منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

گنوم ۳.۱۸ منتشر شد !

بعد از شش ماه توسعه دادن بالاخره نسخه‌ی جدید گنوم یعنی گنوم ۳.۱۸ با کلی پیشرفت منتشر شد و  توزیع‌های لینوکسی دبیان و آرچ و فدورا در هفته‌های آتی این ورژن را در مخازن مخصوص به خودشان قرار میدهند و کاربران می‌توانند به این نسخه آپگرید کنند. تغییرات کوچک و بزرگ زیادی را در این نسخه مشاهده می‌کنیم هر چند ممکن است بعضی از این تغییرات پیش‌ پا افتاده به نظر بیایند اما یه مجموعه‌ از پیشرفت‌های کوچک به یک ورژن جدید جان می‌بخشد. زمانی که از اوبونتو گنوم ۱۵.۰۴ استفاده می‌کردم با اینکه ماه‌ها بود از انتشار گنوم ۳.۱۶ می‌گذشت اما اوبونتو از آن در نسخه ۱۵.۰۴ استفاده نکرده بود و اکنون هم قرار نیست از گنوم ۳.۱۸ در اوبونتو ۱۵.۱۰ استفاده شود و شما می‌توانید از طریق PPA به این نسخه آپگرید کنید اما فدورا ۲۳ که در آینده انتشار خواهد شد از ورژن ۳.۱۸ به طور رسمی استفاده خواهد کرد.خب بهتره دیگه به جای صحبت کردن بریم و ببینیم پیشرفت‌های این نسخه چی بوده.

ادغام با گوگل درایو :

 مهم‌ترین قابلیتی که در این نسخه وجود دارد که اول از همه به آن اشاره می‌کنیم در مورد دسترسی راحت کاربران از طریق فایل منیجر خود به حساب گوگل درایو‌شان است.این قابلیت مانند یک کلاینت قوی و رسمی برای گوگل درایو نیست و همین‌طور محدودیت‌هایی نیز دارد. با اینکه گنوم برای یکپارچه سازی فایل منیجر ناتیلوس با سرویس‌های ابری مانند Gdrive و Dropbox و … برنامه‌هایی داشته اما هنوز به شما اجازه نمیدهد تا به صورت آفلاین فایل‌ها و فلدر‌هایتان را همگام سازی کنید یا بخشی از قابلیت‌هایی را که کلاینت رسمی Dropbox به کاربرانش می‌دهد مانند پشتیبان‌گیری از فایل‌ها را پشتیبانی نمی‌کند. اما در عوض می‌توانید خیلی سریع‌تر و با چند کلیک کار مورد نظر خود مانند آپلود را انجام دهید.

 

gnome-google-drive

 

زمانی که شما از قسمت تنظیمات سامانه و در بخش حساب‌های آنلاین, حساب گوگل خود را به گنوم معرفی کنید, گوگل درایو به عنوان Remote Filesystem در نوار کناری ناتیلوس بارگذاری می‌شود.این فایل سیستم هم مانند بقیه‌ی فایل سیستم‌های از راه دور کار می‌کند و شما می‌توانید با درگ کردن یا کپی و پیست کردن فایل در Remote Filesystem به گوگل درایو خود فایل اضافه کنید. فایل‌های آپلود شده‌ی شما در آن‌جا بارگذاری می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را مدریت کنید اما جالب اینجاست که این فایل‌ها بند انگشتی‌های (thumbnails) خودشان را هم دارند!!!

فایل‌های شما در Remote Filesystem با برنامه دسکتاپی مربوط به خودشان در کامپیوتر شما باز می‌شوند, برای مثال فایل PDF خود را با برنامه‌هایی که برای باز کردن PDF نصب کردید می‌توانید اجرا کنید.

در کل بیشتر کار‌هایی را که شما می‌توانید در فایل‌های معمولی خود انجام دهید مثل ساخت فلدر و یا تغییر نام فلدر یا … در بخش Remote Filesystem هم به همان شکل می‌توانید انجام دهید.

پیشرفت‌های ناتیلوس :

توسعه دهندگان, فایل منیجر ناتیلوس را نیز تغییر داده‌اند که باعث پیشرفت‌های بسیاری شده و قابلیت‌های واقعا کارآمدی را برای کاربران فراهم ساخته که به نظر خودم بهترین قابلیت اضافه شده به ناتیلوس این است که زمانی که در حال جابه‌جایی فایل هستیم می‌توانیم از نوار بالای ناتیلوس, با یک کلیک از جریان جابه‌جایی با خبر شویم.

gnome-file-transfers

  • مکان‌های دیگر نیاز به نوار راستی ناتیلوس اضافه شده ماننده group network و remote shares.
  • کپی و کات کردن در دکمه‌ای در بالای پنجره نمایش داده می‌شود.
  • بخش فایل‌های اخیر مکان اصلی هر فایل را به صورت کامل نشان میدهد.
  • منوی راست کلیک با نگه داشتن طولانی انگشت بر تاچ اسکرین نمایان می‌شود.
  • و …..

 

آپدیت کردن firmware آسان شد !!

برای آپدیت Bios و … گنوم ۳.۱۸ راه جدیدی را معرفی کرده به طوری که از سرویس جدیدی که برای این‌ کار درست شد در نسخه‌ی جدید خودش پشتیبانی کرد و کاربران دیگر نیاز ندارند تا نسبت به بروز رسانی هر کدوم از USB HUB, مانیتور خود و .. زمانی را در اینترنت جستجو و با یک کلیک تمام آپدیت‌های جدید را اعمال می‌شوند.

firmware-updates-750x153

 تنظیم نور خودکار:

در ورژن جدید‌, هر چند گنوم یک قسمت تنظیم نور صفحه نمایش لپتاپ در قسمت راست نوار بالای خود قرار داده قابلیت جدید تنظیم خودکار نور نیز قرار داده که نور را طوری تنظیم می‌کند که نه چشم کاربر کمترین ضرر ببیند و همچنین نور کمترین کاهش انرژی از باتری لپتاپ را داشته باشد اما اگر دوست دارید نور و بقیه‌ی تنظیماتی که گنوم ۳.۱۸ قرار داده را تغییر بدید و خودتان تنظیم کنید می‌توانید این قابلیت را غیر فعال کنید و قسمت از مدیر منابع گنوم به صورت دستی تنظیمات لازم را انجام دهید.

تقویم جدید :

این تقویم که در نسخه‌ی ۳.۱۶ به صورت یک پیش نمایش ارائه شد اکنون در گنوم ۳.۱۸ با قابلیت‌های جدید استفاده‌ می‌شود و با تمام نسخه‌های گنوم ۳ هماهنگی دارد پس کسانی که از گنوم ۳.۱۶‌, ۳.۱۴ و … استفاده می‌کنند نیز می‌توانند این تقویم را بر روی کامپیوترشان نصب و استفاده کنند. این تقویم تمام ویژگی‌های اولیه‌ای را که یک تقویم معمولی باید داشته باشد دارد به علاوه‌ی اینکه شما می‌توانید در یادداشت‌هایی که کرده‌اید و رویداد‌های هر روز سرچ کنید و همین طور می‌توانید از فایل‌های خود و یا از طریق آدرس url به آن تقویم اضافه کنید برای مثال تمام یادداشت‌هایی را که در یک تقویم دیگر دارید و می‌خواهید با تقویم گنوم ۳.۱۸ ادغام کنید با اضافه کردن فایل‌های تقویم قبلی به تقویم جدید گنوم, می‌توانید این کار را انجام دهید.

 calendar

گنوم ۳.۱۸ قابلیت‌های کلیدی و بزرگ دیگری هم مانند نرم‌افزار شخصیت‌ها یا برنامه‌ی To DO که در هر روز کار‌هایی را که قراره انجام بدهیم را در آن یادداشت می‌کنیم و همین طور پیشرفت‌های بسیاز زیادی در استفاده از تاچ اسکرین لپتاپ یا ارتقاء گنوم بر روی wayland و چندین قابلیت مهم دیگر دارد که اگر تمایل دارید می‌توانید از سایت رسمی گنوم راجع بشان بخوانید و با خبر شوید.گنوم ریزه تغییراتی نیز در نسخه‌ی جدید خود دارد که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم :

  • منوی وضعیت گنوم ساده‌تر و کوچک‌تر شده و پیشرفت‌های دیگری نیز داشته . (گوشه راست منوی گنوم )
  • مرورگر مخصوص گنوم سرعتش بیشتر شده و کیفیت نمایش تصاویر نیز بهتر شده.
  • به اشتراک گذاری بلوتوث با تنظیمات اصلی بلوتوث ادغام شده پس کاربران راحت‌تر به آن دسترسی پیدا می‌کنند.حالت هواپیما و غیره نیز اضافه شده.
  • زمانی که در حال دیدن فیلم آنلاین هستید به صورت Full Screen دیگر صفحه نمایش گنوم به صورت خودکار قفل نمی‌کند.
  • رابط کاربری نمایش PDF نیز بهبود یافته است
  • و …….

 

امیدوارم مفید بوده باشه !



برچسب ها : , , , ,