منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ویدئویی از بنیاد لینوکس: لینوکس چطور توسعه داده می شود؟

تا به حال به این فکر کرده اید که لینوکس یا بهتر بگویم کرنل لینوکس توسط چه کسی توسعه داده شود ؟ اینکه بخواهم داستانی تکراری که مطمئنا اکثر شما شنیده و خوانده اید که در اوائل دهه ۹۰ میلادی “لینوس توروالدز” برنامه نویس فنلاندی اولین سورس کدهای کرنل لینوکس را چرا و به چه منظور بر روی اینترنت منتشر کرد را برایتان تعریف کنم ٫ داستانی کسل کننده و طولانی خواهد بود. ولی شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از هزاران توسعه دهنده از سراسر جهان در توسعه لینوکس مشارکت دارند یا شاید برای تازه کارها و جوان تر ها جالب باشد که گوشی های اندروییدی که در دستشان است بر پایه لینوکس شکل گرفته است و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم لینوکس یکی از بزرگترین ساخته های گروهی و جمعی دست بشر است که تا به حال ساخته شده است.

\"\"

اخیرا بنیاد لینوکس ویدئویی که منتشر کرده است که در آن آمار و ارقام جدید و جالبی از مصارف لینوکس و تعداد توسعه دهندگان و نحوه استفاده از آن و تعداد خط کد های نوشته برای آن به چشم می خورد. از تعداد استفاده ۸۵۰ هزار  اسمارت فون اندروئیدی به صورت روزانه در برابر ۳۰ هزار اسمارت فون بر پایه ویندوز فون و استفاده ۷۰۰ هزار تلویزیون هوشمند در هر روز بر پایه لینوکس گرفته تا…  ۹ تا از ۱۰ سوپر کامپیوتر دنیا و سرویس دهی سایت های مثل گوگل و توئیتر و فیسبوک و آمازون بر بستر لینوکس ٫ همه و همه نشان دهنده قدرت و انعطاف آن در استفاده در همه جهات در زمینه تکنولوژی و صنعت IT و بعضا غیر  IT است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بر خلاف سیستم عامل هایی مثل ویندوز و مک٫ لینوکس به صورت مشارکتی و دسته جمعی توسط هزاران نفر توسعه دهنده از شرکت های مختلف٫ مناطق جغرافیایی متفاوت با تفکر های تجاری متفاوت تر توسعه داده می شود.  فقط از سال ۲۰۰۸ تعداد ۸ هزار نفر توسعه دهنده از ۸۰۰ شرکت فعال در زمینه توسعه نرم افزار در پیشبرد لینوکس مشارکت داشته اند. حاصل این مشارکت باعث شده در این بازه زمانی ۱۵ میلیون خط کد برنامه نویسی به کرنل لینوکس اضافه شود که حدود ۱یک و نیم میلیون خط کد از آن در ۲ سال گذشته به آن اضافه شده است.  این تعداد خط کد برنامه نویسی شده را با ۱۵ هزار خط کتاب “ایلیاد و ادیسه هومر” و ۵۶۰ هزار کلمه از داستان “جنگ و صلح” مقایسه کنید تا بفهمید برای خواندن این مقدار خط برنامه‌ی نوشته شده چه مقدار زمان لازم دارید یا چند شب باید این قصه را دنبال کنید تا تمام شود. \':D\'

آمار و ارقام فقط یک سوی قضیه است ! بیاید از یک جنبه دیگر به قضیه نگاه کنیم. هر نسخه جدید کرنل لینوکس بین ۲ تا ۳ ماه طول می کشد تا منتشر شود. در مقایسه با سایر سیستم عامل ها که ماهها و شاید بیشتر از ۱ یا ۲ سال طول بکشد که نسخه ای از آنها منتشر شوند. مشارکت در توسعه کرنل لینوکس به صورت نوشتن patch برای هر قسمت توسط توسعه دهندگان انجام می شود که این patchها باعث می شوند در سورس کد کرنل تغییراتی مثل اضافه کردن کد٫ تغییر کد و حذف کدها انجام گیرد.

هر پچ می تواند شامل اضافه کردن ویژگی جدید ٫ پشتیبانی از یک دیوایس و دستگاه سخت افزاری جدید٫ بر طرف کردن یک باگ یا مشکل ٫ بهبود بازدهی و بازنویسی مجدد بخشی از کرنل لینوکس باشد. توسعه دهندگان از طریق میلینگ لیست٫ پچ ها را برای یکدیگر ارسال می کنند و آنها را به اشتراک می گذارند و مشکلات احتمالی را قبل از انتشار نهایی بر طرف می کنند. قبل از هر انتشار یک توسعه دهنده که بیشترین اختیار را در اعمال پچ ها دارد٫ پچ ها را بازبینی می کند و کد نهایی را آماده انتشار می کند. او کسی نیست جز Linus Torvalds ! در هر انتشار کرنل لینوکس بیش از ۱۰هزار پچ بر روی آن اعمال می شود. شاید در این مقیاس ساده به نظر برسد ولی این طور به مسئله نگاه کنید که در هر ساعت ۶ پچ بر روی کرنل اضافه می شود !

اگر با این تفاسیر هنوز به ارزش لینوکس واقف نشده اید بیاید به شکل دیگری به موضوع نگاه کنیم ! گستره استفاده از لینوکس از دستگاه های قابل حمل مثل اسمارت فون ها و تبلت ها٫ استفاده در محصولات شرکت های تجاری و در بستر وب گرفته تا مراکز داده و دیتاسنترها و سوپر کامپیوترها و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و نظامی می تواند باشد که با کمی تامل و نگاه به اطراف و جستجویی کوچک در گوگل به وجود آن پی خواهید برد.

راضی شدید ؟ حالا بیاید در کنار هم با هم باشیم و در توسعه این محصول نرم افزاری مشارکت داشته باشیم… حالا نوبت ماست \':)\'

این ویدئو ۳ دقیقه و ۱۱ ثانیه ای از طریق این لینک بر روی YouTube قرار گرفته و می توانید از این لینک با فرمت flv و حجمی حدود  ۱۵ مگابایت آنرا دانلود کنید.

\"Add



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,