منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چرا یک طرفدار گنو/لینوکس یک زامبی نیست؟

\"\"

اخیرا در لابلای بحث‌ها و دعواهای تکنولوژیکی که بین دوستان در جمع‌‌های مختلف در میگیره و خصوصا در اون بحث‌هایی که اعضا از طیف‌های مختلف با سلیقه‌های تکنولوژیک مختلف حضور دارند شاهد خطاب شدن یک گروه یا دسته از طرف گروه و دسته دیگر با عنوان “زامبی” هستیم.مثلا اینکه اینها اپل زامبی هستن یا گوگل زامبی و یا مایکروسافت/ویندوز زامبی و لینوکس زامبی!
زامبی یا همون مرده متحرک که در این بحث‌ها و همچنین این نوشتار بیشتر به مفهوم “فن‌بوی” اشاره دارد یک واژه گیک‌پسند و مورد علاقه گیک‌ها است.زامبی‌ها بدون توجه به اینکه واقعا کدام محصول و کدام ابزار برای آنها کاربردی است شروع به طرفداری از اون محصول یا سخت افزار خاص میکنند و خودشان را عملا نسبت به استفاده از سایر فناوری ها محدود میکنند و سعی در بزرگنمایی محصولات ارائه شده از یک کمپانی را دارند اگر چه اون محصول دارای مشکلات زیادی نیز باشد.رفتاری که در طیف اپل‌زامبی‌ها پر رنگ‌تر مشاهده میشود!
و اما هدف از نوشتن این پست آوردن دلیلی است برای اینکه بگویم به کار بردن واژه زامبی برای یک “آزادیخواه/آزادی طلب/آزاد اندیش” طرفدار گنو/لینوکس و آزادی نرم‌افزار درست نیست.چرا؟
برای یک طرفدار “واقعی” گنو/لینوکس بیش از هر چیز “فلسفه آزادی نرم‌افزار و روح آزادی” اهمیت دارد و نه صرفا یک محصول و گنو/لینوکس به عنوان یک سیستم‌عامل آزاد و قدرتمند فقط یک محصول از هزاران محصول موفق دنیای نرم‌افزار آزاد هست که هر روزه بصورت گسترده مورد استفاده تمام آدم‌ها روی زمین قرار میگیرد.اینجا و در دنیای نرم‌افزار آزاد فقط آزادی است که حرف اول و آخر را میزند.این روح آزادی در کالبد یک محصول است که آن را زیبا و جذاب کرده و هر چقدر هم که کم و کاستی در آن وجود داشته باشد به قیمت داشتن همین آزادی است که قابل چشم‌پوشی و به جان خریدن است البته آزادی نه به معنی رایگان/متن باز بودن بلکه به همان معنایی که  در”آزادی بیان” مد نظر است!
اگر قرار باشد لینوکس و یا هر نرم‌افزار آزاد دیگری از فردا دیگر آزاد نباشد من هم هیچ دلیلی برای طرفداری از اون نمیبینم.البته شاید از آن استفاده کنم ولی دیگر دلیلی برای افتخار کردن به آن نمیبینم! همچنین اگر از  فردا شاهد این باشم که محصولات اپل و مایکروسافت به صورت کاملا آزاد در دسترس همه آدم‌ها قرار گرفته و همه میتوانند در ساختن آن مشارکت داشته و سهمی در توسعه‌اش داشته باشند بدون شک من هم طرفدارشان خواهم شد!

اگر همچنان اصرار دارید که از این واژه برای مورد خطاب قرار دادن طرفداران گنو/لینوکس استفاده کنید باید بگم که درست‌تر این هست که از واژه آزادی زامبی یا آزادی‌خواه زامبی و از این دست کلمات استفاده کنید.البته قبل از آن از خود سوال کنید که آیا یک فرد آزادی‌خواه یک زامبی محسوب میشود؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید مشترک خوراک‌خوان رایت‌وب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایت‌وب را در خبرخوانتان،بخوانید... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

11 دیدگاه برای این نوشته:

\"ارسال | مشاهده‌ 6 نظر دیگر

  1. \'\'mFat:
    ۰۷ آذر ۱۳۹۰ محمودجان موافقم ولی مفهومی به اسم لینوکس زامبی متاسفانه واقعیت داره. تعداد افرادی که دیدگاه تکنیکی صرف به لینوکس دارن روز به روز بیشتر میشه.
  2. \'\'محسن:
    ۰۸ آذر ۱۳۹۰ شما الان خودت رو محدود نكردي؟! بقيه رو رد نكردي؟ حرف خودت رو نقض نكردي؟!
  3. \'\'مسعود:
    ۰۸ آذر ۱۳۹۰ نوشتار جالبی بود... لینوکس‌زامبی داریم ولی گنو/لینوکس زامبی نداریم :)
  4. \'\'شاهین آزاد:
    ۰۸ آذر ۱۳۹۰ عالی بود محمود جان‌‌. فقط یه نکته رو بگم‌، که طبق همین آزادی‌ای که می‌گین‌، متن باز بودن یکی از شرایط آزادیه‌، ولی خوب رایگان بودن نیست‌. شما تو متنتون جوری نوشتین که انگار هر دو تا جزو ملزومات نیستن ;-)
  5. \'\'احمدلو:
    ۰۹ آذر ۱۳۹۰ فکر می کنم دوران این بحث ها داره تموم میشه یا حداقل امیدوارم تموم یشه. یک نقدی هم در سایتم نوشته بودم با عنوان (Angry Visitors یا همان \"بازدیدکننذگان خشمگین\" وب فارسی) خوشحال میشم نظر شما رو هم بدونم. لینک مطلب رو نذاشتم چون شاید نپسندید (می تونید در سایت جستجو کنید).



برچسب ها : , , , , , , , , ,