منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

یک ویرایشگر آنلاین، رایگان و مشارکتی برای لاتک

با سرویس گوگل‌داکز حتما آشنایی دارید. مجموعه نرم‌افزارهای اداری گوگل به شکل آنلاین و رایگان، شامل واژه‌پرداز، پرزنتیشن برای ساختن اسلایدها، صفحه‌گسترده و… که با استفاده از اون خیلی راحت میتونید از طریق یک مرورگر اینترنتی، اسناد مورد نیاز خودتون رو بصورت آنلاین تولید و به شکل ابری روی فضای گوگل‌درایو ذخیره کنید و همه‌جا بهش دسترسی داشته باشید.
latexحالا اگر در مورد Tex و LaTeX قبلا شنیدید و ازش استفاده کردید حتما به قدرتش ایمان آوردید و دیگه هرگز برای ایجاد اسناد متنی به سراغ نرم‌افزارهای واژه‌پرداز مثل ورد نخواهید رفت!

ولی اگر چیزی از لاتک نمیدونید باید بگم که:
لاتک یک نرم‌افزار آزاد و یک سیستم آماده‌سازی نوشتاری برای برنامه حروف‌چین تک است. ایده کارکرد لاتک اینه که نویسنده هنگام ایجاد یک سند متنی، باید تمرکز خودش رو بر روی ساختار منطقی یک متن بگذاره و درگیر جزئیات شکل‌ دادن به سند و تنظیمات وقت‌گیر ایجاد سند نشه. درواقع فرآیند تولید محتوا از فرآیند شکل‌دهی به ساختار سند کاملا جدا میشه و نیاز نیست که شما درگیر مراحل تنظیم کردن شکل و شمایل سند خودتون بشید. فقط روی نوشتن محتوای سند تمرکز میکنید و بقیه کارها رو لاتک برای شما انجام میده. به عنوان نمونه اینجا رو ببینید. در سمت چپ با لاتک یک سند ایجاد شده و در سمت راست حاصل کار رو میبینید. (نمونه‌های بیشتر) اگر این توضیحات کافی نبود به صفحه ویکیپدیای فارسی لاتک یا به اینجا بروید و درباره‌اش بخونید.
حالا یک ویرایشگر لاتک آنلاین و رایگان هم وجود داره به نام writelatex که با استفاده از اون میتونید بصورت آنلاین و مشارکتی، اسناد متنی و اسلاید‌های  مورد نیاز خودتون رو بدون دردسر با لاتک بسازید و پیش‌نمایش سند رو در همون لحظه ببینید. ویژگی‌های عالی داره و حتی میتونید فایل‌های متنی، تصاویر و شیوه‌نامه‌ هم با حجم ۱مگابایت در داخل سند آپلود و وارد کنید و از اون‌ها در ایجاد سند استفاده کنید و بعد بصورت آنلاین این اسناد رو ذخیره کنید.
اگر در لاتک تازه‌کار هستید باید بدونید که یاد گرفتنش خیلی ساده است ولی مدتی طول میکشه تا بهش مسلط بشید. میتونید از این ویکی عالی یاد گرفتنش رو شروع کنید تا کم‌کم به قدرت لاتک ایمان بیارید.

برای آشنایی با ابزارهای حروف‌چینی فارسی با لاتک هم حتما یک سر به سایت زی‌پرشین بزنید و صفحه ویکیپدیای زی‌پرشین رو هم بخونید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید مشترک خوراک‌خوان رایت‌وب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایت‌وب را در خبرخوانتان،بخوانید... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



برچسب ها : , , , ,