منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چگونه فلش مموری خود را (توسط ویندوز) بوتیبل کنیم؟

معمولاً ما، دوستداران سیستم عامل لینوکس؛ در هر ماه شاهد شنیدن چندین و چند خبر، از گوشه و کنار دنیای اوپن سورس، در رابطه با انتشار نسخه جدید فلان توزیع لینوکس (بر فرض مثال اوبونتو، فدورا، دبیان، آرچ و …) هستیم. همانطور که میدونید اکثر قریب به اتفاق این سیستم عاملها، بصورت رایگان و با فرمت ISO از سایت اصلی و رسمی هر یک از توزیعات لینوکسی قابل دریافت و دانلود هستند.

با توجه به اینکه در هر ماه نسخه جدیدی از یکی از انواع لینوکس منتشر می شود، و همینطور با قیاس بین سرعت و ماندگاری و قابلیت دوباره نویسی Flash Memory در مقابل لوح فشرده (CD و یا DVD)، مطمئناً رایت فایل ISO بر روی دیسک، کار خوشایندی نخواهد بود!

برای Bootable کردن فلش مموری توسط فایل ISO دانلود شده؛ ابزاری تحت عنوان YUMI وجود دارد که در بستر ویندوز این مهم را برای شما فراهم میسازد.

 YUMIیا Your Universal Multiboot Installer همچنین این قابلیت را داراست که چندین سیستم عامل را بطور همزمان بر روی USB ذخیره کرده و امکان گزینش پلتفرم مورد نظر را توسط کاربر کامپیوتر فراهم آورد.

شما عزیزان میتوانید نسخه ۰٫۰٫۹٫۶ این برنامه رو که در تاریخ حاضر (May 20, 2013) آخرین ویرایش آن است از لینک زیر با حجمی حدود ۱٫۱۲MB دریافت کنید.

YUMI-0.0.9.6

توجه: شاید این سوال براتون پیش اومده باشه که ابزاری که معرفی شده مخصوص سیستم عامل ویندوزه و چرا در وبلاگ «ترفندهای لینوکس» به اون پرداخته شده؟! باید خدمت شما بزرگواران عرض کنم که بنده فرض رو بر این گذاشتم که فایل ISO توزیع لینوکس مربوطه توسط کاربر ویندوز دانلود شده و برای اولین بار قصد نصب این سیستم عامل را بر روی سیستم خود دارد؛ که مطمئناً برای آماده سازی فلش مموری خود جهت نصب لینوکس، این کار را درون سیستم عامل ویندوز انجام خواهد داد.

روش کار:

پس از دانلود و اجرای YUMI در بستر ویندوز با پنجره ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد.\"\"در ادامه از منوی کشویی مربوطه٬ درایو فلش مموری خود و همچنین از لیست نمایش داده شده سیستم عامل مورد نظر رو انتخاب نموده و پس از آن از بخش Browse فایل ISO ای که قبلاً دانلود نموده‌اید را برگزینید.

و نهایتاً بر روی Create کلیک کرده و منتظر بمانید تا YUMI بر روی حافظه فلش سیستم عامل انتخابی را بریزد و اصطلاحاً آن را بوتیبل کند.

با راه اندازی مجدد سیستم (Restart) میتوانید همانند زمانی که سیستم را از روی CD یا DVD بوت میکردید، فرآیند بوت را از طریق فلش مموری از سر بگیرید.

با بوت نمودن سیستم از طریق Flash Memory با منویی شبیه به منوی زیر روبرو خواهید شد که بسته به سیستم عاملی که بر روی فلش مموری نصب نموده اید، متفاوت است؛ که مطمئناً نیازی به توضیحی بیشتر برای کار با این منو نخواهید داشت!\"\"نکته: اگر پس از ریستارت، سیستم از طریق حافظه فلش بوت نشد وارد تنظیمات بایوس شوید (در حالت معمول فشردن کلید Del و یا F12 در حین روشن شدن سیستم) مشاهده میشود که در بین گزینه های بوت اولیه سیستم به غیر از گزینه های بوت از روی هارد و بوت از طریق CD-ROM؛ گزینه بوت از طریق حافظه فلش نیز اضافه شده. بوت اولیه را بر روی آن قرار داده و سیستم را ریست کنید.

منبع: pendrivelinux.com



برچسب ها : , , , , , , , , ,