و اعتراض به انحصار طلبی های اپل برداریم. امروز ریچارد استالمن در رابطه با مرگ استیو جابز سخنانی بر روی وبلاگ شخصی اش نوشته است که چکیده آن به شرح زیر است:

\"آقامون

 

Steve Jobs, the pioneer of the computer as a jail made cool, designed to sever fools from their freedom, has died.

As Chicago Mayor Harold Washington said of the corrupt former Mayor Daley, “I’m not glad he’s dead, but I’m glad he’s gone.” Nobody deserves to have to die – not Jobs, not Mr. Bill, not even people guilty of bigger evils than theirs. But we all deserve the end of Jobs’ malign influence on people’s computing.

Unfortunately, that influence continues despite his absence. We can only hope his successors, as they attempt to carry on his legacy, will be less effective

استیو جابز، کسی که پیشگام تبدیل کامیپیوتر به یک زندان باحال بود، در گذشت. زندانی که برای محروم کردن احمق‌ها از آزادی‌هایشان طراحی شده بود.
هارولد واشنگتن، شهردار شیکاگو، درباره دالی، شهردار فاسد پیش از خود گفته بود: «خوشحال نیستم که او مرده، ولی خوشحالم که دیگر نیست». هیچکس سزاوار مرگ نیست، نه جابز و نه آقای بیل (گیتس) و نه کسانی که کارهای شیطانی‌تری از این دو انجام داده‌اند. با اینحال، همه ما سزاوار دیدن روزی که تاثیر بدخواهانه جابز بر روی رایانش مردم پایان می‌پذیرد هستیم.
بدبختانه به رغم غیبت جابز،  این تاثیر همچنان ادامه‌ خواهد یافت. تنها می‌توانیم امیدوار باشیم جانشینان او، در تلاش برای ادامه راه او، کمتر موفق باشند.

اینکه جابز باعث خیلی از تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری اعجاب انگیزی شد شکی در آن نیست ! همین که الان من تبلتی دارم که به صورت روزانه با آن وبگردی می کنم و کتاب می خوانم و فیلم می بینم و موزیک گوش می دهم, همین که الان من روی این تبلت سیستم عامل اندرویدی دارم که قابل نصب بر روی هر تبلت یا هر گوشی موبایل هوشمندی است , همه و همه به واسطه ارائه محصولاتی مثل iPad و iPhone است که باعث شده شرکتی مثل گوگل سیستم عامل اندروید را به رقابت با اپل تولید کند و شرکت هایی مثل سامسونگ و موتورولا و ایسوس و… تبلت و گوشی های موبایلی تولید کنند که بتواند با نمونه تولیدی اپل رقابت کند و سهی در بازار برای خود داشته باشند, همین که سیستم عامل Linux basedی به نام اوبونتو وجود دارد که برای داشتن سهمی در بازار سیستم عامل ها در نسخه های جدیدتر خود ایده هایی از مک برمیدارد و آنرا کامل می کند و به صورت آزاد و اوپن سورس برای جامعه کاربری منتشر می کند, همه و همه می تواند به نوعی خدمات جابز و اپل را برای ما نمایان کند ولی این دلیلی نمی شود که جامعه کاربری نرم افزار آزاد از این باور دست بکشند که جابز و اپل یک “قفس طلایی” برای کاربران خود ایجاد کرد و هیچ موقع نخواست قبل از انتشار محصولات نرم افزاری خود حتی یک نسخه بتا منتشر کند که بازخورد و نیازهای کاربران خود را بداند! چرا که او اعتقاد داشت ما بهتر از خود کاربر می دانیم که آنها به چه چیزی نیاز دارند !

مطلب جدید دوست خوبم عباس اسماعیلی بر روی وبلاگ ذهن آزاد و مهدی فتاحی بر روی وبلاگ آزادراه بیشتر گویای این موضوع و دیکتاتوری دیجیتال اپل و جابز است. این مطالب را بخوانید و به سایرین هم پیشنهاد خواندن آنرا بدهید و بعد نسبت به عوض کردن عکس پروفایلتان در فیسبوک و توئیتر را به احترام استیو جابز تصمیم بگیرید…

پی نوشت ۱: مطلب نقل قول شده از ترجمه های مهدی فتاحی بر روی سایت آزادراه است. ممنونم مهدی

پی نوشت ۲: مواضع قبلی من را بر سر این موضوع و انحصار طلبی های اپل پیشترها اینجا نوشته ام !

\"Add



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,