منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

کنونیکال و کمپین بودجه یابی ۳۲ میلیون دلاری گوشی اوبونتو

اگر مخاطب آزادراه بوده باشید تا حالا کنونیکال را میشناسید. کمپانی انگلیسی کنونیکال که به طور عمده بابت انتشار توزیع معروف اوبونتو شناخته میشود، چند ماهی است که می‌خواهد وارد دنیای تلفن‌های هوشمند شده و از جریانی که به پُست پی‌سی معروف است سهمی داشته باشد.

هفت ماه پیش کنونیکال با معرفی نسخه موبایل اوبونتو اولین قدم را در این راستا برداشت. حالا این شرکت برای ساخت سخت‌افزار گوشی راه متفاوتی انتخاب کرده و به جای جلب نظر سرمایه گذران در تامین هزینه ساخت گوشی و شریک کردن آن‌ها در سود یا زیان محصول، پروژه‌ای عمومی برای تامین بودجه جمعی این گوشی با رقم باورنکردی ۳۲ میلیون دلار آمریکا ترتیب داده.

تامین بودجه جمعی یا Crowdfunding نوع جدیدی از سرمایه‌گذاری است که در آن فرد یا افرادی که برای جامعه عمل پوشاندن به ایده خود نیاز به سرمایه دارند آن را روی اینترنت گذاشته تا دیگران که به نتیجه محصول علاقه‌مندند بودجه آن را تامین کنند. طبق دانش‌نامه ویکی‌پیدیا، بازی برخط Star Citizen تاکنون موفق‌ترین پروژه سرمایه گذاری جمعی با جذب ۱۴ میلیون دلار سرمایه بوده که در صورت موفق بودن کمپین کنونیکال رکورد آن شکسته می‌شود.

طرح اولیه گوشی اوبونتو

کنونیکال گوشی خود را «لبه» یا Edge نامیده و گفته به قدری سریع است که با اتصال به نمایشگر خارجی به رایانه‌ای کلاسیک تبدیل می‌شود. اگر کنونیکال بتواند تا سی روز آینده، ۳۲ میلیون دلار برای گوشی جمع کند، چهل هزار عدد از این گوشی ساخته می‌شود و تا اردبیهشت ۱۳۹۳ به دست خریداران میرسد.

مشخصات گوشی اوبونتو

اطلاع زیادی از مشخصات اولین گوشی ابونتو نمی‌دانیم ولی طبق اعلام کنونیکال چیزی در حدود زیر است:

  • پردازنده چند هسته‌ای
  • ۴ گیگابایت حافظه اصلی
  • ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
  • نمایشگر ۴.۵ اینچ با روکش یاقوت و وضوح 720p
  • دوربین ۸ مگاپیکسلی در جلو و ۲ مگاپیکسلی در پشت
  • باتری با عمر بالا
  • LTE دوگانه، Wi-Fi دوبانده، Bluetooth 4.0 و NFC

از نظر سیستم عامل، این گوشی سیستم عامل اوبونتو لمسی و اندروید را به همراه دارد. وقتی آن را به نمایشگر خارجی وصل کنید، اوبونتو دسکتاپ ظاهر می‌شود.

احتمال موفقیت

مانند بقیه پروژه‌های بودجه یابی جمعی، محدودیتی در میزان کمک وجود ندارد و هرچقدر که دوست داشته باشید می‌توانید کمک کنید. اما با حداقل ۲۰ دلار اسم شما به عنوان یکی از سرمان گذران ثبت می‌شود. برای دریافت گوشی باید ۸۳۰ دلار بپردازید. کنونیکال تعدادی محدود از گوشی را با قیمت ۶۰۰ دلار در نظر گرفته بود که تمام پنج هزارتای آن در چند ساعت اول تمام شد.

با پرداخت ده هزار دلار صاحب یکی از پنجاه گوشی اول تولید شده به علاوه دعوت‌نامه‌ای رسمی از مراسم رونمایی گوشی در جایگاه VIP و با شرکت مارک شاتلورث می‌شوید. یا اگر پول برایتان مساله نیست می‌توانید ۸۰ هزار دلار بدهید تا کنونیکال صد گوشی اوبونتویی برایتان بفرستد.

اما شانس کنونیکال برای موفقیت چقدر است؟ یک ضرب و تقسیم ساده به ما میگوید کنونیکال برای جمع کردن ۳۲ میلیون دلار در یک ماه باید هر ساعت ۴۳ هزار دلار جمع کند که در ابتدای کمپین این عدد را رد کردند اما حالا با تمام شدن گوشی‌های ششصد دلاری به زیر آن رسیده‌اند.

حتی اگر کمپین با شکست مواجه شود، با نشان دادن حجم تقاضا می‌تواند مفید واقع شود. اگر تقاضا به اندازه کافی بالا باشد می‌تواند نظر گوشی سازان و اپراتورهای موبایل بیشتری را برای پشتیبانی از گوشی اوبونتویی را جلب کند.

نظر شما چیست؟ آیا در ایران زندگی می‌کنید و با وجود تمام محدودیت‌های موجود دوست دارید به کنونیکال در ساخت گوشی کمک کنید؟ نظرتان را برای ما بنویسید.

صفحه کمپین لبه اوبونتو در IndieGoGo



برچسب ها : , , , , ,