منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چگونه سیستم‌عامل محبوبمان را پیدا کنیم‌؟

در بین کاربران ایرانی‌، چند سالیست که استفاده از سیستم‌عامل‌هایی به غیر از ویندوز مایکروسافت رواج بیشتری یافته است‌. در بین وبلاگ‌ها هم بحث‌های متفاوتی در مورد برتری یک سیستم‌عامل بر دیگری در گرفته‌. حال ممکن است شما هم قصد مهاجرت و یا امتحان کردن یک سیستم عامل نو را داشته باشید‌. اما حقیقت امر این‌جاست که احتمالاً در این مهاجرت سر در گم شده‌اید! وقتی در اینترنت جستجو می‌کنید‌، با مجموعه‌ای از مقالات روبرو می‌شوید‌ که در هر کدام یک توزیع از لینوکس و یا سیستم عامل دیگر از دید فردی با نیاز‌های متفاوت از شما مورد بررسی قرار گرفته است‌، که شاید هم به خوبی بتواند شما را وسوسه به امتحان کردنش کند‌.
اما مشکل پس از همین امتحان آغاز می‌شود‌! شما با دنیایی از نیاز‌ها یک سیستم‌عامل جدید را نصب کردید (در بهترین حالت در کنار ویندوز قبلی و بدون از دست دادن اطلاعات) و قصد استفاده از آن را دارید‌، که متوجه می‌شوید پا به دنیای غریبی گذاشته‌اید‌. حتی اینترنت هم نمی‌تواند به سرعت جواب سؤال‌های سرگردان ذهنتان را پیدا کند‌. در نتیجه پس از مدتی جستجو خسته می‌شوید و مدتی بعد بی‌خیال این ماجراجویی!
حالا دیگر وسوسه کردنتان برای امتحان سیستم عاملی جدید سخت‌تر شده است‌. شما احتمالاً جراتتان را هم از دست داده‌اید‌. اگر از این دست از کاربران هستید‌، پیشنهاد می‌کنم ادامهٔ مقاله را بخوانید و بعد در مورد مهاجرت دوباره‌، تصمیم گیری کنید‌.

\"\"

اصلا چرا مهاجرت‌؟

مهاجرت به یک سیستم‌عامل جدید‌، فقط در صورتی می‌تواند برایتان موفقیت آمیز باشد که هدفتان را در رابطه با چیزی که از کامپیوترتان می‌خواهید تعیین کرده باشید‌. اگر صرفا به سیستمی نیاز دارید که بتواند کار‌های روزانه‌تان را راه بیاندازد‌. CD رایت کند‌، عکس ویرایش کند (در حد آماتور)، بازی داشته باشد‌، و بتواند از پس اجرای هر فایل چند رسانه‌ای بر بیاید‌، شما نیاز به مهاجرت از هیچ کدام از سیستم‌عامل‌ها به دیگری ندارید‌! تقریبا تمام انتخاب‌هایتان این کار را می‌کنند‌. اگر به هر کدام از این‌ها عادت کرده‌اید دیگر نیازی به همچین تجربهٔ پیچیده‌ای ندارید‌! پس قبل از تصمیم گیری بخش زیر را بخوانید‌:

مزایای استفاده از یک سیستم‌عامل جدید برای شما چیست‌؟

ممکن است بار‌ها در اینترنت مزایای مختلف استفاده از لینوکس یا Mac OS نسبت به ویندوز را خوانده باشید و یا در موقعیت‌های مختلف در مورد آن شنیده باشید‌. اما عملاً کدام یک از این مزیت‌ها نیاز شما را به خوبی پوشش می‌دهند؟

  • قیمت‌: بار‌ها شنیده‌ایم که گنو‌/لینوکس رایگان است‌. اما برای ما در ایران‌، و بعضی کاربران در فرنگستان (!)، ویندوز چند صد دلاری مایکروسافت هم به‌‌ همان اندازه رایگان است‌!
  • کدباز‌: از طرف دیگر این نکته را در مورد گنو‌/‌لینوکس می‌شنویم که کد‌باز است و کاربر می‌تواند با توجه به نیاز‌هایش آن‌ها را تغییر دهد‌. خوب این مساله برای یک کاربر عادی نمی‌تواند یک برتری ناب به حساب بیاید! کاربر عادی در‌واقع وقتی پشت سیستم می‌نشیند‌، می‌خواهد به سرعت به نیاز‌هایش پاسخ بدهد‌، و عمدتا وقت برای بازی با مشکلات ندارد‌! (البته این را اضافه کنم که گنو‌/لینوکس حتی می‌تواند سریع‌تر نیاز‌های کاربرانش را پاسخ دهد‌، اما کاربرانی که کار با آن را بلد باشند‌).
  • پس چه مزیتی‌؟ سعی کنید خودتان آن‌ها را بیابید‌. با توضیح کوتاهی که در مورد سه سیستم عامل شناخته‌ شده‌تر می‌دهم‌ و گزینهٔ امتحان سیستم‌عامل‌های دیگر که در ادامهٔ این مقاله آمده است‌، سعی کنید در حین کار با آن‌ها مزیت‌هایشان را برای خودتان کشف کنید‌.

دو پیش شرط‌:

  • نرم‌افزار‌های جدید‌: واقعیت تلخی است‌، اما باید باور کنید‌. با انتخاب سیستم عاملی مثل لینوکس از نرم افزار‌هایی به غیر از عرف عمومی استفاده می‌کنید‌. نرم افزارهایی مثل Openoffice یا libreoffice که ممکن است پرینتری محلتان تا به \"\"حال اسمشان را هم نشنیده باشد‌، چه برسد به اینکه بتواند صفحه‌تان را برایتان چاپ کند‌! به هر حال شما باید این جام (چه زهر چه شربت) را بنوشید‌! شما در دنیایی زندگی می‌کنید که برای رایت CD فقط nero می‌شناسند و اینترنت برایشان آن e آبی رنگ است که یک دایره به دورش می‌چرخد‌!

\"نمایی

نمایی از نرم افزار لایبر آفیس

  • خوره‌های کامپیوتر‌: شما هر چقدر هم که در ویندوز خبره بودید (شاید تمام فامیل و آشنایان مشکلات کامپیوتری را با وجود شما حل می‌کردند‌!) یا به قولی خود را خورهٔ کامپیو‌تر می‌دانید‌، باید باور کنید که با ورود به این دنیای جدید باید از صفر شروع کنید‌! حقیقت این‌جاست که تنها شباهت‌های بین این سیستم عامل‌ها هم با پیشرفت مدیر پنجره‌ها به سوی تفاوت‌های بزرگ گام بر می‌دارند‌!

هر کدام از سیستم‌عامل‌ها به چه درد می‌خورند‌؟

حقیقتش را بخواهید جواب به این سوال می‌تواند آن‌قدر طولانی باشد که حتما نه شما حوصله‌ی خواندنش را دارید‌، و نه من حال نوشتنش را‌! اما می‌خواهم یک نگاه سریع به سه سیستم‌عامل معروف ( تر از بقیه‌! ) بیاندازم‌. – باشد که بتوانید راحت‌تر انگیزه‌ی مهاجرت‌تان را بیابید‌-.

  • ویندوز‌: سیستم‌عامل مایکروسافت‌، که با وجود قیمت نجومی‌اش در خارجه‌، از هر چیزی در ایران بیشتر یافت می‌شود‌. دقیقا معدود مزیتی که می‌توانید برای این سیستم‌عامل پیدا کنید هم همین است‌، که دیگر نیازی به نگرانی برای سازگاری نرم‌افزار‌هایتان با کامپیتور همسایگان و دوستانتان ندارید‌! طرفداران دو آتشه‌اش سادگی کار با آن را مزیتش می‌دانند‌، و مخالفانش‌، نا‌امنی و پر باگ بودنش را عضو جدا ناشدنی‌اش‌. تقریبا همه کاری هم می‌توانید رویش انجام دهید‌ (البته همه کاری که در بازار کشور از شما می‌خواهند‌). قابلیت شخصی سازی بسیار کمی دارد‌، و پیشرفتش به فاصلهٔ زمانی چند سال (بیش از یک سال) یک بار نمایان می‌شود‌. اگر هم بخواهید همیشه آخرین نسخه‌اش را نصب کنید‌، طبیعیست که با وجود تجاری بودن محصول باید با هر بار انتشار یک نسخهٔ جدید‌، یک سیستم نو برای خودتان تهیه کنید‌.
  • Mac OS : سیستم‌عامل شرکت اپل که از یونیکس مشتق شده‌. بخشی از آن متن باز است و بخشی هم توسط شرکت معظم اپل از دیدگان پنهان‌. مخالفانش بر این عقیده‌اند که شرکت سازنده‌اش سعی بر انحصار سخت‌افزار تولیدی خودش با این سیستم عامل دارد‌. به این معنی که اگر می‌خواهید با این سیستم‌عامل کار کنید یا باید یکی از محصولات اپل را خریداری کنید و یا اینکه با کمی فسفر سوزی آن را روی یک PC نصب کنید (که در روش دوم باید خیلی شانس بیاورید که همه چیز به خوبی کار کند). قابلیت‌های پردازش گرافیکی‌اش آن را به ابزار مورد علاقهٔ طراحان تبدیل کرده و راحتی توسعه نرم‌افزار‌ها برای گجت‌های اپل نیز توسعه‌دهندگان را به سویش جذب می‌کند‌. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم‌عامل پیشنهاد می‌کنم این پست از پرهام را بخوانید‌‌.
  • گنو‌/‌لینوکس‌: در واقع هر پیشرفتی که در دنیای امروز کامپیوتر‌ها می‌بینید‌، از صدقه سر وجود این سیستم‌عامل است‌. شعار طرفدارنش این است که‌: محدودیت شما در لینوکس محدودیت خلاقیتتان است‌. و این بهترین جمله‌ای است که می‌تواند این سیستم‌عامل را به حد غایت توصیف کند‌. هزینه‌اش رایگان است و قابلیت شخصی سازی‌اش نامحدود‌. هر چقدر بیشتر یاد بگیریدش‌، برایتان دوست داشتنی‌تر می‌شود‌. شما با لینوکس قابلیت انجام هر کاری را که کامپیوتر‌تان برایش طراحی شده را دارید‌! برنامه‌هایی که توسط هکر‌های مختلف در سرتاسر جهان نوشته‌ شده‌اند‌، شما را با مجموعه‌ای بی‌نظیر از نرم‌افزار‌های مورد نیاز‌تان روبرو می‌کند‌.

سیستم عامل و توزیعتان را به دقت انتخاب کنید‌:

شاید شما هم از آن دسته باشید که فکر می‌کنند سیستم‌عامل‌ها یا ویندوزند یا لینوکس‌! اما اشتباه می‌کنید‌! این دنیا بزرگ‌تر از این حرف‌هاست‌، در‌واقع خیلی بزرگ‌تر‌. حالا نوبت شماست که جرأت انتخاب داشته باشید‌. برای یک انتخاب خوب پیشنهاد می‌کنم‌، سیستم عامل‌های مختلف را تست کنید‌. BSD، Mac OS، لینوکس ‌، هر کدام را که احساس کردید ممکن است‌‌ همان باشد که دنبالش هستید را تست کنید‌! (تستش آنقدر‌ها هم سخت و پر دردسر نیست‌، در ادامه به توضیح یک روش می‌پردازم‌)
اگر هدفتان لینوکس است‌، توزیع مناسب خودتان را انتخاب کنید‌! هر چقدر هم که این توزیع‌ها را تست کنید‌، باز هم یک توزیع با یک ایدئولوژی جدید پیدا می‌شود که ندیده باشید‌. اما خوب شما نیاز به تست همهٔ آن‌ها ندارید‌. آن‌هایی را انتخاب کنید که می‌توانید آموزش‌های بیشتری برایشان بیابید‌. پیشنهاد‌های من به ترتیب این‌ها هستند‌:

  • پارسیکس که قبلاً مفصلاً در موردش بحث کرده‌ام‌.
  • آرچ که دوست خوبم ایمان در موردش نوشته‌، و همچنین کتاب بسیار عالی‌ای را برای این توزیع تهیه کرده‌.
  • دبیان‌، یک توزیع با عظمت که همین عظمتش می‌تواند کمک زیادی در یاد‌گیری به شما داشته باشد‌!
  • اسلکور توزیع محبوب من که راهنما‌هایش در ذاتش پنهان شده‌اند‌!

خوب این همه توزیع و سیستم عامل را چطور امتحان کنیم‌؟ جواب ساده است‌. از مجازی ساز‌ها استفاده \"\"کنید‌. Virtualbox (+) بهترین گزینه است‌. یک نرم‌افزار رایگان که امکان امتحان هر سیستم عاملی را در هر جایی به شما می‌دهد‌! سادگی کار با این نرم‌افزار می‌تواند کمک زیادی برایتان باشد‌!

\"virtualbox

virtualbox روی مک در حال اجرای ویندوز ۷

تایپ کردن یاد بگیرید‌:

این بند ممکن است به بعضی‌هاتان بر بخورد‌! ولی به هر حال این مشکل تایپ بلد نبودن ایرانی جماعت اینقدر زیاد است که ایشان همت کرده‌اند و برنامه‌ای نوشته‌اند که می‌تواند در صورت تایپ با layout اشتباه‌، آن را تصحیح کند‌! تایپ درست می‌تواند به شما یاد دهد که به جای نگاه کردن به انگشتانتان‌، به مانیتور نگاه کنید تا دیگر از این اشتباهات رخ ندهد‌! تا دلتان بخواهد‌، نرم‌افزار آموزشی رایگان در اینترنت یافت می‌شود‌. بهترینشان به نظر من Tipp۱۰ است‌.

کار با ترمینال را فرا بگیرید‌:

هر چقدر هم که با ویندوز کار کنید‌، خیلی بعید است نیازی پیدا کنید که فقط بتوانید در CMD حلش کنید‌. اما این واقعیت را بپذیرید‌، در دنیای دیگر سیستم‌عامل‌ها بلد بودن کار با ترمینال یعنی یک برگ برنده برای شما در مواجهه با مشکلاتتان (در حد آس در حکم!).
یاد گرفتن این دو گزینهٔ آخر‌، به خوبی به شما نشان می‌دهد که ماوس با وجود راحتی کارش‌، چقدر ضعیف‌تر از کیبورد است‌!

\"\"

نمونه‌ای از ترمینال

نرم افزار‌های جایگزینتان را معین کنید‌:

حالا دیگر می‌دانید مزیت این مرحله چیست‌. بعضی نرم‌افزار‌ها مانند همین Tipp۱۰ که معرفی کردم قابلیت حمل خوبی دارند و می‌توانند در بیشتر سیستم‌عامل‌ها اجرا شوند‌. برخی مانند nero یا Microsoft Office مختص ویندوزند و شما باید همتایانشان را در سیستم‌عاملتان مورد استفاده قرار دهید‌. پس بهتر است از همین الان آن‌ها را بشناسید‌. بعضی دیگر هم مانند Photoshop هنوز هم همتایی ندارند‌. شاید الان بعضی در جواب بگویند Gimp ولی خوب این عده احتمالاً نمی‌دانند فتوشاپ چیست‌! اما خوب برای این هم یک راه حل تکراری دارم‌. من روی یک ماشین مجازی ویندوز نصب کرده‌ام تا چنین نرم‌افزار‌هایی را در لینوکسم داشته باشم‌. انتظار لود ویندوز کمترین بهایی است که می‌توان برای استفاده از همچین نرم‌افزاری پرداخت‌!

در انجمن‌ها فعال باشید‌:

نه برای سؤال کردن‌، بلکه برای جواب دادن‌! بله‌. شما در انجمن‌ها با یک مجموعهٔ بی‌پایان از سؤالات روبرو هستید که کنجکاوی برای یافتن جوابشان می‌تواند بهترین آموزش برایتان باشد‌.

مهاجرت کنید‌:

حالا دیگر به حد کافی در سیستم عامل جدید پیشرفت کرده‌اید‌. وقت وداع سختی با مایکروسافت است‌. این‌جاست که به جرأت بیشتری نیاز دارید‌. پیشنهاد می‌کنم به یکباره این کار را انجام ندهید‌. و همیشه یک نسخه از ویندوز را کنار دستتان داشته باشید‌. این امر می‌تواند خیالتان را جمع‌تر کند‌!

مهاجرت نکنید‌:

اگر گزینه‌های بالا نتوانست کمکتان کند‌، یا اصلاً دلیلی نیافتید که از مایکروسافت دل بکنید‌، اینقدر عزت نفس داشته باشید که روی انتخاب خودتان باقی بمانید‌. اگر ویندوز مایکروسافت هر آنچه که می‌خواهید را برایتان فراهم می‌کند‌، چه دلیلی دارید که مهاجرت کنید‌؟

تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید‌:

خوشحال می‌شویم در بخش کامنتها تجربیاتتان را در رابطه با سیستم‌عاملتان (هر انتخابی که داشته‌اید‌) را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید‌.

45 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'مسعود:

    2011-Jun-13
    ممنون شاهین جان.
    دوستان عزیز لازمه این رو اضافه کنم که نظر شاهین جان این بود که نباید کاربر رو به سمتی ترغیب کرد که مثلا از گنو/لینوکس استفاده کنه. برای همین مطلب رو بصورت خلاصه و بصورت یک معرفی و دادن راه کار نوشته و بقیه کار رو به عهده خواننده گذاشته.
    معنای واقعی دنیای آزاد که باید بهش پایبند باشیم اینه… :)
    مرسی شاهین جان.
  2. \'\'حسین:

    2011-Jun-13
    مرسی شاهین جان . خیلی خوب بود . استفاده کردیم.
  3. \'\'serhossien:

    2011-Jun-14
    آقا شرمنده که کامنت نامربوط به پست می دم جواب سوالاتی که از آقای باغومیان پرسیدیم کی میاد.
  4. \'\'sepehrnoush:

    2011-Jun-14
    ۲ نکته در مورد فتوشاپ.
    ۱. تا جایی که من اطلاع دارم می‌تونید مستقیماً توی لینوکس نصب و استفاده‌اش کنید. حتی بدون کمک wine(البته نه کاملاً سرراست)
    ۲. من به شخصه به خیلی‌ها gimp رو به جای photoshop معرفی می‌کنم. چون اکثر طراحان ما مثل تایپیست‌هایمان هستن، نه بیشتر!
  5. \'\'Pyruzan:

    2011-Jun-14
    درود

    خسته نباشی شاهین جان، مطلب جالب و تازه‌ای بود، اما با بعضی قسمتاش موافق نیستم یا مشکل دارم :)

    1- در مورد معرفی سه سیستم عامل شما باید واقعیات و ویژگی‌های هر کدوم رو ذکر میکردی نه صرفا نظرات شخصی خودت! در واقع این قسمت خبریه و در خبر نباید نظرات شخصی دخالت داده بشه. برای مثال در مورد ویندوز:
    \”نا‌امنی و پر باگ بودنش را عضو جدا ناشدنی‌اش‌ (مخصوصا واژه پرباگ!).\”
    این نظر شخصی شماست و نه یک واقعیت. من دقیقا برعکس نظر شما رو دارم و ویندوز (در اینجا 7) رو یک سیستم عامل بسیار پایدار و به نسبت (با وجود یک نرم افزار Internet Security کاملا) امن میدونم. در واقع این کاربرا هستن که با رعایت نکردن اصول اولیه امنیتی، از قبیل آپدیت نکردن سیستم عامل یا برازر، استفاده از انواع کرک‌ها یا فایل‌های اجرایی بدون شناخت منبع و سازنده، استفاده نکردن از یک نرم افزار ویروس‌یاب (که رایگانش هم وجود داره) و … موجب ناامن شدن سیستم عاملشون میشن. جالبه بدونید که اغلب این موارد برای گنو/لینوکس، او اس‌ اکس یا هر سیستم عامل دیگه‌ای صادقه.

    \”قابلیت شخصی سازی بسیار کمی دارد‌\”
    بر چه اساسی این حرف رو میزنی؟ اطلاعات شخصیت یا یک منبع موثق؟ اصلا منظورت از شخصی‌سازی چیه دقیقا؟
    اگر منظورت ظاهره که ویندوز به شدت قابل شخصی سازیه، اگر باور نداری بگو چند تا اسکرین‌شات قرار بدم تا خوب توجیه شی ;)

    \”اگر هم بخواهید همیشه آخرین نسخه‌اش را نصب کنید‌، طبیعیست که با وجود تجاری بودن محصول باید با هر بار انتشار یک نسخهٔ جدید‌، یک سیستم نو برای خودتان تهیه کنید‌.\”
    اینم دیگه از اون حرفا بود! که اصلا لازم نیست من چیزی بگم. انتظارم این بود که دیگه شما معقول‌تر از این حرفا باشی :)

    یا در مورد مک:
    \”قابلیت‌های پردازش گرافیکی‌اش آن را به ابزار مورد علاقهٔ طراحان تبدیل کرده\”
    مک دقیقا چه قابلیت پردازش گرافیکی داره که ویندوز نداره؟!
    این که مک او اس اکس مورد توجه طراحان هستش ربطی به او اس اکس (سیستم عامل) نداره، بلکه مربوط به سخت افزار و مخصوصا مانیتور مک میشه که کیفیت بسیار خوبی داره و برای کاربردهای گرافیکی کاملا کالیبره شده.

    2- من هدف این مطلب رو دقیقا متوجه نشدم، در واقع نفهمیدم مخاطب این مطلب کیه؟ اصل کار \”مزایای استفاده از یک سیستم‌عامل جدید برای شما چیست‌؟\” بود که اونو گذاشتی به عهده خود کاربر! بقیه‌ی مطلب هم از نظر من برای کاربران کنجکاو و فعال صدق میکنه نه کاربرانی که در ابتدای مطلب ذکر کردی.

    3- نسبت Microsoft Office به OpenOffice یا LibreOffice (لیبراآفیس، نه لایبرآفیس :) ) مثل همون نسبت فتوشاپ به گیمپ میمونه. چیزی که هست چون اغلب کاربرا کاری جز یه تایپ ساده انجام نمیدن مایکروسافت آفیس و لیبراآفیس تفاوت فاحشی براشون نمیکنه.

    4- \”وقت وداع سختی با مایکروسافت است‌\”
    \”یا اصلاً دلیلی نیافتید که از مایکروسافت دل بکنید‌\”
    اگه طرف مک داشته باشه چی؟ ;)
    به نظر من این مطلب عنوان \”چگونه از ویندوز دل بکنیم\” خیلی بیشتر بهش میخوره.

    Disclaimer:
    من طرفدار پر و پا قرص هیچ سیستم عامل خاصی (سیستم عامل صرفا به عنوان یک ابزار و جدا از فلسفه وجودی اون) نیستم. بسیار علاقه‌مند و معتقد به نرم افزار آزادم (نه فقط سیستم عامل)، به همین دلیل احترام خاصی برای گنو/لینوکس (جدا از قدرت فنی اون) قائلم، اما این دلیل نمیشه واقع‌بین نباشم.

    پی نوشت: واقعا عذرخواهی میکنم که این‌قدر طولانی شد.

  6. \'\'RF:

    2011-Jun-14
    ممنون. خیلی خیلی عالی بود
  7. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    ما سوالات رو ارسال کردیم و منتظر جواب آقای باغومیان هستیم.
    زمان خاصی تعیین نشده ولی به محض دریافت پاسخ ها اون‌ها رو توی سایت قرار میدیم.
    موفق باشید.
  8. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    به‌به پیروزان عزیز… از این طرفا… راه گم کردی؟
    در مورد مطالبی که گفتی… شاهین جان خودش احتمالا جواب میده ولی بزار منم نظر شخصیم رو بگم.

    ****این نظر شخصی شماست و نه یک واقعیت. من دقیقا برعکس نظر شما رو دارم و ویندوز (در اینجا ۷) رو یک سیستم عامل بسیار پایدار و به نسبت (با وجود یک نرم افزار Internet Security کاملا) امن میدونم. در واقع این کاربرا هستن که با رعایت نکردن اصول اولیه امنیتی، از قبیل آپدیت نکردن سیستم عامل یا برازر، استفاده از انواع کرک‌ها یا فایل‌های اجرایی بدون شناخت منبع و سازنده، استفاده نکردن از یک نرم افزار ویروس‌یاب (که رایگانش هم وجود داره) و … موجب ناامن شدن سیستم عاملشون میشن. جالبه بدونید که اغلب این موارد برای گنو/لینوکس، او اس‌ اکس یا هر سیستم عامل دیگه‌ای صادقه.****

    این حرفا چه صحبتیه :D
    من خودمم 7 اورجینال داشتم… واقعا این پایداری که می گی رو ندیدم. بعد از دو روز روشن بودن پیاپی چنان دچار خستگی رجیستری و سنگینی حافظه اشغالی میشد که راهی جز ری استارت نبود… اگر منظورت از پایداری ارور های عجیب و غریب ندادنه که تو این زمینه هم همچین من خوش شانس نبودم! ارور های Not Respond زیاد دیدم.
    بعد از 5 ماه هم بدون اینکه چیز زیادی روش نصب کنم یا زیاد دست‌کاریش کنم مجبور به نصب دوباره‌ش شدم. این مورد آخر که دیگه معروفه…
    در مورد امنیت هم که اصلا هیچ… iptable های گنو/لینوکس خودش به تنهایی امنیت ویندوز رو به سخره میگیره. ویندوز امنیتی توی لایه های محافظتیش نداره در مقابل گنو/لینوکس. همین اینترنت سکیوریتی که میگی هم نمیتونه ویندوز رو به امنیت گنو/لینوکس برسونه. جدای از اشغال حافظه و هزار مورد دیگه…
    این موارد توی همه سیستم عامل ها هست ولی باید قبول کرد که ویندوز افتضاح ترین حالت رو داره…

    ***این که مک او اس اکس مورد توجه طراحان هستش ربطی به او اس اکس (سیستم عامل) نداره، بلکه مربوط به سخت افزار و مخصوصا مانیتور مک میشه که کیفیت بسیار خوبی داره و برای کاربردهای گرافیکی کاملا کالیبره شده.***

    چرا پیروزان جان. ربط داره. اتفاقا به همین دلیل هست که او اس ایکس فقط رو سخت افزار خودش اجرا میشه. چون نهایت کارایی رو از سخت افزارهایی که باهاش مچ هست میگیره… چون تمرکز بر روی یک نوع سخت افزار مشخص بوده… در کل پرفرمنس این سیستم عامل خیلی بالاست. به نحوی که از سخت افزار ضعیف تر ممکنه نتیجه بهتری نسبت به PC معمولی بگیریم. به جز MacBook Pro بقیه سیستم های اپل سخت افزار چندان شاخی ندارند.

    ***من طرفدار پر و پا قرص هیچ سیستم عامل خاصی (سیستم عامل صرفا به عنوان یک ابزار و جدا از فلسفه وجودی اون) نیستم. بسیار علاقه‌مند و معتقد به نرم افزار آزادم (نه فقط سیستم عامل)، به همین دلیل احترام خاصی برای گنو/لینوکس (جدا از قدرت فنی اون) قائلم، اما این دلیل نمیشه واقع‌بین نباشم.***
    ولی به نظرم خیلی به ویندوز متمایل شدی عزیز. این رو از صحبت خیلی وقت پیش خودمون دو تا حدس میزنم. :D

    بقیه موارد هم که به نویسنده گفتی… به قول معروف خودم رو نخود آش کردم.
    ولی در کل منم مثل خودت اصلی ترین دلیلم برای استفاده از گنو/لینوکس همون آزادی نرم افزار هست…
    خوشحال شدم دوباره ظاهر شدی :D

  9. \'\'Pyruzan:

    2011-Jun-14
    درود بر تو مسعود جان

    اگر دقت میکردی در بخش اول صحبت‌هام بنده گفتم: \”من دقیقا برعکس نظر شما رو دارم\”
    به واژه نظر خوب دقت کن دادا، نگفتم چیزی که من میگم لزوما واقعیته، فقط نظرم رو که نتیجه تجربمه گفتم. البته نه فقط تجربه روی سیستم خودم، از شما چه پنهان من حدودا 6 ساله دستی توی سخت افزار دارم و ماهی 3 4 تا سیستم (+ لپ‌تاپ) برا آشنا، رفیق، غریبه (!) و … میبندم (که شامل اورکلاک + نصب ویندوز + مخلفات هم میشه). تا حالا ندیدم ویندوز 7 تلخی کنه! (حتی توی اورکلاک هم خیلی خوب جواب میده). این وسط شما یه منبع موثق بیار که ویندوز سون رو بررسی کرده و گفته باشه که ناپایدار یا پر از باگه! حالا این رو مثلا با اوبونتو (گفتم اوبونتو چون معروف‌ترینه) مقایسه کن، اوبونتو روی چند درصد از سیستم‌ها پایدار و بدون باگ اجرا میشه؟

    در مورد امنیت؛ بحث ما سر سیستم عامل دسکتاپه نه انواع مختلف سرور. ابزارهای داخلی ویندوز 7 به شرط آپدیت بودن + یک نرم افزار امنیتی پاسخگوی تمام نیازهای امنیتی یک دسکتاپه. اگر غیر از اینه لطفا یک مثال نقض و ثابت شده بیار. حالا دیگه اینکه iptables لولو رو میخوره فرقی به حال کاربر دسکتاپ نداره (البته بگم همین iptables در امر نت کم مشکل ساز نبوده برای من!). شاید باورتون نشه ولی من حدود یک ساله دارم از ویندوز 7م استفاده میکنم (در کنار گنو/لینوکس) و تا به حال هیچ گونه مشکلی باهاش نداشتم. جالبه بدونید درایو 100 گیگی ویندوزم خیلی وقته کمتر از 2 گیگابایت جای خالی داره.

    \”چرا پیروزان جان. ربط داره. اتفاقا به همین دلیل هست که او اس ایکس فقط رو سخت افزار خودش اجرا میشه. چون نهایت کارایی رو از سخت افزارهایی که باهاش مچ هست میگیره… چون تمرکز بر روی یک نوع سخت افزار مشخص بوده… در کل پرفرمنس این سیستم عامل خیلی بالاست.\”
    خب اینا که حرفه مسعود جون! شما کمی اطلاعات و تجربه در سخت افزار داشته باشی میتونی یه سیستم ببندی که قطعاتش به بهترین شکل با هم مچ باشن. از لحاظ خود سیستم عامل هم در بعضی موارد او اس اکس بهتره و در برخی 7 (از لحاظ درایور همیشه ویندوز بهترین و به روزترینه). فقط اینکه در مک شما از لحاظ سخت افزاری محدودی در صورتی که میتونی 7 رو روی یک سیستم با 3 تا سی‌پی‌یو 8 هسته‌ای، 72 گیگ رم تریپل چنل، 4 تا گرافیک خوف در حالت کراس فایر یا SLI و مخلوطی از 8 عدد SSD + هاردای 1000 RPM به بالا در RAID0 نصب کنی و باهاش آواتار بسازی! همین محدودیت مک بزرگترین مشکل و ایرادشه. درضمن قیمت‌های الکی بالای مک رو هم در نظر بگیر. با همون پول مک میشه یه PC یا لپ‌تاپ بست از لحاظ پرفورمنس دو برابر مک! پس اون به قول تو مچ بودن هم این وسط میشه کشک.

    من هرگز تمایل متعصبی به ویندوز ندارم، فقط حرفای متعصبانه‌ی گنو/لینوکسی‌های محترم رو قبول ندارم. در واقع تا به حال تجربه‌ی من با ویندوز (قدیما XP، الانم 7) تجربه‌ای شیرین بوده (خداییش از وقتی ADSL گرفتم یعنی مهر 87 تا حالا سیستمم ویروسی نشده!)، مثل تجربم با گنو/لینوکس (مخصوصا آرچ که خود آب‌نباته ;) ).

  10. \'\'shahinism:

    2011-Jun-14
    ممنون از نکاتت رفیق‌. نکته یکت که گفتی منظورت همون Play On Linux هست‌؟ اگه اینه که باز هم واین می‌خواد‌. این نرم‌افزار کلا کارش اینه که بیاد واین رو برای نصب نرم‌افزار‌های ویندوزی مختلف آماده کنه‌! اگه این نیست بگو شاید ما هم چیز یاد گرفتیم‌.
    نکته‌ی دو هم جالبه‌. ولی خوب من منظورم اونایی بود که مفهوم مثلا مهندس کامپیوتر پرینتری و یا CD رایت کنی محل نیست‌! منظورم برای یه گرافیست و یا عکاسه حالا چه در حد آماتور که می‌خواد کاراش رو با فتوشاپ راه بندازه‌!
  11. \'\'shahinism:

    2011-Jun-14
    سلام پیروزان عزیز‌. خوشحالم که این مطلب به هر جهت این‌قدر نظرت رو جلب کرد که این‌قدر کامنت نوشتی زیرش‌! باعث افتخارمه‌. من با اجازت جواب این کامنت و کامنت بعدیت رو این‌جا می‌دم‌.
    ضمنا اگه جایی بی‌سوادی‌ای کردم و یا می‌کنم‌، خوشحال می‌شم همین‌جا بهم بگی و من رو از اشتباه فکر کردن در آری‌.
    1- بحث سر پر باگ بودن ویندوز‌: نقل از شما‌: «‌این نظر شخصی شماست و نه یک واقعیت. من دقیقا برعکس نظر شما رو دارم و ویندوز (در اینجا ۷) رو یک سیستم عامل بسیار پایدار و به نسبت (با وجود یک نرم افزار Internet Security کاملا) امن میدونم. در واقع این کاربرا هستن که با رعایت نکردن اصول اولیه امنیتی، از قبیل آپدیت نکردن سیستم عامل …‌»
    عا عا‌؟‌ همین‌جا خوبه‌! چند در صد آپدیت‌هایی که تا حالا روی سیستمت انجام دادی قابلیت جدیدی روش اضافه کردن‌؟ چند درصدشون پچ امنیتی نبودن‌؟ پچ امنیتی رو واسه چی می‌نویسن‌؟ ویروس‌نویس‌ها و یا کرکر‌ها از چی برای کرک ویندوز استفاده می‌کنن‌؟
    آره من هم باهات راجع به ویندوز سون موافقم‌. خیلی خوب شده‌، خیلی‌! من خودم هم رو سیستمم نصب دارمش‌. عیب که نیست که‌. ولی خوب از لینوکس استفاده بیشتری دارم چون بیشتر به نیاز‌هام جواب داده‌.
    بحث سر قابلیت شخصی سازی‌: خوب خوشبختانه بخشی رو درست گرفتی که منظورم سر ظاهر ویندوز بوده‌، ولی خوب چقدر جینگولک لازمه که مثلا بوت اسکرین رو عوض کنی‌؟ (‌اصلا می‌شه‌؟ تو 98 می‌شد‌!) یا مثلا روی دسکتاپ چه تغییراتی جز جابجایی (این منو کوفتی پایین چیه اسمش یادم رفت‌؟ ) می‌شه داد یا تهش آیکون و بک گراند‌ها رو عوض کرد‌؟ اگر هم تازه شما کار‌هایی بیشتر از این می‌کنید‌، از برنامه‌های مختلفی استفاده می‌کنید که در عمده مواقع روی کارایی سیستم تاثیر داره‌.
    بخش دیگر بحثم سر شخصی سازی سیستم عامل برای سخت افزاره‌! سیستم عامل ویندوز جوری بسته می‌شه که هم روی AMD نصب شه هم روی اینتل‌. به نظر شما این تو کارایی تاثیر نداره‌؟
    بحث سر هزینه آپدیت به آخرین نسخه‌: خوب آره شاید حق با توئه من زیاده روی کردم‌. ولی خوب یه کم از این جهت به قضیه نگاه کن‌. کسی که رم سیستمش 512 هست ( من خودم تا یه سال و نیم پیش رمم 256 بود‌) نمی‌تونه تو ویندوز‌ها انتخابی غیر از XP داشته باشه‌! همه ملت که پولدار نیستن که‌!
    مک‌: کاش اون لینکی که برای این قسمت مک به وبلاگ پرهام داده بودم رو می‌خوندی‌. من ته تجربم با مک‌ او اس‌، یه تجربه شکست خورده از نصب به صورت هکینتاش بوده‌‌! ولی خوب منظورم از قابلیت‌های گرافیکی پشتیبانی از مد رنگ Adobe RGB بود‌! در ضمن شما اگه بخواید می‌تونید مانیتور‌هایی خیلی بهتر از مال مک پیدا کنید تو بازار‌! کالیبره کردن هم که کار سختی نیست فقط تجربه می‌خواد که یه طراح باس داشته باشه‌!

    2- خوب حقیقتش شرمندم که مطلب اینقدر گنگ شده که شما می‌گید‌! ولی مگه من جایی تو مطلب گفتم هدفم کساییه که اصلا ارزشی برای انتخاب سیستم عامل جدید قائل نیستن‌؟ ( همون به غیر از کاربران کنجکاو رو می‌گم )

    3- جواب این رو تو کامنت سپهرنوش دادم‌!

    4- اگه طرف مک داشته باشه چی‌؟ اولین خط متنم‌: «‌در بین کاربران ایرانی‌، چند سالیست که استفاده از سیستم‌عامل‌هایی به غیر از ویندوز مایکروسافت رواج بیشتری یافته است‌.‌» مگه این که مک هم جزو ویندوز‌ها باشه‌!

    بریم برا کامنت دومت‌:
    همون اول بگم که نظرت برام محترمه که دارم اینجوری جوابت رو می‌دم‌. می‌خوام اگه نتونستم تو مطلب کاملا ابهاماتت رو بر طرف کنم‌، اینجا این کار رو بکنم‌:

    1- خوب خوشبختانه اوورکلاکر هم هستی‌. دوست من روی سیستم اوورکلاک شدت تا حالا اسلکور یا آرچ اون هم با هسته‌ی شخصی سازی شده برای همون سیستم نصب کردی که ببینی چقدر نتیجه عملکرد با ویندوز 7 متفاوته‌‌؟ دوستانی که من رو می‌شناسن می‌دونن که دل خوشی از اوبونتو ندارم‌، و دلیلش هم اینه که می‌خواد مثل ویندوز باشه‌. اگه می‌خوای ویندوز 7 رو با لینوکس تست کنی‌، اولا از یه لینوکس درست درمون استفاده کن دوما از تمام قابلیت‌هایی که هر دوشون در اختیارت می‌زارن استفاده کن‌، و تستشون کن‌، اگه دیدی ویندوز بهتره‌، بیا بزن تو گوش من‌!
    2- نقل از شما‌: «‌در مورد امنیت؛ بحث ما سر سیستم عامل دسکتاپه نه انواع مختلف سرور. ابزارهای داخلی ویندوز ۷ به شرط آپدیت بودن‌…‌» خوب داداش من ما تو ایران زندگی می‌کنیم‌، کشوری که خیلی از استعداد‌هاش تنها می‌تونه با دیال آپ 3 کیلوبیت در ثانیه به اینترنت وصل شه‌! شما جای من کدوم رو انتخاب می‌کنی‌؟‌ یه ویندوز با یه بسته نرم افزار کینگ‌ (که همیشه آپدیت می‌خواد‌)؟‌ یا 15 تا DVD دبیان‌؟

    یه جایی هم اون وسطا گفتی قیمت الکی بالای مک‌: قبول دارم که بخشی از قیمت مک به خاطر برندشه‌! ولی خوب تو خودت با سخت‌افزار‌ها کار کردی و می‌دونی‌، سخت‌افزار‌هایی که برای PC می‌آن از نظر کیفیت در سطح ارزون قیمت قرار می‌گیرن‌، مثلا همتای سرورشون به دلیل کارایی که نیاز داره کیفیت به شدت بالاتری هم داره‌. مک هم همینطوره‌! سخت افزارش در ساخت کیفیت بالاتری داره‌ که اینقدر گرونه‌!

    دیگه بقیه جاها رو فکر کنم جواب دادم‌. فقط اون بخش آخر‌: من از روز اول که به مسعود گفتم همچین مطلبی دارم می‌نویسم‌، می‌خواستم مطلب جوری نباشه که دقیقا همون حرفای متعصبین لینوکسی رو بزنه‌! ( اتفاقا مسعود خیلی اسرار داشت که به خاطر محتوای سایت مطلب گرایش بیشتری به لینوکس داشته باشه ) ولی من تمام سعیم رو کردم که واقعیاتی که لمس می‌شه رو بگم و بی‌خود وارد بحث تخصصی نشم‌. تازشم من همش 6 ماه هست ( تازه با ارفاق ) که می‌تونم ادعا کنم یه لینوکسی هستم‌. باز هم اضافه کنم که همونطور که گفتم کنار لینوکسم ویندوز 7 نصب دارم و همونطور هم که تو متن گفتم تو لینوکسم ویندوز XP مجازی دارم‌. خوب این‌ها برای هماهنگ شدن با دنیای اطرافم لازمه‌. من نخواستم به کسی زور بگم که بیا از چی استفاده کن. می‌خواستم که انتخاب رو به خود کاربر بدم‌، که تو نظر اولت به همین هم ایراد گرفتی‌!

  12. \'\'shahinism:

    2011-Jun-14
    قابل شما رو نداشت رفیق‌.
  13. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    ****اگر دقت میکردی در بخش اول صحبت‌هام بنده گفتم: “من دقیقا برعکس نظر شما رو دارم”
    به واژه نظر خوب دقت کن دادا، نگفتم چیزی که من میگم لزوما واقعیته، فقط نظرم رو که نتیجه تجربمه گفتم.****

    خوب منم همینطور پیروزان جان. دقیقا همین تجربه ها رو من هم داشتم. منم 7 – 8 سال کاربر ویندوز بودم.
    همون رجیستری ویندوز رو شما در نظر بگیر… شده بهشت خرابکارها… واقعا نقطه ضعف بزرگی محسوب میشه… چقدر از مشکلات اعم از امنیتی و پایداری و… به خاطر همین رجیستری هست؟

    اسم اوبونتو میاد یاد مایکروسافت میوفتم!! اوبونتو رو نیار وسط پسر خوب. اوبونتو الان داره با تبلیغات زندگی میکنه. وگرنه چیز زیادی نداره برای جلب کاربر. مخصوصا سیاست های زشتش که همون فلسفه ای که بهش معتقدیم رو کم کم داره پشم فرض میکنه.
    به نظر من ویندوز رو باید با توزیعی مقایسه کرد که مثل خودش برای راحتی کاربر باشه. مثلا مینت. میدونم اینم بر اساس اوبونتو هست و منم چندان ازش خوشم نمیاد ولی این نظر شخصی منه و مهم اینه که یه لینوکسه که برای راحتی ریمستر شد…
    واقعا قابل قیاس نیستن. تو انجمن اوبونتو یه جورایی ویندوز و مینت مقایسه شدن :
    http://forum.ubuntu.ir/index.php/topic,17947.0.html

    شما فکرش رو بکن. نمیخوای بگی ویروس داشتن ویندوز به خاطر کاربرای بیشترش هست که! میخوای؟ شما خودت کاربر گنو/لینوکس هستی و از دلایل امنیتش خبر داری. فکرش رو بکن. یه ویروس تازه ساخته میشه که به راحتی از سد ابزار امنیتی و ابزارهای خود سون رد میشه و میاد بیچاره میکنه آدم رو… اون موقع میتونی یقه ابزارها رو بگیری؟ نه چون نمیشناختنش… ضمن اینکه به خاطر مدل توسعه این ابزارها و کلا ویندوز (کلوز سورس و انحصاری) خیلی دیر تر از مدل آزاد آپدیت های مناسب براشون میاد… تا اون موقع هزار تا بلا ممکنه سر سیستم بیاد. این موارد برای خودم پش اومده.

    به نظر من اتفاقا لینوکس بیشتر وابسته به نت هست. ولی نه صرفا بخاطر مسائل امنیتی… حتی سیستم آپدیت نشده هم امنیتش خیلی بالاست… (نسبی)

    ***خب اینا که حرفه مسعود جون! شما کمی اطلاعات و تجربه در سخت افزار داشته باشی میتونی یه سیستم ببندی که قطعاتش به بهترین شکل با هم مچ باشن.***
    نه فقط این… دلیل اصلی مچ بودن و تمرکز سیستم عامل روی همین سخت افزارهاست… ویندوز باید برای انواع و اقسام سخت افزارها پشتیبانی داشته باشه ولی مک خیلی راحت این رو از سر خودش باز کرده. یکی از دلایل همه گیر نشدن مک همین وابستگی سخت افزاریش هست که یکی از دلایلش (جدا از انحصار طلبی) تمرکز روی سیستم خاص هست.

    ***از لحاظ درایور همیشه ویندوز بهترین و به روزترینه***
    نسبت به چی؟ مک ؟ آره. گنو/لینوکس؟ خنده دار نیست؟ گنو/لینوکس در زمینه شناسایی سخت افزار بهتره یا ویندوز که تا درایور های توی CD نباشه نمیتونه هیچی رو شناسایی کنه؟

    در مورد قیمت هم اپل محصولاتش کیفیت خیلی بالایی داره. مثلا آیفون 4 مثل خیلی گوشی های دیگه مثل گالاکسی بدنه پلاستیکی نداره! لایه فلزی با روکشی از شیشه‌ای که تو ساخت هلیکوپتر استفاده میشه!!

    ***با همون پول مک میشه یه PC یا لپ‌تاپ بست از لحاظ پرفورمنس دو برابر مک! پس اون به قول تو مچ بودن هم این وسط میشه کشک.***
    خوب این وسط سیستم عامل کاری نمیکنه… تو مک سیستم عامل هست که پرفرمنس بالایی داره.

    آرچ که از آبنبات خیلی سره… شوکولاته. هولوه!! ولی من برخلاف تو اصلا تجربه خوبی از ویندوز نداشتم.
    دلیل اصلی بدبختی و ناتوانی ویندوز همین رجیستری خنده دارش هست…

  14. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    دوست من لطفا برای کامنت گذاشتن ایمیل معتبر وارد کنید تا سیستم، دیدگاه شما رو هرزنامه محسوب نکنه. دلیل دیر تایید شدن دیدگاه شما هم همین بود. سیستم بعنوان هرزنامه شناخته بود!
  15. \'\'sepehrnoush:

    2011-Jun-14
    @shahinism
    نه منظورم اون نبود. قدیما یادمه یه مقاله درباره‌ش خونده بودم. حدود ۲-۳ سال پیش بود. اما چون خودم هیچ کاری با فتوشاپ ندارم، تست‌ش نکرده بودم. الان هرچی می‌گردم پیداش نمی‌کنم. عنوانش یادمه یه همچین چیزی بود: نصب فتوشاپ (مثلاً)۲ روی لینوکس. حتی بدون واین. البته مقاله انگلیسی بودها.
    نمی‌دونم شاید هم ذهنم چیزای مختلف رو قاطی کرده. پیری‌ه دیگه. ;-)
  16. \'\'eMan:

    2011-Jun-14
    عالی بود شاهین جان
    بزار منم اعتراف کنم
    من خودم چندین سال از ویندوز استفاده کردم
    من با رد هت ۹ فکر کنم بود که با لینوکس آشنا شدم
    یادمه که سی دی هاش بوت ایبل نبود و ساعت ها توی نت با دیال آپ گشتم تا ایمیج دیسکت بوت ایبل رو پیدا کردم و روی یه دیسکت کپی کردم و سیستم رو باهاش بوت کردم
    عجب لذنی داشت
    هنوز یادش که میافتم روحم شاد میشه :cry: البته این اشک شوقه :-D
    بعد با فدورا آشنا شدم که خیلی دبدبه و کبکبه داشت
    یکمی باهاش درگیر شدم و با اجازتون همه رو گذاشتم کنار
    چون جامعه کوچیک بود و من به دردسر میتونستم یه فایل صوتی رو توش گوش بدم و نت درست و حسابی هم که نداشتیم
    دنیای مایکروسافت هم برام ناشناخته بود
    در نتیجه افتادم به جون ویندوز و سعی کردم از هر سوراخ، سمبه ای سر در بیارم
    یه مدت کارم این بود تا دوباره هوس لینوکس زد به سرم
    میخواستم ADSL بردارم که با فروم اوبونتو آشنا شدم( البته قبلش هم یه آشنایی جزئی داشتم و تونسته بودم برای اولین بار توی اوبونتو مودم intel ep536 (فکر کنم همین بود) رو نصب کنم و با دیال آپ وصل بشم به نت)
    اون موقع ها اون فروم خیلی خوب بود (‌توجه داشته باشید ماضی بود فعلش 8-) )
    مودم رو با کمک دوستی که اونجا راهنماییم کرد ست کردم و اونجا با مفهموم آزادی و هم فکری و کمک بی قید و شرط و منت آشنا شدم
    خداییش خیلی حال کردم و سعی کردم فعالیتم رو اونجا برای کمک به دوستان ادامه بدم
    این بود که افتادم به جون اوبونتو
    و تمام تلاشم در این بود که به دوستان کمکی ( هر چند کوچک ) بکنم
    در حین این کشمکش ها، بیشتر توی اوبونتو بودم و کم به ویندوز سر میزدم تا اینکه بوسیله دوست خوبم حسن حبیبی و امیر وارسته با آرچ و چاکرا اشنا شدم ( البته دست روزبه هم درد نکنه :-D )
    آرچ اون چیزی بود که من رو کامل از مایکروسافت جدا کرد
    دیگه نیازی به مولتی سیستم بودن احساس نمیکردم
    الان دقیقا توی ویندوز احساس خفگی میکنم
    فکر میکنم هیچ کاری نمیتونم بکنم
    حالا شاید بگی این که ویندوز نداره
    خب روی لپ تاپم یه ویندوز ویستا دارم (‌نزنین، به خدا جنیونه :-D )
    فعلا هم مشکل من تنها و تنها این kmplayerه که یه کار ضروری باهاش دارم و نمیدونم چطوری از پسش بر بیام 8-)
    ولی خب یه کاریش میکنم به هر حال
    واقعا مطلبت خیلی عالی بود
    موش سر آشپز رو دیدی ؟ اون موقع که اون آقاهه غذای موشه رو میخوره و یاد قدیم و دست پخت مامانش میافته :-D این مطلب هم من رو یاد اون روز های مهاجرت انداخت
    دستت درد نکنه
  17. \'\'shahinism:

    2011-Jun-14
    ایمان جان قابل نداشت‌. خوشحالم که از دست پختم خوشت اومده‌. نحوه‌ی گرایشت به لینوکس‌، یه چیزیه مثل مهاجرتی که خودم دارم تجربه می‌کنم‌. نکته‌ای که هست اینه که این کمک کردنا تو انجمن‌ها بیشتر از هر چیزی به آدم یاد می‌ده‌! ( یعنی قربون جمله بندی برما‌! )

    راستی مشکلت با KMPlayer چی هست‌؟‌ من یه مشکل مسخره روی پلیر‌های لینوکسی دارم که از قرار کیفیت تصویر توشون از WMP پایینتره‌! نمی‌دونم واسه چیه‌. اگه در همین راستاس به من هم یه خبر بده‌!

  18. \'\'eMan:

    2011-Jun-14
    من والا میخوام یه دی وی دی رو با دو تا زیر نویس همزمان ببینم
    یه سری کار ها میشه کرد
    مسعود عزیز زحمت کشید و راه هایی رو جلو پام گذاشت ولی هیچکدومش مثل کی ام جواب نمیده
    مثلا من میخوام زیر نویس خود دی وی دی رو داشته باشم
    یه زیر نویس اضافی هم اون بالای تصویر داشته باشم
    البته موضوع یکم پیچیده تر از این حرفهاست :cry: جوری که زبان قادر به بیانش نیست
    شاعر میگه
    چیز دیگر ماند اما گفتنش …. با تو روح القدس، گوید بی منش نی
  19. \'\'Pyruzan:

    2011-Jun-14
    درود دوباره شاهین جون

    آقا دو به یک میکنید اونوقت من باید یه طومار جواب بنویسم آخرشم وسط نوشتن از هوش میرم :cry: :-D

    اول یه چیزی به صورت کلی بگم؛ شما و مسعود مسئله رو پیچیده کردین. در واقعیت موضوع خیلی ساده‌تر و سرراست از این حرفاست. منم قصد ندارم به پیچیده‌تر شدنش دامن بزنم و سعی میکنم از بعضی قسمت‌ها بگذرم و مطلب رو کوتاه کنم.

    در جواب این قسمت‌ها:
    \”دلیل اصلی مچ بودن و تمرکز سیستم عامل روی همین سخت افزارهاست… ویندوز باید برای انواع و اقسام سخت افزارها پشتیبانی داشته …\”
    \”سخت‌افزار‌هایی که برای PC می‌آن از نظر کیفیت در سطح ارزون قیمت قرار می‌گیرن‌، مثلا همتای سرورشون به دلیل کارایی که نیاز داره کیفیت به شدت بالاتری هم داره‌. مک هم همینطوره‌ …\”
    مایکروسافت در مورد پشتیبانی سخت‌افزاری کار خاصی نمیکنه، یه سیستم عامل برای دو پلتفرم x86 و x86_64 تولید میکنه (البته از ویندوز 8، پلتفرم ARM هم بهش اضاف میشه)، مثل خیلی از توزیع‌های گنو/لینوکس، بقیه کارها رو شرکت‌های سازنده سخت افزار میکنن، در واقع اونا خودشون رو با ویندوز مچ میکنن نه ویندوز خودش رو با اونا! این یکی از بزرگترین مزایای ویندوزه.
    مک الان سه ساله که از لحاظ سخت افزاری هیچ تفاوتی با PC نمیکنه. سی‌پی‌یوش اینتله (قبلا پنرین، الان سندی بریج)، گرافیکش قبلا انویدیا و جدیدا AMDه (همون چیپ‌های معمولی که در بقیه لپ‌تاپ‌ها و PCها هست و نه یک چیپ مخصوص یا سفارشی)، رم و هاردشم از مریخ نیومده، رم و هارد معمولیه، اگرم SSD باشه که سامسونگه (در کل فرقی با سخت افزارهای توی بازار یا به قول شما کیفیت بالاتر نداره). پس از لحاظ درونی هیچ چیز خاصی نداره. تمام قیمتش اول و دوم و سوم به دلیل برنده و چهارم به خاطر طراحی خوب و با کیفیت بیرونی. البته نباید از عمر زیاد باطری در مک‌بوک‌ها چشم‌پوشی کرد. اما موضوع مورد بحث ما نسبت پرفورمنس به قیمت هستش نه شیک بودن و زیبایی!

    در مورد این جملم: \”از لحاظ درایور همیشه ویندوز بهترین و به روزترینه\”
    حدس میزدم چنین جوابی بدی مسعود! منظور رو متوجه نشدی دادا، ویندوز به خودیه خود که کاری نمیکنه، این شرکت‌های سازنده هستن که به محض تولید سخت‌افزاری جدید اول درایور ویندوزشو درست میکنن و همیشه آپ‌تودیت(تر) نگه میدارن. لینوکس باید کلی تلاش کنه یا از بینری‌های کلوزد سورس (!) استفاده کنه تا بتونه پشتیبانی رو در خودش جا بده. در مورد گرافیک که پرفورمنس و کارایی درایورهای ویندوزی و لینوکسی (کلوزد سورس) قابل قیاس نیستن!

    \”خوب این وسط سیستم عامل کاری نمیکنه… تو مک سیستم عامل هست که پرفرمنس بالایی داره.\”
    من جواب این حرف رو اول دادم و بعد اسم قیمت آوردم، بازم میگم در بعضی موارد مک عملکرد بهتری داره و در برخی دیگه سون، چیز مطلقی وجود نداره. از این گذشته فاکتور مهم نسبت پرفورمنس به قیمت هست و نه صرفا پرفورمنس به تنهایی (منظورم نسبت قیمت مک به PC هست نه او اس اکس به 7!).

    \”چند در صد آپدیت‌هایی که تا حالا روی سیستمت انجام دادی قابلیت جدیدی روش اضافه کردن‌؟ چند درصدشون پچ امنیتی نبودن‌؟ …\”
    شما مثلا اوبنتو 10.04 رو آپدیت میکنی قابلیت جدید بهش اضافه میشه؟! نه، فقط برنامه‌ها آپدیت میشن و مشکلات امنیتی برطرف میشه، ویندوزم همینطور. بعدم شما مثلا XP اولیه رو با XP سرویس پک 2 یا ویستا رو با ویستا سرویس پک 1 مقایسه کن ببین چقدر پیشرفت یا بهبود داشتن.

    \”منظورم از قابلیت‌های گرافیکی پشتیبانی از مد رنگ Adobe RGB بود‌\”
    متوجه نمیشم، پشتیبانی از Adobe RGB؟ خب کافیه روی ویندوز یه نرم‌افزار نمایش یا ویرایش تصاویر که از Adobe RGB پشتبانی میکنه نصب کنی! در ضمن این ربطی به قدرت پردازش گرافیکی نداره دادا، اون اصلا بحثش جداست که اتفاقا در این زمینه ویندوز از مک خیلی سره.

    \”خوب حقیقتش شرمندم که مطلب اینقدر گنگ شده …\”
    مطلب اصلا گنگ نیست عزیزم، خیلی هم واضح و جالبه، من متوجه نشدم مخاطبش کیه، همین.

    \”مگه این که مک هم جزو ویندوز‌ها باشه‌!\”
    همین دیگه شما میخوای خواننده رو به استفاده از گنو/لینوکس (یا هر سیستم عامل آزاد دیگه‌ای) ترغیب کنی یا فقط میخوای طرف ویندوز استفاده نکنه؟ چون او اس اکس هم انحصاری و قسمت عمده و اصلیش کلوزد سورسه.

    \”تا حالا اسلکور یا آرچ اون هم با هسته‌ی شخصی سازی شده برای همون سیستم نصب کردی که ببینی چقدر نتیجه عملکرد با ویندوز ۷ متفاوته‌‌؟\”
    این کلاک CPU و RAMم:
    CPU: Intel Core i7 870 @ 3800MHz
    RAM: Dual Channel Patriot @ 1900Mhz, 9-9-9-22
    خداییش میگم، 7 در همه موارد غیر از بوت، یا سریعتر بوده یا تفاوتی نمیکرده، مخصوصا اکسپلورر که قابل قیاس با هیچ فایل منجری در گنو/لینوکس نیست، چه از لحاظ سرعت، چه امکانات و کارایی (حالا با ارفاق میشه از دولفین نام برد، خود گنو/لینوکسی‌ها هم به این واقعیت معترفن). نکته جالب توجه دیگه اینکه سرعت هاردام در گنو/لینوکس کمتره!
    البته بگم که من این مقایسه رو دارم با گنوم یا KDE انجام میدم و هیچ وقت به طور جدی از ویندومنجرها یا دسکتاپ‌های سبک در گنو/لینوکس استفاده نکردم چون متوجه فرق خاصی نشدم. دلیلشم خب بالا بودن سیستمم از لحاظ سخت افزاریه.

    \”خوب داداش من ما تو ایران زندگی می‌کنیم‌، کشوری که خیلی از استعداد‌هاش تنها می‌تونه با دیال آپ ۳ کیلوبیت در ثانیه به اینترنت وصل شه‌ …\”
    ما به صورت کلی داریم بحث میکنیم نه در مورد ایران. دوره دایال آپ حتی در ایران هم کم‌کم داره سر میاد، گرچه سرعتش تا 7 کیلوبایت (نه بیت) هم برای من میرسید یه زمانی :laugh:
    حالا طرف خودش ADSL نداره، بالاخره یه رفیقی داره که داشته باشه، میگه براش آپدیت آفلاین بگیره، مثه خودم که برا دو تا از رفیقام میگیرم. اگر طرف به نت وصل نباشه همون آپدیت سه چهار هفته یک‌بار هم کاملا امنیت سیستمش رو تامین میکنه.

    در مورد شخصی‌سازی:
    \”سیستم عامل ویندوز جوری بسته می‌شه که هم روی AMD نصب شه هم روی اینتل‌. به نظر شما این تو کارایی تاثیر نداره‌؟\”
    مگه گنو/لینوکس اینطور نیست؟! مهم پلتفرم و معماریه نه برند پردازنده.
    در مورد قابلیت شخصی‌سازی گنو/لینوکس در لایه‌ها (levelهای) پایین‌تر و هماهنگ کردن با سخت‌افزار کاملا حق با شماست. اما خب این کار حتی در گنو/لینوکس ساده نیست، مگر اینکه کاربر از توزیع‌هایی سبک و با این هدف استفاده کنه یا دانشش رو به مقدار زیادی بالاتر ببره.
    اما ظاهر، میگن که شنیدن (خوندن) کی بوَد مانند دیدن، خودتون ملاحظه بفرماید:

    http://fc04.deviantart.net/fs71/f/2011/150/6/c/2011_05_31_by_huaer3178-d3hnygv.png
    http://fc06.deviantart.net/fs71/f/2011/158/4/5/screenshot_6_7_11_by_aaron_a_arts-d3ibagi.png
    http://fc08.deviantart.net/fs71/f/2011/146/4/a/living_nature_by_markin_rj-d3h9q6s.png
    http://fc05.deviantart.net/fs70/f/2011/154/5/0/ernte_by_crian-d3hyucf.jpg
    http://fc01.deviantart.net/fs70/i/2011/154/5/a/1307148617_june_desk_by_fatezoom-d3hwm87.png
    http://fc08.deviantart.net/fs70/i/2011/155/7/3/sophisticated_by_mustberesult-d3i0o1w.png
    http://fc01.deviantart.net/fs70/f/2011/158/d/7/bold_build_by_danrockanlover-d3ib6qd.png
    http://fc03.deviantart.net/fs70/f/2011/152/1/9/almost_a_mac_by_dijaysazon-d3hsgxq.png
    http://fc06.deviantart.net/fs71/f/2011/152/f/f/jun_desktop_by_lukunder-d3hsumw.jpg
    http://fc07.deviantart.net/fs71/f/2011/160/8/6/k8_by_pk1st-d3ifmln.png
    http://th02.deviantart.net/fs71/PRE/f/2011/141/9/d/damaged_by_dijaysazon-d3gvc6k.png
    http://fc06.deviantart.net/fs70/f/2011/137/d/9/top_gear_by_dijaysazon-d3glj4t.png

    اینا فقط چند تا نمونه بود، تا ابد میتونم براتون اسکرین‌شات‌های فوق‌العاده جذاب و متفاوت بذارم! فکر میکنم شما هیچ وقت نخواستید ویندوزتون رو شخصی‌سازی کنید، در واقع دنبالش نبودین.
    اینم بگم که شخصی‌سازی هیچ گونه تاثیر منفی روی کارایی ویندوز نداره، فقط باید بدونید که دارید چکار میکنید و البته این در مورد گنو/لینوکس هم صادقه.

    آقا اگه جوابی دادین من تسلیم دیگه :laugh: فکر کنم تا یه هفته دیگه نتونم چیزی بنویسم :cry: :-D

    :heart: :heart: :heart:

  20. \'\'اتابک:

    2011-Jun-14
    سلام
    مقاله متفاوت و جالبی بود
    ولی به نظر من نه لینوکس به اون خوبی خوب هست و نه ویندوز به این بدی بد
    هر کدام در ضمینه کاربردش هست که قدرتش رو نشون میده
    مثلا چرا ویندوز باگ زیاد داره؟آیا برنامه نویسان لینوکسی برتر از برنامه نویسان مایکروسافت بودن و سیستم عامل رو بی نقص نوشتن؟
    یا مثلا چرا ویندوز سازگاری بیشتری با سخت افزار های مختلف داره؟ ویندوزه که خودشو با سخت افزارها سازگار میکنه یا سازندگان سخت افزار,سخت افزارشون رو با ویندوز سازگار میکنند

    به نظر من برتری nixها به ویندوز اوپن سورس بودنش هست و نه ایده برتری که پشت nix باشه و بگیم که پشت windows نیست

    توزیع محبوب من Backtrack هست البته در کنارش ubuntu وwindwos 7 هم دارم

  21. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    پیروزان جان این همه طومار مینویسی فکر ما رو نمیکنی؟ دی:

    ***مایکروسافت در مورد پشتیبانی سخت‌افزاری کار خاصی نمیکنه، یه سیستم عامل برای دو پلتفرم x86 و x86_64 تولید میکنه (البته از ویندوز ۸، پلتفرم ARM هم بهش اضاف میشه)، مثل خیلی از توزیع‌های گنو/لینوکس، بقیه کارها رو شرکت‌های سازنده سخت افزار میکنن، در واقع اونا خودشون رو با ویندوز مچ میکنن نه ویندوز خودش رو با اونا! این یکی از بزرگترین مزایای ویندوزه.***

    این دیدگاه حداقل از تو بعیده عزیز… خوب این میشه مزیت برای ویندوز؟ این فقط و فقط به خاطر همه گیر بودن ویندوز تو زمینه دسکتاپه. اگر یه سیستم عامل دیگه بود وضعیت برعکس بود. ولی من به این که گنو/لینوکس و در واقع لینوکس (کرنل) 99 درصد سخت افزارها رو خودش میشناسه میگم مزیت گنو/لینوکس.

    ***حدس میزدم چنین جوابی بدی مسعود! منظور رو متوجه نشدی دادا، ویندوز به خودیه خود که کاری نمیکنه، این شرکت‌های سازنده هستن که به محض تولید سخت‌افزاری جدید اول درایور ویندوزشو درست میکنن و همیشه آپ‌تودیت(تر) نگه میدارن. لینوکس باید کلی تلاش کنه یا از بینری‌های کلوزد سورس (!) استفاده کنه تا بتونه پشتیبانی رو در خودش جا بده. در مورد گرافیک که پرفورمنس و کارایی درایورهای ویندوزی و لینوکسی (کلوزد سورس) قابل قیاس نیستن!***

    جان من پیروزان تو داری این حرف رو میزنی؟ دی:
    پس تو خود ویندوز رو خوب نمیدونی. همه گیر بودنش رو خوب میدونی.
    چون اگه روزی خدایی نکرده!! کاربرای ویندوز ریزش کنن اون وقت ویندوز میشه اخ! چون چیزی از خودش نداره.
    آره. این خیلی خوبه که شرکتا براش درایور میدن. ولی من این رو مزیت خود ویندوز نمیدونم. ضمنا. پشتیبانی همین سخت افزارها تو لینوکس هم خیلی عالیه. شما چه مشکلی داشتی تو استفاده از کارت گرافیک ATI ? همه نیازهای پردازشی لینوکس رو تامین نکرده برات؟ ویندوز با همون درایور به قول تو قوی تر چرا نمیتونه 1 دهم جلوه های ویژه‌ی گنو/لینوکس (کامپیز و…) رو داشته باشه؟

    ***همین دیگه شما میخوای خواننده رو به استفاده از گنو/لینوکس (یا هر سیستم عامل آزاد دیگه‌ای) ترغیب کنی یا فقط میخوای طرف ویندوز استفاده نکنه؟ چون او اس اکس هم انحصاری و قسمت عمده و اصلیش کلوزد سورسه.***

    جان خودم اینطوری نگو به شاهین که دعوامون میشه! دی:
    این مطلب در نهایت بی‌طرفی نوشته شده. او اس ایکس که بدتره… از مایکروسافت انحصار طلب تر اپل هست. کسی شک نداره دیگه…

    در مورد اکثر قسمت ها از جمله شخصی سازی…
    شما سیستمت قویه پیروزان جان. ولی خودتم میدونی جلوه های ویژه با یه سیستم ضعیف هم توی لینوکس کار میکنن. من این رو مزیت میدونم. ویندوز 7 هیچ وقت نمیتونه تو یه سیستم ضعیف حتی قابلیت Aero رو فعال کنه… چه برسه به جلوه گرافیکی…

    در مورد بقیه موارد هم شاهین جواب بده بهتره. من خسته‌م شد. دی:
    تسلیم شو داداش. دی: مثل بحث امنیت، گنو/لینوکس تو همه زمینه ها میتونه حقانیت خودش رو اثبات کنه. :)

    ولی جدی میگم… بگو خود ویندوز چی داره… نصف حرفات بخاطر کارایی بود که شرکتا میکنن. مثل پشتیبانی سخت افزاری. خود ویندوز هر چقدر هم مزیت داشته باشه انقدر معایب داره که منو ازش دور نگه داره… هیچ کس نمیتونه بگه ویندوز خستگی رجیستری نداره… همین یه مورد کافیه… چه برسه به مواردی مثل ویروس و امنیت و ساپورت و…

    زنده باد نرم افزار آزاد داداش. دی:

  22. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    اتابک جان ممنون از نظرت.

    ***مثلا چرا ویندوز باگ زیاد داره؟آیا برنامه نویسان لینوکسی برتر از برنامه نویسان مایکروسافت بودن و سیستم عامل رو بی نقص نوشتن؟***

    دلیلش مدل توسعه کلوز سورس و انحصاری هست. یک باگ ممکنه ماه ها طول بکشه تا رفع بشه….
    ولی اگر اطلاع داشته باشی گنو/لینوکس (صحیح اینه) بخاطر آزاد و اپن سورس بودنش رفع باگ خیلی سریع درش رخ میده.
    اتفاقا همین که گفتی هم خودش صحیحه. سازندگان و توسعه دهندگان و حتی خیلی از کاربران گنو/لینوکس هکر هستن. و بخاطر یونیکس بیس بودن کدها خیلی مرتب هستن. یونیکس بیس بودن مزیت بزرگیه.
    توی ویندوز یه هکر میخواد خودش رو مطرح کنه و قدرتش رو به رخ بکشه میاد خرابکاری میکنه و میگه دیدین سورس بسته بودنتون نتونست جلوی من رو بگیره؟ ولی تو گنو/لینوکس سورس تو دستای اون هکر هست. چطوری اعمال قدرت میکنه و مطرح میشه؟ با رفع یک باگ… چون خود هکر ها هم اکثرا از لینوکس استفاده میکنن.

    ***به نظر من برتری nixها به ویندوز اوپن سورس بودنش هست و نه ایده برتری که پشت nix باشه و بگیم که پشت windows نیست***

    این nix چیه؟ همون Unix رو میگی؟ اتفاقا همونطور که گفتم Unix Base بودن یه مزیت برای گنو/لینوکس و مک هست. همینه که بخش زیادی از امنیت رو بهشون داده…

    ***یا مثلا چرا ویندوز سازگاری بیشتری با سخت افزار های مختلف داره؟ ویندوزه که خودشو با سخت افزارها سازگار میکنه یا سازندگان سخت افزار,سخت افزارشون رو با ویندوز سازگار میکنند ***

    همونطور که گفتی ویندوز سازگاری نداره با سخت افزارا… سخت افزارها سازگاری دارن با ویندوز. این رو نمیشه گفت مزیت ویندوز. شاید بشه گفت مزیت استفاده از ویندوز.
    ولی سازگاری گنو/لینوکس با سخت افزارا یه مزیته براش.

  23. \'\'shahinism:

    2011-Jun-14
    خواهش می‌کنم قابلی نداشت‌.
  24. \'\'اتابک:

    2011-Jun-14
    ***دلیلش مدل توسعه کلوز سورس و انحصاری هست. یک باگ ممکنه ماه ها طول بکشه تا رفع بشه….
    ولی اگر اطلاع داشته باشی گنو/لینوکس (صحیح اینه) بخاطر آزاد و اپن سورس بودنش رفع باگ خیلی سریع درش رخ میده.***
    دقیقا منظورم همین بود پس لینوکس (برای راحتی تایپ اینطور نوشتم منظورم کلیه unix base ها بود )
    هم به اندازه ویندوز اشکال برنامه نویسی داره

    ***این nix چیه؟ همون Unix رو میگی؟ اتفاقا همونطور که گفتم Unix Base بودن یه مزیت برای گنو/لینوکس و مک هست. همینه که بخش زیادی از امنیت رو بهشون داده…***
    منظورم از *nix یونیکس بیس ها بودن البته من بیشتر به این خاطر مزیت میدونم که قابلیتپ
    انعطاف بالایی به کاربر میده مثلا در بحث همین امنیت شبکه که خودم دنبالش میکنم
    ولی بحث ام سر اینه که اینها به درد کاربر معمولی نمیخوره و هر کس باید بنا به نیازش OS رو انتخاب کنه ونظر من این هست که لینوکس نمیتونه جای ویندوز رو بگیره و بر عکس

    ***همونطور که گفتی ویندوز سازگاری نداره با سخت افزارا… سخت افزارها سازگاری دارن با ویندوز. این رو نمیشه گفت مزیت ویندوز. شاید بشه گفت مزیت استفاده از ویندوز.
    ولی سازگاری گنو/لینوکس با سخت افزارا یه مزیته براش.***

    البته من این رو مزیت حساب میکنم مثلا لوازم پیکان رو از بقال سر کوچه هم میشه خرید که این با تمامی معایبش یه حسن حساب میشه
    ________________________________________________________________
    من خودم 6-7 سال پیش خیلی پشت ویندوز بد میگفتم و فقط طرفداری لینوکس رو میکردم
    ولی الان توبه کردم :-D و به این نتیجه رسیدم که کسی که مشکلی با ویندوز نداره لزومی هم نداره بهosدیگه مهاجرت کنه

  25. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    ***دقیقا منظورم همین بود پس لینوکس (برای راحتی تایپ اینطور نوشتم منظورم کلیه unix base ها بود )
    هم به اندازه ویندوز اشکال برنامه نویسی داره ***

    این اشکال برنامه نویسی منظورتون چیه؟ ویندوز اشکال اساسی توی پیاده سازی و طراحی داره.
    بخش رجیستری باعث بدبختی ویندوزه… البته اشکالات اساسی زیادی داره. نه فقط این. ولی یونیکس و یونیکس بیس ها خیلی بهتر پیاده سازی شدند. بصورتی که مثلا همه پیکربندی ها توی فایل های متنی ذخیره میشن که باعث میشه راحت شخصی سازیش کنین.

    ***ولی بحث ام سر اینه که اینها به درد کاربر معمولی نمیخوره و هر کس باید بنا به نیازش OS رو انتخاب کنه ونظر من این هست که لینوکس نمیتونه جای ویندوز رو بگیره و بر عکس***

    امنیت به درد کاربر دسکتاپ نمیخوره؟ این سطوح دسترسی یونیکس بیس هاست که باعث امنیتش شده. ویندوز بخاطر رجیستریش هست که اینقدر راحت به فنا میره…
    تو گنو/لینوکس شما اگه تو سطح کاربری خودت بزنی به تفکر خودت سیستم رو منفجر کنی هم به اساس سیستم آسیب نمیرسه. چه برسه که ویروس یا هکر بخواد این کار رو بکنه. به سادگی یوزر قبلی رو حذف کنید و یکی دیگه بسازید همه تنظیمات مثل روز اولش میشه.

    ***البته من این رو مزیت حساب میکنم مثلا لوازم پیکان رو از بقال سر کوچه هم میشه خرید که این با تمامی معایبش یه حسن حساب میشه
    ***
    همونطور که گفتم این مزیت پیکان نیست! مزیت استفاده از پیکانه…

    ***من خودم ۶-۷ سال پیش خیلی پشت ویندوز بد میگفتم و فقط طرفداری لینوکس رو میکردم
    ولی الان توبه کردم Grin و به این نتیجه رسیدم که کسی که مشکلی با ویندوز نداره لزومی هم نداره بهosدیگه مهاجرت کنه***

    بعید میدونم کسی که گنو/لینوکس رو خوب بشناسه و بخاطر فلسفه‌ش ازش لذت ببره دیگه حاضر بشه طرف سیستم های انحصاری بره…
    در هر حال من با ویندوز همه عمر مشکل داشتم. خیلی های دیگه هم همینطور. پس از گنو/لینوکس استفاده میکنم.

  26. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    راستی… لینوکس فقط هسته ای هست که توی سیستم عامل گنو پیاده شده… پس لینوکس گفتن به این سیستم عامل درست نیست. شاید اگه بگین گنو منطقی تر باشه.
  27. \'\'Pyruzan:

    2011-Jun-14
    نیمه اول صحبتات:
    چه علی خواجه چه خواجه علی، مهم نتیجه و اون چیزی هست که در عمل وجود داره. من ندیدم کسی تا حالا از لحاظ پشتیبانی سخت افزاری با ویندوز مشکلی داشته باشه، ولی از این مشکلات در لینوکس (ربطی به گنو نداره!) زیاد دیدم و شنیدم. در ضمن وجود اون بینری‌های کلوزد سورس در لینوکس رو هم فراموش نکن!

    \”چون اگه روزی خدایی نکرده!! کاربرای ویندوز ریزش کنن اون وقت ویندوز میشه اخ! چون چیزی از خودش نداره.\”
    هر وقت همچین اتفاقی افتاد بعد میشه در موردش صحبت کرد ;-) بازم میگم واقع‌گرا نبودن یکی از مشکلات گنو/لینوکسی‌های متعصب محترمه :-)

    \”ویندوز ۷ هیچ وقت نمیتونه تو یه سیستم ضعیف حتی قابلیت Aero رو فعال کنه… چه برسه به جلوه گرافیکی…\”
    میتونه فعال کنه ولی از عمد نمیکنه، جالبه که بدونید من طرفدار این سیاست مایکروسافت هستم که با ریلیس هر نسخه جدید ویندوز نیازهای سخت‌افزاری رو به صورت کاذب (!) افزایش میده (البته نه در اون حدی که شاهین جون گفت!). این به پیشرفت تصاعدی تکنولوژی خیلی کمک میکنه. البته درست‌تر اینه که بگیم سون، Aero رو روی سخت‌افزارهای خیلی قدیمی فعال نمیکنه نه ضعیف. مثلا این GPUی اینتگریتد در CPUهای Nehalem اینتل بسیار ضعیفه ولی Aero به راحتی روش فعاله، چرا؟ چون به نسبت جدیده (2 سال و خورده‌ای).
    در ضمن بیشترین جلوه گرافیکی ویندوز همون Aero هست. من هم منظورم نه چیزی بیشتر از اون هست و نه اصلا لازمه و نه توی اسکرین‌شات‌ها چیزی بیشتر از اون میبینید (البته جزییات زیادی وجود داره ولی هیچ کدوم کاری به قدرت سخت‌افزار ندارن!).

    راستی: \”خود ویندوز هر چقدر هم مزیت داشته باشه انقدر معایب داره که منو ازش دور نگه داره… هیچ کس نمیتونه بگه ویندوز خستگی رجیستری نداره… همین یه مورد کافیه… چه برسه به مواردی مثل ویروس و امنیت و ساپورت و…\”
    به شخصه هیچ کدوم از این معایب و مشکلاتی رو که گفتی خیلی وقته که در ویندوز ندیدم و ندارم، که اگر داشتم نظرم مثل شما میبود ;)

    خدا رو شکر کوتاه شد این دفعه :-P

  28. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    پیروزان جان بحث فنی رو میشه به نتیجه رسوند ولی بحث عقیدتی رو نه…
    من معتقد به نرم افزار آزاد (نه اپن سورس!) هستم ولی تو با سیاست کثیف مایکروسافت موافقی.
    این روش که هدف وسیله رو توجیه میکنه خیلی زشته. مایکروسافت به فکر پیشرفت تکنولوژی یا حتی راحتی ما نیست. فقط به فکر جیب خودش و شرکت های سخت افزاریه که باهاشون قرارداد های پشت پرده داره.
    پس این بحث به نتیجه نمیرسه. فکر نمیکردم روزی این حرفها رو ازت بشنوم (شوخی میکنم داداش. هر کسی عقیده ای داره. ولی من رو مبهوت کردی)
    موفق باشی. :)
  29. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    راستی پیروزان جان.
    دلیل اینکه دیگه فعالیت نمیکنی همینه؟ دی:
  30. \'\'Pyruzan:

    2011-Jun-14
    \”این سطوح دسترسی یونیکس بیس هاست که باعث امنیتش شده.\”
    مسعود جون 7 یه چیزی داره به اسم User Account Control Settings، شما بخوای آب بخوری این ابتدا بهت هشدار میده و سئوال میکنه. در واقع هیچ فایل اجرایی (یا تغییر دهنده رجیستری) بدون اجازه شما اجرا نمیشه. پس اگر کاربر فایل مشکوک و مشکل‌داری رو اجرا کنه و به اجرای اون اصرار بورزه تقصیر خودشه دیگه نه ویندوز، این در مورد گنو/لینوکس هم صادقه.
    در ضمن ویندوز یه اکانت داره به اسم Standard User که دسترسی‌ها در اون محدوده و کاربر نمیتونه به سیستم آسیب وارد کنه. در گنو/لینوکس هم همینطوره، شما با دسترسی معمولی اصلا نمیتونی فکر منفجر کردن سیستم رو هم بکنی چه برسه به اینکه انجام بدی و اینطور نیست که سیستم رو بترکونی و بعد همه چی رو سریع درست کنی. برای منفجر کردن به دسترسی‌ای بیشتر از یوزر معمولی احتیاجه.

    من دارم به این نتیجه میرسم که شما شناخت خوبی از ویندوز 7 ندارید. در مورد مزایای گنو/لینوکس خیلی خوب اطلاعات دارید ولی در مورد ویندوز اطلاعاتتون کمه.

    \”کسی که گنو/لینوکس رو خوب بشناسه و بخاطر فلسفه‌ش ازش لذت ببره دیگه حاضر بشه طرف سیستم های انحصاری بره…\”
    بله در حالت ایده‌آل اینطوریه، اما تقریبا هیچ چیز ایده‌آلی در این دنیا وجود نداره. اغلب مردم از هر چیزی که راحت‌تر و سریعت‌تر کارشون رو راه بنداره و با کیفیت‌تر باشه (مثلا Adobe Creative Suite) استفاده میکنن. قیمت در اولویت بعدی قرار داره و بعد از اون آزادی یا متن‌باز بودنه. متاسفانه این یک واقعیته.

  31. \'\'Pyruzan:

    2011-Jun-14
    همین منظورت چیه؟!

    نه بابا من یکی دو روزه مقداری وقت آزاد پیدا کردم، گرچه الان پشیمونم که چرا اصلا کامنت گذاشتم، چون مجبور میشم جواب بدم و از اون طرف وقت ندارم و کارام میمونه! همین الان یه پوستر پشت دستمه که باید برا فردا آماده باشه :cry:

    \”مایکروسافت به فکر پیشرفت تکنولوژی یا حتی راحتی ما نیست. فقط به فکر جیب خودش و شرکت های سخت افزاریه که باهاشون قرارداد های پشت پرده داره.\”
    الان شما مشکلتون با چیه دقیقا؟ با رفتن پول توی جیب مایکروسافت؟! من هیچ چیز این کار رو زشت نمیبینم، این یک معامله‌ی سه سر سوده! هم شرکت‌های سخت‌افزاری میتونن رو پا بمونن (میدونی هر بار که فناوری نانومتری پایین‌تر میره چند ده میلیارد دلار هزینه‌ی تولید Labها و تکنولوژی Fabrication جدیده؟!)، هم مایکروسافت سود میکنه، هم کاربرا از رشد تصاعدی تکنولوژِی بهره‌مند میشن.

  32. \'\'مسعود:

    2011-Jun-14
    پیروزان جان نمیشه اونجا جواب داد… خیلی تو در تو شد.
    شما یوزر اکانت کنترل رو با سیستم دسترسی گنو/لینوکس مقایسه میکنی؟؟؟؟!!!
    همین یوزر اکانت کنترل در ویندوز ویستا هم موجود بود. فقط مربوط به هفت نیست. انقدر مسخره بود که همه در به در میگشتن تو سیستم تا غیر فعالش کنن. برای به قول خودت آب خوردن هم میگفت مطمئنی میخوای آب بخوری؟ بعد هم فقط یه تایید!! نه کلمه عبوری نه هیچی… خیلی هم بد عمل میکرد. باز هم سیستم نابود شد…

    شما با هر اکانتی میتونی تو ویندوز رجیستری رو به فنا بدی… چون برنامه ها به رجیستری احتیاج دارن. همه اینا رو منم امتحان کردم پیروزان جان…

    ***من دارم به این نتیجه میرسم که شما شناخت خوبی از ویندوز ۷ ندارید. در مورد مزایای گنو/لینوکس خیلی خوب اطلاعات دارید ولی در مورد ویندوز اطلاعاتتون کمه.***

    خوب منم ادعایی ندارم. ولی از چیزایی که تو میگی شناخت خوبی دارم و هیچ کدوم رو منطقی نمیدونم.

    ***تقریبا هیچ چیز ایده‌آلی در این دنیا وجود نداره. اغلب مردم از هر چیزی که راحت‌تر و سریعت‌تر کارشون رو راه بنداره و با کیفیت‌تر باشه (مثلا Adobe Creative Suite) استفاده میکنن. قیمت در اولویت بعدی قرار داره و بعد از اون آزادی یا متن‌باز بودنه. متاسفانه این یک واقعیته.***

    شاید اینطور باشه. ولی برای شخص من دقیقا این مورد برعکسه… اولین چیزی که مهمه آزادی هست.
    من نیازهام به بهترین نحو با نرم افزار آزاد رفع میشه و تنها ابزار غیر آزاد سیستم من کدک ها هستند.
    در هر حال منم دلم نمیخواد کسی رو ترغیب به گنو/لینوکس بکنم. خودت میدونی که با این کار مخالفم. چون باید کاربر باچشم باز گنو/لینوکس و مخصوصا گنو رو انتخاب کنه… چون گنو/لینوکس برای فلسفه ش بود که بوجود اومد و نه رقابت با دیگر سیستم ها. که البته به نظر من حتی در رقابت هم پیروزه…

    ***نه بابا من یکی دو روزه مقداری وقت آزاد پیدا کردم، گرچه الان پشیمونم که چرا اصلا کامنت گذاشتم، چون مجبور میشم جواب بدم و از اون طرف وقت ندارم و کارام میمونه! همین الان یه پوستر پشت دستمه که باید برا فردا آماده باشه***

    خوب برو به کارت برس داداش. اینجا که فرار نمیکنه. هر وقت وقت داشتی جواب بده… :)

    ***الان شما مشکلتون با چیه دقیقا؟ با رفتن پول توی جیب مایکروسافت؟! من هیچ چیز این کار رو زشت نمیبینم، این یک معامله‌ی سه سر سوده! هم شرکت‌های سخت‌افزاری میتونن رو پا بمونن (میدونی هر بار که فناوری نانومتری پایین‌تر میره چند ده میلیارد دلار هزینه‌ی تولید Labها و تکنولوژی Fabrication جدیده؟!)، هم مایکروسافت سود میکنه، هم کاربرا از رشد تصاعدی تکنولوژِی بهره‌مند میشن.***

    خوب تو این رو مشکل دار نمیدونی ولی من میدونم. اسمش رو میزارم سوء استفاده. گرفتن پول بیشتر در ازای خدمات کمتر… از بین بردن آزادی. زور گویی. هزار تا اسم میشه روش گذاشت.
    مایکروسافت هم بیاد با انسانیت مثل آپاچی و ردهت پول در بیاره. مقایسه نمیکنم. منظورم اینه که مارمولک بازی در نیاره. یعنی چی که از عمد کاری بکنی که کاربر مجبور بشه بره سخت افزار بخره؟ شاید یکی نداشت!!!
    اینجاست که بیشتر به کار استالمن ایمان میارم و دلم میخواد بغلش کنم!!! دی:

  33. \'\'علیرضا:

    2011-Jun-14
    سلام
    ممنون بابت مطلبتون و زحمتی که برای نگارشش کشیدین
    من با بخشی از نوشتارتون مخالفم.معتقدم زمانی که شما از جایگاه کسی که که با گنو/لینوکس آشنایی داره و برای کاربران ویندوزی(مثل دو سال پیش من! زمانی که از ویندوز ویستای اوریجینال لپتاپم به خاطر ویروسهاش و اینترنت ذغالی و رمز پیدا کردن برای نود!,هنگ کردناش حین جابجایی حجم بالای داده,مصرف زیاد رم ,از کار افتادن کرک برنامه ها , نوعی حس عذاب وجدان به خاطر حقی که میدونستم با مصرف نرم افزار قلف شکسته زیر پا میذارم و دلایل دیگه خسته شده بودم ) که گزینه ی لینوکس رو برای امتحان کردن برگزیدن نوعی راهنمایی برای شروع کار مینویسید باید نه از نگاه شخصی بلکه نگاه اکثریت کاربران و پیشنهادات آنها به مسئله نگاه کنید.

    ————–((پیشنهاد‌های من به ترتیب این‌ها هستند‌:

    پارسیکس که قبلاً مفصلاً در موردش بحث کرده‌ام‌.
    آرچ که دوست خوبم ایمان در موردش نوشته‌، و همچنین کتاب بسیار عالی‌ای را برای این توزیع تهیه کرده‌.
    دبیان‌، یک توزیع با عظمت که همین عظمتش می‌تواند کمک زیادی در یاد‌گیری به شما داشته باشد‌!
    اسلکور توزیع محبوب من که راهنما‌هایش در ذاتش پنهان شده‌اند‌))————–

    به دو سال پیش خودم برمیگردم و فرض میکنم الان اتفاق میفته.خب به سایت شما مراجعه کردم.پیشنهاد شما رو خوندم و با توجه دلیلی که آوردین مبنی بر ((انتخاب توزیعهایی که آموزش بیشتری در موردشون هست)) به ترتیبی که اشاره کردین به سراغ پیشنهاداتتون میرم…
    پارسیکس
    شروع کار همواره با گوگل کردن است! خب نخستین نتیجه هم گزینه مناسب میباشد و بله!قبل از نوشتن این مقاله هیچ بار امتحان کردین که سایت اصلی این توزیع رو باز کنید؟اصلا کاربر از کجا این توزیع را دانلود کنه؟جدای از اینها آیا پارسیکس برای شروع مناسبه؟منظورم جایگاهش در دیسترو واچ و به روز بودن بسته ها (که نیست!) و منابع آموزشی برای مثال تالارهای فعال فارسی و انگلیسی که خودتون گفتین خیلی مهمه و اینهاست.
    در مورد آرچ و اسلکور که چه عرض کنم.تا حالا قطاب یزدی خوردین؟:) فرض بگیرین من یکهو بیام یکم آرد و شکر و روغن و پودر قند بهتون بدم.بعد هم بگم فلانی با اینا میتونی قطابی درست کنی که از اونی که تا حالا توی مغازه بهت میدادن خوشمزه تره.حرف من اشتباه نیست ولی برای یه تازه وارد که شدنی هم نیست.من دو سال پیش اگر برای شروع به آرچ یا اسلکور هدایت میشدم اگر ویندوزم رو پاک نمیکردم قطعا توی مراحل بعدیش که شاید برای شما خیلی شیرین باشه میموندم و تجربه ی لینوکس کوفتم میشد.سورس چیه؟کامپایل کردن چیه؟پیکر بندی چیه؟بابا من اول باید یاد بگیرم اصلا میز کار چیه؟ناتیلوس چه فرقی با دولفین داره! بعد برم سراغ این مسائل شیرینی که در آرچ و اسلکور باهاش روبرو میشیم…
    دبیان تنها گزینه ای بود که از دیگاه من معرفی آن تا حدودی معقول و مناسب بود.تا حدودی.باز هم بحث تازه کارهاس و سادگی کار ومنابع آموزشی به دو زبان و …
    شما به خاطر نظرات شخصیتون به کل دو توزیع محبوب ابتدای فهرست دیسترو واچ رو از لیست پیشنهادتون حذف کردین! دو توزیعی که قطعا بیشترین ویکی ها,تالارها , منابع اموزشی برای تازه کار ها اون هم به دو زبان یافت میشه. مخصوصا اوبونتو که که سایتهای زیادی به طوری اختصاصی روزانه در موردشون مطلب مینوسن که برای کاربر تازه کار خیلی کمک کنندست.از طرفی سایتهای دیگری مثل http://www.liberiangeek.net تحت عنوان سلسله مقالاتی با نامFrom Windows to Ubuntu به بهترین شکل کاربر رو پله پله با اجزای مختلف سیستم عامل لینوکس که عملکرد معادلی با آنچه در ویندوز دارند (مثل فایل منیجر و …) آشنا میکنند.
    در نهایت فقط یک سوال.کاربر تازه وارد ما در هیچ کدوم از توزیعهایی که معرفی کردید به همچنین بانک عظیم داده های اموزشی که مرتبا بنابر هر نسخه به روز میشود دسترسی دارند؟
    میتوانید حتی یک معادل همسطح omg ubuntu و ده ها سایت دیگری که روزانه از اوبونتو مینوسند برای پارسیکس! یا آرچ و اسلکور معرفی کنید؟
    کاربر تازه وارد همان ابتدای کار با کدک ها به مشکل بر میخورد.احتمالا با کارت گرافیک مشکل دارد.از نحوه ی نصب نرم افزار آگاهی ندارد و هنوز دنبال دانلود کردن از پی سی دانلود است!
    اوبونتو و مینت ساده ترین و مفید ترین مسیر رو برای حل این مشکلات ارئه میدن.در گزینه های شما همه ی اینها ممکن است ولی….
    در نهایت قضاوت با خودتان
    خسته نباشید

  34. \'\'عزیز پارسا:

    2011-Jun-15
    درود بر شما!

    من این راهنمای بسیار بسیار عالی، مفید و پاسخگو را در گودر و از فید شما خواندم.

    آمدم تا تنها از این پست تشکر و سپاسگذاری کنم.. لینوکس مینت هم فکر میکنم یک

    گزینش عالی برای مهاجران باشه.. این‌گونه فکر نمی‌کنید؟

  35. \'\'shahinism:

    2011-Jun-15
    دوست من ممنونم که نظرت رو با ما در میون گذاشتی‌. ولی خوب دوست دارم چند نکته رو برای چندمین بار تکرار کنم‌. اولا همونطور که در مورد توزیع‌ها نوشته شده‌، گفتم پیشنهاد‌! و در تمام طول مقاله‌،‌ سعی کردم که انتخاب رو به خود کاربر واگذار کنم‌. حداقل به نظر من حق انتخاب اولین نیاز کاربره که باید در مورد انتخاب سیستم عاملش بهش داده بشه‌.
    نکته دوم این که اگه اوبونتو رو توی لیست نیاوردم ( کاملا حق با شماست که نظر شخصی من بوده‌، ولی خوب هنوز کاربر حق انتخاب داره چون من پارسیکس رو پیشنهاد کردم ) چون به نظر من توزیعی مثل اوبونتو کاربر رو بد عادت می‌کنه‌‌،‌ اوبونتو تمام سعی‌اش رو داره می‌کنه که کاربران ویندوز رو به سوی خودش جلب کنه و از قربانی کردن هیچ آرمانی در این راه کم نمی‌گذاره‌! – و خوب نظر شخصی من برای خودم هست‌، خوشحال می‌شم سر این موضوع بحث نکنیم
    به نظر شما اوبونتو چه مزیتی نسبت به پارسیکس داره‌؟ فقط همین کافیه که نتونسته تو دیستروواچ اول بشه‌؟ پارسیکس خیلی از کدک‌هایی که تو اوبونتو کاربر باید با جینگولک بازی نصب کنه رو داره‌! یه آموزش کامل درباره‌ی همه‌ی اجزای گنوم و به قول شما ناتیلوسش‌!‌ کنار دست کاربره‌. و چون هیچ تبلیغی نشده براش‌، یه کم دور افتاده شده‌! می‌گین سایتش در دسترس نیست‌؟ ( آره می‌دونم چون مقاله‌ی توی این سایت راجع به پارسیکس رو خودم نوشتم و توش به این نکته اشاره کردم و در مصاحبه‌ی آینده از آلن باغومیان هم تو همین سایت بهش جواب داده می‌شه ). عزیز من مطمئن باش اولین کاری که یه کاربر گنو/لینوکس باید یاد بگیره تا بتونه تو ایران از گنو/لینوکس استفاده کنه‌، دسترسی به سایت‌هایی مثل مال پارسیکس هست‌.
    اما از اسلکور و آرچ گفتی‌. خوب من می‌شم نمونه‌ی کسی که بهش آرد دادن گفتن قطابش کن که بهتر می‌شه از مال مغازه و خوب درستش کردم و شد‌! من رو دوستانی که می‌شناسن می‌دونن‌، و توی همین مقاله هم بهش اشاره کردم که من یه تازه کارم‌! شش ماه هست که به گنو/لینوکس مهاجرت کردم ( به طور کامل ) و دارم ازش لذت می‌برم و توی این شش ماه توزیع اول و آخرم اسلکور بوده‌.
  36. \'\'shahinism:

    2011-Jun-15
    خیلی خوشحالم که این مقاله تونسته نظر شما دوست عزیز رو جلب کنه‌.
    آره مینت هم می‌تونه یه انتخاب عالی باشه‌. ولی خوب توجه داشته باشید که من توزیع‌های ذکر شده رو فقط پیشنهاد کردم‌. حق انتخاب با کسی هست که می‌خواد مهاجرت کنه‌. و اتفاقا مینت هم می‌تونه به خوبی نظرش رو جلب کنه‌.
  37. \'\'امیر23:

    2011-Jun-15
    مقاله ی جالبی بود ولی چندتا نقد دارم ، اول اینکه مشکلات ویندوز به چندتا باگ و این چیزا ختم نمی شه .
    دوما نویسنده ذکر نکرده که کلی نرم افزار جایگزین واسه نرو و ام اس آفیس هست و این ممکن واسه یه کاربر ویندوز ابهام ایجاد کنه .
    سوما گام های مقاله منطقی نیست ، یعنی ترتیب نوشته ها یک روال هدفمند رو دنبال نمی کنه .
    ولی درکل هم ایده ی جالبی بود واسه مقاله نوشتن هم اینکه نوع نوشته ارتباط خوبی با خواننده بر قرار می کنه .
    تشکر
  38. \'\'مسعود:

    2011-Jun-15
    دوست من اول ممنون بابت اینکه نظرت رو با ما در میان گذاشتی.

    ***مشکلات ویندوز به چندتا باگ و این چیزا ختم نمی شه ***

    این مقاله مفصل به مزایا و معایب نپرداخته وگرنه همه سیستم عامل هایی که ذکر شد مزایا و معایب بسیار بیشتر و گسترده تری دارند. ضمن اینکه توی بحثی که توی کامنت ها شد به اندازه کافی این سیستم ها متاسفانه با هم مقایسه شدند.

    ***دوما نویسنده ذکر نکرده که کلی نرم افزار جایگزین واسه نرو و ام اس آفیس هست و این ممکن واسه یه کاربر ویندوز ابهام ایجاد کنه .***

    تو مقاله گفته شده که باید از نرم افزارهای جدید و جایگزین استفاده بشه. این مورد انقدر روشن هست که کاربر بفهمه جایگزین وجود داره.

    ***سوما گام های مقاله منطقی نیست ، یعنی ترتیب نوشته ها یک روال هدفمند رو دنبال نمی کنه .
    ولی درکل هم ایده ی جالبی بود واسه مقاله نوشتن هم اینکه نوع نوشته ارتباط خوبی با خواننده بر قرار می کنه .***

    خوب این هم دیگه برمیگرده به نظر شخصی. شاید حرف شما درست باشه. ولی نویسنده این روند رو مناسب دیده.
    در هر حال خوشحالیم که نظرتون رو جلب کرد. :)

  39. \'\'خشایار:

    2011-Jun-15
    دیدگاه خنده داری درباره طراحان گفتید! آدمی از ندانسته هایش بسیار بیشتر از آنچه می داند سخن می گوید.
  40. \'\'خشایار:

    2011-Jun-15
    همه این نوشته را در یک جمله می توان خلاصه کرد: سیستم عاملی که نیازهای شما را برطرف می کند برگزینید.

    این همه توضیح واضحات نیاز نیست.

  41. \'\'Pyruzan:

    2011-Jun-15
    درود دوباره ;-)

    خوشبختانه پوستر کارش تموم شد و خوب هم از آب در اومد (مربوط به روز جهانی بیابان زدایی بود).

    و اما مسعود جون، با تمام احترام باید روی حرف قبلیم تاکید کنم، شما اطلاعاتتون در مورد ویندوز به اندازه اطلاعاتتون در مورد گنو/لینوکس نیست، البته خب لازم نبوده که نیست، ولی اینکه بیای در مورد چیزی که اطلاع کامل ازش نداری نظر بدی باعث میشه یک بحث فرسایشی پیش بیاد که شما یه چیز کلی و نادرست بگی و من باید جزیی توضیح بدم تا اون رو تصحیح کنم. دیگه اینکه صحبتات بیشتر احساسیه! خودت ببین:

    \”… خیلی هم بد عمل میکرد. باز هم سیستم نابود شد…\” به کلمه ویندوز و نابود کنار هم خیلی علاقه داری ;-) (البته بحث ما سر ویستا نیست اصلا!)

    یا فقط رجیستری رجیستری میکنی و با دلایل فنی لازم حرفت رو پشتیبانی نمیکنی، خب این رجیستری برای من هم بوده و هست، سیستمم رو هم الان یک ساله که ارتقا دادم، سیستم قبلیم یه سیستم کاملا معمولی بود، ولی چند ساله من با ویندوز و رجیستری این مشکلاتی که تو میگی رو نداشتم، شاید شما نمیدونید چطور صحیح از ویندوز استفاده کنید! مثلا رجیستریش رو همیشه تمیز و دیفراگمنتد نگه دارید، نمیدونم!

    اولین اشتباهت مقایسه UAC در 7 با ویستاست، UAC در 7 خیلی پیشرفت و بهبود داشته و قابل قیاس با ویستا نیست. توضیح تغییراتش در حوصله نمیگنجه ولی اگر یه نگاه (به قول اندی فقط یه نگاه!) دیگه به هر دو بندازی راحت متوجه میشی.

    \”شما با هر اکانتی میتونی تو ویندوز رجیستری رو به فنا بدی… چون برنامه ها به رجیستری احتیاج دارن. همه اینا رو منم امتحان کردم پیروزان جان…\”
    دیدی حالا برادر، حداقل یه بار امتحان کن بعد اینطوری با اطمینان صحبت کن!
    به هیچ وجه همچین چیزی که شما میگی نیست، با اکانت استاندارد (غیر ادمین) فقط میشه مقادیر رجیستری مربوط به تنظیمات شخصی خود اکانت عادی رو تغییر داد و در رجیستری‌های سیستمی یا یونیورسال هیچ گونه تغییری نمیشه ایجاد کرد. برنامه‌ها هم به همین ترتیب، یعنی نهایتا ممکنه تنظیمات برنامه، مربوط به اون اکانت رو تغییر داد و این هیچ اشکالی در اصل برنامه ایجاد نمیکنه. مثل فایل‌های تنظیمات داخل پوشه خانگی در گنو/لینوکس که فقط برای اون کاربره، اینجا هم شما اون اکانت رو پاک کنی یا یه اکانت جدا درست کنی تنظیمات برنامه‌ها و کلا دسکتاپ برمیگرده به حالت دیفالت، مگه اینکه چیزی رو به صورت سیستمی تغییر داده باشین که با اکانت استاندارد غیرممکنه.

    \”شاید اینطور باشه. ولی برای شخص من دقیقا این مورد برعکسه… اولین چیزی که مهمه آزادی هست.
    من نیازهام به بهترین نحو با نرم افزار آزاد رفع میشه و تنها ابزار غیر آزاد سیستم من کدک ها هستند.\”
    خب منم آزادی نرم‌افزار خیلی برام مهمه، ولی وقتی درآمدم از راه نرم‌افزارهای تجاری کلوزد سورسِ بدون معادل در گنو/لینوکس هست، یا یکی از بزرگترین سرگرمی‌هام (گیمینگ) در لینوکس بی معنیه، مسئله خیلی فرق میکنه.
    شما نیازهات با نرم‌افزارهای آزاد رفع میشه، خب خوش به حالت. اما خیلی‌ها اینطور نیستن.
    این رو هم در نظر بگیر که من *نوعی* ممکنه از ویندوز به عنوان یک محصول خوشم بیاد، حالا به هر دلیلی (اینم خودش یه آزادیه دیگه).

    \”اسمش رو میزارم سوء استفاده. گرفتن پول بیشتر در ازای خدمات کمتر… از بین بردن آزادی. زور گویی. هزار تا اسم میشه روش گذاشت.\”
    مسعود جون شما چن سال مشتری مایکروسافت بودی دادا؟ چند تا از محصولات مایکروسافت رو تا به حال خریدی؟ که اینطور شاکی هستی؟؟!!
    ببین این فرآیند اجتناب ناپذیره، این وسط مایکروسافت یه اسمه، اون نبود یکی دیگه، در واقع یا این اتفاق به همین صورتی که میبینی میفته یا نمیفته، که خب افتادنش (!) به مراتب بهتر از نیفتادنش هست.

    \”شاید یکی نداشت!!!\”
    خب آپگرید نمیکنه ویندوزش رو! الان XP رو ببین، 10 سالشه، ولی هنوز خیلی‌ها ازش استفاده میکنن، دیگه طرف بیشتر از 10 سال میخواد نگه داره سیستمش رو؟!!
    از اون طرف هم که گنو/لینوکس ماشاالله مثل شیر واساده، میتونه از گنو/لینوکس استفاده کنه. سیاست‌ها که قرار نیست یکسان باشه!
    البته این موضوع در مورد تکنولوژی‌های جدید در گنو/لینوکس هم صدق میکنه، در واقع اجتناب ناپذیره، نمونش گنوم شل یا یونیتی (کامپیز 0.9 و ماتر)، که با گرافیک‌های خیلی قدیمی کار نمیکنن.
    بالاخره از قدیم گفتن *هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد* یا *نمیشه هم خدا رو داشت هم خرما رو*

    راستی یادم رفت قبلا جواب این رو بدم:
    \”شما چه مشکلی داشتی تو استفاده از کارت گرافیک ATI ? همه نیازهای پردازشی لینوکس رو تامین نکرده برات؟ ویندوز با همون درایور به قول تو قوی تر چرا نمیتونه ۱ دهم جلوه های ویژه‌ی گنو/لینوکس (کامپیز و … رو داشته باشه؟\”
    بگو چه مشکلی نداشتی! خوب که حداقل در مورد یکی از مشکلاتم باهات صحبت کرده بودم!
    اول اینکه بعد از دو ماه و ده روز من هنوز نمیتونم گنوم/شل رو با کاتالیست استفاده کنم!!! دوم این که اگر زودتر به انجمن آرچ میمومدی میدیدی که من مدت‌ها مشکل tearing و پارگی تصاویر داشتم، هم دسکتاپ هم ویدئو، به صورتی که در گنو/لینوکس فایل ویدئویی اجرا نمیکردم اصلا! اونم کی؟ کسی که خوره‌ی فیلمه! واقعا شده بود سوهان روحم، الان سه چهار ماهه که این مشکل tearing (در درایور) بهتر شده، دیسترو به دیسترو متفاوته ولی برا تماشای ویدئو یاد گرفتم چطوری اگر tearing وجود داشت برطرفش کنم. سوم اورکلاک، دان‌کلاک و کلا پاورمنجمنت و کنترل سرعت فن گرافیکم، در ویندوز به راحتی و با چن کلیک تمام این کارها رو انجام میدم، ولی توی گنو/لینوکس چی؟! و چهارم استفاده از قدرت GPU به جای CPU در نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف، که ویندوز در این زمینه چند سال‌ نوری از گنو/لینوکس جلوتره.
    در مورد کامپیز و …، حق با شماست ولی این ربطی به استفاده بهتر از قدرت گرافیک (GPU) نداره! صرفا یه سری جلوه‌های دیداری برای جذاب‌تر شدن محیط دسکتاپه. در ضمن من از Aero راضی‌ام و جلوه‌های اون رو میپسندم، البته اگه دو سه تا قابلیت دیگه داشت خیلی بهتر بود.

    فکر میکنم خواننده‌ها بد و بیراه بگن دیگه! من دیگه این بحث رو ادامه نمیدم، چون شما احساسی برخورد میکنید و خدای نکرده ممکنه دلخوری پیش بیاد و بحث هم از حوصله خارج شده دیگه.

    Peace :heart: :heart: :heart:

  42. \'\'مسعود:

    2011-Jun-15
    پیروزان جان این بحث بیخودی فرسایشی شد.
    چطوره شما از همون چیزی که راحتی استفاده کنی و منم همینطور. همه همینطور. از همون اول هم حرف من همین بوده. میگم من اینطورم پس این کار رو میکنم.
    دیگه حال ندارم بشینم جواب منطقی بدم و شما احساسی قلمداد کنی. بحث رجیستری ویندوز چیزی نیست که نیاز به اثبات باشه. همه از دردسراش خبر دارن. خودتم داری میگی… مرتب دفراگ و تمیزش کنی!!
    راستی من منظورم این نبود که UAC رو فقط تو ویستا چک کردم. دو ماه هم تو 7 کار کردم باهاش.
    بیخیال.

    موفق باشی عزیز. :)

  43. \'\'محسن:

    2011-Jun-20
    برای دیدن برسی اریوس به این سایت امدم و به امید اشنایی با (Distro) نه (OS) ای جدید به خواندن این مطلب تشویق شدم و باید بگویم ایده امتحان در Virtualbox خوب و جالب است ولی روش کاملی برای امتحان نیست کما اینکه (livemedium) ها نیز برای امتحان (distro) ها کامل نیستند.
    با مشاهده نظرات متوجه شدم که برخی از همکاران علارغم تلاش برای بیطرف ماندن و پرهیز از جانب داری , متعصب هستند و در پاسخ به نظرات دیگر احساساتی برخورد میکنند که کار درستی نیست نه فقط به علت جریحه دار نکردن احساسات بلکه برای جلوگیری از بسته ماندن و احترام به ازادی بیان و باز بودن عقاید(که در عین حال همان فلسفه وجودی FOS نیز هست).

    در اکثر موارد این چنبنی حقیقت امریست نسبی نه مطلق . برای مثال, یکی از دلایل مهمی که شما (linux) را ترجیح میدهید این است که هم اکنون ترکیب (distro) و سخت افزار (PC) شما اکثر نیاز های شما را براورده میکند (بنده به خاطر برطرف کردن ایرادی که طی ۶ ماه بی جواب مانده بود مجبور به عوض کردن سخت افزار شدم واین اولین بار نیست).
    عده کمی وجود دارند که با (linux) کار کرده باشند و دردسر روبرویی با مشکلات سرسام اور ان راتجربه نکرده باشند.
    نمی توان نادیده گرفت که زندگی فرصت کوتاهیست و خیلی از افراد ترجیح می دهند که همه چیز سریع واسان به کار بیافتند(working out of the box).
    اکثر (distro) های (linux)برای ما (free and open source : FOS) را به ارمغان اورده اند ولی به قیمت رنج واتلاف وقت و نکته جالب اینجاست که انهایی که کمتر رنج وعذاب دارند اکثرا کاملا (FOS) نیستند.
    بد نیست بدانیم که برخی از دست اندرکاران (distro) های تخصصی و پیچیده از همین (ubuntu) منفور از لحاظ شما استفاده میکنند و حتی (Linus Torvalds) طراح اصلی (linux kernel) به صراحت طی مصاحبه ای از (ubuntu) تعریف کرده و از (distro) های پیچیده اظهار بیزاری .
    اصلا اگر (linux) وجود نداشت طبیعتا کماکان همه از (windows) یا (os x) استفاده می کردند و سوال اینکه ایا (windows + security suite) گزینه (secure) ای هست یا نیست یا ایا (windows) به استفاده کنندگانش چه چیزهایی را تحمیل میکند به ذهن کمتر کسی خطور میکرد کما اینکه هنوز (GNU) در راه است وهنوز نیامده.
    تعریف از ویژگی های (linux) برای تشویق به استفاده از ان کار خوبیست, ولی نادیده گرفتن حقایق وتعصب شما را از ورود به دنیای (free and open source) باز می دارد.
    به قول (sabayon linux) که (open your source, Open your mind) را شعار خود کرده.
    در ضمن بهتر است در راستای نزدیک شدن به فلسفه (FOS) گزینه گذاشتن (email) برای اظهار نظر حذف شود و به جای ان شخصی به پیش خوانی انها گمارده شود.

  44. \'\'محمد:

    2011-Jun-20
    سلام
    آقای آزاد دستتون درد نکنه در کل دست تیم لینوکس ریویو درد نکنه
    کامنتا رو از بالا تا پایین خوندم کور شدم :D
    من از اینجور بحث ها خیلی خوشم می آد چون دو طرف حرف هایی رو می زنن که عموما گفته نمیشه
    یه چیز بنظرم اینجا گفتنی در مورد بحث Pyruzan و مسعود (ببخشید دیگه دارم فضولی می کنم )و اون اینه که در مورد پایداری و مشکل نداشتن با ویندوز Pyruzan همون طور که میشه فهمید جزو کاربران عادی قرار نمی گیرن …. ( نتیجشو خودتون بگیرید دیگه :D )
  45. \'\'احسان:

    2011-Jun-22
    یه تجربه که دیروز برام رخ داد. مون طور که می دونید یه صفحه وب رو راحت می شه تو یه فایل pdf پرینت گرفت. (تو لینوکس) یه صفحه وب بود که باید حتما پرینت می گرفتم راحت ctrl + p زدم و با print to file و انتخواب .pdf خروجی pdf گرفتم بردم راحت پرینت خدمات کامپیوتری سر کوچه پرینت گرفتم.

    یه چند تا متن رو هم تایپ کرده بودم ولی فونتش یه فونتی بود که خودم داشتم باز با همون کار بالایی pdf اش کردم بردم راحت پرینت گرفتم. بدون هیچ نرم افزار و اضافه شونده خاصی.

    و خیلی کارهای ریز و درشت دیگه که تو لینوکس انجام دادنش خیلی راحته.

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , , ,