منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

پایان یک رویا: خداحافظی با دریم لینوکس

دریم لینوکس (Dreamlinux) نیز به لیست توزیع‌های به پایان راه رسیده لینوکس اضافه گردید. این توزیع برزیلی که اولین نسخه خود (ورژن ۱.۰) را در سال ۲۰۰۶ ارائه داده بود و تا ژانویه امسال به نسخه ۵.۰ نیز رسیده بود دیگر توسعه داده نخواهد شد.

دریم لینوکس تنها یک توزیع ساده لینوکسی در بین خیل عظیم توزیع‌های لینوکس نبود بلکه با استفاده از میزکار xfce بر پایه مخازن آزمایشی دبیان ایجاد شده بود که آمیزه‌ای از پایداری و به‌روز بودن را ارائه داده بود. اما این تنها ویژگی دریم لینوکس نبود،‌ آنچه آن‌را متمایز می ساخت،‌ اصرارش به ایجاد و توسعه تکنولوژی‌هایی بود که باعث کاربرپسندتر شدن سیستم می شد. این یکی از اولین توزیع های لینوکس بود که روش «نصب با یک کلیک» را در زمانی که خیلی از توزیع های هم اکنون بزرگ، حتی به چیزی شبیه آن فکر نمی کردند ایجاد نمود.

\"\"

دریم لینوکس با ارائه کدک‌ها، درایورهای ویدئویی،‌ پلاگین فلش و … بصورت از پیش نصب شده، گزینه ای ایده آل برای کامپیوترهای آفلاین بود. در زمینه زیبایی شناختی،‌ دریم لینوکس شاید یکی از زیباترین توزیع های xfce بود. این توزیع از مجموعه آیکون‌ها، مدیریت پنجره و پوسته مخصوص خود استفاده می کرد که نمایی جامع و جذاب که هر سیستم عاملی باید برای خشنود نگه داشتن کاربرانش داشته باشد، ارائه می داد (مجموعه آیکون ها، مدیریت پنجره و تم هم اکنون در وسایت این توزیع جهت دانلود و استفاده در دیگر توزیع ها در دسترس هستند).

اما چه اتفاقی برای این توزیع افتاد؟ کسی خبر ندارد، شاید به دلیل کمبود علاقه کاربران،‌ کمبود توسعه دهندگان، کمبود منابع و یا کمبود وقت بوده باشد.

به‌نظر می رسد پس از یک دوره ازدیاد بی رویه در تعداد توزیع های لینوکسی، هم اکنون ما در حال گام نهادن به دوره ی پاکسازی در حوزه لینوکس هستیم که در آن تنها توزیع هایی که چیزی واقعا متفاوت از بقیه برای ارئه داشته باشند زنده خواهند ماند. از این دیدگاه شاید دریم لینوکس نیز چیزی متفاوت برای ارئه داشت اما نتوانست باقی بماند و بهمین دلیل این شاید اولین بار باشد که با متوقف شدن توسعه یک توزیع، نبود آنرا احساس خواهیم کرد.

منبع



برچسب ها : , , ,