منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چطور سعی میکنم توی لینوکس، کمتر از موس استفاده کنم؟

من یه مدت هست که از موس دلزده شدم! \':)\' ولی برای این کار، باید ابزار رو داشته باشین و روش‌ها رو بدونین. من سعی میکنم تجربه‌ی این یه مدت رو اینجا بنویسم. توجه کنین که این کارها رو من توی توزیع مینت و دسکتاپ Xfce کردم. هرچند فکر نکنم با بقیه زیاد فرقی داشته باشه.

قدم اول: از یک ترمینال سریع استفاده بکنید

اولین باری که من Guake رو دیدم، اصلا ازش خوشم نیومد. چون وقتی با بلندر کار میکردم و کلید F12 رو میزدم که رندر بشه، میدیدم که Guake باز شده و رندری در کار نیست. ولی بعدها، فهمیدم که سرعت رو خیلی بالا میبره. به همین خاطر کلید میانبرش رو عوض کردم به F10 و الان دارم از سریع باز کردن ترمینال و بستنش لذت میبرم! پیشنهاد میکنم از این روش شما هم استفاده بکنین.

قدم دوم: میانبرهای خود دسکتاپ

این یه چیز خیلی معمولی هست. مثلا Alt + Tab. ولی اگه واقعا تصمیم داشته باشین از موس استافده کمتری داشته باشیم، میتونین از کلیدهایی مثل Alt + F10 که مکسیمایز میکنه یا Alt + F9 که کارش مینیمایز کردنه، استفاده بکنین. البته این کلیدها برای دسکتاپ Xfce هستن و نمیدونم برای بقیه هم کار میکنن یا نه. ولی با یه سرچ یا کمی آزمایش میتونین بفهمین.

قدم سوم: میانبرهای برنامه‌هایی که زیاد استفاده میکنین

من زیاد از فایرفاکس استفاده میکنم. ولی واقعا لازمه که برای هر بار تب عوض کردن دستم رو ببرم روی موس؟ نه. فایرفاکس هم برای خودش Hotkeyهایی داره. برای مثال میتونین با Ctrl + Page Up و Ctrl + Page Down برین به تب قبلی و بعدی. یا از کلید Alt + 1 تا ۹ استفاده بکنین. برای رفتن به آدرس‌بار میتونین از F6 و برای رفرش، از مشهورترین کلید میانبر فایرفاکس، F5 استفاده بکنین. برای پنجره دانلودها از Ctrl + Shift + Y و برای افزونه‌ها، از Ctrl + Shift + A استفاده کنین.
برای بقیه میانبرهای فایرفاکس و بقیه برنامه‌ها، میتونین سرچ بکنین یا از راهنماهای خود برنامه کمک بگیرین.

قدم چهارم: اگه از اوبونتو استفاده میکنین، میتونین موس رو با نام‌پد حرکت بدین

من واسه مینت و Xfce همچین امکانی پیدا نکردم. ولی میدونم که شما میتونین توی اوبونتو از نام‌پد به جای موس استفاده بکنین.

در آخر، توصیه میکنم که اگه لپ‌تاپ دارین و یه نیاز کوتاه به موس داشتین، بهتره از تاچ‌پد استفاده بکنین. چون به کیبورد نزدیکتر و سرعتش بیشتره. ولی به هر حال میل خودتونه. \':)\'



برچسب ها : , , , , , , , , ,