منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

گزارشی از همایش آشنایی با نرم افزارهای ازاد و متن باز – گنو/لینوکس

همایش آشنایی با دنیای نرم افزارهای آزاد و متن باز در تاریخ ۶ اردیبهشت با مشارکت اعضای شیرازلاگ با موفقیت برگزار شد.

در ابتدای همایش مجری همایش خانم پروانه چراغ بعد از تشکر از حضور اساتید و دانشجویان، به معرفی موضوع همایش پرداختند و در انتها توضیحاتی درباره ی لاگ و تاریخچه و فعالیت های شیرازلاگ ارائه دادند. سپس ارائه دهنده ی اول آقای هادی یداللهی ارائه ی خودشان را درباره ی نرم افزارهای آزاد و فلسفه ی آن را آغاز کردند. اینکه نرم افزار آزاد و غیر آزاد چیست و چه تفاوتی باهم دارند، مزایای استفاده از نرم افزار آزاد چه میتواند باشد و همچنین توزیع چیست؟ و معرفی یک سری توزیع از موضوعاتی بود که هادی مورد بحث قرار داد. ارائه دهنده ی بعدی خانم مهشید حاجیانی بودند که در ضمن بیان توضیحاتی در باب فایل سیستم در لینوکس، مراحل نصب توزیع مینت را بر روی یک ویدئو نمایش داده و به بیان توضیخات لازمه در زمینه ی نصب و پارتیشن بندی لینوکس ارائه دادند. در انتها نیز به معرفی یک سری از میزکارهای لینوکس و نمایش اسکرین‌شات‌هایی از محیط های مختلف آن میزکارها بر روی توزیع های مختلف پرداختند.

سپس در ادامه ی همایش به موازات پذیرایی کردن از حضار، انیمیشن بیگ باکس بانی (انیمیشنی است که با نرم افزار آزاد بلندر ساخته شده است) پخش شد.

بعد از پذیرایی، همایش با ارائه ی آقای رحیم فیروزی در باره ی مهاجرت ادامه پیدا کرد. از موضعات مورد بحث قرار گرفته شده توسط ایشان میتوان به بحث مفهوم مهاجرت به نرم افزار آزاد، نحوه ی مهاجرت و همچنین معرفی یک سری نرم افزار های آزادِ جایگزین برای نرم افزارهای غیرآزاد پرداختند. ارائه دهنده ی آخر آقای وحید قریشی بودند که موضوع سیستم های توکار یا embedded system و کاربردهای آن را مورد بحث قرار دادند و بعد از بیان اینکه سیستم توکار چه نوع سیستمی میباشد، به مقایسه ی سیستم توکار و سیستمهای معمولی پرداختند و در انتها کاربردهای سیستم های توکار را نیز بیان کردند. رزبری پای سیستمی بود که برای نمونه نمایش داده شد ولی به دلیل یک سری مشکلات فنی و خراب بودن مبدل متاسفانه سیستم عامل نصب شده بر روی رزپری پای نمایش داده نشد.

همایش با قرعه کشی و اهدای جوایزی به شرکت کنندگان از طرف اسپانسر همایش و شیرازلاگ خاتمه پیدا کرد. لازم به ذکر است که همایش با وجود استرس زیاد همه ی دوستان و یک سری مشکلات غیرقابل پیش بینی که رخ داد، به عنوان اولین همایش از طرف اعضای لاگ شیراز با موفقیت و رضایتمندی همه برگزار گردید.

روز بعد یعنی ۷ اردیبهشت ۹۴ کارگاه همایش برگزار شد که با وجود حضور تعداد کمی از دانشجویان، به تعریف شرکت کنندگان جلسه ای کاربردی ای بود. در کارگاه توضیح های مفصل تری درباره ی فایل سیستم ها و پارتیشن بندی در لینوکس ارائه شد و همچنین شرکت کنندگان به صورت عملی و بر روی ماشین مجازی توزیع ابونتو را نصب کردند. و با یک سری از نرم افزارهای آزاد مثل writer کار کرند.

مجری - پروانه چراغ ارائه دهنده اول - هادی یداللهی ارائه دهنده دوم - مهشید حاجیانی ارائه دهنده سوم - رحیم فیروزی ارائه دهنده چهارم - وحید قریشی جمعی از اعضای شیرازلاگ و برگزارکنندگان همایش