منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

کتاب آرچ ۲۰۱۳.۱ منتشر شد

آرچ از اون توزیع‌های قشنگه دنیای آزاده که به نظر من با توجه به سن کمش محبوبیت خوبی در بین گنو/لینوکس‌کارها پیدا کرده‌است.
در ایران هم این توزیع کاربرهای خوبی جذب کرده، من خودم هم تا چند وقت پیش از آرچ استفاده می‌کردم.
آقای ایمان امینی و علیرضا برهان برای طرفدارهای این توزیع کتابی فارسی تهیه کرده‌اند که برای کسانی که ابتدای راه آرچ هستند، کتاب خوبی است. در وبلاگ آقای ایمانی می‌خوانیم:
«بعد از تغییرات بسیار زیادی که با آرچ در سال گذشته همراه شده بود بر آن شدم تا کتاب آرچ را از پایه و با دقت بیشتری، همراه با به روز رسانی‌های اخیر آماده و منتشر کنم. و امروز مفتخرم که اعلام کنم این کتاب آماده و شما می‌توانید آن را به صورت آزاد دریافت کنید.»
این کتاب به صورت آزاد منتشر شده و دارای اجازه‌نامه GFDL است. می‌تونید این کتاب رو از وبلاگ آقای ایمانی دانلود کنید، اما پیشنهاد می‌کنم برای کمک به کاری که کردند، آن را بخرید.
تو دنیای آزاد، باید Pragmatic باشید. :)

منبع اصلی خبر


دیدگاه‌ها:

حامد رمضانیان <یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۹>

چه ایرادی داره که مستنداتی داشته باشیم هر چند می‌دانیم چند وقت دیگه اون مستندات قدیمی میشن. به نظر من بودن آن بهتر از نبودنشه. اگر بخواهیم این‌طوری فکر کنیم که کلا هیچ کس به هیچ زبونی نباید مستندات تولید کنه و فقط همون انگلیسی باشه. به نظر من سرعت ترجمه و تولید مستندات به زبان فارسی خیلی خیلی کنده. مثلا وقتی یک نرم‌افزاری تو نسخهٔ بتاست می‌بینی زبان‌های آلمانی، فرانسه و ... ترجمه شدند و تموم شده ‌اند اما هنوز مستندات فارسی تو نسخه‌های قبل گیر کرده. تو دنیای آزاد هر کس به هر طریقی که می‌تونه باید کمک کنه فقط مهم اینه Pragmatic باشین

مسعود <یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰>

من به هیچ وجه دلیل اینهمه زحمت این عزیزان رو متوجه نشدم. کسی که بخواد از آرچ لینوکس استفاده کنه ـبایدـ انگلیسی بلد باشه. کارش با یه کتاب که متن انگلیسی اصلیش در واقع یک صفحه ویکی هست و روز به روز تغییر می کنه راه نمی افته. به فرض که کاربر فارسی دان تونست با کمک این کتاب آرچ رو نصب کنه. به اولین مشکل که برخورد تنها راه حلش پرسش به زبان انگلیسی در جامعه کاربری آرچ هستش. اینکار مثل این می مونه که یه ماهی بگیریم و بدیمش به کسی که ماهی گیری بلد نیست. خب این فردا چی بخوره؟ شما می خوای تا آخر هی ماهی بگیری بدی این بخوره؟ راحتش کن و ماهی بهش نده تا بره ماهی گیری یاد بگیره.

Mohammad Honarmand <یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۱>

به شخصه چند نفری رو میشناسم که نه صرفا برای استفاده از آرچ، بلکه برای شناخت بهتر و دقیق‌ترِ سیستم‌عاملی که دارن ازش استفاده میکنن آرچ رو نصب کردن و سعی کردن مرحله به مرحله از تنظیماتش سردربیارن! ...در هر صورت به نظرم وجود همچین کتابی به نظرم خیلی میتونه مفید باشه :)