منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

کیبورد استاندارد فارسی و دوزبانه نویسی!

آیا برای شما هم پیش آمده که مثلا بخواهید بنویسید ‪C++‬ اما C++ نوشته شود؟ راه حل شما چیست؟ اول دوتا + تایپ می‌کنید و بعد C در نتیجه ++C؟

آیا برای شما هم پیش آمده که وسط یک متن فارسی یک جمله انگلیسی بنویسید که پرانتز داشته باشد؟ مثلا English (English) اما پرانتز‌ها جابجا شده‌اند! راه حل شما چیست؟ اول یک پرانتز می‌گذارید بعد بقیه‌ی متن را می‌نویسید؟ هان؟

این راه حل نیست. این دروغ است. این بی‌تربیتی است. این بد است. این مستهجن است آقا…

ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید.

 

راه حل چیست؟ کیبورد استاندارد فارسی. (البته یک راه حل دیگر هم دارد که در پانویس نوشته‌ام)

کیبورد استاندارد فارسی چیست؟ طرز چینش کلید‌ها روی کیبورد را لایوت (layout) می‌نامند. کیبورد استاندارد فارسی در واقع یک لایوت جدید برای زبان فارسی است (آنقدر‌ها هم جدید نیست). برای مثال حرف «پ» را روی کلید «M» گذاشته‌اند چرا که از حرف «همزه» بسیار کاربردی‌تر است. و یا «نیم‌فاصله» را روی «shift+space» گذاشته‌اند که بسیار منطقی تر از «ctrl+shift+2» می‌باشد! و یا اعداد به صورت فارسی هستند مثلا ۱۲۳۴۵ در حالی که در لایوت قبلی  انگلیسی بودند (یعنی اگر دارید فارسی تایپ می‌کنید ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ تایپ می‌شود و اگر دارید انگلیسی تایپ می‌کنید 123456789 تایپ می‌شود).

isiri9147

حتما از کیبورد استاندارد فارسی استفاده کنید.

نکته: اگر از لینوکس استفاده می‌کنید لایوت پیشفرض همان لایوت استاندارد فارسی است. اما در ویندوز اینطور نیست.

برای نصب لایوت استاندارد فارسی در ویندوز از لینک‌های زیر استفاده کنید:

وبسایت رسمی

آموزش مبسوط نصب در انواع ویندوز‌ها

قصد داشتم خودم آموزشش را قرار دهم. اما با دیدن آموزشی که در بالا لینکش را گذاشتم، حس کردم نیازی نیست. کافی است «کیبورد استاندارد فارسی» را گوگل کنید.

و اما طرز استفاده از کیبورد استاندارد فارسی!

نیم‌فاصله: نیم فاصله چیست؟ نیم فاصله یا همان zero width non-joiner همانطور که از نامش پیداست (از نام انگلیسی‌اش) در واقع یک کاراکتر است که هیچ اندازه‌ای ندارد (یعنی مثل فاصله نیست که یک اندازه داشته باشد) و همچنین باعث می‌شود که دو چیز با هم join نشوند. مثلا «می» با «دانم» اگر ترکیب شود (join شود) می‌شود «میدانم» در حالی که اگر ترکیب نشود می‌شود «می‌دانم». اصلا بهتر است توضیح ندهم. همه می‌دانیم که نیم‌فاصله چیست و به چه دردی می‌خورد، و اگر نمی‌دانید از این لینک بگیرید.

نیم‌فاصله در لایوت ویندوز با ctrl+shift+2 نوشته می‌شود اما در لایوت استاندارد با shift+space.

کشیده: کشیده چیست؟ کــــــشـــــــیـــــده! برای اینکه یک حرف را بکشید در لایوت ویندوز از shift+j استفاده می‌شود در حالی که در لایوت استاندارد از ‪shift+-‬ (شیفت و دکمه‌ی خط فاصله کنار دکمه‌ی صفر توی ردیف بالا) استفاده می‌شود که بسیار منطقی‌تر است.

@ و #: برای نوشتن این علامت‌ها بدون اینکه بخواهید زبان کیبورد را از فارسی به انگلیسی تغییر دهید کافیست از alt سمت راست استفاده کنید. برای مثال اگر بخواهید توی توییتر یک هشتگ بگذارید مثلا «#کشف‌روز»   بدون اینکه نیاز باشد زبان کیبورد را عوض کنید کافیست alt سمت راست را بگیرید و 3  را بزنید سپس بنویسید «کشف» بعد کافیست shift+space را بزنید و بنویسید «روز» حالا کل این متن به عنوان یک هشتگ شناخته می‌شود (البته معمولا در توییتر به جای نیم‌فاصله از underscore استفاده می‌شود که به نظرم خیلی زشت است!)

ولی از همه مهمتر و چیزی که هدف اصلی این پست است کاراکتر‌های RTL و LTR است. این کاراکتر‌ها به ما کمک می‌کنند که فارسی را بین کلمات انگلیسی و انگلیسی را بین کلمات فارسی به صورت صحیحی بنویسیم.

برای مثال در پاراگراف قبل وقتی می‌خواستم بنویسم «‪shift+-‬» نوشته شد: «shift+-» برای اینکه این مشکل پیش نیاید باید به کامپیوتر فهماند که می‌خواهم انگلیسی (از چپ به راست) تایپ کنم و وقتی کارم تمام شد و دوباره خواستم ادامه‌ی متن را به فارسی تایپ کنم باید به کامپیوتر فهماند که «کارم تمام شد».

پس برای شروع یک متن انگلیسی وسط یک متن فارسی در حالی که هنوز زبان کیبورد فارسی است از «‪Right alt+[‬» استفاده می‌کنیم تا چپ به راست بنویسیم و بعد زبان را انگلیسی می‌کنیم و شروع به نوشتن متن انگلیسی می‌کنیم . بعد از اینکه متن انگلیسی را نوشتیم و زبان را به فارسی تغییر دادیم با استفاده از «‪Right alt+p‬» به کامپیوتر می‌فهمانیم که کارمان تمام شد و دیگر چپ به راست ننویس. دقت کنید که در هر دو مرحله باید زبان کیبورد فارسی باشد.

برای نوشتن متن فارسی وسط یک متن انگلیسی هم به همین صورت عمل می‌کنیم. با این تفاوت که به جای «‪Right alt+[‬» از «‪Right alt+]‬» استفاده می‌کنیم.

دقت کنید که حتما از کلید alt سمت راست باید استفاده کنید.

تمرین: جمله‌ی زیر را تایپ کنید.

متن فارسی (متن فارسی در پرانتز) متن فارســـــی  کشیــــــده و نیم‌فاصله ‪English (in Parenthesis) ‬ باز هم متن فارسی در سال ۱۳۹۳.

پانویس: در لایوت ویندوز و بدون نصب کیبورد استاندارد هم می‌توانید از کلید‌های ctrl+shift+3 و ctrl+shift+4 هم استفاده کنید. اما از آنجایی که من تجربه‌ای با این کلید‌ها ندارم و کیبورد استاندارد هم آنقدر مزیت دارد که به خاطر دیگر مزیت‌هایش حتما باید نصبش کنید پس به خودم زحمت نمی‌دهم که آموزش استفاده از این کلید‌ها را برای تنبل‌هایی که حاضر نیستند کیبورد استاندارد نصب کنند، بنویسم.

The post کیبورد استاندارد فارسی و دوزبانه نویسی! appeared first on گاه‌نوشت‌های یک وبلاگ‌نویس.



برچسب ها : , , , , ,