منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

گزارش های سیستم را محدود تر کنیم

لینوکس از راه های مختلفی گزارش های زیادی در مورد نحوه فعالیت سیستم ثبت میکنه. از پروسه بوت گرفته تا همین الان که دارید این متن رو میخونید. این گزارشات در یک جایی از سیستم ذخیره میشن و بعد از مدت مشخصی حذف میشن.
گاهی این نگه داشته شدن اینهمه لاگ (گزارش) چندان ضرورتی نداره و باعث میشه پروسه بوت کمی دچار تاخیر هم بشه. ما میتونیم از طریقی یکی از این گزارش ها رو که توسط journalctl تولید میشن محدود کنیم. این طوری هم منابع کمتری از سیستم صرف تولید و نگه داری این گزارش ها میشه و هم موقع بوت چند ثانیه ای صرف جویی میشه.
قبلش دستور زیر رو بزنید تا زمان بوت رو بهتون بگه:
systemd-analyze

و دستور زیر رو هم بزنید تا جزء به جزء بگه کدوم از سرویس ها چقدر زمان مصرف کردن تا اجرا بشن
systemd-analyze blame

بستگی داره روی سیستمتون چه سرویس هایی نصب داشته باشید. مثلا ممکنه کسی Plymouth (انیمیشن موقع بوت) داشته باشه و مقدار زیادی زمان بخاطر اون صرف شده باشه.
و اما برای کمتر کردن لاگهای journalctl فایل زیر رو با ویرایشگر دلخواهتون باز کنید
sudo gedit /etc/systemd/journald.conf

طبق عکس زیر اون مقادیری که بنفش هستند تغییر بدید و اگر پشتشون # هست بردارید
عبارت volatile معنیش اینه که لاگ های journalctl رو فقط روی مموری نگه داره و نیازی به ذخیره اونها روی هارد نیست. با اینکار شما تنها به لاگ‌های همین بوت دسترسی دارید و لاگ های قبلی دیگه وجود ندارن. اگر این براتون مهم نیست که به لاگهای قبلی هم دسترسی داشته باشید میتونید از این استفاده کنید.

و قسمت systemmaxuse هم برای اینه که حداکثر فضایی که قراره به این لاگها اختصاص داده بشه چقدر باشه. مقدار کمتر به این معنیه که فضای کمتری در اختیار داشته باشن. این برای موقعی مناسبه که شما میخواید لاگها رو روی هارد نگه دارید. نه روی مموری. هرچند اینجوری مموری هم کمتر اشغال میشه.

بعد از ذخیره این تغییرات، یک بار دستور زیر رو اجرا کنید تا لاگ های قبلی پاک بشن
sudo rm -rf /var/log/journal/*