منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

یادگیری فریمورک Yii-بخش ۶

در بخش پنجم این مجموعه سری آموزشی آموختیم که چطور در قالب یک مدل MVC برنامه را پیاده سازی کنیم. همچنین در ارتباط با ایجاد سه لایه اصلی برنامه به نام های مدل – کنترلر – ویو که هرکدام در قالب عمل CRUD ایجاد می شدند آشنا شدیم.

اکنون اجازه بدید تا کمی عمیق ادامه بدیم. در این نوشته بیشتر در رابطه با MVC در فریمورک و نحوه عملکرد آن بحث می کنیم. همچنین سعی می کنیم تا نحوه شروع و خدمت رسانی آغازین فریمورک به برنامه را ارائه نماییم.

نگاه اجمالی به مدل-ویو-کنترلر(MVC)

فریمورک Yii از قالب طراحی مدل-ویو-کنترلر (MVC)، که به طور وسیع در برنامه‌های تحت وب به کار گرفته شده است، پیروی می کند. هدف از MVC جداسازی قسمت تجاری و فنی برنامه‌ها از قسمت‌هایی که کاربران با آن‌ها سر و کار دارند می باشد، این امر باعث می‌شود که برنامه نویسان بتوانند هر قسمت را بدون اثر گذاری روی بقیه تغییر و توسعه دهند. در MVC، مدل بخش مربوط به اطلاعات و قوانین تجاری است؛ بخش ویو شامل المان های مرتبط با نمایش برای کاربران از قبیل text, form inputs؛ و بخش کنترلر وظیفه مدیریت ارتباط بین مدل و ویو را بر عهده دارد.
در کنار پیروی از MVC، فریمورک Yii یک کنترلر اولیه به نام Application را که وظیفه مدیریت اجرای محتویات برای پردازش یک درخواست ورودی را دارد، معرفی کرده است. این کنترلر برخی اطلاعات را درباره درخواست کاربر جمع آوری کرده سپس آن را به کنترلر مربوطه برای پاسخگویی مناسب انتقال می دهد.
دیاگرام زیر ساختار ایستای یک برنامه Yii را نمایش می دهد.

یک روند کارکرد

دیاگرام زیرین روند کارکرد یک برنامه Yii را زمانی که آن یک درخواست کاربر را مدیریت می کند، نمایش می دهد:

۱- یک کاربر یک درخواست را از طریق آدرس http://www.example.com/index.php?r=post/show&id=1 را ایجاد کرده و وب سرور آن درخواست را با اجرای فایل آغازین index.php اجرا و مدیریت می کند.
۲- فایل راه انداز اولیه برنامه یک نمونه از Application را اجرا می کند.
۳- شئ Application اطلاعات درخواست کاربر را از طریق مؤلفه request جمع آوری می کند.
۴- شئ Application با کمک یک مؤلفه به نامه urlManager کنترلر و اکشن درخواست شده را تشخیص می دهد. در این مثال، کنترلر post، که به کلاس PostController اشاره دارد؛ و اکشن show است که معنی و عملکرد واقعی آن بوسیله کنترلر تعیین می‌شود.
۵- شئ Application یک نمونه از کنترلر درخواست شده را برای مدیریت درخواست کاربر ایجاد می‌کند. کنترلر تعیین می‌کند که اکشن show به یک متد به نام actionShow در کلاس کنترلر اشاره دارد. سپس فیلترها (از قبیل access control، benchmarking) را ایجاد و اجرا می‌کند. اکشن اگر از طرف فیلترها مجوزهای لازم را داشته باشد، اجرا می‌شود.
۶- اکشن مدل Post را که ID آن ۱ باشد را از دیتابیس می خواند.
۷- اکشن یک ویو با نام show با مدل Post نمایش می دهد.
۸- ویو فیلدهای مدل Post را خوانده و نمایش می‌دهد.
۹- ویو برخی widgetsها را اجرا می‌کند.
۱۰- ویو نتیجه جاسازی شده در layout را نمایش می‌دهد.
۱۱- اکشن نمایش ویو را کامل کرده و نتیجه را به کاربر نشان می‌دهد.

خوب امیدوارم که تا اینجا مطالب مفید بوده باشند. حتما ادامه مطالب آموزشی را دنبال نمایید.

در ضمن از نظرات و بیان اشکالات و سوالات در قسمت نظرات فراموش نکنید.

The post یادگیری فریمورک Yii-بخش ۶ appeared first on دست نوشته های یک تازه کار.



برچسب ها : , , , , , , , , , , ,