منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

۱۰ دلیل برای انتخاب گوشی اوبونتو به عنوان گوشی بعدیتان

نوشته شده توسط آیدین ثابتیان.

گوشی اوبونتو (Ubuntu Phone) قرار است امسال به بازار بیاید. با وجود بازیگران روزافزونی که به بازار تولید سخت‌افزار وارد می‌شوند می‌توانید شرط ببندید که عزیز دلِ دنیای لینوکس کم کم راه خودش را به هر بازار قابل تصوری باز کند. بزرگترین علامت سوالْ بازار آمریکا است. با وجود دژ مستحکم اندروید و iOS میان کاربران آیا این سکوی جدید موفقیتی کسب خواهد کرد؟ من قویاً باور دارم که نه تنها گوشی اوبونتو می‌تواند گوشی آیندهٔ شما باشد بلکه باید باشد! برای این امر ۱۰ دلیل دارم:

۱: واسط کاربری یونیتی

از اول کارواسط یونیتی با در نظر گرفتن ابزارهای لمسی مثل گوشی و موبایل ساخته شد. یونیتی اول در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و این یعنی که ۴ سال و ۴ انتشار عمده را از سر گذارنده تا برای استفادهٔ گسترده و تجاری موبایل تنظیم دقیق شود و بلوغ پیدا کند. این تنظیم دقیق قبل از انتشار اولیه در دنیای نرم‌افزار بی‌سابقه است. علاوه بر اینسورس کد یونیتی برای دسکتاپ خانگی و ابزارهای موبایل ۱۰۰٪ یکی است پس شبکهٔ جهانی توسعه‌گران متن‌باز که روی یونیتی کار می‌کنند آن را هم برای پی‌سی و هم برای موبایل تبدیل به یکی از بهترین واسط‌های دنیا می‌کنند.

۲: به‌روزرسانی‌ها

بر خلاف سکوهای دیگرگوشی اوبونتو پا جای پای خواهر دسکتاپش می‌گذارد و مثل آن از به‌روزرسانی‌های منظم بهره خواهد برد. و به احتمال زیاد از وقفهٔ بلند مدت برای ارتقا که مسئلهٔ بزرگ بسیاری شرکت‌های تلفن و تولیدکنندگان است رنج نخواهید برد. با وجود اینکه شرکت‌های تلفن قادر خواهند بود کد خود را به پشتهٔ نرم‌افزاری اوبونتو اضافه کننداین کار &#۸۲۱۲; به‌خصوص در سطح هسته &#۸۲۱۲; با پروسهٔ به‌روزرسانی تداخل نخواهد داشت. اگر شما می‌خواهید که همیشه آخرین نسخه را داشته باشید گوشی اوبونتو شما را با به‌روزرسانی‌ها خفه خواهد کرد!

۳: سفارشی‌سازی راحت

همهٔ گوشی‌های دیگر در مقابل گزینه‌های سفارشی‌سازی اوبونتو رنگ خواهند باخت. و زمان زیادی طول نخواهد کشید که توسعه‌گران راه خود را به این سکو باز خواهند کرد و واسط‌های کاربری متعددی عرضه خواهد شد. تصور می‌کنید اندروید امکانات سفارشی‌سازی خوبی دارد؟ فقط صبر کنید تا گوشی اوبونتو جای خود را در بازار پیدا کند و کمی وزن اضافه کند. در حال حاضر اندروید شاه سفارشی‌سازی است. باید دید که آیا اوبونتو آن تاج شاهی را می‌رباید یا نه! ولی می‌شود مطمئن بود که اوبونتو اندروید را مجبور می‌کند که به دنبال پولش بدود. وقتی که این سکو تثبیت شود و توسعه‌گران به کار خود مشغول شوند مرزی برای آن متصور نمی‌توان شد.

۴: گنجینهٔ عظیمی از نرم‌افزار

هم‌اکنون گنجینه‌ای از نرم‌افزارها وجود دارد که می‌شود آن‌ها را برای کار روی گوشی اوبونتو آماده کرد. البته بلهنرم‌افزارهایی مثل لیبره‌آفیس و گیمپ به کمی جادو نیاز دارند تا بشود از آن‌ها روی واسط موبایل استفاده کرد. ولی اساس کار سر جای خودش است و بیشتر این برنامه‌ها نیاز به تنظیمات جزئی دارند تا بشود به کارشان انداخت. می‌توانید شرط ببندید که کانونیکال سخت کار خواهد کرد تا هنگام عرضهٔ گوشی اوبونتو تعداد قابل ملاحظه‌ای برنامه آماده شده باشد و با تلاش توسعه‌گرانْ تعداد این برنامه‌ها تصاعدی زیاد خواهد شد. کی می‌تونه برای نسخهٔ موبایل لیبره‌آفیس صبر کنه؟

۵: امنیت

اندروید مبتنی بر لینوکس است پس دارای سطح خاصی از امنیت ذاتی لینوکس است. گوشی اوبونتو حتی از اندروید هم به یک سیستم عامل دارای هستهٔ لینوکس نزدیک‌تر است &#۸۲۱۲; و این بیش از هر چیز به معنی امنیت است. در زمانه‌ای که بدافزار و دزدی اطلاعات تبدیل به مسائل کلیدیِ بسیاری از حوزه‌ها شدهداشتن یک سکوی موبایلبا امنیتِ دسکتاپِ لینوکسْ خاطر کاربران را بسیار آسوده خواهد کرد.

۶: ادغام با دسکتاپ

خیلی از سکوها به این کار دست زده‌اند ولی هیچ‌کدام نتوانسته‌اند گوشیشان را به طور یکدست و یکپارچه با دسکتاپ تلفیق و ادغام کنند. نهایتاً گوشی اوبونتو این امر را محقق خواهد کرد. فقط تصور کنید که اطلاعات خود را بر روی تمامی افزارهایتان داشته باشید و بتوانید بدون نصب نرم‌افزار اضافی از آن‌ها استفاده کنید و داده‌هایتان را بین گوشی و تبلت و دسکتاپ همگام‌سازی کنید. این با عرضهٔ گوشی اوبونتو محقق خواهد شد. شما حتی خواهید توانست از همان نرم‌افزارهای دسکتاپتان روی گوشی و تبلت نیز بهره ببرید. و در آخر کار این به معنی کوچکتر شدن شکاف یادگیری برای کاربران است. تنها مانع کنونی آماده کردن یونیتی ۸ (و همینطور «میر») برای دسکتاپ است و بعد از آن همانطور که گفتم مرز پیشرفت فقط آسمان است!

۷: واسط کاربریِ فراگیر برای همهٔ ابزارها

یک واسط برای همهٔ افزارها: دسکتاپگوشی هوشمند و تبلت! کانونیکال سال‌ها است که برای یکی شدن واسط‌های کاربری دسکتاپ و تبلت و گوشی سخت تلاش می‌کند و مطمئناً پس از عرضهٔ گوشی خوداز این نظر در راس همهٔ عرضه‌کنندگان خواهد بود. حتی بدون همگرایی و یکی شدن همه جانبهٔ سورس کد نیز می‌توانید از یک واسط کاربریِ واحد روی همهٔ افزارها بهره‌مند شوند. کل عناصر اساسیِ واسطِ یونیتی روی همهٔ افزارها وجود خواهد داشت: Dash, Launcher, Scopes و غیره. نه تنها یادگیری کار با یک واسط روی همهٔ ابزارها آسان‌تر خواهد بود بلکه یکی بودنِ آن پشتیبانی را نیز تسهیل خواهد کرد. اگر کار با آن را روی یکی از افزارها بلد باشیدروی همهٔ افزارهای دیگر هم به همان ترتیب خواهد بود.

۸: جستجو

با داشتن اسکوپس (Scopes) روی گوشی اوبونتوکابران با قدرتی که هیچوقت تجربه نکرده‌اند می‌توانند جستجو کنند (مگر اینکه قبلاً روی لینوکس دسکتاپ از آن استفاده کرده باشند). اگر با اسکوپس آشنا نیستید تصور کنید بیش از ۱۰۰ منبع برای جستجو داشته باشید &#۸۲۱۲; همهٔ آن‌ها در آن واحد و در یکجا! پس وقتی به دنبال چیزی می‌گردید نتایج جستجو را از منابع متعددی می‌گیرید (فضای هارد سیستمآمازونگوگلویکی‌پدیا و بسیاری منابع دیگر).

۱۰: ادغام با رایانش ابری

با وجود اعلام اخیرِ کانونیکال مبنی بر انحلال اوبونتو وان می‌توانید مطمئن باشید که گوشی اوبونتو به هر حال نوعی امکان انبارش ابری خواهد داشتحالا اینکه شبیه دراپ‌باکس باشد یا نه گفتنش سخت است. ولی با توجه به طبیعتِ لینوکس می‌توانید مطمئن باشید گزینه‌های زیادی برای انبارش ابری روی گوشی ابونتو وجود خواهد داشت. آیا این گوشی به همان یکپارچگیِ اندروید با گوگل خواهد بود؟ احتمالاً! آیا وسعت حق انتخاب‌های اندروید را خواهد داشت؟ به احتمال زیاد بله! مسلّم است که گوشی اوبونتو با انبارش ابریْ خیلی خوب کار خواهد کرد. جای تاسف است که کانونیکال تصمیم به انحلال اوبونتو وان گرفت ولی این گوشی حتی بدون اوبونتو وان نیز به خوبی با گزینه‌های انبارش ابری دیگر می‌تواند کار کند.

منبع: techrepublic.com

نوشته ۱۰ دلیل برای انتخاب گوشی اوبونتو به عنوان گوشی بعدیتان اولین بار در لینوکس سیزن , آموزش گنو / لینوکس پدیدار شد.



برچسب ها :