منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

گنوم‌شل بزودی بدون راه‌انداز 3D هم کار خواهد کرد

آدام جکسون -Adam Jackson-، یک توسعه‌دهنده Red Hat که بطور اختصاصی بر روی فدورا و x.org کار می‌کند، تغییراتی را بر روی اجزایی از درخت توسعه‌ی فدورا (Fedora development tree) داده است که به گنوم‌شل، که از جلوه‌های گرافیکی استفاده می‌کند، اجازه می‌دهد که بر روی سیستم‌هایی با راه‌اندازه‌های گرافیکی بدون قابلیت 3D اجرا شود. این به این معنی است که در فدورا ۱۷ که انتشار آن برای ما مه آینده برنامه‌ریزی شده است، مرکزِ کنترلِ سومین نسل گنوم قادر خواهد بود بر روی ماشین‌های مجازی، با راه‌انداز گرافیکی VESA اجرا شود.

\"\"

این امکان با استفاده از راه‌انداز llvmpipe، بخشی از Mesa 3D، که پایش مرکزی را به‌وسیله‌ی انجام محاسبات که بطور معمول کارت‌های گرافیک انجام می‌دهند را در دست می‌گیرد. برای برنامه‌هایی که به گرافیک 3D بیشتری احتیاج دارند، این کار، حتی با توزیع حجم کار بر روی threadها و استفاده از افزونه‌های مختلف CPU نظیر SSE2 هم بسیار کُند است. استفاده گنوم‌شل از منابع گرافیکی به نسبت بسیار ناچیز است. برای بسیاری از کامپیوترها و سیستم‌های مجازی سازی که از KVM استفاده می‌کنند، کارایی llvmpipe به اندازه‌ای است که گنوم‌شل به نرمی کار می‌کند – هر چند جکسون هنوز برخی از تکنولوژی‌های مربوط دیگر (هسته، Mesa 3D، گنوم، X.org) را برای کارایی بهینه نکرده است.

در صفحه‌ی امکانات فدورا ۱۷ که هنوز هم ناکامل است برخی اطلاعات پس‌زمینه و جزئیات اهداف این کار نوشته شده است. این امکان حتی می‌تواند جای‌گزین حالت یدکی (fallback mode) که گنوم ۳ در زمانی که راه‌انداز گرافیکی قادر به پشتیبانی از 3D را ندارد اجرا می‌شود، شود. هرچند این تصمیم هنوز گرفته نشده است. مفهوم کلی این قضیه باید بر روی سایر رومیزی‌ها که به این امکانات احتیاج دارند نیز جواب بدهند، هر چند در این نقطه هنوز تیم توسعه‌ی فدورا آن را گسترش نداده است. در نهایت، جکسون، روشن کرده است که در این مرحله این کد ممکن است هنوز حاوی اشکالاتی باشد.

(منبع)



برچسب ها : , , , , , ,