منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چگونگی مدیریت کردن پردازشها از ترمینال لینوکس:۱۰ دستور کاربردی

ترمینال لینوکس دستورات بسیار مفیدی برای نمایش دادن پردازشهای درحال اجرا ،متوقف کردن آن‌ها و تغییر سطح اولویت آنها دارد.در این پست دستورات کلاسیک ،سنتی و برخی از دستورات کاربردی مدرن ، لیست شده است.

خیلی از دستورات اینجا را می‌توان به عنوان یک تابع و یا ترکیب شده استفاده کرد – این است فلسفه‌ی لینوکس در طراحی برنامه‌ها.برنامه‌های دیگر مانند htop یک محیط کاربری دوستانه‌ای نسبت به دستور top فراهم می‌کند.

Top

دستور top یکی از روش‌های سنتی برای نمایش استفاده منابع سیستم و دیدن پردازشی که بیشترین منابع را به خود اختصاص دادن می‌باشد.در بالای لیست پردازش‌ها ،پردازش‌هایی که بیشترین استفاده از CPU را دارند نشان داده می‌شوند.

proccess-top

برای خروج از top و htop از میانبر Ctrl-C کیبرد استفاده کنید.این میانبر کیبرد معمولان پردازش در حال اجرا را در ترمینال متوقف می‌کند.

Htop

دستور htop بهبودیافته دستور top می‌باشد.این دستور به صورت پیشفرض در اغلب توزیع‌های لینوکس نصب نشده است – به این دستور برای نصب در اوبونتو نیازدارید:

sudo apt-get install htop

proccess-htop

htop اطلاعات مشابه‌ای با طرح ساده‌تر برای درک ،نمایش می‌دهد.همچنین به شما اجازه‌ی انتخاب پردازش با کلید‌های جهت‌دار و انجام دستورات از قبیل متوقف کردن آن‌ها یا تغییر اولویت آن‌ها ،با کلید F را می‌دهد.

Ps

دستور ps پردازشهای در حال اجرا را لیست می‌کند.دستور زیر لیست تمام فرایند‌های اجرا شده در سیستم خود را نمایش می‌دهد.

ps -A

proccess-ps-a

این دستور ممکن است که فرایند‌های زیادی را لیست کند ،بنابراین شما می‌توانید خروجی را از طریق دستور less برای اسکرول کردن آن‌ها پایپ کنید.

ps -A | less

بعد از اتمام کار q را برای خروج فشار دهید.
همچنین شما می‌توانید خروجی را از طریق grep برای جستجوی پردازش مشخصی بدون استفاده از دستورهای دیگری ،پایپ کنید.دستور زیر پردازش Firefox را جستجو می‌کند.

ps -A | grep firefox

proccess-ps-a-firefox

pstree

دستور pstree یکی دیگر از روش دیدن پردازشها است.این دستور پردازشها را در قالب درخت نمایش می‌دهد.بنابراین ،برای مثال ،سرور X و محیط گرافیکی در زیرشاخه‌ی تحت مدیر نمایش ،ظاهر می‌شوند.

proccess-pstree

Kill

دستور kill می‌تواند یک پردازش را با دادن ID آن پردازش ،متوقف کند.شما می‌توانید این اطلاعات را با استفاده از دستورهای ps -A, top یا pgrep برست آورید.

kill PID

proccess-kiil-firefox

مطابق با مشخصات فنی ، دستور kill می‌تواند هر سیگنالی برای یک پردازش ارسال کند.شما می‌توانید از kill -KILL یا kill -9 برای یک پردازش سمج استفاده کنید.

Pgrep

با توجه به واژه ی جستجو ،pgrep شماره‌ی ID دقیق آن پردازش را بر می‌گرداند.به عنوان مثال ، با استفاده از دستور زیر شما می توانید PID برنامه‌ی Firefox را پیدا کنید:

pgrep firefox

proccess-pgrep-firefox

pkill و killall

دستورات pkill و killall می‌توانند یک پردازش را با دادن نام آن ،متوقف کنند.استفاده از دو دستور برای متوقف کردن پردازش Firefox:

pkill firefox
killall firefox

proccess-kiilall-pkill-firefox

renice

دستور renice مقدار خوب یک پردازش که قبلاً اجرا شده است را تغییر می‌دهد.یک مقدار خوب تعیین می‌کند که چه اولویت‌ پردازشی اجرا شود.مقدار -۱۹ اولویت بسیار بالایی دارد درحالی که ۱۹ اولویتش خیلی کم است.مقدار ۰ اولویت پیشفرض است.

دستور renice به PID پردازش‌ها احتیاج دارد.دستور زیر یک پردازش با اولویت کم می‌سازد:

renice 19 PID

proccess-renice

شما می‌توانید از pgrep همراه با renice استفاده کنید.
اگر شما در حال ایجاد یک پردازش با اولویت بالاتر هستید ،به دسترسی ریشه نیاز پیدا خواهید کرد.برای اینکار در اوبونتو از sudo استفاده کنید:

sudo renice -19 #
xkill

دستور xkill یکی از آسان‌ترین روش برای متوقف کردن یک برنامه‌ی گرافیکی است.آن را اجرا کنید و اشاره‌گر شما به یک علامت ”*” تبدیل می‌شود.برای متوقف کردن یک برنامه ،روی پنجره‌ی برنامه کلیک کنید.اگر نمی‌خواهید یک برنامه متوقف شود می‌توانید با کلیک راست کردن به عقب برگردید.
شما برای اجرا کردن دستور xkill نیاز به ترمینال ندارید –شما می‌توانید با فشار دادن Alt-F2 و تایپ xkill و فشار دادن Enter از آن استفاده کنید.

منبع

cheers!



برچسب ها : , , , ,