منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ویرایش یک اتوبوس عکس در ترمینال!

عنوان ایهام تناسب داره! منظورم اینه که ویرایش چندین عکس در خط فرمان لینوکس. تنها با یک خط دستور! مثل مطلب قبلی از دستور for استفاده میکنیم تا عکس ها رو در یک فولدر پیدا کنه و بعد تغییرات خودمون رو روی عکس ها میدیم. تغییراتی که خودم لازم داشتم، یکی تغییر اندازه ی عکس ها به ۸۰۰×۶۰۰ بود و یکی گذاشتن یک watermark روی تک تک عکس ها. برای این کار اول باید imagemagic رو نصب کنیم و بعد بریم توی فولدر عکس ها و ترمینال رو اونجا باز کنیم. آنگاه: (!)

اول تغییر اندازه ی عکس ها:

for k in $(ls *.JPG); do convert -sample 800×600  $k re-$k; done

با این دستور عکس های با پسوند JPG (دقت کنید که به حروف بزرگ و کوچیک حساسه) تبدیل به عکس هایی با اندازه ی ۸۰۰×۶۰۰ میشن که اول اسمشون re داره. یعنی فایل اصلی دست نخورده باقی میمونه.

حالا میخوایم به عکس های جدید یک watermark بیفزاییم! یعنی مثلا اسم خودتون، یا وبسایتتون… بطن کار اینه که دستور پایینی دو تا عکس رو با درجه شفافیتی که تعیین میکنیم میندازه روی هم.  پس ما یه عکس کوچیک میسازیم که توش نوشته مثلا delstory.com . اندازه این عکس wm.png مثلا هست ۱۲۷×۲۷ و بعد اون رو با درجه شفافیت ۸۰% میندازیم روی عکس ها.

for k in $(ls re*.JPG); do composite -watermark 80% wm.png $k wm-$k; done

نتیجه ی این دستور، فایهایی هستند به نام wm-re-FILENAME.JPG که دارای سایز ۸۰۰×۶۰۰ و مارک دلخواه شما هستند. بنا بر این الآن سه گروه فایل داریم. یک گروه فایل اصلی (اولیه) و دست نخورده. یک گروه عکس هایی که فقط تغییر اندازه پیدا کردن و یک گروه عکس هایی که تغییر اندازه پیدا کردن و watermark روشون قرار گرفته. میتونید گروه دوم یا اول رو حذف کنید.



برچسب ها :