منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

وقتی یک گیک به الکترونیک علاقه دارد.

اگر تا حالا فکر می‌کردید گیک‌ها صرفا در حوزه‌ی کامپیوتر هستند و گیکیّت (:دی) اون‌ها در زمینه‌ی کامپیوتر مشخص می‌شه، باید بگم که سخت در اشتباه بودید و الان وقتشه که این دیدگاه رو پاک کنید.
یک نفر می‌تونه گیک کامپیوتر باشه. می‌تونه گیک موزیک باشه. می‌تونه گیک الکترونیک باشه و …
گیک الکترونیک، موضوعی هست که این مطلب رو تشکیل داده. برای شروع به این فکر کنید که چه اتفاقی خواهد افتاد اگه یک نفر هم گیک کامپیوتر باشه و هم گیک الکترونیک؟ احتمالا یک چیپ الکترونیکی جالب خواهد ساخت که یک کاری رو انجام می‌ده.

لینوکس، سیستم‌عاملی با اصل و نسب هست و در انواع پلت‌فرم‌ها ارائه می‌شه. از لپتاپ و پی‌سی گرفته تا چیپ‌های الکترونیکی! باورتون می‌شه؟ لینوکس روی چیپ الکترونیکی :دی به شخصه برام خیلی جالبه.
BeagleBoard یک چیپ الکترونیکی کوچیک هستش که قیمت کمی داره و برای هکرها ساخته شده :دی در نقش یک USB می‌تونه عمل کنه و نکته‌ی مهمی که وجود داره اینه که روی اون لینوکس هست! چیزی که باعث شده هکرهای زیادی رو به سمت خودش بکشونه.

\"\"

یک گیک که در ابتدا بهش اشاره کردم، اومده با Bash و C اسکریپتی روی لینوکس BeagleBoard نوشته که قراره کار خاصی رو انجام بده. حدس می‌زنید اون‌کار چیه؟ پیدا کردن پسوورد یک فایل PDF با استفاده از روش Brute Force !
استدلالش این بوده که وقتی شما علاقه‌ای ندارید که کامپیوتر خودتون رو برای اینکار دائم روشن نگه دارید و پدر CPUشو در بیارید، نیازمند چنین وسیله‌ای هستید.
این وسیله قادره در هر ثانیه ۷۰۰۰ کلمه رو چک کنه در حالیکه macbook pro سازندش در ثانیه، ۲۵۰۰۰ کلمه رو چک می‌کنه. خود چیپ قیمتش ۸۵ دلار بوده و قیمت خود CPUش ۵ دلار بوده. برای افزایش سرعت چیپ، طبعا نیازمند‌ coreهای بیشتر CPU هستیم که اگر یک CPU 10core بخوایم، کمتر از ۳۰۰ دلار آب می‌خوره.

\"\"

به شخصه هم مجذوب ایدش شدم و هم مجذوب این چیپ جالب. اگر بتونم، محض تفریح هم که شده یطوری این چیپ رو تهیه و تستش می‌کنم :دی
از این ایده‌های کامپیوتری-الکترونیکی زیاده و شاید در ادامه، مطالب بیشتری در این زمینه نوشتم. چون واقعا جذابن. حداقل نظر شخصیم اینطوریه.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تونید به اینجا، اینجا و اینجا مراجعه کنید!



برچسب ها : , , , , , , , , , , ,