منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

کارهایی که بعد از نصب اوبونتو ۱۳٫۰۴ می‌توانید انجام دهید (فایل PDF اضافه شد)

اگر هنوز هم دنبال کننده ما در LinuxReview باشید حتما خبر انتشار نسخه جدید سیستم‌عامل محبوب اوبونتو را خوانده‌اید، نسخه ۱۳٫۰۴ اوبونتو که چشم‌های امید بسیاری به آن دوخته شده و با توجه به فعالیت‌های جالب توجه اخیر شرکت پشتیبان این توزیع مطرح گنو/لینوکس (نظیر جلب حمایت برخی کمپانی‌های بازی‌ساز و نیز ارائه نسخه‌های مناسب دستگاه‌های لمسی و…) نقشی بسیار حیاتی در ایجاد ذهنیت مطلوب در نظر جامعه و کاربران بی‌شمار سیستم‌های کامپیوتری دارد. بدون اغراق می‌توان گفت نسخه ۱۳٫۰۴ با نام رمز Raring Ringtail یکی از بهترین و بی‌نقص‌ترین انتشارات اوبونتو تا کنون بوده است. امید است با حمایت و استقبال شما دوستان بزودی با بررسی تخصصی و جامع اوبونتو ۱۳٫۰۴ در خدمت شما باشیم؛ اما تا آن زمان اجازه دهید ببینیم پس از نصب این نسخه چه اقداماتی  را می‌توان جهت بهبود عملکرد و تکمیل سرویس‌های مورد انتظار از یک سیستم‌عامل همه‌کاره انجام داد.

 

  •  ببینید چه چیزی تغییر کرده است

چه اوبونتو ۱۳٫۰۴ اولین تجربه شما از این سیستم‌عامل باشد و چه همراه قدیمی اوبونتو باشید، بررسی تغییرات به شما در شناسایی تغییرات محیط کمک خواهد کرد. این نسخه بیشتر یک انتشار برای بهبود عملکردها و رفع نقایص کوچک و نیز کامل‌تر کردن تجربه کاربری کلی بوده تا یک انتشار سرشار از ویژگی‌های جدید.

خواندن خبر انتشار نسخه ۱۳٫۰۴ می‌تواند شروع خوبی باشد. مشاهده این ویدئو در یوتوب هم خالی از لطف نیست.

 

  •  فعال کردن درایورهای اضافی

اوبونتو بصورت پیشفرض بدون نیاز به کار خاصی با بیشتر سخت‌افزارهای مدرن و امروزی کار می‌کند؛ با این حال ممکن است شما به منظور عملکرد بهتر به درایورهای Third-party نیاز داشته باشید.

برای نمونه در صورتی که به دنبال اجرای بازی‌ها از طریق Steam و یا تماشای ویدئوهای با کیفیت بالا هستید و یا حتی فقط می‌خواهید تجربه کاملا روان و مناسب‌تری از رابط کاربری داشته باشید، نصب کردن درایورهای Third-party یک ضرورت خواهد بود. همچنین برخی کارت‌های WiFi نیز برای عملکرد مناسب نیازمند درایورهای انحصاری خود هستند.

برخلاف ویندوز در اینجا شما نیازی به زیر و رو کردن وب‌سایت‌های اینترنتی برای یافتن و نصب درایور مورد نیاز سخت‌افزار خود نخواهید داشت و همه چیز از پیش محیا و آماده پیاده‌سازیست. کافیست برنامه Software & Updates را از طریق Dash (لانچر سمت چپ-بالا) و یا System Settings اجرا کرده، و بر روی تب Additional Drivers کلیک کرده و بررسی کنید که چه درایورهایی برای سیستم شما در دسترس است.

 

 

 

نصب درایورهای اختصاصی

 

 

 

  •  فعال کردن قابلیت پخش موسیقی و ویدئو

بنا بر دلایل قانونی، اوبونتو بصورت پیش‌فرض امکان پخش یک سری از فرمت‌های ویدیویی و صوتی را ندارد. با این حال جای نگرانی نیست چرا که تنها با یک کلیک می‌توان امکان پخش تمامی فرمت‌ها را به این سیستم‌عامل اضافه کرد. در صورتی که این متن را پیش از نصب اوبونتو مطالعه می‌کنید این امکان را خواهید داشت که در حین نصب تیک گزینه Enable Restricted Formats را بزنید تا تمامی کدک‌ها بصورت خودکار نصب شوند. در صورتی که حین نصب تیک این گزینه را نزده‌اید باز هم جای نگرانی نیست؛ مرکز نرم‌افزاری اوبونتو را باز کرده و پکیج ubuntu-restricted-extras را نصب کنید. و یا بصورت مستقیم با کلیک بر روی این لینک عمل نصب را شروع کنید. ساده است نه؟ هنوز هم کسی را پیدا می‌کنید که بتواند ادعا کند کار روزمره با لینوکس نیاز به ترمینال و خط فرمان دارد؟

 

 

 

 

پخش موسیقی در اوبونتو

 

 

 

  •  بهبود طول عمر باتری

یکی از اولین اقدام‌هایی که معمولا پس از نصب نسخه‌های قبل انجام می‌دادیم نصب برنامه محبوب Jupiter بود؛ ولی متاسفانه توسعه این برنامه متوقف شده و نسخه قبلی آن هم بر روی اوبونتو ۱۳٫۰۴ بصورت مناسب کار نمی‌کند. با این‌ حال اگر به عمر باتری لپ‌تاپ خود علاقمند هستید، می‌توانید از  TLP استفاده کنید. TLP پس از نصب بصورت خودکار بهینه‌سازی‌هایی را به منظور بهبود مصرف انرزی و عمر باتری بر روی سیستم شما انجام می‌دهد. به منظور نصب TLP می‌توانید از دستورهای زیر استفاده کنید.

sudo add-apt-repository ppa:linrunner/tlp
sudo apt-get update
sudo apt-get install tlp tlp-rdw
sudo tlp start

همچنین اگر از یک لپ‌تاپ با کارت گرافیک Nvidia Optimus استفاده می‌کنید، نصب برنامه Bumblebee را فراموش نکنید؛ در غیر این صورت با وجود اینکه کارت انویدیای شما استفاده نمی‌شود هر دو گرافیک شما بصورت همزمان در تمام مدت روشن خواهند بود. جهت نصب این برنامه دستورات زیر را در ترمینال صادر نمایید.

sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia
  •  افزودن و مدیریت حساب‌های آنلاین

اوبونتو دارای یک محل متمرکز برای حساب‌های آنلاین نظیر فیس‌بوک، گوگل، توییتر و… بوده که امکان یکپارچه کردن برنامه‌ها و محیط سیستم را با حساب‌های شما ارائه می کند. بجای اینکه مجبور باشید هر بار و برای هر برنامه مراحل لوگین را بصورت مجزا طی کنید، اطلاعات حساب‌های آنلاین خود را به مرکز حساب‌های اوبونتو بسپارید تا مدیریت کلیه ورود و خروج‌های شما را بصورت متمرکز در دست گیرد.

یک ویژگی قابل توجه که در نسخه ۱۳٫۰۴ ارائه شده این امکان را به کاربر می‌دهد که به سادگی تعیین کند کدام برنامه اجازه استفاده از کدام حساب آنلاین را داراست. نمی‌خواهید برنامه امپاتی به چت فیس‌بوک شما لوگین کند؟ خاموشش کنید. نمیخواهید اسناد شما در گوگل در Dash نمایان شود؟ غیرفعالش کنید.

برنامه‌هایی که می‌توانند از اطلاعات Online Accounts استفاده کنند شامل برنامه پیغام رسان اوبونتو موسوم به Empathy، لنزهای اجتماعی یونیتی و برنامه مدیریت عکس Shotwell است.

 

 

 

مرکز حساب‌های آنلاین در اوبونتو

 

 

 

  •  برنامه‌های مورد علاقه خود را نصب کنید

اوبونتو به همراه مجموعه کاملی از نرم‌افزارهای از پیش نصب شده‌ ارائه می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به یک مجموعه آفیس تمام و کمال، برنامه‌های موسیقی و پخش ویدئو و مرورگر وب فایرفاکس و… اشاره کرد.

با این حال ممکن است شما برنامه‌های متفاوت و یا بیشتری را برای استفاده مد نظر داشته باشید. کافیست Ubuntu Software Center را باز کنید تا به مجموعه چندین هزار برنامه رایگان قابل نصب دست پیدا کنید که در این میان نمونه‌های مطرح و محبوبی نظیر برنامه‌های زیر نیز وجود دارد :

  • Chromium – نسخه متن باز مرورگر کروم
  • GIMP – جایگزین آزاد و رایگان فتوشاپ
  • Skype – برنامه پیغام رسان تصویری، صوتی و متنی
  • Hotot – کلاینت توییتر
  • VLC – همان مدیا پلیر محبوب

 

 

 

مرکز نرم‌افزاری اوبونتو

 

 

 

  • تنظیم خصوصیات حریم شخصی

جهت افزایش راندمان کاری شما، پیشخوان  محیط یونیتی مجموعه‌ای از برنامه‌ها و فایل‌هایی که اخیرا با آن ها سر و کار داشته‌اید را نمایش می‌دهد. همچنین در جستجوها از فعالیت‌های اخیر شما استفاده خواهد شد. ممکن است مایل نباشید که فعالیت فایل‌ها و برنامه‌های شما در سیستم نگهداری شود. جهت تنظیم کردن حریم خصوصی مورد نظر خود از طریق System Settings اقدام کرده و با انتخاب گزینه Privacy موارد مورد نظر خود را شخصی‌سازی کنید. علاوه بر این، امکان پاک کردن دیتاهای ذخیره شده، طی محدوده‌های زمانی مورد نظر امکان پذیر است.

 

 

 

تنظیمات حریم شخصی

 

 

 

  •  افزودن صفحه کلید و فونت‌های فارسی

به منظور اضافه کردن صفحه کلید فارسی، System Settings را باز کنید و بر روی Keyboard Layout کلیک کنید. با استفاده از کلید بعلاوه موجود در پایین این بخش زبان فارسی (Persian) را جستجو کرده و اضافه کنید. برای راحتی جابجایی میان زبان فارسی و انگلیسی، در همان صفحه بر روی Options کلیک کنید و با انتخاب خط Keys to change layout کلید‌های ترکیبی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تنظیمات صفحه کلید

 

نصب فونت‌های مناسب یکی از مهمترین اقدامات پس از نصب هر نسخه از اوبونتو بشمار می‌آید. با استفاده از دستور زیر می‌توانید کاربردی‌ترین فونت‌ها از جمله فونت‌های فارسی را نصب نمایید:

sudo apt-get install ttf-mscorefonts-installer ttf-farsiweb

 

  •  دستکاری و بهبود یونیتی

Unity Tweak Tool یک برنامه کاربردی جدید است که می‌توان از طریق مخازن اوبونتو ۱۳٫۰۴ اقدام به نصب آن کرد. از این برنامه می‌توان برای ایجاد تغییر در جنبه‌های مختلف رابط کاربری میزکار یونیتی نظیر عملکرد پنهان شدن خودکار لانچر، سایز آیکن‌های لانچر، تغییر رنگ‌ها، ایجاد Hot-corner‌ در گوشه‌های صفحه، دستکاری عملکرد جستجوی Dash، تغییر تم‌ها و آیکن‌ها و… استفاده کرد.

نمایی از برنامه Unity Tweak Tool

 

 

به منظور نصب این نرم‌افزار می‌توانید از مرکز نرم‌افزاری اوبونتو اقدام کرده و یا با کلیک بر روی این لینک نصب را شروع کنید.

 

  •  مرز میان وب و دسکتاپ را کم‌رنگ کنید

بسیاری فراموش می‌کنند که اوبونتو با یک ویژگی نوآورانه در مورد یکپارچگی web-appها ارائه می‌شود. بیش از ۳۰ وب‌سایت محبوب شامل جیمیل، یوتوب، بی بی سی نیوز و… توسط این ویزگی پشتیبانی می‌شوند.

هنگام ورود به این‌گونه وبسایت‌ها، مرورگر بصورت خودکار به شما پیشنهاد فعال سازی این ویژگی برای وب‌سایت مورد نظر را ارائه می‌کند که در صورت فعال سازی توسط کاربر، نوتیفیکیشن‌ها و سرخط‌ها بصورت یکپارچه با محیط یونیتی در دسترس کاربر قرار خواهد گرفت. به تصاویر زیر توجه کنید…

نصب web-apps در اوبونتو

 

 

Amazon web-app

 

ادغام انواع web-app با منوهای پنل

 

 

استفاده از HUD در web-apps

 

 

  •  قطع کردن پیشنهادهای آمازون

یکی از ویژگی‌های بحث برانگیزی که اخیرا کنونیکال به سیستم‌عامل خود اضافه کرده، مبتنی بر یک همکاری دو جانبه با کمپانی آمازون است که بر طبق آن عبارات جستجو شده توسط کاربر در Dash آنالیز شده و پیشنهادهای تبلیغاتی مناسبی از محصولات آمازون برای کاربر به نمایش در می‌آید. این قابلیت بسیاری از کاربران را در مورد حریم خصوصی خود و نیز رفتار تجاری کنونیکال نگران کرده بود و ریچارد استالمن هم به کلی اوبونتو را به باد انتقاد گرفته بود.

خبر خوب اینکه این ویژگی را می‌توان به سادگی غیرفعال کرد. بنابراین نیازی نیست استفاده از اویونتو را به این دلیل تحریم کنید. به منظور غیرفعال کردن این قابلیت به بخش تنظیمات سیستم رفته و در همان بخش حریم خصوصی که بالاتر به آن پرداختیم بند مربوط به ‘Include Online Search Results’ را خاموش کنید.

البته توجه داشته باشید که خاموش کردن این ویژگی دسترسی کلیه لنزهای Dash که به اینترنت نیاز دارند نظیر لنز موسیقی و لنز اجتماعی را نیز مسدود خواهد کرد.

یک راه ساده برای پیش‌گیری از این اتفاق این است که بجای خاموش کردن دسترسی لنزها به اینترنت، مرکز نرم‌افزاری اوبونتو را باز کرده و به جستجوی shopping lens پرداخته و آن را از سیستم خود حذف کنید.

 

خاموش کردن نتایج آنلاین هنگام جستجو در Dash

 

  •  راه‌اندازی سرویس ابری اوبونتو وان

اگر تا به حال در مورد اوبونتو وان چیزی نشنیده‌اید پس بدانید ویژگی بزرگی را از دست داده‌اید (با اینترنت ایران : نه چندان بزرگ!). اوبونتو وان یک سرویس ذخیره سازی ابری‌ست که برای همه در دسترس است. هنگام ثبت‌نام ۵ گیگابایت فضای رایگان به هر کاربر ارائه می‌شود که می‌توان از آن برای نگهداری فایل‌ها، تصاویر، موسیقی و.. بهره جست.

اوبونتو وان برای سیستم‌های iOS، اندروید، ویندوز و OS X نیز اپلیکیشن داشته و بر روی هر پلتفرمی فایل‌های شما را در هر کجا که باشید سینک کرده و در اختیارتان قرار خواهد داد.

نمایی از سرویس ابری Ubuntu One

 

 

برای شروع، بر روی آیکن Ubuntu One موجود روی لانچر کلیک کنید و مراحل نمایان شده را طی کنید. در صورتی که در حال حاضر یک اکانت اوبونتو وان دارید کافیست بر روی Sign in کلیک کنید تا عملیات همگام‌سازی فایل‌ها با دسکتاپ جدیدتان آغاز شود.

 

  • نصب Preload

Preload یک دیمن (در دنیای اوبونتو، یک سرویس) است که فهرستی از برنامه‌هایی که بیشتر مورد استفاده کاربر بوده‌اند به همراه وابستگی‌هایشان تهیه کرده و هنگام راه‌اندازی سیستم، اطلاعات مربوط به آن‌ها را به رم انتقال می‌دهد. مزیت این امر آن است که به محض کلیک بر روی آن برنامه‌ها، مدت زمانی که کاربر برای باز شدن برنامه صبر می‌کند به صورت چشم‌گیری کاهش میابد. برای نصب و اجرای این برنامه، فرامین زیر را اجرا کنید:

sudo apt-get install preload
sudo service preload start

 

  •  و در نهایت : اوبونتو را تبلیغ کنید

اگر از نسخه جدید اوبونتو و بصورت کلی از سیستم عامل گنو/لینوکس لذت بردید سایر دوستان خود را نیز به امتحان کردن این سیستم‌عامل بی‌نظیر دعوت کنید. تفاوتی ندارد که این دعوت از طریق شبکه‌های اجتماعی و با اشتراک گذاری تجربه شخصی خودتان و یا صحبت رو در رو با دوستان و آشنایان باشد؛ مهم این است که شما نیز نقش خود را هرچند کوچک در قبال این جامعه ایفا کنید.

 

نوشته ها و مقالات این سایت، حاصل زحمات افراد داوطلبی است که بدون هیچ چشم داشتی برای گسترش استفاده از نرم افزارهای آزاد تلاش می کنند؛ تا گامی موثر در آگاه‌سازی و پیشرفت دیگران ایفا شود. اگر این نوشته را میپسندید می‌توانید با حمایت از سایت به پیشرفت کار  کمک کنید و شما هم سهمی در این حرکت داشته باشید
برای حمایت از LinuxReview می‌توانید این مقاله را در قالب یک فایل PDF به قیمت یک‌هزار تومان از طریق پیوند زیر دریافت کنید (کلیهٔ کارت‌های عضو شبکهٔ شتاب پشتیبانی می‌شوند).

 

حمایت با دریافت فایل PDF

 

سایر منابع : + +

45 دیدگاه برای این نوشته:

  1. عرفان طباطبائی:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    خیلی خوب بود مسعود جان
    خسته نباشی

    اصن رو آوردی سایتو :دی

  2. محمد:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    عالی بود

    اوبونتو خیلی خوب پیشرفت کرده ولی حیف رو سرچ آمازون پافشاری میکنه حداقل میتونست به صورت پیش فرض غیرفعالش کنه تا هرکی نیاز داشت فعالش کنه. چون اکثر کاربرا غیرفعالش می کنن جز خراب کردن وجهه اوبونتو چیزی نداره.

  3. محتبی:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    این پستهای کارهایی که یعد از نصب اوبونتو باید انجام دهید هیچ وقت برام تکراری نمیشن
    ممنون
    منتظر بررسی تخصصی گروه ال آر از این توزیع هستم.
  4. نبرده:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    به عنوانِ یک تازه‌وارد ۳ تا سؤال بپرسم:
    – این نسخه را حتماً باید جدا دانلود و از ابتدا نصب کنم، یا نسخه‌یِ قبلی که دارم را به‌روز کنم به این نسخه می‌رسم؟
    – این به‌روزرسانی شاملِ نسخه‌یِ ۴ساله (LTS) نمی‌شود؟
    – این دی.وی.دیِ اوبونتو که می‌گویند – رویِ وب‌سایت‌اش هم نیست – وجود خارجی داره؟
  5. mojvar:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    ممنون مسعود جان هنوز نصبش نکردم ولی اینکه می گی ” بدون اغراق می‌توان گفت نسخه ۱۳٫۰۴ با نام رمز Raring Ringtail یکی از بهترین و بی‌نقص‌ترین انتشارات اوبونتو تا کنون بوده است. ” مشتاقم که هرچه سریعتر نصبش کنم بازم ممنون
  6. سیاوش:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    واقعا عالیه
    دوستانی که نصب نکردن حتما دست به کار بشن
    عالیه عالی…
  7. علی:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    به نظر من یکی از موضوعاتی که باعث میشه اکثر کاربران عادی مثل من از لینوکس فاصله بگیرند و تعداد کاربران خانگی این سیستم عامل ها فاصله ی زیادی با ویندوز داشته باشد کمبود توجه به ایجاد محیطی ساده و کاربر پسند از سوی تولید کنندگان این توزیع هاست.
    وگرنه تا جایی که من می دانم معمولا تعداد کاربران نرم افزار های متن باز و رایگان خیلی بیشتر از تعداد کاربران نرم افزار های مشابه تجاری است. مگر این که نسخه رایگان دارای نقص بزرگی باشد که نتوان آن را نادیده گرفت.(مثل همین راحت نبودن کار با نسخه های لینوکسی)
    ولی جدیدا خیلی از نسخه ها مخصوصا اوبونتو به کاربران غیر حرفه ای و عادی بها داده اند تا جایی که اوبونتو نسخه موبایلی رو هم ایجاد کرده و نسخه اخیر 13.04 هم به اون چیزی که ما کاربران غیر حرفه ای انتتظار داریم نزدیک شده که امیدوارم این روند باز هم ادامه پیدا کنه.
  8. مسعود آموزگار:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    به پای زحمت‌های شما نمیرسه عرفان جان. شما نبودی انگیزه شروع مجدد فعالیت رو پیدا نمیکردم.
  9. مسعود آموزگار:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    حتما سعی میکنیم بررسی رو انجام بدیم مجتبی جان.
    حمایت شما دوستان انگیزه میده به بچه های تیم…
  10. مسعود آموزگار:

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    امکان بروز رسانی از نسخه قبل وجود داره.
    نسخه های LTS هر دو سال یکبار منتشر میشن. نسخه 12.04 نسخه LTS هست و نسخه LTS بعدی نسخه 14.04 خواهد بود.
    منظورتون کدوم دی وی دی اوبونتو هست؟ همین ایزو که بصورت پیش فرض برای دانلود قرار گرفته کامل هست. نسخه دی وی دی دیگه ارائه نمیشه و یکپارچه شدن ایزوها. نسخه دی وی دی فقط زبان های اضافه رو همراه داشته.
  11. نبرده:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    ممنون از پاسخِ کاملِ‌تون.
    ببخشید منظور-ام رو از دی.وی.دی روشن نکردم؛ اون ایزوهایِ ۳ یا ۴ گیگابایتی رو گفتم.
  12. مسعود آموزگار:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    خواهش میکنم دوست من.
    تا جایی که میدونم ایزوهای 4 گیگابایتی حذف شدن از چند نسخه قبل. نیازی هم بهشون نیست.
  13. علی آقا:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    خیلی خوب بود. مرسی.
    یه سری از این قابلیت ها رو دوست دارم روی اوبونتو ۱۲.۰۴ داشته باشم مثل:
    – افزودن و مدیریت حساب‌های آنلاین و – مرز میان وب و دسکتاپ را کم‌رنگ کنید
    آیا امکانش هست؟
  14. میثم:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سلام راهی داره که بشه این لانچرش رو که سمت چپ هست autohide کرد یا وقتی برنامه ای باز میشه روی اونو بپوشونه آخه وقتی با برنامه ای مثل بلندر کار می کنم خیلی آزار دهنده اس زیاد جا نمی گیره ها ولی احساس می کنم نصب صفحه ام رو پوشونده
  15. مسعود آموزگار:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    از بخش تنظیمات به Appearance برید و سربرگ Behavior رو انتخاب کنید و تنظیمات مد نظرتون رو انجام بدید.
    برای تنظیمات بیشتر هم برنامه Unity tweak tool که توی مطلب توضیح داده شده رو نصب کنید.
  16. مسعود آموزگار:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    برای آنلاین اکانتز آلت+اف2 رو بزن علی جان و این رو وارد کن :
    gnome-control-center online-accounts

    ببین جواب میده یا نه.
    برای وب اپ ها توی نسخه 12.04 هم این رو بخون :
    http://www.webupd8.org/2012/07/install-new-ubuntu-webapps-technology.html

  17. نبرده:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    من این ابونتو رو نصب کردم. امّا بعد از ری‌استارت بالا نیومد. مشکلِ عجیب و جالبیه – انگار بوتِ اوبونتو رویِ سیستمی که ویندوز ۸ داره، با مشکل رو-به-رو می‌شه. این مشکلات برای غیرِحرفه‌ای‌ها وقت‌گیر و آزاردهنده ست. تعجب می‌کنم از این رفتار ویندوز!
    امیدوار ام با کمک این فروم‌ها بتونم مشکل‌ام رو حل کنم:

    http://askubuntu.com/questions/221835/installing-ubuntu-on-a-pre-installed-uefi-supported-windows-8-system

    http://forum.ubuntu.ir/index.php?topic=53602.0

  18. مسعود آموزگار:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    شما ویندوز رو بعد از لینوکس نصب کردید احتمالا.
    ویندوز بوت لودر خودش رو جایگزین میکنه و هیچ سیستم عامل دیگه ای بجز خودش رو هم نمیشناسه.
    طبق توصیه دوستان توی انجمن پیش برید مشکل حل میشه.
  19. نبرده:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    نه ویندوز رو داشتم. بله – ویندوز بوت‌لودر خود-اش رو پس از نصب اوبونتو هم جایگزین می‌کنه. از این اصطلاحاتِ بوتِ UEFI و BIOS… اما اجازه بدید بپرسم، نصبِ اوبونتو از دسکتاپِ ویندوز (که فرومِ فارسی پیشنهاد کرده) تفاوتی با نصب از شیوه‌یِ بوت داره؟
    همیشه توصیه می‌کنن با این شیوه‌یِ اخیر نصب شه. از این طریق هم با ویندوز ۷ و XP مشکلی نداشتم.
  20. مسعود آموزگار:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    اگر منظورتون نصب با wubi هست این شیوه نصب کامل محسوب نمیشه و از نسخه اخیر هم حذف شده.
    از تنظیمات بایوس بوت امن رو خاموش کنید اگر نیازی بهش ندارید.
  21. علی آقا:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    نمی دونم به این نکته توجه داشتین یا نه اما طبق اطلاعات ارائه شده در سایت اوبونتو شما تنها میتونین اوبونتو ۶۴ بیتی رو در کنار ویندوز ۸ نصب کنید. با این توضیح شاید شما نسخه ۳۲ بیتی رو دانلود کردین و به مشکل خوردین.
  22. مسعود آموزگار:

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    به نکته خیلی خوبی اشاره کردی علی جان من در جریان نبودم الان چک کردم.
  23. محمد:

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    اگه از گراب یه توزیع دیگه که نصبه استفاده کنی بازم مشکل داره؟
    راستی این توزیع مثل دبیان 7 مولتی آرچ داره یا فقط 64بیتی اجرا می کنه؟
  24. hojy:

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    میشه برا توزیع های دیگه هم “کارهایی که بعد …”بنویسید؟
    من از این مقالات خیلی چیزا یاد گرفتم و انشاء الله میگیرم!
  25. Poorya:

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سلام

    این سوالام شاید به این تاپیک ارتباطی‌ نداشته باشه

    ولی‌ من یه تبلتِ ویندوزی دارم که سی‌ پی‌ یو Inte Atom Z۷۶۰ هستش و زیاد هم قوی نیست (مدلش هم Fujitsu Q۵۵۰ هستش)

    هوس کردم روش ubuntu رو نصب کنم ولی‌ هم با تاچ مشکل داشت و هم اینکه خیلی‌ کند شده بود

    هر چی‌ هم که سرچ کردم که یه توزیع خوب لینوکس پیدا کنم که تاچ رو پشتیبانی‌ کنه و سیستم قوی‌ای هم نخواد پیدا نکردم
    برا همین دیگه دست به دامن شما شدم که اگه یه توزیع مناسب سراغ دارین بهم معرفی‌ کنید.

    ممنون

  26. نبرده:

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    بوتِ امن از ابتدا خاموش بود. راهکارِ انجمن‌هایِ فارسی که به درد نخورد. بیشترِ سؤال‌کننده‌هایِ انجمن ِ انگلیسی‌زبان هم از راهِ wubi خواستن نصب کنن و نتونستن امّا من از طریقِ یو.سی.بی نصب می‌کنم. حالا جسارتاً یک سؤالِ دیگه، قبل از این‌که به امتحان‌اش خطر کنم: تفاوتِ گزینه‌یِ “install ubuntu alongside windows 8” با “something else” چی‌ست؟

    علی آقا
    نسخه‌یِ ۶۴ بیت دارم. وقتِ دانلود متوجّه این نکته شدم. راستی من از وبلاگِ شما در مدّتی که از لینوکس استفاده می‌کنم، زیاد بهره بردم. اصلاً همین باعث شد از فدورا به اوبونتو اسباب‌کشی کنم. البته خونده بودم حضرتِ استالمن امر به کنار گذاشتن ِ اوبونتو کرده بودن!

  27. Vampir3:

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    منم اوبونتو رو سیستم یکی از دوستان نصب کردم کنار ویندوز سون که همین مشکل رو داشت، اگه هنوز اوبونتوی نصب شده رو پاک نکردین فکر میکنم با این راه حل بتونین درستش کنید گراب رو:
    https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
  28. محتبی:

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    من خودم نت بوک ایسوس دارم که پردازنده اتم داره. تا حالا تو هیچ توزیعی با تاچ لپ تاپ به مشکل نخوردم
  29. علی آقا:

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    اصلا قابل شما رو نداره. البته من خیلی در حیطه لینوکس تخصصی کار نمی کنم و کاربر عادی هستم اما خب تو وبلاگم در مورد موضوعات مورد علاقه ام بخصوص لینوکس زیاد می نویسم. به نظر من هر کسی باید با توجه به توانایی و تخصص خودش به جامعه گنو/لینوکس کمک کنه. و فقط مصرف کننده صرف نباشه.
    راستی کادر وارد کردن پیام اینجا رو فایرفاکس مشکل داره یعنی سمت چپش رفته زیر حاشیه و نمیشه عبارتهایی که آخر خط تایپ کردم رو ببینم.
  30. علی آقا:

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    استالمن نفسش از جای گرم بلند میشه!!!
    در مورد سوال شما: install ubuntu alongside windows 8 که کاملا مشخصه، یعنی ویندوز 8 رو برای شما نگه میداره و بطور خودکار اوبونتو رو کنارش نصب می کنه. (البته بهتره از اطلاعاتت بکاپ بگیری.
    و گزینه دوم یعنی something else هم برای انواع دیگر نصب مثل فرمت کردن کل هارد و نصب اوبونتو بصورت تنها و همینطور گزینه های شخصی شده نصب و … بکار میره.
  31. علی آقا:

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    حالا دقیقا چه توزیعی مد نظر شما هست؟
  32. نبرده:

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    ممنون از کمکِ شما؛ راهکارِ آماده‌یِ خوبی بود. مشکل‌ام حل شد.

    از راهنماییِ این پست هم بهره بردم.

    راستی من هم از کروم مشکلِ سایزِ جعبه‌یِ کامنت رو دارم. به نظر مقدارِ طولِ 400 تا کافی باشه.

  33. مهرداد:

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
    رفقا مشکل این کرنل 3 کی می خواد حل شه؟
    خنک کننده سیستم از ماکسیموم ذره ای کم نمیشه و صداش آدم رو به فضا می بره…
  34. فرزین:

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
    من کلا دو روزه با لینوکس آشنا شدم‌‌‍ … لینوکس واقعا لذت بخشه…:-) دست شما درد نکنه خیلی کاربردی هستن پستاتون…
  35. مسعود آموزگار:

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
    مشکل از قالب سایت هست…
    اگر جور بشه به فکر طراحی مناسب و خوب هستیم.
    ممنون بابت توجهتون.
  36. Poorya:

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    شما توجه نکردین، من گفتم تبلتِ ویندوزی نه لپتاپ
  37. meisam:

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
    ﺳﻼﻡ ﺧﻴﻠﻲ ﻣﻤﻨﻮﻥ اﺯ ﻣﻂﺎﻟﺒﺖ ﻣﻦ ﺧﻴﻠﻲ اﺯ ﻣﻂﺎﻟﺐ اﻳﻦ ﺳﺎﻳﺖ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩم و ﻣﻲ ﻛﻨﻢ
  38. مهدی:

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    با سلام
    من اوبونتو 13.04 رو نصب کردم، بالا که میاد وقتی پسورد رو وارد می کنم دیگه صفحه سیاه میشه و هیچ اتفاقی نمی افته، مشکل از کجاست؟
    ممنون
  39. عرفان طباطبائی:

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    عجبیه… معمولا این دسته از مشکلات با آپگرید پیش میاد، نه نصب تازه.
    لطفا تا آخر کامنت بخون و بعد دستورات رو اجرا کن.
    کلید‌های Ctrl+Alt+F2 رو بزن تا بری به یه کنسول. بعد با یوزر خودت لاگین کن (دقت کن که وقتی پسورد میزنی چیزی نشون نمیده).
    حالا این فرمان رو اجرا کن (به نقطه قبل از X دقت کن):
    rm ~/.Xauthority
    و بعد
    sudo reboot

    احتمالا مشکلت حل میشه.

  40. رامین:

    ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
    درود
    الان یعنی نسخه 64 بیت رو نمیشه کنار 7 نصب کرد ؟
  41. مسعود آموزگار:

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۲
    چرا دوست من ربطی به ویندوز 7 نداره جریان…
  42. بهنام:

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۲
    درود
    خیلی عالی بود برای من ُ من تازه برای اولین بار به صورت ویرچوال نصب کردم و این اطلاعاتی که شما دادید باعث شد رابطه بهتری با ابونتو داشته باشم ُ البته هنوز ابتدای کار هستم .
    امیدوارم این کار را پیگیری کنید و اندوخته های خودتان را با کاربران 0 کلیومتر به اشتراک بگذارید.
    با سپاس
  43. hamid:

    ۰۱ تیر ۱۳۹۲
    مشکلی پیش نمی آید. گراب کاملا مستقل از سیستم عامله
  44. کیهان:

    ۰۲ تیر ۱۳۹۲
    سلام
    واقعا عالی بود من تازه وارد به دنیای لینوکسم اینم اولین توزیع که نصب کردم از مطلب تون استفاده کردم ومتشکرم
    سوالی که پیش اومده فقط رو لب تاپ من داغ میکنه یا برای بقیه هم همینطوره؟
  45. milad:

    ۰۸ تیر ۱۳۹۲
    سلام.من میخوام کاربر اوونتو بشم.برای همین روی ویندوز از طریق wubi نصبش کردم.راحت نصب شد. ولی موقع بالا اومد دسکتاپ خیلی اذیت میکنه.یه صفحه کاملا سیاه و موس.فقط همین.و اگر هم بالا بیاره دسکتاپ رو خیلی صحنه اهسته کار میکنه.لطفا کمکم کنید.خیلی دوست دارم تجربه کنم.هرچه سریع تر بهتر

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , ,