منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

پارسیکس به تاریخ می‌پیوندد

متاسفانه تنها توزیع ایرانی لینوکس قابل استفاده، به نام پاریکس بعد از سالها به پایان روزهای زندگی خودش نزدیک میشه. طبق اطلاعیه ای که در سایت پارسیکس نوشته شده این توزیع قدیمی و از نظر من دوست داشتنی ۶ ماه بعد از بروز رسانی دبیان ۹ به زندگی خودش پایان میده.
مدتها پیش نوشته بودم که کاش کاربران اوبونتوی ایران توجه بیشتری به پارسیکس داشته باشند. چون واقعا اون زمان ها چیزی از اوبونتو کم نداشت و حتی پایدارتر هم بود. و کاملا هم با سیستم های آن روزهای ایران (مودم های دایل آپ و ...) سازگاری داشت.
به نظر میرسه پارسیکس بخاطر بی مهری جامعه کاربری اش دست به خودکشی میزنه! چرا که یک فروم بسیار قدیمی و کهنه داره که مدتها است دیگه کسی چیزی توش نمینویسه.
یک دلیل دیگه ای که به نظر من باعث شد پارسیکس جایگاه واقعی خودش رو در بین توزیع های لینوکسی پیدا نکنه، عدم وجود خلاقیت کافی در توسعه این توزیع بود. پارسیکس برای سالهای متمادی از یک استایل ثابت استفاده کرد و تغییر محسوس و متفاوتی در ساختار و طراحی خودش بوجود نیاورد. و همین باعث شد کاربرها (من جمله خودم) به سمت توزیع هایی برن که چیز جدیدی برای گفتن داشته باشن.
به هر حال، هر دلیلی که داشته توسعه دهندگان پارسیکس این تصمیم رو گرفتند. من هرچند دیگه مدتها بود که از پارسیکس استفاده نمیکردم، اما بعنوان یک کاربر قدیمی این توزیع (از نسخه های زیر ۱) ناراحت شدم که چنین خبری رو دیدم. امیدوارم آقای باغومیان و سایر دست اندرکاران این توزیع علی رغم کارشکنی ها و حمایت نشدن هایی که در ایران در موردشون اتفاق افتاده فکرهای جدیدتر و بهتر، و بیل المللی در این زمینه داشته باشند. براشون در ادامه زندگی آرزوی موفقیت های طولانی تری میکنم.